Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219938 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #250 Gepost op: 14 juni 2018, 17:13:11 »
Prachtige updates! Naast de putjes vind ik de balustrades ook erg mooi, idem voor de balkonsteunen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #251 Gepost op: 15 juni 2018, 21:30:59 »
En ook nog het kleur gebruik en de krystal clear ruiten.
Zéér mooi.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #252 Gepost op: 20 juni 2018, 12:53:31 »
Jullie vallen nogal voor mijn putjes?
Dat zeggen jullie vast niet tegen jullie respectievelijke vrouwen.  :D

Kleine update


Het hoekpand bestaat uit twee aan elkaar geplakte delen en op de plek waar de muren aan elkaar vastzitten ontstond een wat hinderlijke naad. Vullen met houtlijm kan, maar je blijft toch die naad zien en met plamuur help ik de structuur van de muur om zeep. Ik ben met klimop niet handig, dus heb ik er maar een regenpijp tegenaan gezet. Met wat restanten gietboom heb je al snel een afvoer en krimpkousjes heb ik gebruikt om het spul aan de gevel vast te zetten.
En nee, hij blijft niet rood.


Nou ja vooruit: ik gooi er ook nog een putje tegenaan.


Tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met de dakgoten en een eerste opzet voor het dak. Het wordt denk ik iets met leistenen.

Oh ja, dan is er natuurlijk ook nog het interieur op de eerste etage. Er is inkijk vanaf de balkondeuren en via het raam in de zijgevel. Het moet er dus wel een beetje netjes uitzien.


Dus ben ik maar vast begonnen met een van de binnenmuren en daar moet een deur komen. Als basis voor de deur gebruik een plaatje Auhagen H0-houtstructuur.


Maar het wordt natuurlijk wel een paneeldeur, die ik met flinterdunne strookjes styreen opbouw.


Een likje verf en een deurklink en de deur hangt er in.


Ik denk dat een woonkeuken hier wel zou kunnen passen.


Het zicht vanaf het balkon.

Langzamerhand wordt het wel tijd om na te denken over de rest van het gebeuren. De rails liggen vast, maar de rest staat nog los. Er kan hier en daar dus nog wat worden verschoven.


Een bovenaanzicht en ter oriëntatie: links de garage, daarnaast de slagerij en daar weer naast het hoekpand waarvan ik er nog niet uit ban of dat nou een epicerie of een café - tabac moet worden. Naast het hoekpand een poort en rechts van de poort heb ikzelf het beeld nog niet echt scherp.
Het lager gelegen deel op de voorgrond wordt een kademuur, dukdalven en water.


Ik ben dus maar eens begonnen met een stuk trottoir te maken dat aan de achterkant komt te liggen, met een glooiende curve langs de rails. De uitrit heb ik behandeld met natte houtlijm zodat de structuur van het styreen wat minder zichtbaar wordt.


Rechts van de poort komt nog een gebouw dat wat meer naar voren komt te staan. Ik denk dat ik dat gebouw in dezelfde stijl ga uitvoeren zoals de poort. Zodat die stenen mooi door lopen in het naastgelegen pand.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #253 Gepost op: 20 juni 2018, 21:00:48 »
Tja ... wat moet ik hier nou van zeggen! Ik val in herhaling. Prachtig werk. Echt weer genieten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #254 Gepost op: 20 juni 2018, 21:17:55 »
Tja Wim, ik sluit me volledig bij Pierre aan. Heerlijk sfeertje👍
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #255 Gepost op: 21 juni 2018, 08:17:52 »
Hoi Wim,

Ik weet dat je graag wat kritiek en verbeterpunten hoort. Ik heb ijverig de foto's zitten bestuderen, maar ik kan niets vinden  :D
Helemaal top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #256 Gepost op: 21 juni 2018, 09:06:06 »
Het is gewoon van grote klasse. En die putten, man man, wat een inspiratie putten we daar uit. :D :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #257 Gepost op: 21 juni 2018, 10:13:56 »
Ik heb ijverig de foto's zitten bestuderen, maar ik kan niets vinden...
Nou @Rob daar ben ik blij om.
Heren,
Dank voor de veren. (om met @Pierre te spreken)


Dan heb je dus ook niet gezien dat de deuren niet helemaal (helemaal niet) lekker in die poort hangen. Toen ik het ontdekte zat het spul al muurvast en ik heb nog overwogen om het spul eruit te slopen, maar daarmee zou ik de hele poort slopen. Ik dacht: “Als zij het niet zien, dan zie ik het ook niet”.  8)

En die putten, man man, wat een inspiratie putten we daar uit. :D :D :D
De putjes van Wim, dat wordt geloof ik wel een dingetje.  :)
En eigenlijk stelt het niet zo gek veel voor.


Het zijn hekjes afkomstig van een stel Franse huizen.


Als je ze door de helft snijdt dan heb je het meeste werk al gedaan. De andere helft komt straks in de goot van het wegdek, zodat de openingen mooi doorlopen.
Als je in de bak met hekjes zoekt, dan kom je vast wel een hekje tegen waar je een mooie put van kunt maken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #258 Gepost op: 21 juni 2018, 20:13:29 »
Kleine update
Tussendoor ben ik even bezig geweest om vast wat bestrating aan te leggen. Hierdoor krijg ik ook een beetje meer zicht hoe de plannen er verder gaan uitzien.


Wel een beetje onhandig werken op deze manier. Doordat ik die steentjes er allemaal in heb zitten prikken, gaat dat plaatje foamboard een beetje bol staan. Dat ding recht is dus geen gebouw maar een gewicht.


In de goten komen steentjes maar het meeste wordt denk ik asfalt.


De huizen zitten nog niet vast en daarom staat die slagerij een beetje uit de lijn.


Op de plek waar nu dat gewicht staat komt ook een gebouw en daar ben ik vast aan begonnen.

Misschien in de hoek afsmeren met wat cement, het staat nu zo pats boem, hatseflats tegen de andere muur aan, het zal toch wel een of andere verankering hebben anders zou het zo maar om vallen.


Ik denk dat dit is wat Tom bedoelt: de stenen van de poort loopt straks mooi over naar het aangrenzende huis.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #259 Gepost op: 22 juni 2018, 08:55:34 »
Hogeschool modelbouw! Dat geblindeerde raam van het 'nieuwe' huis vind ik wel wat, laat je dat zo?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #260 Gepost op: 22 juni 2018, 14:25:50 »
Dankjewel Jack!
Dat raam daar komen luiken voor.
Onder dat raam zit wel een rij van vijf stenen die me hevig irriteren; daar moet ik nog wel wat mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #261 Gepost op: 23 juni 2018, 12:58:20 »
Toch nog even terugkomend op mijn vorige bericht over die muur: het gaat misschien nergens over, maar die rollaag van vijf stenen middden op die muur irriteren me mateloos. Bovendien moet er een schuin dak op dit huis komen en had ik dus een schuine kant op deze zijmuur moeten maken. Vergeten!
Bovendien vind ik die balk boven het (geblindeerde) raam ook niet erg goed gelukt.
Geeft niks, ik maak deze muur gewoon opnieuw.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #262 Gepost op: 27 juni 2018, 16:02:37 »
Kleine update
Die muur was een geinig uitprobeersel, maar ik heb 'm toch maar even opnieuw gemaakt.


De zijmuur en de voorgevel heb ik met tape aan elkaar geplakt, zodat de stenen mooi doorlopen. De penselen van de Action vallen vanzelf al uit elkaar en dan hou je een stempel en een telegraafpaal over.


Aanvankelijk had ik het plan om beide muren in verstek tegen elkaar te lijmen, maar dat werkt met foamboard toch niet erg lekker.


Dus heb ik beide gevels plat tegen elkaar gelijmd. De stenen heb ik aan de zijkant van het foamboard laten doorlopen en de regenpijp (waar zijn die dingen anders voor) verbergt de lijmnaad.


Omdat de ruimte beperkt is, denk ik dat het interieur niet veel meer wordt dan een etalage. En dat scheelt weer een sloot extra werk.


Ramen zijn voornamelijk afkomstig uit de H0-bak, die ik heb omgebouwd naar 1:48. Gelijk maar even in de verf gezet.


Krimpkousjes werken lekker snel als beugels.


Een mix van huidskleur en een klein beetje zwart geeft een lekker cementkleurtje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #263 Gepost op: 27 juni 2018, 20:40:25 »
Wim de muur is goed gelukt, regenpijp prima oplossing, raampartijen prachtig, maar één klein puntje vind ik minder. De stalen balk komt nu met zijn hele gewicht (en van de bovenliggende gevel) op het raamkozijn te staan. Volgens mij zou deze de belasting af moeten dragen naar de muren links en rechts. Kortom de balk zou iets breder mogen zijn dan het raamkozijn en ondersteund worden door een stukje muur. Dit geldt trouwens voor alle lateien boven ramen en deuren.
De oplegging van een stalen of betonnen balk is meestal minimaal de helft van de hoogte van de balk.

Niet boos zijn, ik vind wat je maakt echt bijzonder mooi.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #264 Gepost op: 27 juni 2018, 20:58:58 »
.
Niet boos zijn, ik vind wat je maakt echt bijzonder mooi.
Boos? Nee natuurlijk niet! Hoe meer "ene kleine puntjes" hoe liever ik het heb. Als ik niet tegen opbouwende kritiek kan dan kan ik veel beter in mijn eentje op mijn zolderkamer blijven zitten. Maar ja, dat schiet niet echt op.  ::)
Alleen is er wèl een klein dingetje van mijn kant: die balk waar jij het over hebt lijkt op een balk en dat komt natuurlijk door de roestbruine kleur, maar het is (of wordt) een reclamebord boven de winkelpui. Met opzet heb ik hem nog niet geschilderd omdat ik eerst al die stenen nog moest schilderen.
Als @Pierre begint met "...alleen nog één klein dingetje..." dan lijkt het of m'n wereld in elkaar gaat storten, maar in bijna alle gevallen valt het mee en heeft-ie ook nog gelijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #265 Gepost op: 27 juni 2018, 21:13:03 »
-- :o Ik zeg toch niks :o --
Gewoon allemaal mooi werk man ... dat kan ik blijven zeggen ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #266 Gepost op: 27 juni 2018, 22:04:41 »
Die Pierre toch ts ts foei! :P Ik moet Mark wel een beetje gelijk geven, je zou voor zo'n grote opening een latei verwachten zoals een mooie oude verweerde houten balk of minstens een laag
stenen op zn kant (zoals het muurtje ernaast). Maar mij hoor je niet klagen echt niet geen haar op mn hoofd...  8)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #267 Gepost op: 28 juni 2018, 09:37:30 »
-- :o Ik zeg toch niks :o --
Nee @Pierre, maar ik zag je mond bewegen.  :D

Ik moet Mark wel een beetje gelijk geven...
Sterker: ik zou @mark mms ook gelijk geven. De meniekleurige balk doet sterk vermoeden dat het om een soort van ijzeren balk gaat. En inderdaad, als dat het geval was dan zou het hele zooitje zó in elkaar flikkeren. Daarom is het ook zo goed dat jullie meekijken, want als je op de vierkante decimeter bezig bent dan ga je bepaalde dingen over het hoofd zien.


Nu de winkelpui er in zit valt het hopelijk een beetje op z'n plek. Het bord boven de winkelpui is nog wel meniekleurig, maar dat gaat pas in de groene verf als na laatste drybrush van de stenen.
En wat wordt het voor winkel? Je ne sais pas encore.  ::)


De kozijnen zijn inmiddels ook klaar om in de gevel te worden gezet. Omdat er geen interieur in dit huis komt, twijfel ik nog of ik ze dichtmaak of open laat staan.


Dat stempelen en schilderen van die stenen is wel weer een nieuwe ervaring. Met name het op kleur mengen van de verschillende stenen is een enerverende ervaring.
Eerlijk gezegd ben ik wel tevreden over hoe de stenen de hoek om gaan en je geen plaknaad meer ziet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #268 Gepost op: 28 juni 2018, 14:05:20 »
Aanvulling op het voorgaande:
Er moet natuurlijk nog een dak op het huis en toen had ik deze nog liggen:


Het is een stuk slecht gegoten dakplaat met een motief van Arabische dakpannen. Met name de randen vind ik nogal storend.


Ooit van heb ik van @Pierre een handzaam boortje gekregen en met hulpstukje heb ik de onderkant van de rand wat bijgewerkt. Terracotta-kleurige verf en groene aanslag moet straks het verschil maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #269 Gepost op: 28 juni 2018, 16:16:32 »
Oeps, dat ik dan verkeerd begrepen.
Maar de muur en dan zeker de kleuren zijn echt goed gelukt.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #270 Gepost op: 28 juni 2018, 20:57:06 »
Oeps, dat ik dan verkeerd begrepen.
Nou, ik kan het me wel voorstellen. Het was natuurlijk een beetje een misleidend onderdeel.


Inmiddels heeft het een kleurtje en nu is het wat meer één geheel.

Citaat
Maar de muur en dan zeker de kleuren zijn echt goed gelukt.
Dankjewel. Een beetje mengen en dan kom je een heel eind.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #271 Gepost op: 15 juli 2018, 15:05:55 »
Kleine update
Het pannendak zit erop.


Na een eerste laag verf ben ik niet echt ondersteboven van het resultaat. Er zit op dit resign-gietwerkje maar weinig structuur van over elkaar gegelegde dakpannen.


Ook die schoorsteen had een stuk beter gekund en misschien ga ik die nog vervangen.


Na een nacht drogen heb ik er nog maar wat contrastvloeistof overheen gegooid. In de zon is het lekker snel droog.


Het geheel krijgt nu net wat meer... eh... sju? Er moeten natuurlijk nog luiken op deze gevel komen en een lekkende dakgoot.

De meesten van jullie maken eerst slim doordachte baanplannen, leggen de rails op de goede plek, snoeren onder de baan, proefrondjes rijden en beginnen dan langzamerhand met de scenery. Ik denk eigenlijk maar één bouwwerkje vooruit: ik ben begonnen met die slagerij, daarna de garage en langzamerhand ga ik dan eens verder denken. Maar langzamerhand wordt het dan toch tijd om verder te kijken naar de planning.

Even een overzicht


Van links naar rechts de garage, de slagerij en dan het huis met het pannendak. In het midden op de voorgrond komt een kademuur met iets van water en links en rechts van die kademuur komt nog iets van bebouwing, zodat er wat meer dieptewerking in het geheel komt. Want zoals het er nu uitziet is het eigenlijk niet veel meer dan een rijtje huizen.


Helemaal rechts heb ik nog ruimte voor een streep bebouwing en ik ben van plan om hier een aansluitende gevel (of gevels) te bouwen met een onderdoorgang, zodat het eind van het spoortje uit het zicht verdwijnt. Die gevel of die rij gevels loopt door tot aan de rand van de module.
Enfin, suggesties zijn welkom.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #272 Gepost op: 15 juli 2018, 16:58:47 »
Ik heb nog wel een klein dingetje Wim ::) Aan de rechterkant op de foto is de straat ineens veel hoger geworden door dat schuimplaat . Hoe ga je dat oplossen bij de garage ingang en gaat je mooie put dan ook verdwijnen?

Verder vind ik het weer een lust om naar je werk te kijken. Het dak vind ik zo ook wel acceptabel toch? Een onderdoorgang in een gebouw is een heel mooie oplossing voor het spoortje.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #273 Gepost op: 15 juli 2018, 20:02:58 »
Ik heb nog wel een klein dingetje Wim ::)
Há, dat hoor ik graag!  :D

Citaat
Aan de rechterkant op de foto is de straat ineens veel hoger geworden door dat schuimplaat . Hoe ga je dat oplossen bij de garage ingang en gaat je mooie put dan ook verdwijnen?
Nou @Pierre goede vraag en aan je ogen mankeert niks.


Dat foamboard dat ik gebruikt heb als trottoir is precies twee keer zo dik als dat blauwe en dat witte plaat. Als ondergrond op heb ik dat blauwe plaat gebruikt en niet om het geluid te isoleren, maar omdat het precies even dik is als de bielzen van het spoortje dat daar loopt. Maar dat blauwe plaat ligt nog niet overal en ook nog niet onder de inrit van de garage. Over dat blauwe plaat komt straks een laag wit (geëxpandeerd polystyreen of PS-hardschuim) en dat valt dan precies over de bielzen en sluit dan aan op de rails.
Ik hoop dat je het nog een beetje volgt, maar die inrit van de garage heb ik tot de helft van het foamboard afgeschuind zodat het weer precies aansluit op dat witte plaat. Het trottoir wordt wel iets minder hoog, maar die putjes zullen niet uit het zicht verdwijnen. Ook omdat die putjes ietwat doorlopen in de goot van het wegdek.

Citaat
Verder vind ik het weer een lust om naar je werk te kijken.
Het dak vind ik zo ook wel acceptabel toch?
Dankjewel.


Acceptabel en dat is het.


Er mogen nog wel wat laagjes drybrush overheen.

Citaat
Een onderdoorgang in een gebouw is een heel mooie oplossing voor het spoortje.
Gisteren een even A0-plaat foamboard gehaald dus ik kan weer even voort.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #274 Gepost op: 15 juli 2018, 20:13:27 »
Met zo'n drybrush gaan de dakpannen net iets scherper aftekenen. Mooi opgelost zo. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/