Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223362 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #700 Gepost op: 19 juni 2020, 15:37:44 »
Het gaat wel een beetje met de "Franse slag"
Con amore gebouwd.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #701 Gepost op: 19 juni 2020, 15:46:17 »
Ik weet niet als iets 'fout' was maar het ziet weer zeer goed uit, Wim.

Wat gebruikt je om de foam te lijmen?

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #702 Gepost op: 19 juni 2020, 19:47:46 »
Op de foto zie je dat niet zo, maar die ramen waren te hoog; een 1:43-Preisertje kon rechtop in het kozijn staan en dan wordt het meer een balkon.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #703 Gepost op: 1 juli 2020, 16:24:29 »
Kleine update
Ik ben wat druk geweest met allerlei andere dingen en was er niet zoveel tijd en misschien ook wel niet zoveel zin om verder te gaan met mijn diorama. Vandaag, terwijl de regen gezellig tegen het zolderraam tikt, heb ik hier en daar nog wat dingen aangepakt. En mijn mijn nieuwste aanwinst -een  iPhone SE- heb ik even wat foto’s gemaakt.


Het vakwerkhuizen zit rondom dicht. Het staat los op de fundering, maar het past wonderwel.


De stenen moeten aan de zijkant nog wel worden ingetekend. Ik dacht eerst dat daar een trap zou komen, maar die komt een stuk lager.


Met de winkelpui heb ik nog even gewacht omdat ik nog niet weet wat voor nering het gaat worden.


Er moet natuurlijk ook nog een dak op dit huis komen en ik dacht aan Arabische dakpannen. Het soort resin dakpan dat ik eerder heb gebruikt vond ik wat tegenvallen, dus ga ik zelf wat proberen.


Een kartonnen doos kan ik wel bij het oud paper gooien, maar ik kan ook het golfkarton eruit frotten en zien of dat bruikbaar is.


Het golfkarton heb ik in strookjes gesneden en met een ruime hoeveelheid houtlijm over elkaar heen geplakt. Houtlijm wordt nadat het droog is behoorlijk hard, waardoor dat golfkarton minder kwetsbaar is. Als het spul droog is snij ik het golfkarton in verticale stroken, zodat het lijkt alsof het losse pannen zijn.

Ik ben mij ervan bewust dat deze constructie niet klopt omdat Arabische dakpannen om-en-om over elkaar heen worden gelegd, maar ik wilde zien of dat straks echt gaat opvallen door mensen die geen @Pierre heten. Mocht deze manier niet werken, dan zal ik het golfkarton tóch ik strookjes moeten snijden en stuk voor stuk moeten opplakken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #704 Gepost op: 1 juli 2020, 16:57:18 »
Ik ben mij ervan bewust dat deze constructie niet klopt omdat Arabische dakpannen om-en-om over elkaar heen worden gelegd, maar ik wilde zien of dat straks echt gaat opvallen door mensen die geen @Pierre heten.

Mij hoor je niet piepen Wim :-X  Ik vind de golfkarton pannen er heel acceptabel uitzien. Zeker als er straks een kleurtje op zit. Ze zijn een stuk mooier dan die zoals je zegt "resin dakpannen". ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #705 Gepost op: 1 juli 2020, 19:17:26 »
Dankjewel Pierre.
Ik ga eens kijken hoe dit uit de verf gaat komen. Ik ben een beetje geïnspireerd door de dakpannen van @Daniel Caso:


Dit zijn 1:35 dakpannen uit zijn diorama in 1:35.
Foto: Daniel Caso
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #706 Gepost op: 1 juli 2020, 22:46:46 »
Tja ... Onze vriend Daniel daar kan je niet makkelijk tegenop boksen :o. Losse pannen zijn natuurlijk altijd nog mooier. Dan kan je ze een beetje kris-kras laten verschuiven of er eentje weglaten. De pannen hebben ook een mooie dikte. Maar ja ... je kan niet alles willen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #707 Gepost op: 2 juli 2020, 12:02:19 »
Tja ... Onze vriend Daniel daar kan je niet makkelijk tegenop boksen :o .
Het is niet mijn opzet om @onze vriend te verbeteren maar om mezelf te verbeteren. Ik heb nog even geprobeerd om iets met losse dakpannen te doen, maar dat effect leverde eigenlijk nauwelijks resultaat op.


Dus ben ik maar eens aan het kliederen gegaan met verf. Zodra de deze laag helemaal droog is ga ik verder met wetwash en drybrush en krijgen de pannen misschien ook een groene aanslag.


Uiteindelijk zal het dak steeds meer op dit eerder gemaakte resin-dak gaan lijken, maar dan wat onregelmatiger.


Voor de beeldvorming: het huis waar het dak op moet komen heeft ook z’n eerste laag verf.


En ik was toch bezig met kliederen, dus heb ik de groentewinkel ook maar vast aangepakt. Op de zijgevel rechts komt nog die eerder besproken BYRRH-reclame.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #708 Gepost op: 2 juli 2020, 12:23:36 »
Ik vind het een geslaagd dakpannen product.
Ziet er voor mij zeer geloofwaardig uit, misschien nog met wat groene en lichtgrijze poeders het effect van alg en cement er aan toe voegen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #709 Gepost op: 2 juli 2020, 12:43:58 »
Prachtig gelukt Wim. Ziet er echt goed uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #710 Gepost op: 2 juli 2020, 12:52:23 »
Dat benne mooie panne, Wim.
Lekker zo laten en nog een beetje verweren, dan is het helemaal goed.
Tsja, je moet er maar weer op komen om de golf uit het golfkarton te bevrijden :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #711 Gepost op: 2 juli 2020, 17:27:22 »
Het creëren van je eigen dingen is altijd goed. Als je Daniel wilt nadoen, kopieer je en creëer je niet. De voldoening zit in de creatie en ik vind het goed gelukt.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #713 Gepost op: 10 augustus 2020, 19:36:11 »
Dank voor de link @Daniel Caso.
Het is nu zo’n beetje C 45° op zolder, dus voorlopig is het daar een No-Go-Zone. Tegen de tijd dat ik er aan toe ben ga ik er wat dieper op in.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: Daniel Caso

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #714 Gepost op: 25 augustus 2020, 09:46:23 »
Goede morgen Win,

omdat ik weet dat je van plan bent om wat green op jouw mooie diorama aanbrengen, hier een mooie video met veel en zeer duidelijk uitleeg:



Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #715 Gepost op: 25 augustus 2020, 10:49:21 »
Dankjewel @Zilte.
Het creëren van je eigen dingen is altijd goed. Als je Daniel wilt nadoen, kopieer je en creëer je niet. De voldoening zit in de creatie en ik vind het goed gelukt.
Ik maak dingen, ik doe na en ik kopieer. En ik denk dat ik daar geen uitzondering in ben. Zo lang er dingen worden gemaakt is dat in vrijwel alle gevallen geïnspireerd op de werkelijkheid of op het werk van anderen. Voor mij is dat precies de reden dat ik op een forum zit: zoveel mogelijk delen met anderen en bruikbare ideeën van anderen gebruiken voor wat ikzelf wil maken. Een regelmatig voorkomende vraag op een forum is dan ook: “Hoe heb je dat gemaakt? Dan kan ik dat zelf ook uitproberen.” Op die manier help je elkaar verder.

@Daniel Caso, bedankt voor je filmpje.
Op dit moment lijkt dit project wat stil te liggen door allerlei andere spannende projecten, maar binnenkort ga ik weer verder; ook met het aanplanten van groen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #716 Gepost op: 25 augustus 2020, 11:19:35 »
Volgens mij is dat filmpje al zo vaak gedeeld op het internet, maar het blijft inspirerend.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #717 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:14:20 »
Wim,

Je zei:

"Ik maak dingen, ik doe na en ik kopieer. En ik denk dat ik daar geen uitzondering in ben. Zo lang er dingen worden gemaakt is dat in vrijwel alle gevallen geïnspireerd op de werkelijkheid of op het werk van anderen. Voor mij is dat precies de reden dat ik op een forum zit: zoveel mogelijk delen met anderen en bruikbare ideeën van anderen gebruiken voor wat ikzelf wil maken. Een regelmatig voorkomende vraag op een forum is dan ook: “Hoe heb je dat gemaakt? Dan kan ik dat zelf ook uitproberen.” Op die manier help je elkaar verder."

Ik ben ermee honderd percent eens.
De 'selfmade man' is nooit anders dan een illusie van onze kleine ego.
Zelfs de mooiste kunst is altijd, ook als de prestatie mag wel persoonlijk beschouwden worden, product van een collectief proces. Men kan nooit daarvan ontsnappen.

Als men het stelen, imiteren navolgen of wat dat ook noemt, het altijd leren.
Er is absoluut niks van wat ik heb ooit gedaan waar ik zou kunnen eerlijk zeggen dat geen sporen van anderen bij betrokken waren.
Of je kan ook zeggen dat als iemand mij 'volgt' die volgt ook ten minste een paar duizend modelbouwers van wiens werk heb ik gestolen, gekopieerd, na gebotst zo veel als ik kon.

Een Spaanse gedicht uit de zestiende eeuw (sorry, Google kan niet goed omgaan met dichters) zegt:

Er was een zeer wijze man
zo arm
die alleen de kruiden at
die hij onderweg kon vinden
Er was nog een veel wijzer man
nog veel armer
dat  hem volgde
en zich voedde
van de overblijfselen
dat degene die voorliep
weggooide.



(Sorry, de naam van de dichter ben ik kwijt maar het gedicht loopt altijd naast me.)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #718 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:36:55 »
Er is absoluut niks van wat ik heb ooit gedaan waar ik zou kunnen eerlijk zeggen dat geen sporen van anderen bij betrokken waren.
Dat geldt denk ik voor de meesten onder ons en als ik bij mezelf kijk wat ik in mijn leven heb gedaan of gemaakt: er is niets bij dat niet al een keer door anderen is bedacht, uitgevonden of gemaakt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #719 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:41:24 »
We noemen dat ook wel inspiratie op doen bij andere bouwers.   :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #720 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:15:56 »
We noemen dat ook wel inspiratie op doen bij andere bouwers.   :D
Ik had het niet simpeler kunnen zeggen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)
The following users thanked this post: iTom

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #721 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:17:45 »
En dan hoef je zelf dus ook niet altijd het wiel opnieuw uit te vinden (of zoals andere het zeggen: liever goed gejat dan slecht bedacht)
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #722 Gepost op: 25 augustus 2020, 14:53:53 »
Dan blijft er voor mij niets anders over, dan mij terug te trekken.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #723 Gepost op: 25 augustus 2020, 16:05:56 »
Dan blijft er voor mij niets anders over, dan mij terug te trekken.
Beste @Zilte,
Dat lijkt me een wat tè resoluut besluit. Gelukkig maar dat we allemaal anders denken anders zou het hier wel een hele saaie boel worden. Dus blijf vooral dingen vinden en blijf meedoen. Vergeet niet dat je een interessant onderwerp hebt aangekaart.

Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)