Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219984 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #225 Gepost op: 25 mei 2018, 23:22:16 »
Ja, leuke spulletjes. Ik heb op mn schip destijds gepoogd om een tafel en stoelen te maken, idd geen eenvoudige klus en het resultaat is mwa…
Nou Jack, ik vind het resultaat helemaal niet "mwa". Eigenlijk vind ik het er behoorlijk briljant uitzien.

Sorry Wim voor de vervuiling, laatste foto  :-*
Nee hoor geen sorry. Ik vind het juist leuk dat je je eigen ervaringen deelt. Blijf doorgaan want daarvoor zitten we hier.

Citaat
Voor medeforummers die tijdelijk even geen ruimte hebben om een vette modelbaan op te zetten en eens willen experimenteren in een wat grotere schaal; dit soort projectjes kun je bijna op de keukentafel maken.
Citaat
Okay, ik ga het overwegen. Hoe kleiner de ruimte des te groter je moet bouwen  ::)  ;D
In dat geval zou ik 1:35 eens overwegen. Bij het kiezen van mijn schaal heb ik me een beetje laten leiden door de 1:48 poppenhuiscultuur. Maar als ik die keuze opnieuw zou maken, dan zou 1:35 zeker een aantrekkelijke optie zijn. Misschien bij een volgend diorama.


Dit zijn zittende Duitsers, maar het kunnen net do goed zittende Limburgers zijn of Hagenezen.


Die Junkers Ju-52 op de achtergrond wordt denk ik te groot voor een diorama.  ;D


Ik heb nog even een wat oudere quote van Pierre opgezocht:
Het hemelwater van de dakgoot valt straks zeken op het dak van de garage van de buurman.

Nee Pierre, het stoorde me al een tijdje dus heb ik het gisteren even opgelost: de slagerij gaat de afvoer delen met de buurman. En dat pand van die buurman moet natuurlijk nog gebouwd worden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #226 Gepost op: 27 mei 2018, 16:38:02 »
Kleine update
Het wordt langzamerhand tijd om een beetje te bekijken hoe of het verder moet met het pand rechts naast de slager. Want het is goed om een beetje aan planning te doen. Nog veel meer dan bij H0 is het passen, meten en worstelen met de beschikbare ruimte.


Aanvankelijk had ik bedacht dat er een schuine hoek in het pand naast de slager zou komen, maar zelfs met die schuine hoek zou het pand teveel ruimte innemen. Bovendien wilde ik boven de ingang een balcon maken. Het ziet er vast allemaal erg gezellig en Frans uit, maar het zou teveel ruimte innemen.
Dus heb ik inmiddels gekozen voor een pand met een rechte 90° hoek en een balcon en een winkelpui aan de voorzijde.


De eerste opzet het ik gemaakt uit een dikkere plaat styreen. De planken en het houtwerk heb ik er ingesneden en de houtnerven zijn gedaan met een staalborstel. Ik heb met opzet gekozen voor styreenplaat omdat dat niet zo kwetsbaar is als geëxpandeerd polystyreen. In een later stadium plak ik boven de winkelpui dan een dunne laag EPS (piepschuim) om de structuur van cement in de gevel te krijgen.


Door flinterdunne laagjes styreen over elkaar heen te plakken maak ik een soort van lijstwerk. Dat lijstwerk wil ik wat meer detailleren dan de winkelpui van de slager. Inderdaad lijkt het nu nog een beetje op een 1:12 schoorsteenmantel.


Deze kroonlijst moet een beetje verhullen dat het deel van de gevel boven de lijst wat dikker wordt omdat daar nog die laag geëxpandeerd polystyreen op wordt gelijmd.


Bij de vorige foto kwam ik niet zo mooi uit met de plaats van het balcon boven de winkelpui. Ik heb die lijst er dus weer afgehaald en het balcon geïntegreerd in een nieuwe lijst. Op deze manier wordt het volgens mij veel meer één geheel.


De verhouding (de regel van derden) komt nog goed als er een deel van de bovenkant wordt afgesneden. Bovenin natuurlijk nog een dakgoot die afwatert naar het stuk regenpijp dat tegen de zijgevel van de slagerij zit.


Een elegant stukje smeedijzer moet de schijn van ondersteuning geven.


Ik heb H0-raampjes gebruikt om de ramen van de winkelpui op te bouwen. Het laagje geëxpandeerd polystyreen zit inmiddels ook op de gevel.


Eigenlijk valt het nauwelijks op dat het bovenste deel van de gevel wat dikker is. Voordat ik aan het hekwerk kan beginnen moeten eerst de balcondeuren er in met de luiken.


Dit wordt denk ik zo'n beetje het uiteindelijke plaatje, met hier en daar nog een aanpassing. De uitvoering van het dak daar moet ik nog even over nadenken. Ik heb @Pierre ooit een dak van een kerk zien bekleden met rondjes uit een perforator, maar ik denk dat dit dak iets wordt met leistenen.
Enfin, tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #227 Gepost op: 28 mei 2018, 09:51:46 »
Het diorama krijgt al aardig vorm. Wederom weer een aansprekend geveltje, Wim.
Voor mijn gevoel klopt ergens het balkon en de balkon-deuren niet helemaal (balkon te breed, deuren te smal?) maar ik krijg mijn vinger er niet achter....
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #228 Gepost op: 28 mei 2018, 10:01:34 »
Wederom een knap staaltje modelbouw Wim. Top! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #229 Gepost op: 28 mei 2018, 14:10:56 »
Dank heren.
Voor mijn gevoel klopt ergens het balkon en de balkon-deuren niet helemaal (balkon te breed, deuren te smal?) maar ik krijg mijn vinger er niet achter....
Rob
De opening voor de winkeldeur is nu inderdaad nog wat laag. Maar onder de winkelpui wordt nog een stuk gemaakt waardoor de hele pui wat hoger wordt. Het balcon krijgt twee openslaande deuren (French Doors) en als die er in zitten, plus dat de pui wat hoger wordt, dan is het plaatje denk ik wel weer rond. En mocht dat niet zo zijn dan pas ik de boel gewoon weer aan.  :D

Qua maatvoering probeer ik een beetje te middelen tussen 1:48 en 1:43. Stel dat ik ineens het licht zie dan schakel ik van On30 zó over naar Spoor 0.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #230 Gepost op: 30 mei 2018, 13:47:04 »
Kleine update
Eigenlijk is het veel te warm op de zolder. Aan de andere kant droogt de verf nu wel lekker snel.


Heb even gezweet op het pand dat op de hoek komt. De winkelpui heb ik wat hoger gemaakt, waardoor de verhoudingen beter lijken te kloppen. Daardoor moest ik het lijstwerk natuurlijk ook aanpassen. Verder ben ik wat aan het experimenteren met wat loslatend cement waardoor de achterliggende stenen zichtbaar worden.
Het moge duidelijk zijn dat het rechterdeel van de gevel later haaks op de voorgevel komt te staan. Maar daar wacht ik nog even mee.


Na nog een laag verf heeft het cement z'n uiteindelijke kleur gekregen. De winkelpui is nog nat van de donkere wetwash. Als dat helemaal droog is gaat er nog een aantal lagen drybrush overheen -van donker naar licht- zodat de kleur van het houtwerk een beetje meer Grieks-blauw wordt.
In de zijgevel komt nog een deur met bovenlicht.

Aanvankelijk wilde ik in dit pand een Café -Tabac maken, maar de uitvoerbaarheid wordt nogal bewerkelijk. Omdat ik geen 3D-printer heb zou ik bijvoorbeeld flessen en wijnglazen zelf in elkaar moeten fröbelen en daar gaat nogal wat tijd inzitten. Kopen kan natuurlijk ook, maar dat duurt weken voordat ik spul in huis heb.
Dus heb ik gekozen voor een épicerie; een soort van kruidenier waarin ik meer variatie kan brengen: kistjes met groente en fruit en meer zooi dat zoal wordt verkocht in zo'n detailhandel.


Inmiddels heb ik dus ook al vast wat verkoopbare voorraad verzameld.


Waar zouden we zijn zonder een beetje behoorlijke laserprinter.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #231 Gepost op: 30 mei 2018, 15:51:15 »
Dat hekwerkje en de muur met de zichtbare stenen ... wauw ... mooi man!  :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #232 Gepost op: 30 mei 2018, 17:07:19 »
Ziet er schitterend uit, wel jammer dat het geen Café wordt, was leuk geweest voor een M&G van het forum  :) :) :)

Kreeg hier gelukkig weer een notificatie van
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #233 Gepost op: 30 mei 2018, 19:40:44 »
Heren, dank voor de veren
Dat hekwerkje en de muur met de zichtbare stenen...
Dat hekwerkje was best wel een dingetje. Het is een H0 hekwerk wat ik wat heb bijgesneden. Maar doordat het een beetje een flexibel soort plastic is, is het lastig te lijmen. Om ruimte te bieden aan de openslaande deuren én de luiken, moest ik het balcon breder maken en dus van twee hekjes één geheel maken. Als je goed kijkt loopt het patroon van de smeedijzeren krullen niet helemaal lekker, daarom heb ik een terracotta bloemenbak in de lijm staan om dat te maskeren. Tsja, je moet toch wat. Dat betekent wel dat ik iets fleurigs in de bak moet stoppen. En eigenlijk heb ik nog nooit iets met groen gedaan.
Die stenen, daar ben ikzelf ook wel content mee. Temeer omdat mijn eerdere ervaring met stenen in dit draadje geen succes was. Ik gebruik penselen van de Action en dat is de grootste rotzooi die je maar kunt verzinnen. Als ik een penseel schoonmaak dan hou ik meestal in de ene hand het steeltje over en in de ander hand het metalen buisje met de penseelharen... Daar kun je dus een prima mal van maken om stenen in het foamboard te prikken.

Ziet er schitterend uit, wel jammer dat het geen Café wordt, was leuk geweest voor een M&G van het forum  :) :) :)
Nou @iTom, dan heb ik goed nieuws voor je: op de achtergrond komt nog een soort façade: links (aansluitend op dit pand) komt een poort en daarnaast nog twee panden. Die panden krijgen geen interieur, maar een Café met een terrasje moet denk ik wel leukken.

Citaat
Kreeg hier gelukkig weer een notificatie van
Blij dat het weer werkt!
@Semantha is natuurlijk de stille grote kracht op dit forum die, zonder daar al teveel ruchtbaarheid aan te geven, er voor zorgt dat dit forum loopt als een goed geoliede machine.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #234 Gepost op: 30 mei 2018, 20:05:44 »
Gelukkig @iTom blij te horen dat het weer werkt :)
Fotografen met passie.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #235 Gepost op: 31 mei 2018, 12:48:53 »
Het is eigenlijk tè warm; de verf droogt al op m'n penseel.  :o


Maar ja dit hekje moest nog even in de verf. Die plantenbak maskeert de onvolkomenheden in het smeedijzer. De pui moet nog een laagje verf als het minder warm is.


Tegen de zijmuur had ik een poort bedacht. Die poort komt vrijwel tegen de achterkant van dit diorama te staan. Erg veel ruimte achter die poort is er niet, dus verwacht geen doorkijkje à lá @Pierre met een pittoresk straatje dat langzaam omhoog meandert. Het wordt een poort met twee gesloten deuren en de wereld houdt hier dus op.


Alweer een hele tijd terug heb ik al eens geprobeerd een poort te maken van losse baksteentjes, gesneden uit styreen (piepschuim). Ontzettend veel snij- en plakwerk met maar een matig resultaat.
Deze poort gaan we anders aanpakken.


Met uitelkaar gevallen penselen van de Action heb ik een paar mallen gemaakt: eentje voor de grotere brokken en eentje voor de bakstenen om het zaakje op te vullen. Door al dat gestempel trekt het plaatje foamboard (pluimkarton) natuurlijk krom...


Dus heb ik er maar gelijk een achterkant tegenaan gezet. De voorkant heb ik volgesmeerd met verdunde houtlijm. Als die laag droog is krijg je een soort krokante beschermlaag en tegelijkertijd lopen de voegen een beetje vol.
Als het spul droog is dan krijgt deze muur een leuk cementkleurtje en dan ga ik helemaal los met steentjes schilderen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #236 Gepost op: 31 mei 2018, 20:48:48 »
Jullie zitten natuurlijk allemaal lekker in de tuin? Geeft niks hoor: @iTom en ik houden de keet hier wel draaiend!


De houtlijm is inmiddels droog en heb ik zonder kleverige handen te krijgen een leistenen rand boven de poort gemaakt. En inmiddels zit de voordeur er ook in. Er moet natuurlijk nog een brievenbus en een deurbel komen. Oh ja, en misschien nog iets van een buitenlamp boven de voordeur?


Het was jullie niet opgevallen, maar ik was de spanjoletsluiting van de luiken vergeten. Nou zitten die luiken vastgeplakt aan de gevel, maar ze horen er wel te zitten. Wèl heb ik beugeltjes gemaakt voor de luiken zodat de luiken niet gaan klapperen of dichtslaan als de wind opsteekt.


De muur zit in de (ietwat verdunde) verf en de voegen zijn doorgetrokken naar de kopse kant.


Ik denk dat de kleur van de muur aardig in de buurt komt van het aangrenzende gebouw.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #237 Gepost op: 1 juni 2018, 22:50:02 »
Jammer dat die schuine hoek niet past in je ontwerp. Voor de rest geen enkel puntje kritiek. Mooi hekwerk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #238 Gepost op: 1 juni 2018, 23:11:31 »
Wow! @Wim,

dat ziet er fantastisch uit. Ik vind de details en de kleur van de luiken zeer geslaagd.
Klein detail, luiken worden niet vaak met een Espagnolet sluiting gesloten maar meestal met een eenvoudige luikgrendel.


Deze zijn volgens mij nog vrij eenvoudig te monteren.

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #239 Gepost op: 1 juni 2018, 23:55:05 »
Jammer dat die schuine hoek niet past in je ontwerp. Voor de rest geen enkel puntje kritiek. Mooi hekwerk!
Beste Jack,
Gedurende dit project merk ik dat ik in deze schaal eigenlijk nog veel meer met ruimte aan het worstelen ben dan in H0. Een huisje meer of minder in 1:87 mag de pret niet drukken, maar hier probeer ik centimeters te winnen door bijvoorbeeld een trottoir iets minder breed te maken.
Die schuine hoek zou te groot worden omdat ik de luiken helemaal open wilde laten, waardoor het balcon te breed zou worden. Om de verhoudingen weer kloppend te maken, zou ik dan het hele pand groter moeten maken. Pfff... en een bult extra werk.
Voor dit diorama heb ik mezelf qua beschikbare ruimte aan banden gelegd. Het is natuurlijk heel verleiderlijk om die module een paar centimetertjes groter te maken, maar dan past het spul niet meer in de kast waar ik 'm wil hebben. En op zich werkt die beperking voor mij erg goed: creatief omgaan met beperkingen vind ik op zich al een uitdaging.
Zo ben ik er zelfs over aan het nadenken om de achtergrond 1:48 te maken en alles op de voorgrond 1:43. Het verschil is niet zó groot, maar misschien krijg ik daardoor wel een verrassende dieptewerking.

Klein detail, luiken worden niet vaak met een Espagnolet sluiting gesloten maar meestal met een eenvoudige luikgrendel.
Spanjolet en espagnolet mag beide.  ;)

Citaat
Deze zijn volgens mij nog vrij eenvoudig te monteren.
Hmmm... ik ga erover nadenken.

En heren, ontzettend bedankt voor jullie inbreng en blijf dat vooral doen; het helpt me enorm.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #240 Gepost op: 2 juni 2018, 00:52:54 »
Klein detail, luiken worden niet vaak met een Espagnolet sluiting gesloten maar meestal met een eenvoudige luikgrendel.
Spanjolet en espagnolet mag beide.  ;)
Aangezien we hier met een Frans diorama te maken hebben, dacht ik de Franse schrijfwijze maar aan te houden.  ;)
Maar het ging mij niet zo zeer om de spelling maar meer om de manier waarop de luiken gesloten kunnen worden.

Groet,

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #241 Gepost op: 2 juni 2018, 12:07:19 »
Maar het ging mij niet zo zeer om de spelling maar meer om de manier waarop de luiken gesloten kunnen worden.
Dat had ik wel begrepen en ik ben blij met je bijdrage. Het heeft me (opnieuw) weer aan het denken gezet. Bij deze schaal gaat het -nog veel meer dan in H0- om de kleinste details. Als je ze weglaat dan vallen ze misschien niet eens op, maar als je ze toevoegt dan vallen ze juist des te meer op.
En als ik het over details heb dan vind ik dit een van de mooiere voorbeelden:


Een deel van een diorama gebouwd door Marcel Ackle in schaal 1:35.


Een detail: als die schoenen daar niet zouden staan, dan zou je ze niet missen. Maar nu vallen ze des te meer op.


Een vliegtuigje in een dakgoot is natuurlijk veel meer logisch.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #242 Gepost op: 2 juni 2018, 19:18:31 »
Klein detail, luiken worden niet vaak met een Espagnolet sluiting gesloten maar meestal met een eenvoudige luikgrendel.
Deze zijn volgens mij nog vrij eenvoudig te monteren.
Hmmm... ik ga erover nadenken.
Enfin @GéJé, dat heb ik dus gedaan:


Nog een likje verf en je zou denken dat het er altijd heeft gezeten.


Tegelijkertijd de poort even onderhanden genomen.


De kleur is denk ik aardig in de buurt, maar er moet nog wel een laagje contrastvloeistof overheen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #243 Gepost op: 2 juni 2018, 19:28:13 »
Jij blijft ook maar gaan hè Wim. Het lijkt wel of je met pensioen bent. :D
Het ziet er steeds mooier uit man ... top!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #244 Gepost op: 3 juni 2018, 08:27:41 »
Ja, die Marcel is een echte kunstenaar en raakt altijd net die ene snaar. Als ik zijn howto's bekijk dan lijkt het allemaal zooo simpel..... :-\
(ik vind ook dat speelgoedtreintje in een van zijn scenes geweldig).

Wat ook belangrijk is is de kwaliteit van de foto en de opstelling, daar staat of valt je presentatie mee.

Maar ik vind jouw diorama tot nu toe erg inspirerend en als je het detailniveau zo aan kunt houden dan hoef je helemaal niet onder te doen,
te meer omdat je in een kleinere schaal bouwt. Dus, ga vooral zo door!


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #245 Gepost op: 3 juni 2018, 09:06:40 »
Het is en blijft schitterend Dat muurtje met die poort er in, mooi die stenen
Misschien in de hoek afsmeren met wat cement, het staat nu zo pats boem, hatseflats tegen de andere muur aan, het zal toch wel een of andere verankering hebben anders zou het zo maar om vallen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #246 Gepost op: 3 juni 2018, 12:15:28 »
Jij blijft ook maar gaan hè Wim. Het lijkt wel of je met pensioen bent. :D
Het ziet er steeds mooier uit man ... top!
Dankjewel @Pierre,
Maar ik ben nog (lang) niet met pensioen. Afgelopen vrijdag heb ik de lijn Apeldoorn - Brussel v.v. gedaan en vanavond rij ik weer Apeldoorn - Groningen en morgenochtend om 6.30 uur sta ik dan weer op de halte in Gronigen. Tussendoor steel ik af en toe een paar uurtjes om op zolder te zitten.
Komende week komen een paar gepensioneerde metselaars een muur afbreken om die weer op te metselen. Een heel gedoe.

Ja, die Marcel is een echte kunstenaar en raakt altijd net die ene snaar. Als ik zijn howto's bekijk dan lijkt het allemaal zooo simpel..... :-\
(ik vind ook dat speelgoedtreintje in een van zijn scenes geweldig).


Deze bedoel jij. Het zijn onder andere de details die maken dat er een grappig en herkenbaar element in zit.

Wat ook belangrijk is is de kwaliteit van de foto en de opstelling, daar staat of valt je presentatie mee.


Foto's maken is wel mijn dingetje, maar qua opstelling en compositie van zijn diorama valt er nog veel te leren: aan de achterkant hoog en aan de voorkant laag maakt dat er een natuurlijke flow in het geheel zit. Maar dat natuurlijk niet alleen: een groot deel van zijn diorama bestaat uit begroeiing. En daar stopt mijn kennis en kundigheid want met groenvoorziening heb ik werkelijk nog nooit iets gedaan. En met hier en daar een plukje IJslands mos ga ik er niet mee komen.  :o

Maar ik vind jouw diorama tot nu toe erg inspirerend en als je het detailniveau zo aan kunt houden dan hoef je helemaal niet onder te doen,
te meer omdat je in een kleinere schaal bouwt. Dus, ga vooral zo door!
Dankjewel @SuperSylvester.
Voor mij is dit project één groot experiment en gaandeweg probeer ik technieken uit die ik nog nooit eerder heb geprobeerd. De ene keer lukt dat beter dan de andere keer.

Het is en blijft schitterend Dat muurtje met die poort er in, mooi die stenen
Misschien in de hoek afsmeren met wat cement, het staat nu zo pats boem, hatseflats tegen de andere muur aan, het zal toch wel een of andere verankering hebben anders zou het zo maar om vallen.
Dankjewel @iTom,
Eerlijk gezegd heb ik daar nog niet op die manier zo naar gekeken en misschien heb je wel een punt. Ikzelf had bedacht dat de muur wel tegen het huis aan staat maar feitelijk een ander bouwwerk is en daarom ook anders uitgevoerd kan worden. Ook om wat variatie aan te brengen heb ik niet alles willen uitvoeren in cement maar ook in schoon metselwerk. Maar ik ga daar nog eens aandachtig naar kijken en zien of ik een meer natuurlijke overgang kan verzinnen. Misschien wel iets met klimop en dan moet ik jouw draadjes nog maar eens aandachtig bestuderen. Want zoals ik al eerder schreef: van groenvoorziening heb ik de ballen verstand.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #247 Gepost op: 10 juni 2018, 14:29:22 »
Kleine update
Door alle bezigheden om en rond ons huis ben ik niet toegekomen aan de dingen die écht leuk zijn. Toch een bescheiden update:


De poort heeft een laagje contrastvloeistof gekregen en komt de tand des tijds een beetje meer uit de verf.


Ik ben langzamerhand bezig om de losse muurdelen zover klaar te krijgen zodat ze tegen elkaar kunnen worden gezet op het trottoir. Dus heb ik er nog maar even een drybrush overheen gedaan.


Het wordt dus tijd om het glas er in te zetten, want dat gaat makkelijker als de muren nog niet vastzitten.
Het voordeel van Kristal Klear is dat je er ook ruiten mee kunt plakken. Omdat het goedje flexibel blijft kun je de zichtbare lijmresten er met een cocktailprikkertje weer uit frutten. Ik wil eens zien hoe of het staat als ik de bovenlichten met Kristal Klear vul. Links bovenin heb ik een proefstukjes gemaakt om te zien of dat een beetje staat.


De ingang van de zijmuur staat inmiddels in de verf. Om een beetje variatie in het geheel te brengen heb ik de deur bruin gemaakt. Maar ik weet nog niet of dit de juiste combi is.


Tussendoor ben ik bezig geweest met de balkondeuren (portes de balcon) en dat is een heel gedoe om de juiste verhoudingen te vinden èn natuurlijk de H0-ramen die het best passen.

Groenvoorziening
Doordat ik voornamelijk aan stedelijke bebouwing heb gedaan, heb ik me nog niet beziggehouden met groenvoorziening. Maar, als je deze pagina een beetje terugkijkt, dan die je dat groen een wezenlijk deel zou moeten uitmaken van het totaalplaatje. Zonder groen wordt het maar een saaie bedoening.
Ik moet er dus aan geloven en met hier een daar een plukje IJslandsmos kom ik er niet mee weg.
Maar misschien dat de één-op-één-natuur mij een handje gaat helpen.


Ik heb mij ooit laten vertellen dat vogeltjes erg handig zijn met het her-gebruiken van wat de natuur zoal biedt.


En zie hier: een vogelhuisje met een door koolmeesjes opgemaakt bedje.


Zie ik hier 1:48 plantjes, klimop en groen?


Misschien moet ik het voor gebruik nog even een paar seconden in de magnetron doen om al het leven eruit te nuken.
Omdat dit een nieuwe episode wordt in dit leerproces, zijn alle tips méér dan welkom. Dus @iTom, kom op met je groene vingers!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #248 Gepost op: 14 juni 2018, 15:33:17 »
Kleine update
Vandaag heb ik weer even wat tijd genomen om een en ander af te ronden.


De twee muren heb ik op de grondplaat vastgeplakt. Dan heb ik in elk geval een beetje beeld hoe of dit pand combineert met de buren.


Omdat het spul nu vast zit, kan ik ook de afvoer van het hemelwater een beetje netjes wegwerken.


De luiken op het balkon staan ook in de verf en moeten nog worden afgehangen.


Het experiment met Kristal Klear in de bovenlichten heeft denk ik wel aardig uitgepakt..


...dus heb ik het bovenlicht boven de deur dezelfde behandeling geven.


Eigenlijk is het raam in de zijgevel een beetje te hoog en is de vensterbank gevaarlijk laag. Om allerlei vervelende situaties -met naar beneden vallende kindjes- te voorkomen, heb ik er maar een hekje geplaatst.


Straks staan de balkondeuren open en dan is er nogal veel zicht op het interieur. Dus heb ik een binnenmuur gemaakt.


Naast die binnenmuur ook gelijk een houten vloer gemaakt. Ik heb nog vier seconden overwogen om er een plaatje van Auhagen in te knallen, maar een vloertje van roerstokjes heeft net wat meer karakter.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #249 Gepost op: 14 juni 2018, 17:01:11 »
Je hebt me weer overtuigd van je knutsel kwaliteiten Wim. Prachtig. ;) (Ik val toch weer voor je putjes hoor.)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/