Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223162 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #550 Gepost op: 16 april 2020, 13:12:23 »
De nieuwe muur gaat er veel beter uitzien, blijf het volgen.
Dankjewel Tom. Ik ben zelf ook wel hoopvol over mijn besluit om het ding eruit te rossen.

Herkenbaar, al heb je voor dat gevoel vaak minder nodig dan decennia  ;)
En als je alles hetzelfde zou doen, dan heb je niets geleerd. Al kan dat natuurlijk ook zijn omdat vanaf het begin de inzichten al briljant en de vaardigheden op hoog niveau waren  :-X
Tijdens de bouw van dit project, dat trouwens ook een tijd heeft stilgestaan, heb ik nogal wat aanpassingen gedaan omdat ik blijkbaar wat handiger ben geworden in materialen die ik in 1:87 nooit zou hebben gebruikt.


Zo heb ik in 2014 voor het eerst gewerkt met foamboard. Om een beetje structuur op deze zijmuur van de slagerij te krijgen, heb ik er met plamuur op die muur zitten smeren. Dat had helemaal niet gehoeven. Als ik de laag papier van het foamboard zou hebben gehaald, dan zou er een prachtige muur tevoorschijn zijn gekomen. Kan best zijn dat ik dat nog een keer ga aanpassen.


In Franse luiken ben ik ook wat handiger geworden; deze allereerste luiken trekken al krom als je er naar kijkt en is het beslag veel te grof. Mijn tegenwoordige luiken zien er heel wat strakker uit.
De voorgevel van deze slagerij is opgetrokken uit styreenplaat en dat is een prima manier om in 1:87 te bouwen, maar in 1:43 geeft foamboard een veel meer realistisch effect en bovendien veel makkelijker om mee te werken.
Enfin, dit was een stukje zelfreflectie.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #551 Gepost op: 16 april 2020, 14:44:08 »
Duidelijk Wim! Altijd goed om kritisch naar je eigen werk te kijken en daar lering uit te trekken  :) enne... oefening baart kunst!
Dat gaat wel goed komen met dat muurtje denk ik  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #552 Gepost op: 18 april 2020, 19:55:39 »
Dat gaat wel goed komen met dat muurtje denk ik  :D
Dat hoop ik!


Je ziet het bijna niet, maar tussendoor heb ik de muur van de overkluizing nog even een donkere wetwash gegeven en de groene aanslag onderin wat aangepast. Als de verf droog is gaat er nog een laag overheen. En zo blijf je bezig.


De stenen zitten erin. Ik heb stempelen en intekenen gecombineerd zodat er meer verschil in diepte te zien is.


Met dukdalven voor het complete plaatje. Uit die gemetselde rozet komt nog een stuk rioolpijp.
Vind de afwatering van het riool wel erg groot.
Op aanraden van @iTom heb ik die wat kleiner gemaakt.  8)


In de hoek komt -net als aan de andere kant van deze muur- een steunbeer die de muur op een nette manier moet afsluiten.


En als afsluiting een sfeerplaatje.
Dit diorama had eigenlijk nog geen naam en Villefranche (gepikt uit de Netflix-serie ‘Zone Blanche’) is een nogal veel voorkomende plaatsnaam. Voordeel van een fictieve plaatsnaam is dat niemand kan vertellen waar dit diorama zich precies afspeelt en of het wel écht bestaat. Alleen ik weet waar dit is en ik zeg het lekker niet.  :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #553 Gepost op: 18 april 2020, 21:15:49 »
De groeten uit Villefranche ... Als er nog een auto en een figuurtje of zo op had gestaan was het niet van echt te onderscheiden. 8) Super gedaan Wim.

En dan nog de voorgang van de haven ... man .. man .. je bent een kunstenaar. Petje af.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #554 Gepost op: 18 april 2020, 21:22:44 »
Mooi sfeerplaatje in Sepia.
En in kleur....
Top!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #555 Gepost op: 19 april 2020, 08:48:22 »
Geweldig! Dacht eerst dat je een foto van het originele dorp geplaatst had, perfect!

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline RAIL

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 91
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #556 Gepost op: 19 april 2020, 19:49:14 »
Modelbouw met een grote M !
Een plezier om te zien. ;)
Groeten Ludwig

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #557 Gepost op: 20 april 2020, 17:44:05 »
Heren en meelezende dames,
Dank voor de veren.
Als er nog een auto en een figuurtje of zo op had gestaan was het niet van echt te onderscheiden.
Ik heb er nog aan gedacht, maar het was eigenlijk pure luiigheid.  ::)

Ondertussen ben ik nog even verder gegaan met die kademuur.


Ik heb bedacht dat het veel handiger werkt als ik die kademuur eerst helemaal in de verf zet en daarna het spul vastzet. De eerste lagen grondverf zitten erop. Ik heb heb het een beetje opgebouwd in drie kleuren.


Hier en daar komt er in de diepste voegen nog wat blauw doorheen, maar na een paar lagen verf zie je daar niks meer van.


Hier komt straks een rioolpijp uit de muur met heel veel later een constante stroom aan fecaliën dat uit die pijp komt borrelen. Denk maar aan het stromende beekje bij @Pierre’s geniale watermolen... alleen wordt dit water natuurlijk wat minder fris.


De tweede laag verf zit er inmiddels ook op.


Als de verf droog is worden er nog wat stenen ingevoegd, zoals bij de overkluizing, gaat er nog een wetwash overheen en een frisse drybrush. Op die manier worden de kleuren wat afgevlakt.
Als dat helemaal klaar is komt onderaan de muur nog een zogenaamde waterlijn van hoogglanslak, waardoor het lijkt alsof de muur daar nat is van het water.

Enfin, dat was het weer. Als ik vanavond tijd heb komt er links nog een trap en hier en daar een paar ringen in de muur, zodat bootjes kunnen worden vastgelegd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #558 Gepost op: 20 april 2020, 18:07:58 »
Ha, dat is een stuk beter dan het was, Wim.
Alleen dat groen onderaan komt wat onnatuurlijk over. Volgens mij is zo'n algen aanslag lijn veel rechter, omdat de aanslag ontstaat bij de waterlijn (of een steeds wisselende waterlijn, maar die is dan wel steeds overal even hoog).
Dat geldt dan ook voor de donker bruin/zwarte lijn. Misschien dat er ook meer een kleurverloop is van onder naar boven, maar niet heel geleidelijk.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #559 Gepost op: 20 april 2020, 21:43:28 »
Alleen dat groen onderaan komt wat onnatuurlijk over. Volgens mij is zo'n algen aanslag lijn veel rechter, omdat de aanslag ontstaat bij de waterlijn (of een steeds wisselende waterlijn, maar die is dan wel steeds overal even hoog).
Tsja, dat gaan we uitzoeken. Volgens mij doen onregelmatig tegen de kademuur klotsende golven ook nog wel het een en ander. Maar voorlopig heeft deze kademuur nog wel een aantal verfbeurten te gaan voordat-ie een oké krijgt.


Nog los van het groen heeft de kademuur wel alvast een donkere wetwash gekregen en er meer contrast in de muur komt.


De Anita-voegen zijn nu ook wat donkerder zijn geworden.


De overkluizing bestaat uit een door de helft gezaagd stuk pvc-pijp, heb ik aan de achterkant dichtgemaakt. Als die achterkant zwart wordt geschilderd zie je daar straks niks meer van.


De achterkant van de kademuur is eigenlijk buiten beeld, maar ik heb dat muurtje wel afgewerkt.
Oké, schieten maar.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #560 Gepost op: 20 april 2020, 22:14:40 »
Het wordt al maar mooier en mooier. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #561 Gepost op: 20 april 2020, 22:44:22 »
Ik ga een andere hobby zoeken  :'( kantklossen of punniken of zo  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #562 Gepost op: 21 april 2020, 21:14:31 »
Heren, dank voor de veren.
Ik ga een andere hobby zoeken  :'( kantklossen of punniken of zo  ;D
Een diorama bouwen als tussendoor-projectje, is dat niet wat voor je?

Een beetje saai, maar ik ben nog even verder gegaan met die Quai de Villefranche:


Inmiddels is het water geplamuurd, zit er een groen-bruinige laag verf op en de eerste laag Gitsa. Voordeel van deze parketlak is dat het op waterbasis is en snel droogt en dat betekent dat er alweer snel een volgende laag op kan. Ik hou er van om in lagen te werken, dat heb ik ook met de kademuur gedaan: want daar zitten inmiddels ook weer een paar lagen op.
Overigens staan de muren nog steeds los tegen de zijkanten.


De rioolbuis is inmiddels ook aangelegd.


Bij de vorige versie zaten nietjes in de muur om als trap te gebruiken, maar daar had ik geen zin meer in.


Deze muur heb ik opnieuw gemaakt zodat beter aansluit bij de rest. Doordat dit deel nog maar twee verfbeurten heeft gehad, lijkt-ie wat lichter van kleur en misschien laat ik dat wel zo.

Enfin, tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #563 Gepost op: 21 april 2020, 21:35:27 »
Mooi Wim!

Mag ik ook met 'één klein dingetje'? Het ringetje bij de rioolpijp is open misschien net even draaien dat de open kant verdwijnt in de beugel en het een dichte ring lijkt....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #564 Gepost op: 21 april 2020, 21:39:47 »
Ik laat altijd een dingetje zitten zodat jullie het daarover kunnen hebben.  :D
Ik heb het gezien, maar wilde wachten totdat de verf droog is.
Die dingetjes van jullie zijn voor mij de suiker in de pap.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #565 Gepost op: 21 april 2020, 22:02:30 »
Ik vond die nietjes althans best wel een beetje briljant gevonden maar als jij er niet tevreden mee bent....  ;)

En kijk, de volgende die met dingetjes komt aanzetten, nou voel ik me niet meer zo eenzaam en alleen  8) maar mijn dingetjes zijn op het moment even op.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #566 Gepost op: 22 april 2020, 09:30:48 »
Weer knap werk Wim. ;)

Ik vond die nietjes ook wel wat hebben. En ook ontzettend goed gevonden. Nou moeten die mannekes maar naar beneden springen zeker? :P Of komt er nog een ander soort van trap?

Nou is iedereen geweest maar ik heb ik toch ook nog een klein dingetje ::) Eigenlijk meer vraagjes. Het lijkt wel of de schuimkarton die je gebruikt een soort van hard toplaagje heeft. Na het stempelen heeft het randje een soort kleine breukjes. Komt dat door de soort schuimkarton of is je stempel te bot? Nou is dat met deze muren van natuursteen helemaal geen punt en eigenlijk wel mooi maar hoe zit het als je alleen maar bakstenen stempeld? Komen die ook een beetje mooi uit de verf stempel?

Volgende vraag gaat over het water. Blijft het zo vlak of ga je daar nog wat golfjes in maken? Je zegt dat je al afgelakt hebt en ik vind de groene kleur zeer goed gekozen maar wel wat streperig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #567 Gepost op: 22 april 2020, 09:51:55 »
Alle dingetjes nog an toe, wat ziet het er goed uit man.
Mijn dingetje is dat het water niet tegen de muren klotst en het lijkt of de muren boven het water zweven i.p.v. dat ze er in staan.
Met bijv. modpodge in meerdere laagjes is dat wel op te vullen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #568 Gepost op: 22 april 2020, 10:47:28 »
Muurtjes staan nog los Tom.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #569 Gepost op: 22 april 2020, 10:50:24 »
Ja, dat weet ik maar ik zou ze vast zetten en rap een beetje  :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #570 Gepost op: 22 april 2020, 11:24:31 »
Over nietjes:
Ik vond die nietjes althans best wel een beetje briljant gevonden maar als jij er niet tevreden mee bent...
Ik vond die nietjes ook wel wat hebben. En ook ontzettend goed gevonden. Nou moeten die mannekes maar naar beneden springen zeker? :P Of komt er nog een ander soort van trap?
Oké, oké, ik zal nog even nadenken over nietjes of een trap.

Over stempelen:
Citaat
Nou is iedereen geweest maar ik heb ik toch ook nog een klein dingetje ::) Eigenlijk meer vraagjes. Het lijkt wel of de schuimkarton die je gebruikt een soort van hard toplaagje heeft. Na het stempelen heeft het randje een soort kleine breukjes. Komt dat door de soort schuimkarton of is je stempel te bot?
Ik gebruik om te stempelen uit elkaar gevallen penselen van de Action en dat metaal vervormd snel en wordt ook snel bot. Foamboard is net weer anders van structuur dan dat blauwe isolatieplaat en reageert ook weer anders op stempelen. Dat blauwe spul heeft inderdaad een wat compacter toplaagje en daardoor beschadig je die laag tijdens het stempelen.
Citaat
Nou is dat met deze muren van natuursteen helemaal geen punt en eigenlijk wel mooi maar hoe zit het als je alleen maar bakstenen stempeld? Komen die ook een beetje mooi uit de verf stempel?
Inderdaad zijn die beschadigingen bij grotere stenen eigenlijk wel passend. De grotere stenen geef ik dan nog wat extra structuur door met een staalborstel de stenen wat te bewerken. Daarom stempel ik de bakstenen ook niet, maar teken ik ze in met een scherp potlood. Op die manier komen ze net wat strakker uit de verf.
Dat blauwe isolatieplaat heeft aan de andere kant een gestreepte structuur. Eerlijk gezegd heb ik het niet precies opgemeten, maar die gestreepte structuur werkt wel lekker als je bakstenen wilt maken omdat de horizontale voeg er al in zit.
In deze schaal werkt foamboard en isolatieplaat prima en ik weet niet of ik ditzelfde in H0 zou doen. Ik denk dat ik dan zeker zou kiezen voor de kademuur die @iTom op z’n baan heeft.
Over water:
Citaat
Volgende vraag gaat over het water. Blijft het zo vlak of ga je daar nog wat golfjes in maken? Je zegt dat je al afgelakt hebt en ik vind de groene kleur zeer goed gekozen maar wel wat streperig.
Qua kleur zit ik misschien aardig in de buurt, maar het ziet er inderdaad nog wat te geschilderd uit. Nou zit de eerste laag Glitsa er al op en ik heb deze parketlak gekozen omdat het op waterbasis is en lekker snel droogt. Op die manier kan ik in rap tempo meerdere lagen lak aanbrengen.
Mijn plan was om na de eerste laklaag het spul licht op te schuren en dan een nieuwe laag groen-bruin aan te brengen. Dit is de door ons allen gebruikte acrylverf van de Action, die ik dan met meer water aanbreng. Hierdoor ontstaat er hopelijk een soort aquarel-effect en lopen de tinten mooier in elkaar over. Daarna weer een laag Glitsa, laten drogen en ik hoop dat met meerdere lagen lak er een soort diepte-effect gaat ontstaan. Maar dit is mijn eerste water, dus we gaan zien wat het wordt.
Ik weet niet wat Mod Podge doet als ik daar overheen lak. Ik denk zelf dat ik misschien beter de golven kan maken als de laklagen er in zitten. Maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Mijn dingetje is dat het water niet tegen de muren klotst en het lijkt of de muren boven het water zweven i.p.v. dat ze er in staan.
De muren zitten voorlopig nog los met spelden tegen de muur gezet. Dat heb ik met opzet gedaan omdat ik juist niet wil dat het water tegen de muren opkruipt. Ik vind dat zelf een wat onnatuurlijk effect geven. Ook heb ik dat ook gedaan omdat ik na elke laag Glitsa het spul licht wil opschuren en ik bang ben om de muren te beschadigen.
Citaat
Met bijv. modpodge in meerdere laagjes is dat wel op te vullen.
Precies. Maar dat wilde ik pas als laatst doen als ik echt helemaal klaar ben met het water. Glitsa droogt zijdeglans op en het kan best zijn dat ik er nog een laag hooglanslak overheen smeer.
Ja, dat weet ik maar ik zou ze vast zetten en rap een beetje  :)
Nee Tom, ik bang dat ik met al dat gelak en geschuur de muren beschadig. Die muren komen pas vast te zitten als het water klaar is. Eventuele kieren onder de kademuren werk ik dan bij met Mod Podge.

Als laatst:
Ik wil jullie ontzettend bedanken voor jullie zinnige feedback. Ik heb vast al eens eerder geschreven dat complimenten zijn natuurlijk leuk, maar zonder jullie kleine dingetjes zou ik nooit zover zijn gekomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #571 Gepost op: 23 april 2020, 19:08:47 »
Kleine update
Terwijl de zoveelste laklaag droogt:


Zet ik wat Preisertjes in de verf.

Ik vond die nietjes althans best wel een beetje briljant gevonden maar als jij er niet tevreden mee bent....  ;)
Ik vond die nietjes ook wel wat hebben. En ook ontzettend goed gevonden. Nou moeten die mannekes maar naar beneden springen zeker? :P Of komt er nog een ander soort van trap?
Stelletje piepers:


Die jongens willen nietjes, dus dan krijgen ze nietjes.
Ja, dat weet ik maar ik zou ze vast zetten en rap een beetje  :)


Oké @iTom de muren zit vast. Dat witte spul op de waterlijn is natte houtlijm, zodra dat droog is, is het transparant. Maar er gaan nog wel een paar lagen Glitsa overheen.


De muur compleet met dukdalven.


Wel geinig die dukdalven, maar ze maken het wel erg vol.


Zodra de lijm droog is, ga ik met @Anita samen die hoekstenen bij elkaar brengen.


Nu nog wachten op de eendjes en dan kunnen ze gevoerd worden.
Oh ja, die veelkleurige balletjes zijn spelden om het spul in model te prikken.

Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #572 Gepost op: 23 april 2020, 19:32:41 »
Mooi Wim👍
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #573 Gepost op: 23 april 2020, 19:38:45 »
Mooi gedaan hoor Wim .... genieten ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)
« Reactie #574 Gepost op: 23 april 2020, 20:29:17 »
Top werk, Wim!
Zelfs het water onder de smeerpijp heeft een andere kleur.

Misschien is het inderdaad beter om de dukdalven weg te laten. Staat ook wat raar om aan te leggen aan een kade met een muurtje....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...