Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #275 Gepost op: 15 juli 2018, 20:54:55 »
Dank!
Ter aanvulling op mijn moeilijke verhaal over die oprit bij de garage en een misschien meer duidelijke foto.


Onder het witte plaat zit dat blauwe plaat en hier zie je ook dat de oprit is afgeschuind naar het niveau van het wegdek. De put loopt hier ook door in de goot van het wegdek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #276 Gepost op: 15 juli 2018, 21:04:14 »
die drybrush over de dakpannen doet het hem helemaal!
Dat natuurstenen gebouw vind ik echt typisch frans. Maar als ik de gevel zo bekijk lijkt hij toch niet helemaal af.
Bij dit soort natuurstenen gevels mag het voegwerk veel grover en rond de ramen en deuren mis ik de zware kaders en lateien.


Maar het totale plaatje geeft wel het echte Franse sfeertje weer.

Groet,

Gert-Jan


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #277 Gepost op: 16 juli 2018, 11:17:40 »
@GéJé dank voor je feedback. En misschien (of waarschijnlijk) heb je wel een punt als je het hebt over die lateien boven de ramen en misschien ook wel over die voegen. Voor wat betreft deze gevel ga ik er niet zo heel veel meer aan veranderen. Als ik dit gebouw ga voorzien van lateien en een bredere voeg dan maak ik meer schade dan dat het er beter op wordt. Geëxpandeerd polystyreen is leuk materiaal om mee te werken, maar het is ook heel erg kwetsbaar.
Voor mij is die diorama eigenlijk een soort experiment waarbij ik nieuwe technieken aan het uitproberen ben. En inmiddels ben ik er wel achter dat je in deze schaal vrijwel alles zelf moet maken. Daar waar ik in 1:87 een bakstenen muur van Auhagen ergens vandaan trek en in een bak kan grabbelen voor passende raamkozijnen, maak ik het hier zelf. En ik klink misschien alsof ik klaag, maar ik vind het leuk om te doen.


Bij deze raamkozijnen zie je zonder waterpas al dat niet alles even recht is. Maar gelukkig is het Frans en hoeft niet alles recht te zijn.


En als je te hard drukt met je gestempel, dan zitten je stenen ook ineens een stuk dieper.


Voor het maken van de dakgoten ben ik inmiddels overgestapt van die slappe milkshake-rietjes naar buisjes van styreen. Deze snijden en lijmen een stuk gemakkelijker.


Zo’n dakgoot kun je natuurlijk niet met Kibri-lijm vastplakken want dan vreet de lijm je hele gevel weg... dus gebruik ik houtlijm; dat droogt mooi transparant op maar duurt een eeuwigheid voordat het droog is.


Vanaf de dakgoot naar de regenpijp moet er natuurlijk nog wel een aansluiting komen.

Wat wèl weer vet lastig is dat zijn die interieurs in deze schaal. En dan heb ik het niet over de binnenmuren en de paneeldeuren. Als ik in 1:87 bijvoorbeeld het interieur van een café wil maken dan scharrel ik zó een paar kratten wijn bij elkaar, tafels, stoelen en het feest kan beginnen.
In 1:48 en 1:43 is er niet zoveel te vinden en zal ik die wijnflessen en wijnglazen zelf moeten maken. Bij het interieur van een winkel moet ik dus wel goed nadenken of het binnen een redelijk tijdsbestek uitvoerbaar is. Stokbroden kun je bijvoorbeeld vrij gemakkelijk van DAS-klei maken, maar een rieten mand waar die broden in staan?  :o
Misschien dat ik een volgend project ga uitproberen in 1:35. Eens zien wat dat wordt.


Een compleet Frans huis.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #278 Gepost op: 16 juli 2018, 12:51:41 »
Hoi Wim,

Ik vind die smalle voegen wel plausibel, hoor. Cement was tenslotte duur, en daar werd vroeger zo weinig mogelijk van gebruikt. Als het maar genoeg was om de natuursteen aan elkaar te plakken. De dikke voegen zijn iets van later of een uiting van rijkdom (of beide), lijkt me.

...Zo’n dakgoot kun je natuurlijk niet met Kibri-lijm vastplakken want dan vreet de lijm je hele gevel weg... dus gebruik ik houtlijm; dat droogt mooi transparant op maar duurt een eeuwigheid voordat het droog is.
Er is ook sneldrogende witte houtlijm in de handel. Die heb ik ook wel gebruikt. Dan duurt het drogen nog maar een halve eeuwigheid  ;)

Verder vind ik het leertraject, waar we hiervan mogen meegenieten, erg geslaagd, hoor.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #279 Gepost op: 16 juli 2018, 15:45:06 »
Wim, c'est formibable!

Bravo.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #280 Gepost op: 16 juli 2018, 18:28:47 »
Heren, hartelijk dank voor jullie feedback en jullie complimenten.
Op dit momen zit ik toch een beetje met de ietwat on-Franse saaiheid van deze opstelling:


Laten we eerlijk zijn: eigenlijk is deze opstelling niet heel veel meer dan een rijtje huizen, een wegdek met rails en een langszij lopende kademuur. En bij elkaar genomen kan dat misschien best geinig worden, maar voor mijn niet geinig genoeg.


In deze opzet blijft het rijtje huizen op de achtergrond dezelfde opstelling houden en dat is praktisch gezien ook het meest handige. De voorgrond lijkt er nu wat spannender uit te zien en dat komt misschien ook wel omdat een -ietwat schuin geplaatst- bruggetje wat meer speelsheid brengt. De huizen aan de beide zijkanten grenzen aan de rand van het diorama en daarmee krijg ik ook een wat afgesloten geheel. De op de voorgrond geplaatste huizen zorgen er ook voor dat het effect van diepte wat meer wordt geaccentueerd.
Het kan best zijn dat ik de ondergrond van dit diorama behoorlijk moet aanpassen en misschien zelfs opnieuw moet maken. Als dat laatste het geval is dan ga ik ook de rails niet meer met bielzen op de ondergrond plakken, maar de rails direct op de ondergrond plakken.
Enfin, tot zover.
Oh ja en kritische feedback is welkom.

Met dank aan @iTom voor zijn kademuur met bruggetje, @Pierre voor zijn gebouw met onderdoorgang en alle anderen die hebben bijgedragen aan fit project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #281 Gepost op: 16 juli 2018, 19:00:09 »
Oke Wim, je vroeg erom en hier is mijn kritiek:







Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #282 Gepost op: 16 juli 2018, 19:00:36 »
Die kritiek van Jack daar kan je wel wat mee Wim. :P

Ik vind het toch een heel behoorlijke basis Wim. Kan je niet van het groene of blauwe pand een café maken met een terras onder een Franse plataan. En natuurlijk een paar van die lieve lantaarnpaaltjes en bakken met geraniums aan de ramen boven. Een manneke met alpinopet op een fiets met stokbroden achterop onder de snelbinders. Op de oprit van de garage een oude Franse automobiel. Twee pratende dames met een parasolletje. Ach .. ach .. hoe Frans wil je het hebben Wim.

Ik zou het wel weten hoor. ;) Ik denk helaas wel dat je zelf de poppetjes moet maken/veranderen. Maar het is te doen. Ik doe het ook in H0.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #283 Gepost op: 16 juli 2018, 19:11:56 »
Nu dan wat zaken die het volgens mij wellicht ietsje meer joie de vivre geven,

Je hebt de basis ver klaar maar nog geen enkele sfeermaker zoals begroeing,
een verwaarloosde wijnstronk, misschien een struikje of boompje of een deel
van een gevel begroeid, wat onkruid en verdorde bladeren. Een Franse meme die die bladeren bij elkaar veegt....

Verder mis ik nog buitenverlichting (typisch Frans), verkeersborden en plaatsnamen in het Frans.
En nog meer van dat soort details. En last but not least: de achtergrond is missing!

Er mag gerust wat meer 'met de Franse slag' gedaan worden  ;)

Genoeg te doen dus!



[EDIT: Pierre was me net voor, ik denk dat wij op dezelfde golflengte zitten :-) /EDIT]

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #284 Gepost op: 16 juli 2018, 19:16:55 »
Kijk vooral ook naar de kunstenaars zoals die Marcel Ackle, een enorme bron van inspiratie!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #285 Gepost op: 16 juli 2018, 20:01:03 »
Hoi Wim,

Nu ik het geheel zo zie, kan ik me wel wat voorstellen bij je zorg.
Eén van de dingen die mij opvalt: alles loopt parallel aan, of staat haaks op de voorkant van het diorama. Dat geeft een wat starre indruk.
Dat scheve bruggetje helpt, maar misschien is er meer nodig. Misschien iets om de straat een knik te geven: van links naar rechts eerst naar voren en dan vanaf het poortje weet schuin naar achteren? (of andersom).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #286 Gepost op: 17 juli 2018, 01:30:08 »
Allereerst allen hartelijk dank voor jullie inspirerende feedback.
Oh ja en kritische feedback is welkom.
Oké ik heb erom gevraagd.
Zoals inmiddels duidelijk heb ik mij bedacht om langzamerhand te gaan werken op de manier zoals de meesten van jullie dat doen: plannen, schetsen en uitwerken. Waarschijnlijk heb ik een wat wonderlijke volgorde gemaakt door eerst te beginnen met bouwen, maar dat is mou eenmaal zo.
Het gegeven is dat ik nu een rijtje huizen heb die min of meer naadloos op elkaar aansluiten. Dat rijtje kan nog een beetje naar links of naar rechts opschuiven, maar dat is het dan én omdat ik dit diorama wil kunnen wegbergen in een kast ben ik gebonden aan de afmetingen: 73,5 X 37 cm.
Feitelijk betekent dat de achtergrond (het rijtje huizen) vaststaat en dat mijn speelruimte zit in de ruimte er voor.
Ik dank jullie hartelijk voor alle verhelderende ideeën om wat meer Frans gevoel in dit diorama te krijgen, maar eerst wil ik toch het grotere geheel aanpakken; ik wil overzicht. Dus wacht ik nog heel even met het detailleren van Het Franse Gevoel.

Kijk vooral ook naar de kunstenaars zoals die Marcel Ackle, een enorme bron van inspiratie!


Marcel Ackle is zeker een inspiratie. Tussendoor heb ik even de dakgoot in de verf gezet. Ik heb het gaatje van de goot naar de regenpijp wat groter gemaakt en nu loopt het regenwater ook mooi door.


Franse borden? Ik moet nog even kiezen tussen Wimille of Wimereux. Ik heb zelfs al een postcode.  8)


Qua poppetjes trek je in 1:87 zó een zak Preisertjes open en dan heb je ineens een schilder, een schildersezel en een model. In deze schaal is het even zoeken.

Eén van de dingen die mij opvalt: alles loopt parallel aan, of staat haaks op de voorkant van het diorama. Dat geeft een wat starre indruk.
Dat scheve bruggetje helpt, maar misschien is er meer nodig. Misschien iets om de straat een knik te geven: van links naar rechts eerst naar voren en dan vanaf het poortje weet schuin naar achteren? (of andersom).
Dank Rob,
Ik ga eens zien hoe of ik daar meer... eh... nog wat meer Franse slag in kan krijgen.
Morgenochtend eerst even naar Texel.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #287 Gepost op: 18 juli 2018, 10:17:30 »
Aanvulling op het voorgaande:
Naar aanleiding van de opmerkingen van @Robvd denk ik dat ik toch dat ik een en ander ga veranderen aan de opstelling: zo denk ik erover om het huis -rechts naast de poort- een slag te draaien en links op de voorgrond te zetten. Op die manier kan ik vanaf die poort in een meer schuine hoek naar de voorgrond toe werken.
Dat betekent wèl dat ik een nieuwe ondergrond moet maken. Maar als het uiteindelijke resultaat daarmee aanzienlijk verbetert dan is dat geen ramp.
Ik heb het spoor nu compleet met bliezen op de ondergrond geplakt, maar ik wil proberen om de losse railstaven op het triplex te lijmen, dus zonder bielzen. Als ik een eind flexibele profi-rail (die gebruik ik toch niet) uit elkaar trek, dan heb ik een mooie hoge rail die even hoog is als de dikte van dat blauwe plaat.
Vraag: iemand nog tips om railstaven op triplex te lijmen? Ik dacht zelf aan houtlijm.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #288 Gepost op: 18 juli 2018, 10:24:57 »
Hoi Wim.
Toch ingrijpende veranderingen. Ben benieuwd.

Over spoorstaven lijmen: ik denk eerder aan tweecomponenten epoxylijm of zoiets. Maar dan is vast ook vast.
Je kunt ook overwegen wat messing schroefjes verzonken in de ondergrond te schroeven en dan de railstaven daarop solderen.
Dan kun je nog even proefrijden (of ging er niets rijden?) voor de hele boel definitief vast zet. Of je kunt de opstelling en het spoortraject nog varanderen als het niet bevalt  :-[

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #289 Gepost op: 18 juli 2018, 16:15:07 »
kleine (koperen)spijkertjes aan de railstaaf solderen

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #290 Gepost op: 19 juli 2018, 22:12:41 »
Frans diorama 2.0
Mede naar aanleiding van jullie zinvolle feedback is het tijd voor ingrijpende verandering.


Bij Gamma eerst maar eens een plaatje triplex gehaald.


Dat betekent dat ik afscheid neem van deze module.


En dat ik ook afscheid moet nemen van deze bestrating en de vastgeplakte rails. Dat niet zo heel erg, want ik was eigenlijk niet zo tevreden over het wegdek en al helemaal niet over de rails.


Beetje zagen, plakken en schroeven en daar is de nieuwe opzet. Ik heb de overgang van het water naar de straat meteen ook wat hoger gemaakt omdat er bij die inkeping een brug komt en natuurlijk ook een wat hogere kademuur. Die brug wordt niet echt gigantisch; een beetje zoiets wat @iTom op zijn H0e-baan heeft.

En dan nog even over de rails: ik ga denk ik geen rails vastsolderen op koperen spijkertjes of schroefjes. Het wordt denk ik toch vastlijmen: eerst één railstaaf en dan een volgende.


Bron: @Pierre
Ik denk dat ik een soort mal maak à lá Pierre zodat de railstaven mooi evenwijdig lopen.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #291 Gepost op: 20 juli 2018, 11:47:24 »
Heftig Wim om alles weer af te breken. Maar ik ben het wel met je eens dat het allemaal wat stijf wordt.

Is het misschien een idee om de kademuur in een flauwe bocht te laten lopen tot aan de brug. Als je de huizen zoals je al aangeeft een stuk naar links gaat verplaatsen kan vanaf daar met de kademuur en de straat de bocht al in gaan. De muur met de poort en aangrenzende gebouwen kan je dan aan zo'n bocht makkelijk aanpassen. Dan wordt het geheel niet zo hoekig en kan je toch een soort vloeiende s-bocht in het hele diorama maken. Hierdoor lijkt het diorama ook langer/ruimer.

Een rails onder spanning (die krijg je echt wel een beetje) mooi plat op de het hout lijmen is niet eenvoudig. Misschien is een combinatie mogelijk met de spijkertjes met een platte kop. Je hoeft deze niet eens te solderen maar gebruik ze om de rails te fixeren op de plekken waar dat nodig is. Eventueel kan je als het geheel goed droog is deze weer weghalen (wat ik persoonlijk niet zou doen).

Het lijmen van de losse railstaven: Dat is nog wel een lastig dingetje. Vooral omdat de railstukken zo lang zijn en in een bocht lopen. Ik zou standaard railstukjes gebruiken en die van de bielsen af halen. Dan maak je het je zelf een stuk makkelijker. Ik zou zeker wat proefstukjes maken. Houtlijm is makkelijk maar ik denk niet stevig genoeg op het metaal. Epoxy lijkt me wel een oplossing maar het is lastig om de rails overal goed aan te drukken. Wat je ook kan proberen is de rails te fixeren op de ondergrond (in dit geval hout) en als alles goed ligt secondelijm langs de rails knijpen. Het trekt vanzelf tussen de rails en het hout in. Ik heb deze techniek al eens toegepast en dat werkt prima.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Wim maar het zijn natuurlijk maar hersenspinsels van mij. Zie het maar als een soort meedenken. Je moet natuurlijk lekker je eigen ding doen.  ;) Succes man ... ik blijf lekker meekijken naar dit interessante project. 

Nog een tipje: schilder de rails vooraf roestig (binnenkant rails) voor dat je het wegdek er langs plakt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #292 Gepost op: 20 juli 2018, 14:21:47 »
Is het misschien een idee om de kademuur in een flauwe bocht te laten lopen tot aan de brug.
Ik heb al bedacht dat ik die kademuur (en de brug) in een flauwe bocht laat meelopen met de rails totaan dat schuine ingezaagde stuk. Met opzet heb ik de bodemplaat van het straatniveau vastgeschroefd, ik kan daar dus nog alle kanten mee op.

Citaat
Als je de huizen zoals je al aangeeft een stuk naar links gaat verplaatsen kan vanaf daar met de kademuur en de straat de bocht al in gaan.
Dat rijtje huizen naar links opschuiven is misschien een centimeter of tien, maar daarmee win ik rechts wel weer meer ruimte om het pand -rechts naast die poort- te behouden. Vanaf dat pand kan ik dan een schuine hoek trekken naar de voorzijde van dit diorama. Waardoor het diepte-effect wat meer uit de verf komt.
Aanvankelijk was het plan om links naast de garage een golfplaten afdak te maken, met daaronder een sloopauto of een oude trekker. Maar omdat het hele spul naar links opschuift, laat ik dat plan varen.

Citaat
De muur met de poort en aangrenzende gebouwen kan je dan aan zo'n bocht makkelijk aanpassen. Dan wordt het geheel niet zo hoekig en kan je toch een soort vloeiende s-bocht in het hele diorama maken. Hierdoor lijkt het diorama ook langer/ruimer.
Inderdaad een flauwe bocht geeft een wat minder recht-toe-recht-aan effect. De schets die ik gemaakt heb had ook het plan voor een Amsterdams grachten diorama kunnen zijn. Er moet wat meer Franse finesse in komen.
Uiteindelijk kom ik er wel.  8)

Citaat
Het lijmen van de losse railstaven: Dat is nog wel een lastig dingetje.
Het wordt nóg lastiger omdat ik twee railstaven naast elkaar wil gebruiken, zodat ik de bestrating tussen de rails wat netter kan wegwerken. Gisteren heb ik constructielijm gehaald waarmee ik metaal op hout zou moeten kunnen lijmen. Het dee om losse railstaven te gebruiken in plaats van lange einden is misschien een beter idee omdat je dan minder spanning krijgt op de rails. Omdat die bodemplaat nog los zit, kom ik denk ik met schroeven en houtklemmen om het vast te zetten een heel eind. Ik denk dat ik begin met eerst één rail en die als leidraad gebruik voor het vastzetten van de tweede rail. Met een mal of meerdere mailletjes krijg ik de tweede rail dan evenwijdig aan de eerst gelegde rail.

Citaat
Ik hoop dat je hier wat aan hebt Wim maar het zijn natuurlijk maar hersenspinsels van mij.
Ik denk dat die hersenspinsels van jou me wel weer een eind verder helpt.

Citaat
Nog een tipje: schilder de rails vooraf roestig (binnenkant rails) voor dat je het wegdek er langs plakt.
Zal ik doen en bedankt voor je feedback.
Trouwens, ik heb voor jouw toekomstige 1:22,5 diorama nog wel wat autobanden liggen. Er zit nog voldoende profiel op.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #293 Gepost op: 20 juli 2018, 15:21:58 »
Trouwens, ik heb voor jouw toekomstige 1:22,5 diorama nog wel wat autobanden liggen. Er zit nog voldoende profiel op.

Ha .. ha .. ik heb de hele handel in een verhuisdoos gegooid Wim. En die staat in de garage weggemoffeld. Je kent mijn treinkamertje en daar heb ik echt geen plek voor dit grote spul. Ik ben al blij dat ik een leuk stukje H0 kwijt kan. Daar heb ik mijn handen aan vol. Misschien als ik eens een gekke bui krijg dat ik er in mijn garage nog eens wat mee ga doen voor mijn kleinzoon. Wie weet. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #294 Gepost op: 23 juli 2018, 16:27:02 »
Kleine update
Het is warm en veel te warm op zolder. Ik heb nog even overwogen om een mobiele airconditioning aan te schaffen, maar dan moet ik weer een rond gat in het dak zagen om de warme lucht af te voeren en ook daarvoor is het te warm. Dus werk ik nu in de tuin en ben ik bezig met een lullig kutklusje: de rails.
Ik had bedacht om de losse railstaven direct op de ondergrond te plakken. De tip van @Pierre om eerst eens een proefstukje te maken heb ik opgevolgd. Ik lijk stronteigenwijs (en dat ben ik ook) maar goede tips moet je nóóit naast je neerleggen.


Het proefstukje van links naar rechts: gelijmd met contactlijm en dat plakt prima maar het geeft wel een rotzooitje. Daarnaast gelijmd met secondenlijm: zo'n stukje kost bijna een tubetje, doordat het zo snel droogt is nacorrectie onmogelijk. De derde in de rij is gelijmd met houtlijm. Het drogen duurt natuurlijk langer, maar dat heeft weer als voordeel dat je nog wat kunt schuiven. Bij de linker rail heb ik een tramspoortje geplakt met houtlijm. Zo'n recht stuk plakt prima, maar in de bochten gaat dat toch lastig worden.
Uiteindelijk ben ik aan de gang gegaan met losse railstaven vast te plakken met houtlijm en een malletje gemaakt om de railstaven evenwijdig te houden. Het vastzetten van die rails heb ik gedaan met een nietmachine. Zo'n ding waarmee je een inbreker mee aan de muur kunt vastnieten. Kedeng, kedeng en de railstaven zaten vast.
Vanmorgen heb ik de rails er toch weer afgetrokken. Leuk dat nieten, maar in de railstaven zaten kuilen waar de nietjes hadden gezeten. Bovendien vond ik het wegbikken van de lijmresten nog wel een werkje. :o

Conclusie:
Het lijmen van de losse railstaven: Dat is nog wel een lastig dingetje.

Dus vandaag maar weer opnieuw begonnen en bedacht ik mij dat ik eigenlijk helemaal geen tramspoor wil; ik wil smalspoor dat is ingebed in het wegdek... en dat is toch nèt weer even wat anders.


Dus heb ik mij bedacht dat ik H0-rails ga verbouwen naar 0e-rails en als ik om de andere biels en biels wegknip, dan zit ik qua schaalverhouding precies goed. Ik weet nog niet precies waar allemaal wegdek komt, maar ik kan zélfs nog een stukje voorzien van ballast. Hoe cool is dat!
Die zwarte lijn is de curve van Pierre waar ergens een brug komt à lá @iTom.


De curve is uitgezaagd en het spul staat nu te drogen.
En eigenlijk ben ik wel tevreden met deze oplossing.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #295 Gepost op: 23 juli 2018, 16:53:10 »
En als jij er tevreden over kan zijn dan zijn wij dat natuurlijk ook.
I.p.v. ballast (hoe cool dat ook kan zijn) zou ik eerder kiezen voor bestrating tussen de rail of hout.
Bestrating kan goed met klei of foamboard net als je muren van de huizen maar dan nu als kassaeien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #296 Gepost op: 23 juli 2018, 21:59:08 »
I.p.v. ballast (hoe cool dat ook kan zijn) zou ik eerder kiezen voor bestrating tussen de rail of hout.
Bestrating kan goed met klei of foamboard net als je muren van de huizen maar dan nu als kassaeien.
Je hebt een punt @iTom, ook al zou ik railbedding willen, ik heb er helemaal geen ruimte voor.


Nu het smalspoor erin ligt kun je eigenlijk pas goed zien dat er eigenlijk niet zo heel veel ruimte is. Ik ben net even op zolder geweest (crisis wat is het daar heet) om te zien of het allemaal een beetje past en ik ben wel een beetje blij met het resultaat. Ook de kademuur die straks met de curve van de rails meeloopt werkt goed.


De rails ligt er ook lekker strak in. Jammer dat je er straks niet meer zoveel van ziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #297 Gepost op: 24 juli 2018, 11:18:43 »
Het ziet er al weer goed uit Wim. Alleen zie ik het nut niet zo erg van het weghalen van de bielsjes. Als straks alles bestraat is zijn er waarschijnlijk geen bielsen meer te zien.

En ik heb natuurlijk nog een klein dingetje. ::) ik vind dat het tramspoor wel erg dicht langs de kademuur loopt. Mensen kunnen zonder nat pak niet uitstappen en laden/lossen van materialen vanaf de boot is ook bijna niet mogelijk. Mede omdat smalspoor wagons behoorlijk uitsteken naast het spoor en dat maakt de ruimte nog smaller.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #298 Gepost op: 24 juli 2018, 12:58:19 »
Het ziet er al weer goed uit Wim. Alleen zie ik het nut niet zo erg van het weghalen van de bielsjes. Als straks alles bestraat is zijn er waarschijnlijk geen bielsen meer te zien.
Daar heb je wel gelijk in: het lijkt een wat nutteloze exercitie, maar ik kon het domweg niet laten. Maar het heeft wel een reden: ik weet nog niet precies hoe ik straks die rails ga opvullen met bestrating. Waarschijnlijk lijm ik aan de binnenkant van de rails opstaande strookjes styreen, waartussen de bestrating komt. Ik denk het er dan wat strakker gaat uitzien. Punt blijft wel dat ik waarschijnlijk die bevestigingsbouten op de bielzen blijf zien. Als ik die bouten blijf zien, dan vind ik het mooier als ze -net als bij smalspoor- wat verder uit elkaar liggen.

Citaat
En ik heb natuurlijk nog een klein dingetje. ::)
Daar hoopte ik al op.  :)

Citaat
...ik vind dat het tramspoor wel erg dicht langs de kademuur loopt.
Daar heb je wel een puntje:


De kademuur wordt een strook foamboard dat straks tegen de zijkant van de bodemplaat wordt gelijmd. Dat geeft in principe genoeg ruimte om er zelfs nog iets van een hekwerkje tegenaan te zetten. Maar ik wil dat de bestrating vanaf de rail naar de waterkant een stukje over de kademuur wordt gezet. Daardoor gaat die kademuur er niet veel beter uitzien, maar is er ook genoeg ruimte als het materieel door de bocht draait.
En over materieel gesproken: het kan best zijn dat misschien nog eens een Frans trammetje maak.  ::)


Nog even een totaalplaatje: links wordt het straatniveau nog een stuk uitgebouwd naar voren, totaal de rand. Kan best zijn dat daar op die uitbouw nog een huis komt te staan; niet té groot anders zie je niks meer van de garage. Zo'n uitbouw komt aan de rechter kant. De bebouwing komt dan te lopen vanaf de voorkant, diagonaal naar het pand naast die poort. Het smalspoor komt daar dan weer onderdoor te lopen en verdwijnt daar uit beeld.
Die kade begint links aan het begin van dat blokje hout tot aan het punt waar de knip zit... en rechts van de kade komt dan natuurlijk nog die brug.

En voor @Jack:
En last but not least: de achtergrond is missing!

Een achtergrond, speciaal voor jou!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #299 Gepost op: 24 juli 2018, 17:49:07 »
Kijk, nou komen we langzaam ergens  ;D

Persoonlijk zou ik helemaal geen spoortje maken maar een stuk straat, maar, dat is euh persoonlijk natuurlijk.





Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands