Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219980 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #200 Gepost op: 5 mei 2018, 18:49:33 »
Hoi Wim,
adembenemend, hoor. Ook leuk te lezen wat voor gedachtenspinsel er leven om tot het resultaat te geraken...
Tsja, ik had nog wat banden liggen die van een vijftig jaar oude Jouef-racebaan komen. Misschien passen ze wel op een vrachtwagen?  ::)
Of op een racewagen?  :)
Misschien doet de garagist ook wel aan tuning en racen op z'n vrije dagen...
Bij dat hoekpand denk ik meteen: café! of is dat te afgezaagd...
Groenteboer kan ook
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #201 Gepost op: 5 mei 2018, 19:15:44 »
Ik vind zowel de bouw als de gedachten over dit project .. grandioos ..   Lekker doorgaan zo en blijf ons vooral verbazen met je creaties!! Top man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #202 Gepost op: 5 mei 2018, 19:52:42 »
Dankjewel Rob en Pierre.
Ook leuk te lezen wat voor gedachtenspinsel er leven om tot het resultaat te geraken...
Gedachtenspinsels dat is natuurlijk het hele proces: behoorlijk vaak in je hoofd zitten verzinnen wat je wilt maken. En steeds maar weer aanpassen en veranderen. En dan te bedenken dat dit project al is begonnen in 2014. Dan ligt het weer een hele tijd in de kast en met nieuwe inzichten ga je dan weer eens verder. Het blijft me bezighouden.

Citaat
Of op een racewagen?  :)
Misschien doet de garagist ook wel aan tuning en racen op z'n vrije dagen..


Alweer een hele tijd geleden heb ik deze schets gemaakt. En het zou best eens kunnen zijn dat ik links van die garage nog een afdak maak met onder een dekzijl de contouren van een oude sportwagen. Maar chippen en tuning zie ik die Fransen niet doen. Die garagehouder heet geen Michel Vaillant.  :D

Citaat
Bij dat hoekpand denk ik meteen: café! of is dat te afgezaagd...
Groenteboer kan ook
Bij de invulling van zo'n hoekpand denk ik gelijk ook aan de uitvoerbaarheid. Een groentenboer zou natuurlijk best kunnen. Maar een Frans diorama móét natuurlijk afgezaagd, al is het alleen al om de herkenbaarheid en de sfeer.


Ik heb voor mijn H0-gebeuren ooit nog eens een bord gemaakt voor op een dak en ik denk dat dit hoekpand een café-hotel wordt. Met een afgezaagd terrasje (twee stoelen en een tafel met zo'n marmeren blad) geeft het denk ik wel een Frans sfeertje. Tsja, dan zit ik natuurlijk ook nog te denken aan wijnglazen en wijnflessen in deze schaal.  :o
Enfin, binnenkort ga ik eens beginnen aan een soort grondplan zodat ik een beetje meer beeld krijg van het totaalplaatje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #203 Gepost op: 13 mei 2018, 16:20:05 »
Tussendoor ben ik even beziggeweest om een soort van basisplan te maken; een soort module waar het spul op komt te staan. De module meet 73,5 X 37 cm en dat is niet al te groot, maar zo houd ik de omvang van dit project een beetje binnen de perken en overzichtelijk. Bovendien past het geheel precies in een kast waardoor er ook nog wat te kijken is.


Bij dit project val ik wel een beetje in herhalingen: een slagerij en een garage die ik in H0 ook al heb gemaakt. Bovendien maak ik op deze module ook nog een kademuur met water en wellicht iets dat weg heeft van een bootje. Om de kademuur te onderbreken maak ik rechts een gebouw dat wat verder uitsteekt. Echt veel ruimte is er niet.


Ik zou het bijna vergeten, maar er moet ook nog iets van een smalspoor doorheen lopen. Ik heb voor de beeldvorming wat neergelegd met standaard stukken rail, maar met flexibele rail wil ik wat krappere bochten maken, zodat het spoor ook wat verder uitloopt naar de achterzijde. De rails wordt ingebed met kasseien, asfalt of een combinatie. Het past allemaal net.


Al eerder schreef ik dat ik in herhalingen val en boven de slagerij gaat dat nog een keer gebeuren. Ik wil namelijk op deze zolderverdieping een atelier met een kunstschilder maken en dat wordt wel een uitdaging om in deze schaal figuren te vinden die zoiets treffend kunnen uitbeelden. En misschien is dat ook wel de hele crux: gaat het lukken om projecten die ik in H0 heb gemaakt, ook in een grotere schaal te maken.
Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #204 Gepost op: 15 mei 2018, 20:33:47 »
Ondanks de warmte ben ik toch nog even bezig geweest met wat kleine dingetjes.


Een luik had ik al gemaakt, maar aan de andere kant moest er ook nog een komen. Het werkt makkelijker om op een groter stukje styreen strookjes te plakken en pas als alles er zo'n beetje op zit, het luik eruit te snijden.


Dat beide luiken er niet precies hetzelfde uitzien heeft natuurlijk alles te maken met la façon de travailler française. Om een Frans diorama te maken moet je een beetje in de huid van een Fransoos kruipen om te begrijpen wat je aan het doen bent.
Dat klinkt als oeverloos gelul en dat is het ook.


En er moet natuurlijk nog een deur op de zolderetage komen: links de deur uit de slagerij en rechts de deur die op zolder moet komen. Die paneeldeur links heb ik een paar jaar gleden gemaakt en ik zie dat ik nu meer aan m'n lijstwerk doe.


Speciaal voor @Jack heb ik even een euro neergelegd om een idee te geven van de verhoudingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #205 Gepost op: 15 mei 2018, 21:03:53 »
Ook leuk geweatherd die euro.

Mooie deuren hoor, lekker bezig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hans Mol

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 3
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #206 Gepost op: 16 mei 2018, 10:20:01 »
Ziet er goed uit Wim! Het mooie van deze maat is dat je echt in detail kan gaan.
Ik werk zelf in H0 hetgeen detaillering een stuk lastiger maakt. Maar desalniettemin niet minder leuk!
Door de warmte laat ik mij niet zo tegenhouden. Ik zoek in dat geval wat projectjes op die je heerlijk buiten onder de parasol kan doen.
Lekker genieten dus.

Nog veel plezier met dit leuke project. Ik blijf het volgen!

Groeten,

Hans

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #207 Gepost op: 16 mei 2018, 16:02:33 »
Weer knap werk Wim ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #208 Gepost op: 16 mei 2018, 19:58:36 »
Ik zou zweren dat je een mega euro in elkaar gepapiermacheet hebt maar gelukkig weet ik beter  ;D Goed hoor!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #209 Gepost op: 16 mei 2018, 20:58:33 »
Ziet er weer leuk uit, vooral dat slot op deur en kozijn.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #210 Gepost op: 16 mei 2018, 22:00:42 »
Heren, dank voor de complimenten. Daar wordt ik blij van.


Inmiddels staat dit setje ook in de verf. Het is een soort Grieks-blauw geworden en eigenlijk is dat Berlijns-blauw, maar dan met een paar jaar achterstallig onderhoud.

Het mooie van deze maat is dat je echt in detail kan gaan.
Nou Hans, of je in deze schaal nou écht veel meer kunt detailleren dan in H0 daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik denk zelf dat je in 1:87 ook een heel eind komt.


Maar om de verschillen te ontdekken ga ik dit H0-tafereel proberen na te bouwen in 1:48 -1:43. Een zien waar het schip gaat stranden.


Boven de slagerij komt een atelier. Maar de wandcontactdoos naast de deur is wel een paar maten te groot.
Ziet er weer leuk uit, vooral dat slot op deur en kozijn.
Ja dat slot moet er voor zorgen dat die schilder straks niet wordt gestoord door de slager als de schilder de vrouw van de slager aan het schilderen is.  :o


Dat veel te grote ding naast de deur heb ik dus maar weggehaald. De muren en de vloer zijn inmiddels op kleur gebracht.


Alles bij elkaar genomen is er niet echt veel ruimte. Het gekke van werken in een grotere schaal is dat je juist veel en veel kleiner moet denken. Omdat de beschikbare ruimte nog minder is dan in H0, ben ik steeds bezig om kleiner te denken.
Er moet natuurlijk ook nog een dak op komen en dat wordt van zink. Schilders werken graag met veel daglicht en er komen dus grote ramen in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #211 Gepost op: 17 mei 2018, 16:13:12 »
Ik dacht eerst maar eens te beginnen met dat dak.


Het wordt een dak van zink met veel ramen. Op die manier krijg je een mooie lichtinval.


Het dak krijgt natuurlijk nog een zinkkleur en dan past alles weer bij elkaar.


Het begin is er. Nu nog een schildersezel, een tafel vol met potjes, kwasten, penselen, tubes verf, potloden en dan moet ik natuurlijk nog een schilder vinden. En daarna eens voorzichtig bekijken of de vrouw van de slager voor 'm wil poseren.


Bij elkaar genomen is het eigenlijk best nog wel een werkbare ruimte. Menig modelspoorder zou er jaloers op zijn.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #212 Gepost op: 17 mei 2018, 22:34:37 »
Mooi man!

Is die "sinaasappel" daar in de hoek voor een stilleven :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #213 Gepost op: 18 mei 2018, 00:25:34 »
De vloer ligt er nog los in en die sinaasappel is een speld om de vloer op z'n plek te houden.
Maar dat had je natuurlijk allang gezien, slimmerik!  :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #214 Gepost op: 22 mei 2018, 14:14:08 »
Al speurend over het internet doe ik nog wel eens wat inspiratie op en daar zijn echt hele mooie voorbeelden bij. Als ik alle 1:35 oorlogsdiorama's even links laat liggen, dan bouwen veel bouwers in een veel grotere schaal en meestal is dat 1:12 of soms in 1:24. Voor mij is dat natuurlijk veel en veel te groot.


Een voorbeeld van een prachtig uitgevoerd diorama, maar wel in een veel grotere schaal.


Even terug naar mijn werkelijkheid: ik ben bezig geweest een schildersezel in elkaar te fröbelen. Op zolder heb ik precies zo'n ezel van mijn vader staan dus had ik een mooi voorbeeld. Hij staat nu te drogen en als-ie klaar is dan geef ik wel een update.


Wel geinig al die losse Franse huizen, maar op een gegeven moment moeten ze ook op een soort van grondplaat worden gezet. Ik ben dus bezig geweest met het leggen van wat rails. Het zijn oude Fleischmann-rails met een hoog rail-profiel. En en gezien de schaalverhouding komt dat mooier uit dat al dat moderne spul.


Tsja, nu denken jullie vast: "Wat is die sukkel nou weer aan het doen; dat blauwe plaat hoort toch onder de rails om het geluid te isoleren?" Een beetje geluid deert me niet, maar dat blauwe plaat is wèl precies even dik als de hoogte van de spoorbielzen. Over dat blauwe plaat komt dan weer een dunne laag styreenplaat dat precies zo dik is als de railstaven hoog zijn. Op die manier denk ik een trambaantje te krijgen dat netjes is weggewerkt in het wegdek.  8)
Vandaag of morgen ga ik eens een stukje wegdek uitproberen. Ik denk dat het voornamelijk asfalt wordt met veel reparatieplekken en hier en daar wat weggesleten stukken waar de kinderkopjes tevoorschijn komen.

En nu ik toch zit na te denken over dat wegdek: zou je daar een magneetstrip in kunnen wegwerken zodat daar 1:48-autootjes overheen zou kunnen rijden?  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #215 Gepost op: 22 mei 2018, 19:58:07 »
Mooi @Wim ,

Ik vind die ezel heel goed gelukt!
De reden dat er veel in 1:12 en 1:24 wordt gebouwd is dat dit poppenhuis schalen zijn en daardoor is daar heel veel meubilair in te vinden. 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #216 Gepost op: 23 mei 2018, 10:23:45 »
Ik vind die ezel heel goed gelukt!
Dankjewel @GéJé.

Citaat
De reden dat er veel in 1:12 en 1:24 wordt gebouwd is dat dit poppenhuis schalen zijn en daardoor is daar heel veel meubilair in te vinden. 
Voor een deel ga ik daar zeker in mee. Maar (en zeker niet om je tegen te spreken) er zijn een heleboel voorbeelden van diorama's te vinden die de poppenhuis-cult ver achter zich laten; geen meubilair dat panklaar uit de winkel komt, maar meestal zelf gemaakt. Amerikanen zijn daar goed in: hoe groter, hoe beter en de Japanners kunnen er ook wat van.


Kevin D'Alenti heeft dit fotorealistisch diorama gemaakt in schaal 1:16.


Het dak staat inmiddels in de verf en de glaszetter moet natuurlijk nog wel langskomen.


Om het een beetje realistisch te houden denk ik dat ik deze bovenste  glaspartij wel wat ga vervuilen. Ik denk niet dat een glazenwasser zijn leven waagt om deze ruiten schoon te houden. En inderdaad; eigenlijk zou hier draadglas in moeten komen... maar dan zie je niks meer.


Ook de schildersezel staat in de verf. Aan de ezel ontbreekt nog een verschuifbaar nokje om het schilderij in vast te klemmen. Maar dat doe ik pas als ik zeker weet welk schilderij er op de ezel komt te staan.


Het zijaanzicht. Met het vastzetten van de zijmuur wacht ik nog even.


Ik ben vast een beetje begonnen om die tafel te vullen met wat verfspullen.
Tot zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #217 Gepost op: 23 mei 2018, 17:02:53 »
Om stil van te worden Wim ... pfff. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #218 Gepost op: 23 mei 2018, 19:04:05 »
Nou Wim, als je zo doorgaat hoef je je helemaal niet te schamen voor die Yanks en Yappen, zeker niet in deze schaal.
Ik zie dat de elektricien ook langs geweest is, veel beter zo :-)

Hoe heb je die fles uhhh, jonge jenever gemaakt?


Ps. Als je googelt op 1/48 miniaturen kom je best wat leuk meubelspul tegen als je wat geld wil uitgeven.
Bijv. https://www.anjahandwerk.nl/a-21651064/poppenhuis-1-48-miniaturen/g1453-eetkamer-1-48/
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #219 Gepost op: 23 mei 2018, 19:37:23 »
ssssstttt .................. ben aan het genieten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #220 Gepost op: 24 mei 2018, 07:34:09 »
Die schildersezel is prachtig en ook die vloer.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #221 Gepost op: 24 mei 2018, 10:32:39 »
Heren, vrienden, dank voor de mooie woorden.
Om stil van te worden Wim ... pfff. ;)
Doe dat maar liever niet @Pierre. Feedback en ideeën daar heb ik veel meer aan.  :D

Nou Wim, als je zo doorgaat hoef je je helemaal niet te schamen voor die Yanks en Yappen, zeker niet in deze schaal.
Neuh, ik schaam me zeker niet. Ik haal inspiratie op, verbaas me, probeer de schaal te achterhalen en erachter te komen hoe het gemaakt is. Wat zouden we zijn zonder internet.


Een voorbeeld van een verbluffend knap gemaakt diorama door de Japanner Takuji Yamada. Als je dit diorama zo eens bekijkt ontdek je al snel dat een beetje model (of diorama)bouwer niets is zonder een goedwerkende laserprinter om al die dozen te maken.

Citaat
Ik zie dat de elektricien ook langs geweest is, veel beter zo :-)
Klopt, er moet nog wel een drybrushje overheen om 'm wat beter uit de verf te laten komen.

Citaat
Hoe heb je die fles uhhh, jonge jenever gemaakt?
Je neemt zo'n gietboom waar onderdelen aan vastzitten, maar dan van vensterglas, dan neem je een aansteker en verwarm je een recht stukje gietboom en dan langzaam uit elkaar trekken. Als het goed gelukt is krijg je een flessenhals. Op maat snijden en er een etiketje opplakken. Klinkt eenvoudig, maar het gaat vaker mis dan dat het lukt.

Citaat
Ps. Als je googelt op 1/48 miniaturen kom je best wat leuk meubelspul tegen als je wat geld wil uitgeven.
Google en dan gewoon zoeken?
Je bedoelt deze?


Al weer een tijd geleden heb ik de hele verzameling gekocht om een beetje voorraad te hebben. Het maken van kasten in 1:48 lukt nog wel, maar tafels en stoelen blijft ook in deze schaal prutswerk. Die kun je dus maar beter op voorraad hebben en ik ga geen tijd verspillen aan zaken die je zó in de winkel kunt kopen.


De kwaliteit is -ook gezien de prijs- prima bruikbaar als basismateriaal en met een beetje nabewerking is er best veel van te maken. De telefoons en typemachines heb ik overigens zelf vergaard.

Die schildersezel is prachtig en ook die vloer.
Die vloer dat zijn dezelfde roerstokjes waar @iTom er 80.000 van heeft ingeslagen. Ze werken beter dan ijslollystokjes omdat die veel harder zijn. Die spijkergaatjes zijn er in deze stokjes ook veel makkelijker in te prikken.
Voor medeforummers die tijdelijk even geen ruimte hebben om een vette modelbaan op te zetten en eens willen experimenteren in een wat grotere schaal; dit soort projectjes kun je bijna op de keukentafel maken. Ik kan 'm zo snel even niet tevoorschijn toveren, maar Tom heeft ooit een mooi diorama gemaakt op een A-viertje. Zoiets zou je ook in een groter schaal kunnen maken. Maar in een grotere schaal is A3 misschien een betere optie.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #222 Gepost op: 24 mei 2018, 18:11:24 »
Ja, leuke spulletjes. Ik heb op mn schip destijds gepoogd om een tafel en stoelen te maken, idd geen eenvoudige klus en het resultaat is mwa…



Dit is schaal 1/50.

Citaat
Voor medeforummers die tijdelijk even geen ruimte hebben om een vette modelbaan op te zetten en eens willen experimenteren in een wat grotere schaal; dit soort projectjes kun je bijna op de keukentafel maken. Ik kan 'm zo snel even niet tevoorschijn toveren, maar Tom heeft ooit een mooi diorama gemaakt op een A-viertje. Zoiets zou je ook in een groter schaal kunnen maken. Maar in een grotere schaal is A3 misschien een betere optie.


Okay, ik ga het overwegen. Hoe kleiner de ruimte des te groter je moet bouwen  ::)  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #223 Gepost op: 24 mei 2018, 18:52:10 »
Ja, leuke spulletjes. Ik heb op mn schip destijds gepoogd om een tafel en stoelen te maken, idd geen eenvoudige klus en het resultaat is mwa…


Hier is toch echt helemaal niets mee aan de hand Jack .... gewoon mooi werk! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #224 Gepost op: 24 mei 2018, 19:14:09 »
Hey Pierre, nee op zich niet maar ik vind de tandenstokers te dik bij het onderstel die hadden wat dunner geschuurd kunnen worden,
de lijmresten hadden weggehaald kunnen worden en verder zijn dit natuurlijk hele eenvoudige meubels zonder versieringen en voor een 17e eeuws schip is dat ook prima.

In een wat sjiekere omgeving heb je toch echt wat meer detail nodig maar in dit geval ging het meer op de sfeer.



Sorry Wim voor de vervuiling, laatste foto  :-*



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands