Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223160 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #650 Gepost op: 5 juni 2020, 20:20:00 »
Wim

Zelfs in Nederland zijn zulke situaties in het echt normaal. Ik fiets vaak naar Spaardam en dat is precies de situatie van meer dan een paar hizen een paar honderd meter na de brug.
In zulke gevallen ik doe gewoon wat ik zou gedaan hebben als die stukje land was het enige dat ik had om mijn eigen huis te bouwen doen: kijken wat kan, een klein beetje tegen wat mag duwen en gewoon doen.  Niet onnederlands maar in iedere geval zeer Frans kan nog  verder...


Sorry Wim, weer wat filmwerk voor jou!    ;D

Hier meer details:



Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #651 Gepost op: 5 juni 2020, 21:02:12 »
Sorry Wim, weer wat filmwerk voor jou!    ;D
Geeft niks!
De de url van het filmpje van YouTube heb je nu geselecteerd met het 3e icoontje; als je de url met het 20e symbooltje selecteert krijg je direct een filmpje in je bericht.
Maar ik pas het met plezier voor je aan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #652 Gepost op: 5 juni 2020, 23:08:16 »
Geweldig Wim

Ik hoop dat Inspecteur Cluseau of Poirot zullem me zeggen waar moet ik die icoontjes zoeken!

Magoo

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #653 Gepost op: 5 juni 2020, 23:50:16 »
Hoi Daniel,

Je hoeft geen rechercheur te zijn.... Gebruik van YouTube knoppen: zie http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3591.0
(Of: vanaf links op de 2e rij knoppen tellen)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #654 Gepost op: 6 juni 2020, 08:47:42 »
Mooie updates Wim, je bent lekker bezig en het wordt alleen maar mooier en mooier....  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #655 Gepost op: 6 juni 2020, 09:53:26 »
Bedankt Rob!

Dat is echt duidelijk.


Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #656 Gepost op: 6 juni 2020, 18:57:16 »
Heren dank voor de reacties.
De meeste (senioren) kennen Jacques Tati misschien nog uit de serie met Monsieur Hulot en @Daniel dat is precies de periode waarin mijn diorama zich afspeelt.
Mooi gevonden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #657 Gepost op: 6 juni 2020, 21:03:21 »
Graag gedaan, Wim

Op een van de Franse modelspoorforums (ik weet niet meer welke) er is een draad over het bouwen van Hulot's huis op schaal. Als ik het kan vinden zal het hier delen.

Maar er is ook helemaal aan de top op mijn lijst van allerbeste films ooit  Phillip Debroca's "ROI DE COEUR" (1966):


BEDANKT ROB voor de uitleeg over hoe films hier te delen maar het lukt me niet!







en natuurlijk er is altijd ook Café René!


Daniel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #658 Gepost op: 6 juni 2020, 21:21:53 »
Hoi Daniel,

Ik heb je bericht even aangepast. Als het goed is kun je nu zien hoe de YouTube URL in het bericht staat tussen YouTube 'tags'.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #659 Gepost op: 7 juni 2020, 06:18:17 »
Goede morgen Rob

Nogmaals bedankt.

Helaas, mijn eenzame hersencel staat erop dat er een goocheltruc verborgen moet zijn terwijl zoals gewoonlijk mijn computer me als een gek uitlacht.

Daniel


Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #660 Gepost op: 7 juni 2020, 16:43:17 »
Helaas, mijn eenzame hersencel staat erop dat er een goocheltruc verborgen moet zijn terwijl zoals gewoonlijk mijn computer me als een gek uitlacht.
Volgens mij weet je jezelf ook met slechts één hersencel aardig te redden.  :D

Ik heb me toch weer door die @Daniel laten inspireren:


Het huis rechts uit de film ‘Mon oncle en een onderdeel daarvan zou zeker in mijn diorama passen.


En nagebouwd als diorama is al eerder gedaan.


Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met het huis langs het spoor. Zo op de foto lijkt het een seinhuis te worden, maar dat wordt het niet.
@Pierre het gaat wel heus goed met me: voorlopig is dit het laatste vakwerkhuis.


Op de achtergrond, naast de garage lijkt een nieuw pand te ontstaan.


Vanuit de andere kant gezien lijkt het huis niet zo diep. Maar dat is natuurlijk gezichtsbedrog, want gezien vanuit de zichtkant ziet het perspectief er anders uit en lijkt het veel dieper.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #661 Gepost op: 7 juni 2020, 16:54:53 »
Bouwvergunning of niet, zou ik mijn huis uitbreiden boven de spoor tot de andere kant.   8)
(Dat is wat je krijgt bij Latijns-Amerikanen: ze respecteren de regels niet!)

Daniel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #662 Gepost op: 8 juni 2020, 09:47:31 »
@Pierre het gaat wel heus goed met me: voorlopig is dit het laatste vakwerkhuis.

Ach Wim ... het ziet er allemaal prachtig uit (zelfs voor een vakwerkhuis) dus mij hoor je niet. Zelfs geen dingetjes  ;D Ga lekker door zo. Ik geniet er alleen maar van. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #663 Gepost op: 10 juni 2020, 22:44:33 »
Heren, dank voor jullie feedback.
Tussendoor heb ik af en aan wat gedaan aan m’n diorama.


La maison à colombages heeft er inmiddels een muur bij en het begin van een winkelpui. Omdat die winkelpui zo’n beetje buiten het zicht valt ben ik niet van plan om daar een erg gedetailleerd interieur te maken.


Omdat lijm nou eenmaal tijd neemt om te drogen, ben ik ondertussen vast begonnen met het pand naast de garage.


Het wordt ook weer een gevel met een winkelpui. Meestal -en ook hier- laat ik de hoogte van het gebouw afhangen hoe of ik uitkom met de ramen. Of misschien maak ik wel een extra etage met nog twee ramen. Maar het kan best zijn dat het gebouw dan te hoog wordt. Pas als ik daar helemaal uit ben, snij ik de gevel op de gewenste hoogte. Het mag duidelijk zijn dat ik het ter plekke verzin en niet van te voren een planning heb.


Omdat ik geen lasersnijmachine heb wordt deze winkelpui handwerk: snijden en plakken... en natuurlijk veel plunderen uit H0-bouwpakketten.


Ook gebruik ik geen strookjes styreen van Evergreen en omdat milimeters te grof zijn gebruik ik mijn cicero-maatlat en reken ik in didot-punten.


Dit wordt denk ik een groentewinkel.


Kistjes met appels, wortelen kroppen sla voor de deur. Wèl netjes onder een afdak.
Misschien dat @Daniel Osvaldo Caso een keer laten zien hoe hij 1:35 bloemkolen maakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #664 Gepost op: 11 juni 2020, 05:42:14 »
Ik denk, dat de elzenproppen ook wel gebruikt kunnen worden voor bloemkolen. Dichtsmeren met een lijm/zand-mengsel.
Mooi diorama. Gaan mijn vinges wel jeuken om aan de slag te gaan, maar buitenwerk vraagt even teveel tijd.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #665 Gepost op: 11 juni 2020, 09:02:26 »
Mooie update Wim. Mijn handen gaan er ook van jeuken maar .... ook ik ben eerst met andere dingen bezig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #666 Gepost op: 11 juni 2020, 09:36:52 »
Nou, Wim, dat is zeer mooie werk.

Dus je verdient de bloemkool prijs.

Ik hoeft niet uit te leggen, de beelden spreken duidelijker en zonder fouten:








DSC03943 by d.caso, on Flickr

DSC03944 by d.caso, on Flickr

DSC03946 by d.caso, on Flickr

DSC03947 by d.caso, on Flickr

DSC03948 by d.caso, on Flickr

DSC03950 by d.caso, on Flickr

DSC03951 by d.caso, on Flickr

DSC03952 by d.caso, on Flickr

DSC03954 by d.caso, on Flickr

DSC03955 by d.caso, on Flickr


Dus, ja, men moet met een beetje aandacht goed selecteren omdat 'een bloemkool is de andere niet'.

De foto's zijn genomen in 2014. Ik had vier jaar eerder een zware chemotherapie gehad dat redde mijn leven maar maakte een zoitje van mijn lever en die deed steeds pijn. De oncoloog zei dat dat was een bijwerking van de chemo en dat, helaas, er was geen kure er voor dus ik moest leren er mee te leven.
Na vier jaar pijn (2014 dus) ik had echt genoeg daar van en dacht 'citroen zou misschien helpen'. Die dag begon ik iedere ochtend, als ontbijt, een hele citroen (met zaden, schil en alles behalve de kleine 'bloemkool') in de mixer te doen met een vlinke  lepel honing en een glas hete water.
Zes manden later moest ik weer naar de oncoloog voor controle. Hij kijk de resultaat van de bloed analise en met grote ogen vroeg:

_Wat heb je gedaan? Je lever is totaal hersteld en gezond...! _

Nu zes jaar later, heb ik nooit meer enige lever klacht gehad.
Ik drink nog steeds (bijna) elke ochtend een hele citroen maar nu zonder honing en alleen omdat erg lekker is.

Daniel



Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #667 Gepost op: 11 juni 2020, 10:06:37 »
Een groente winkel heb ik nog niet gemaakt maar wel een kleine groentenier kraam op de straatmarkt in "PONDÉZAR":

(Geen gekochte dingen maar allemaal natuurproducten van Magoo's boerderij en de rivier Ron* dat dwars door zijn tuin stroomt.)

DSC08475 by d.caso, on Flickr

DSC08472 by d.caso, on Flickr

DSC08474 by d.caso, on Flickr

...en wat rare lokale delicatessen:

DSC08372 by d.caso, on Flickr


Daniel



*  Nee hoor, ik bedoel gewoon ron, om te drinken.

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #668 Gepost op: 11 juni 2020, 12:01:30 »
Beste Wim

Spaans Ik spreek goed. Engels Italiaans en Nederlands niet zozeer, maar ik slaag erin mezelf verstaanbaar te maken.
Helaas is Chinees erg buiten mijn bereik, dus kun je dit voor mij vertalen?:

"... omdat milimeters te grof zijn gebruik ik mijn cicero-maatlat en reken ik in didot-punten."

Magoo

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #669 Gepost op: 11 juni 2020, 14:58:05 »
Prachtige marktkraam.
Die fruitkisten zal ikzelf moeten maken.  :o

"... omdat milimeters te grof zijn gebruik ik mijn cicero-maatlat en reken ik in didot-punten."
Una regla Cicero es utilizada por diseñadores gráficos y gráficos. La escala está en puntos, ya que el tamaño de la letra se calcula en puntos.
Entiendes esto?
¿Entiendes mi Español?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #670 Gepost op: 11 juni 2020, 17:26:38 »
Bedankt Wim.

Magoo was dat totaal vergeten! (Wat niet betekent dat ik het ooit begrepen heb.)


Wat de fruit kisten betreft, een simpel 2D-CAD tekeningtje voor de laser snijder zou je een hoop werk sparen.
Ik heb hier een schets van gemaakt MAAR HET IS NIET OP SCHAAL!!!

IMG_0017 (2) by Daniel Osvaldo Caso, on Flickr



Je moet wel in twee lagen maken:

Op een laag alleen zwarte lijnen waar het om doorgesneden lijnen gaat en op een aparte laag alleen alle vouwlijnen IN KLEUR.

Op een A4 kan je genoeg kisten voor de groentenier hebben. Dan wordt het alleen vouwen, lijmen en, natuurlijk, schilderen.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #671 Gepost op: 11 juni 2020, 18:45:16 »
Dankjewel @Daniel Caso. Alleen heb ik natuurlijk geen lasersnijder, dus ga ik eens kijken of die kistjes te plakken zijn met styreenplaat.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Daniel Caso

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 529
  • Thanked: 19 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #672 Gepost op: 11 juni 2020, 18:47:45 »
Maar, Wim, je kan zo maar een laser snijder bedrijf in jouw buurt zoeken, de tekening mailen en bestellen. Het is echt niet duur.

Daniel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #673 Gepost op: 11 juni 2020, 21:55:55 »
Oké oké oké.
Ik ga zoeken en dan laat ik niet alleen kistjes laseren, maar ook raamkozijnen (natuurlijk in verschillende lagen), deuren, luiken, letters voor reclameborden, marktkramen en vooral ook smeedijzeren hekwerken.
Wat zal dat een pak werk schelen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #674 Gepost op: 11 juni 2020, 23:45:52 »
Lasersnijden, styreen...
Dankjewel @Daniel Caso. Alleen heb ik natuurlijk geen lasersnijder, dus ga ik eens kijken of die kistjes te plakken zijn met styreenplaat.
Maar, Wim, je kan zo maar een laser snijder bedrijf in jouw buurt zoeken, de tekening mailen en bestellen. Het is echt niet duur.
Wat is er mis met stevig papier en een scherp mesje?
(afgezien dat het natuurlijk erg 'old school' is)

Het ligt natuurlijk ook aan de oplage: als je er een of twee nodig hebt, lijkt me dat CAD een beetje veel werk is. Er zit ergens een omslagpunt, bij tien of meer ofzo?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...