Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 220135 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #150 Gepost op: 5 april 2018, 20:08:13 »
Poeh! Op dit draadje ligt wel een hele dikke laag stof.
Tussen de bedrijven door dacht ik maar eens wat 1:48-dozen open te trekken.


Ik had de verf nog nat, dus heb ik de boel maar eens even een fris kleurtje gegeven.


Er moet natuurlijk nog wat aan de inrichting gebeuren.
Leuk tussendoortje voor als ik van het 1:87 gedoe even wil overschakelen naar 1:48.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #151 Gepost op: 5 april 2018, 20:18:00 »
Uche uche, inderdaad  :o Nu ga je al sneller updaten dan dat ik kan zeuren, dat is niet eerlijk!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #152 Gepost op: 10 april 2018, 16:30:10 »
Kleine update
Na al het 1:87 gefröbel was ik even toe aan een tussendoortje en ben ik even verder gegaan met mijn 1:48-project. Misschien is het een grotere schaal, maar zeker geen minder gevloek.  :o


Ik vond de gevel er een beetje te toeristisch uitzien, alsof het een pandje is dat ergens in de buurt van Sarlat-la-Canéda staat en dat sfeertje is niet het sfeertje wat ik wil neerzetten


Dus heb ik er maar eerst een grauwsluier overheen gehaald.


En er moesten natuurlijk nog luiken voor de ramen komen.


Met die grauwsluier en die luiken gaat het misschien nog wat worden.


De luiken en het glaswerk heb ik deze keer geplakt met Kristal Klear. Voordeel is dat het spul transparant gaat opdrogen, maar dat betekent wel dat ik met een cocktailprikkertje de kitranden op de ramen nog moet weghalen.


Het ziet er van binnen misschien niet al te proper uit. Maar ja wat wil je; het speelt zich af zo rond de vijftigerjaren en toen was hygiëne niet echt een dingetje.


Het geheel speelt zich af ergens in het noorden van Frankrijk in het departement Pas-de-Calais, in het arrondissement Boulogne-sur-Mer.
To zover even.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #153 Gepost op: 10 april 2018, 18:41:55 »
Ik ben er stil van.  :-X

Wat een details, prachtig.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Diorama 1:48
« Reactie #154 Gepost op: 10 april 2018, 18:52:26 »
Gewoon mooi.

Gr. Bert.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #155 Gepost op: 10 april 2018, 21:17:22 »
Dank heren!

Wat een details, prachtig.
Die details komen nu wel erg naar voren omdat deze schaal ruim twee keer zo groot is als 1:87. Voordeel van deze schaal is wèl dat ik een stuk makkelijker zelf raamkozijnen kan maken en dat vind ik in H0 een stuk lastiger. Zelf Franse luiken maken met open lamellen is in H0 eigenlijk niet te doen.
Over luiken gesproken:


Ik heb toch nog even de scharnieren in dezelfde kleur als de luiken geschilderd. Ik vond ze wat teveel opvallen.


En dat er af en toe wat scheef hangt heeft niets te maken met een wel doordacht plan om een ietwat vervallen indruk te creëren, maar heeft veel meer te maken met het feit dat ik nou eenmaal een wat slordige bouwer ben.  ::)


Het voordeel van deze schaal is dat je in bepaalde situaties echt hout kunt gebruiken. In H0 vind ik de structuur van hout vaak niet op schaal. Ik was toch bezig, dus heb ik vast een vloertje gelegd voor de bovenetage. Ik denk dat daar boven wel een interieurtje gaat komen... eens zien hoe dat gaat uitpakken.


Wel een heel gedoe om al die 1:48 spijkertjes erin te krijgen. Dat schuine hoekje links zit onder de schoorsteen en daar komt dus een openhaard.
Morgen gaat dit vloertje in de donkere wetwash en dan verkoop ik ’m als eiken vloer.  8)
Ik ga vast de contouren van een garage uitzetten; die komt links naast de slager.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #156 Gepost op: 10 april 2018, 23:02:32 »
 :(
Hebbe ze slag gewonnen
en nu slaan ze weer met de franse slag
Maar wel heel fraai om het zo te kunnen detaileren

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #157 Gepost op: 11 april 2018, 12:42:02 »
Dankjewel @jerry,
Dat bouwen in 1:48 is voor mij een groot experiment en ik ben dus een aantal dingen met andere materialen aan het uitproberen. In 1:87 werk ik eigenlijk alleen met styreen, maar in deze schaalverhouding moet ik zien dat ik mijn materiaal anders moet gaan kiezen.
Anders dan in H0 kan nu ik veel meer met hout doen.


Voor deze vloer heb ik houten roerstokjes gebruikt. IJslollystokjes zijn te hard en te breed. Deze roerstokjes hebben een mooie afmeting en je kunt ze met de schaar op maat knippen.
Na een wetwash ziet de vloer er wel heftig uit, maar de spijkergaatjes komen mooi tevoorschijn.


Foamboard is in deze schaal ook goed bruikbaar. Met name voor de grotere stukken is foamboard ook een stuk goedkoper dan styreen. Aan één kant zit zwart en aan de andere kant zit wit papier.


En als je dat witte papier eraf pullikt dan blijft er een fijne -bijna gestucte- structuur over. Het oppervlak is iets vettig en dat kun je er vast wel met afwasmiddel afkrijgen, maar dat is me teveel gedoe en ik heb het toch niet zo op waterverf.


Bij het verwijderen van het witte papier hou je wel wat beschadigingen, maar na een donkerbruine wetwash (terpentine en wat verf) krijg je een mooie muur. Duurt wel een eeuwigheid voordat die muur droog is.


Even een teststukje. Voordat ik ga wetwashen moeten die muren met houtlijm aan elkaar worden geplakt en dan natuurlijk de resten houtlijm met een vochtig doekje verwijderen, anders is de structuur weg.
Dit wordt denk ik wel wat.


Tussendoor heb ik even een koelmeubel in elkaar gefröbeld. Varkens zijn hele slimme beesten, maar niet slim genoeg om te weten dat een varken in een slagerij weinig goeds belooft.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #158 Gepost op: 11 april 2018, 17:29:09 »
Garage
Tussendoor ben ik aan het nadenken over de garage die links naast de slagerij moet komen. Rechts van de slagerij komt waarschijnlijk een Café - Tabac, maar daarover later meer.
Allereerst probeer ik wat inspiratie op te doen.


Dit is een ingestorte garage van Miniart. Zij leveren mooie gebouwen maar zijn allemaal 1:35 en meestal met behoorlijk wat oorlogsschade. Niet dat ik dit ga gebruiken, maar qua model zou het kunnen.


Uitknippen en opplakken.  :D


Uiteindelijk ben ik op dit geval uitgekomen. Ik weet niet of het wat gaat worden, maar ik zie wel waar het strandt. Het papier moet er nog wel af.


Er moeten nog wat lijstwerk op, maar deze voorlopige versie staat nu te drogen.
Misschien is het wel too much... ik weet het even niet.  ::)

Kleine aanvulling:

Na een wetwash is dit het voorlopige resultaat. Het is natuurlijk nog nat, maar het begint ergens op te lijken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #159 Gepost op: 13 april 2018, 16:55:11 »
Interessant, daar wil ik ook wel wat meer van weten. Ziet er veelbelovend goed uit.

Zocht je inspiratie?: http://www.boxdioramas.com/ichiyoh-haga/

(deze zijn wel op grotere schaal)

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #160 Gepost op: 13 april 2018, 22:56:33 »
Heb je die lijsten gesneden uit het zelfde schuim?
De dikte is zo mooi constant.
Ik ben wel benieuwd naar de kleur als het droog is, nu lijkt het wat goudgeel.
Kan ook door de foto komen, uiteraard.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #161 Gepost op: 13 april 2018, 23:22:55 »
@Jack dit ziet er schandalig mooi uit. Qua details werkt schaal 1:12 natuurlijk ook wel mee. Maar ik in 1:24 en 1:35 heb ik ook fantastisch mooie voorbeelden gezien met waanzinnige details.
Elke schaal ook zo z'n lastige puntjes en in 1:48 heb ik (misschien wel te laat) ontdekt dat er heel erg weinig keuze is als het gaat om mooi gedetailleerde figuren. En dat komt omdat het meeste dat in 1:48 gefabriceerd militair is. Die slager is eigenlijk een omgebouwde soldaat.


Nou is zo'n Citroën nog wel te demilitairiseren.


Geluk is dan weer wel dat 1:48 ook een schaal is voor poppenhuizen.

Heb je die lijsten gesneden uit het zelfde schuim?
De dikte is zo mooi constant.
Ik ben wel benieuwd naar de kleur als het droog is, nu lijkt het wat goudgeel.
Kan ook door de foto komen, uiteraard.
Ja, die lijsten zijn van hetzelfde materiaal gesneden en zijn geplakt met houtlijm. Het snijdt natuurlijk ook als boter. Ik zal morgen wel even een daglichtfoto maken dan komt de witbalans beter uit de verf.
Enfin, ik experimenteer gewoon nog even verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #162 Gepost op: 14 april 2018, 07:39:59 »
Die mini dollhouse frutsels zijn wel cool! Moet ik ook eens naar op zoek.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #163 Gepost op: 14 april 2018, 08:00:07 »
Elke schaal ook zo z'n lastige puntjes en in 1:48 heb ik (misschien wel te laat) ontdekt dat er heel erg weinig keuze is als het gaat om mooi gedetailleerde figuren. En dat komt omdat het meeste dat in 1:48 gefabriceerd militair is. Die slager is eigenlijk een omgebouwde soldaat.

Preiser heeft ze wel maar zijn niet echt goedkoop: https://www.modellbahnshop-lippe.com/gruppenliste/Voyagers/75-5-0-0-021001-0-0-0-0-0-0-grp-gb-p-0/gruppenliste.html

(probeer dan maar eens 17e eeuwse figuren te vinden in 1/48, dat is pas een uitdaging  :P)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #164 Gepost op: 14 april 2018, 09:30:47 »
Die mini dollhouse frutsels zijn wel cool! Moet ik ook eens naar op zoek.
Zoek op dollhous furniture 1/48 en je hebt pagina's vol.

Preiser heeft ze wel maar zijn niet echt goedkoop...
Nee dat klopt, maar ik koop altijd onbeschilderd en als ik bijvoorbeeld zo'n H0-pakket vol Preisertjes koop dan schilder ik alleen de Preisertjes die ik ga gebruiken.
Figuren voor Spoor 0 zijn weer makkelijker te krijgen dan voor On30. Er zit echter wel een verschil in schaalverhouding: 0 loopt van 1:43,5 tot 1:45 en On30 is 1:48. Dan zou je zeggen dat die verschillen mininmaal zijn, maar als ik een 1:50 figuurtje naast een 1:48 figuurtje zet dan zie het verschil heel duidelijk.
In deze fase omschakelen naar een andere schaalverhouding ga ik niet doen omdat ik al teveel tijd en energie gestoken heb in dit 1:48-project. Maar ik denk dat een 1:43 Preisertje best kan zitten op een 1:48 stoeltje en dan zou ik de voorraad 1:48 figuren moeten laten voor wat het is: http://www.depsite.eu/Preiser-65602-Zittende-reizigers-onbeschilderd-24-st-143

Citaat
(probeer dan maar eens 17e eeuwse figuren te vinden in 1/48, dat is pas een uitdaging  :P)
In mijn zoektocht stuitte ik op een 1:48 slavenhandelaar met drie vastgebonden slavinnen. Past heel erg in de periode van jouw schip, maar het zag er een beetje erg misselijkmakend uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #165 Gepost op: 14 april 2018, 11:49:45 »
Ja, het is altijd compromissen sluiten zeker qua schaalgrootte. Veel van die 1/48 details wat ik gezien heb zijn redelijk prijzig en
het is natuurlijk leuker om dat zelf te maken maar ook best een uitdaging.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #166 Gepost op: 14 april 2018, 15:15:39 »
Goed om dit draadje (en het project) weer eens af te stoffen, Wim.

...als ik een 1:50 figuurtje naast een 1:48 figuurtje zet dan zie het verschil heel duidelijk.
In deze fase omschakelen naar een andere schaalverhouding ga ik niet doen omdat ik al teveel tijd en energie gestoken heb in dit 1:48-project. Maar ik denk dat een 1:43 Preisertje best kan zitten op een 1:48 stoeltje
Gelukkig zijn er 1:1 ook grote en kleine mensen, of werkt dat niet zo?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #167 Gepost op: 14 april 2018, 16:27:00 »
Gelukkig zijn er 1:1 ook grote en kleine mensen, of werkt dat niet zo?
Klopt: je hebt grote en kleine mensen en dat is ook niet zozeer het probleem.


Verschil in grootte is prima, maar er is duidelijk ook een verschil in kwaliteit. Als je door het schilderwerk heenkijkt dan ziet die gast in de overall er gewoon veel beter uit. En bij deze schaal gaat het mij juist om de details.


Meubilair heb ik in overvloed. Met wat aanpassingen kom ik hier een heel eind mee en kan ik aardig wat aan interieurbouw doen.

Nog even terugkomend op de voorgevel van de garage: ik heb even een foto gemaakt bij daglicht, waardoor de witbalans beter is.


Een leuk begin, maar ik ben niet ondersteboven van het resultaat. Doordat ik houtlijm heb gebruikt, reageert de wetwash daar weer anders op. Ik overweeg nu nog een versie te maken, maar dan een garage met bovenetage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #168 Gepost op: 14 april 2018, 20:54:50 »
Ik vind het toch best een heel acceptabel geheel Wim. Zelfs wel mooi.  Misschien nog een beetje bijwerken hier en daar. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar naar je volgende gevel met bovenetage. ;)

Om even terug te komen op de goedkopere poppetjes. Ook deze zombies zijn redelijk toonbaar te maken met een schilderbeurtje. Het is wel veel werk maar te doen. Vooral de gezichten zijn moeilijk in de plooi te krijgen. Ik ben zelf ook een bezig geweest in een grotere schaal.


Voor:

Na:
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #169 Gepost op: 15 april 2018, 11:32:54 »
Ik vind het toch best een heel acceptabel geheel Wim. Zelfs wel mooi.  Misschien nog een beetje bijwerken hier en daar. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar naar je volgende gevel met bovenetage. ;)


Voordat ik begin met een garage met bovenetage, heb ik eerst dit geveltje nog even een kans gegeven met een extra wetwash. Ik heb nu bruin als basis gebruikt en ik denk dat-ie daar wel van opknapt. Er moet natuurlijk nog wel veel aan gebeuren zoals een drybrush, maar het resultaat lijkt steeds beter te worden. Ik moet nog wel even zien hoe of ik boven de ingang de tekst GARAGE kwijtraak, want met afwrijfletters kom ik daar niet meer bij.
Maar ik heb bij deze gevel nog geen echt Yes-gevoel, want misschien vind ik deze gevel wel wat tè geornamenteerd voor een simpele garage. Die sierlijsten komen misschien nèt wat teveel naar voren. Je leest mijn twijfel, maar voordat ik met een andere gevel ga beginnen geef ik het nog een kans.
En, het blijft een experiment.


Of het nou deze voorgevel wordt of een compleet nieuwe opzet, ik kan wèl vast beginnen met de binnenkant. Dus ben ik maar vast begonnen met een zijmuur. Dit interieur kan ik later zonder problemen achter elke andere gevel plakken.  8)

Citaat
Om even terug te komen op de goedkopere poppetjes. Ook deze zombies zijn redelijk toonbaar te maken met een schilderbeurtje. Het is wel veel werk maar te doen. Vooral de gezichten zijn moeilijk in de plooi te krijgen.
@Pierre ik weet zeker dat er uit mijn verzameling figuren nog wel wat toonbaarst is te halen. En ik hoef hier geen vijftig Franse Preisertjes neer te zetten. Dus haal ik de beste exemplaren eruit en eventueel kan ik ook nog lichaamsdelen uit mijn verzameling militairen halen en op die manier e.e.a. Combineren. Volgens mij gaat dat wel lukken. Maar wat me wèl opvalt is dat jouw figuurtjes op LGB-formaat zijn (en dat is 1:22,5?) en dan zou je mogen verwachten dat er meer detail te zien is... en daar heb je nog een heel behoorlijk resultaat uit weten te halen.

Citaat
Ik ben zelf ook een bezig geweest in een grotere schaal.
Dat weet ik, die met dat belachelijk mooie metselwerk. Maar heb je het dan over je oude LGB-project of over een nieuw project?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #170 Gepost op: 15 april 2018, 14:51:59 »
Ik ben zelf ook een bezig geweest in een grotere schaal.
Dat weet ik, die met dat belachelijk mooie metselwerk. Maar heb je het dan over je oude LGB-project of over een nieuw project?

Ik heb het nog over mijn LGB project. Helaas (nog) geen geen ruimte voor nieuw LGB Gefröbel. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #171 Gepost op: 17 april 2018, 11:17:57 »
Om even terug te komen op de goedkopere poppetjes...

Ik ben even bezig geweest met mijn goedkopere poppetjes. En ik heb ook even gezocht op het assortiment van Preiser in dezelfde schaal en volgens mij zijn de figuurtjes van Preiser dezelfde als mijn verzameling figuurtjes. Ik denk dat een stel Chinezen van de originele Preisertjes een gietmal hebben gemaakt en daarmee aan de slag zijn gegaan. Dat wat ik ooit heb gekocht lijkt een hele verzameling verschillende figuurtjes, maar het zijn wel een hele hoop dezelfde.


Ter inspiratie de echte Preisertjes; wèl allemaal kereltjes met petjes op.  :D


Toch maar even aan het schilderen gegaan en dat moet nog wat worden bijgewerkt.  :o


Mijn monteur werkte vroeger bij de Luftwaffe.  :o

Even terug naar die garage:


Ik heb vast een binnenmuur gemaakt en dat is de muur die links tegen de slager aan komt.


Dezelfde muur na één wetwash. De ervaring heeft inmiddels geleerd dat je dit materiaal twee keer moet gehandelen.


Voor de beeldvorming heb ik Helmut er even bij gezet. De benzinepomp is misschien wel wat te groot. Ik denk dat ik de onderdelen eraf haal en die gebruik om een nieuwe pomp te maken.


En tussendoor ben ik ook nog even bezig geweest met het zoeken naar bijpassend reclamemateriaal in hoge resolutie. Met Amerikaans spul staat het internet barstensvol maar Frans is een stuk lastiger.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #172 Gepost op: 17 april 2018, 13:50:35 »
Kleine aanvulling:


Ik vond nog een mooi blik olie voor in m'n garage.


Even door Photoshop heen halen...


En (links bovenin) een paar etiketten om op blikken olie te plakken.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #173 Gepost op: 18 april 2018, 15:10:37 »
Kleine update


Ik ben vast begonnen met een werkbank in de garage. Die vierkantjes zijn centimeters en dat rode is bloed. Je zou dus kunnen zeggen dat mijn dna in deze werkbank zit.


Dat houten bord tegen de muur is natuurlijk voor het gereedschap.


De muur en de balken hebben inmiddels ook een drybrush gekregen. Wel een beetje jammer dat je de spijkertjes niet meer ziet waar de ring/steeksleutels aan zijn opgehangen. Op dat witte plankje komen nog potjes vet, kruipolie en bakjes met bouten en moeren.


Aanvankelijk heb ik zitten twijfelen of ik deze façade zou gebruiken of dat ik een compleet nieuwe gevel met bovenetage zou maken. Maar inmiddels heb ik besloten om deze voorkant te gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 1:48
« Reactie #174 Gepost op: 18 april 2018, 19:50:36 »
Wauw ... grandioos man! Je bent de laatste tijd weer in een behoorlijk tempo aan het fröbelen Wim. En zeker niet onverdienstelijk zo te zien. Lekker doorgaan zo laat ons genieten van je kunsten. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/