Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 223000 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #450 Gepost op: 26 februari 2020, 18:26:29 »
Je hebt het in je vingers Wim, ik vind het sfeertje treffend! Ik zou gaan voor de poort....
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #451 Gepost op: 26 februari 2020, 21:37:56 »
Beste vrienden,
Hartelijk dank voor jullie stimulerende complimenten.
Ik zou gaan voor de poort...


Oops! @Beste Jack die poort is misschien wel geinig bedacht, maar ik vind het gebouw als geheel een beetje saai. Bovendien heb ik raamopeningen gemaakt die ik naar verhouding te groot vind. Ik heb het bovenste deel er dus afgesneden.


Met een nieuwe bovenkant heb ik de boel ook iets lager gemaakt.


Behalve dat de ramen nu wat kleiner zijn, zijn ze gelijk passend voor de raamkozijnen die ik nog heb liggen.  8) Je moet niet álles zelf willen maken.


Deze zijkant valt straks geheel buiten beeld. Tenzij je een endoscopie uitvoert, zie je daar dus later niks meer van.


Ook ben ik bezig geweest met een deel van het wegdek.


Ik zie nu pas dat de kasseien op de oprit een wat andere kleur hebben. Die moeten dus nog aangepast.


Een wat hobbelige weg is het geworden, maar met modelbouw moet je altijd ietwat overdrijven.


Dat groen was leuk geprobeerd, maar geen succes.
Tot zover...
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #452 Gepost op: 26 februari 2020, 23:02:50 »
Ik zou die oprit in de kleur laten zoals die is, het past perfect in het plaatje. Verschillende schakeringen waren vroeger heel normaal.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #453 Gepost op: 27 februari 2020, 07:21:20 »
Eens met Jack.
En wat het groen betreft, wellicht een beetje vuil er over.
Verder blijf ik het prachtig vinden!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #454 Gepost op: 27 februari 2020, 09:13:47 »
Ik ben het ook met Jack eens. Niets meer aan doen. Het brengt juist wat variatie in het geheel. En wat moet ik er verder nog van zeggen. Het is een prachtig mooi diorama aan het worden en je hebt hiermee jezelf behoorlijk overtroffen. Helemaal TOP man!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #455 Gepost op: 3 maart 2020, 10:51:02 »
Kleine update
Ik ben nog even bezig geweest met dat gebouw met die poort.


Achteraf gezien vond ik deze wat kleinere ramen te dicht bij de rand van het dak zitten, waardoor ik de verhouding niet mooi vond.


Ik had niet zoveel zin om er wéér een nieuwe bovenkant op te zetten, dus heb ik de ramen toch maar iets groter gemaakt. Zo blijf je bezig, maar ik denk dat het nu wel beter klopt.


Hier en daar moet het spul nog wel wat beter aansluiten.


Er moet op dit gebouw natuurlijk nog een dak komen. En omdat ik niet overal dezelfde daken wil gebruiken, dacht ik dat een dak van leisteen wel wat zou kunnen zijn. In de Dordogne kom je dit soort grove leisteen daken vaak tegen.


Leisteen heb ik niet, maar wel een doos met roerstokjes. Nadeel van deze stokjes is wel dat ze nogal wat vocht opnemen, waardoor ze door de natte houtlijm ietwat gaan uitzetten. Hierdoor krijg je een wat onregelmatig effect. En dat ik mijn manier van werken niet zo secuur is helpt natuurlijk ook niet echt.  :o


Na een eerste laag verf valt het onregelmatige (lees Franse) effect misschien nog wel mee.


De doorrijhoogte van de poort is 4,30 m en dan hoeft er volgens mij geen verkeersbord.


En nog even een overzicht.
Tot zover
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #456 Gepost op: 3 maart 2020, 11:22:02 »
Ik vind dat rommelige dak wel wat hebben Wim. Niets meer aan doen. Nou ja ... ('n klein dingetje ::)) ... de nok rechts achter de schoorsteen daar zie ik nog een plekje dat wat aandacht nodig heeft.
Verder is het een mooi geheel aan het worden Wim. Ook het straatje .. top. Petje af en een diepe buiging.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #457 Gepost op: 3 maart 2020, 11:32:10 »
... de nok rechts achter de schoorsteen daar zie ik nog een plekje dat wat aandacht nodig heeft.
Klopt (er mankeert niks aan je ogen). Het dak loopt in de nok een beetje schuin weg, waardoor die leistenen wat raar lijken te lopen... en die moet ik recht afknippen. Maar omdat die houtlijm wel een paar dagen nodig heeft om helemaal uit te harden, wacht ik daar nog even mee.
Dat geldt trouwens ook voor de verf. Voordat ik daarmee verder kan, moet de verf ook echt helemaal droog zijn. Ik zag ook dat ik nog wat stukjes ben vergeten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #458 Gepost op: 3 maart 2020, 17:19:22 »
Het krijgt een leuk sfeertje, Wim.
Mijn reactie is wat laat over dat torentje vooraan, maar het geeft extra diepte aan het diorama.
Top!

(en nu nog het rollend materieel....)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #459 Gepost op: 3 maart 2020, 17:40:57 »
Dankjewel Rob.
Mijn reactie is wat laat over dat torentje vooraan, maar het geeft extra diepte aan het diorama.
Torentje? Welk torentje?
Citaat
(en nu nog het rollend materieel....)
Voorlopig heb ik deze:


Een soort van Kerst-locomotief in spannende kleuren. Ik weet nog niet wat ik hier van ga maken. Ik zoek nog steeds passende buffers.
Via Tom: hier hebben ze er deze van gemaakt. Knap gedaan om die simpele aandrijving op deze manier weg te werken.
En natuurlijk heb ik dit ook nog.  8)

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #460 Gepost op: 3 maart 2020, 22:07:24 »
Kleine update
Na enig schilderwerk kom je erachter of het allemaal een beetje klopt.


Voor...


...en na. Het is vooral experimenteren en zoeken naar de goede kleuren.


Het huis rechts heeft de eerste laag verf.


Het dak zit ook in de verf.


En behalve in de verf heb ik ook een aanzet gemaakt voor een dak. Eerlijk gezegd weet ik op dit moment nog niet wat er op komt te liggen.


Langs de waterkant moet denk ik nog wel iets van een hekwerk komen. Aanvankelijk bedacht ik -heel Frans- een stenen muur, maar dat ontneemt ook een beetje het zicht.


Het huis met de trap heeft nu ook een terracotta vloertje.

Enfin, schiet!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #461 Gepost op: 3 maart 2020, 22:22:34 »
Mooi!
Misschien langs de kaderand van de haven zo'n (lage) stang. zodat je niet zomaar het water in rijdt (maar waar je wel makkelijk over struikelt). Zoiets als aan de Amsterdamse grachten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #462 Gepost op: 4 maart 2020, 13:24:48 »
Misschien langs de kaderand van de haven zo'n (lage) stang. zodat je niet zomaar het water in rijdt (maar waar je wel makkelijk over struikelt). Zoiets als aan de Amsterdamse grachten.
Dat is misschien een idee. Ik ga erover nadenken. Sowieso moet ik eerst het wegdek en trottoirs bewerken voordat ik hekwerkjes of halfhoge muurtjes langs de rand kan zetten.
Bedankt voor je input.

Over bakstenen
Het blijft bij mij wel een dingetje om in deze schaal een beetje behoorlijke bakstenen te maken. Waarschijnlijk kun je kant-en-klare baksteenplaten in deze schaal wel ergens kopen, maar ik vind ze meestal te strak of net niet baksteen genoeg. Strak en recht past niet echt bij mijn rommelige manier van bouwen. In Franse diorama’s kom je niet zo veel bakstenen tegen, maar wel veel rommel en natuursteen... en misschien is dat wel een van de redenen geweest waarom ik geen Nederlands diorama heb gebouwd.
Het is geen strijd, maar ik wil het wel van mezelf winnen.


Ik had al eerder een begin gemaakt met het dak van het pand met het terras aan de waterkant en behalve dakbedekking moet daar ook nog een vette Franse schoorsteen op komen te staan.


Deze schoorsteen wil ik optrekken uit baksteen. Links een allereerste en minder gelukte versie en rechts een hopelijk betere. Het mooie van die isolatieplaat is dat de fabrikant er al horizontale voegen in heeft aangebracht en dat is buitengewoon handig. Met potlood heb ik de voegen wat dieper gemaakt.


Ik dezelfde isolatieplaat als dak gebruikt en die horizontale voegen helpen mooi om de dakbedekking er een beetje recht op de krijgen.


Doordat ik die voegen relatief diep heb gemaakt, moet ik andersom werken. Wat ik eerst deed was de bakstenen in cementkleur schilderen en dan met een dry-brush van baksteenkleur er overheen. Dat werkt best aardig met minder diepe voegen. Ik heb nu eerst de bakstenen geschilderd en als de verf droog is dan ga ik grijs voegmiddel het spul inwassen.
Als dit experiment een beetje gaat lukken dan wil ik deze techniek vaker gebruiken.
We gaan het zien.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #463 Gepost op: 4 maart 2020, 16:49:26 »
Misschien staat Anita Decor wel in Houten Wim. Die heeft prima voegpasta. Een aanrader!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Jor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 28
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #464 Gepost op: 5 maart 2020, 13:39:38 »
Ontzettend mooi Wim!
Ik heb het hele verhaal gelezen en was eigenlijk direct onder de indruk.
Het oogt allemaal erg realistisch en ik waardeer het enorme denkwerk wat je er aan besteed om het zo goed mogelijk te maken.
Ik blijf je volgen :)
Groet,

Jordy

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #465 Gepost op: 5 maart 2020, 21:40:15 »
Heren, dank voor de feedback.
Ondertussen ben ik nog even bezig geweest:


Het dak is inmiddels bedekt.


En is beschilderd en staat te drogen. Maar eerlijk gezegd ben ik bang dat dit dak het niet gaat worden en dat ik een nieuw dak ga maken.  ::)


De muren van het gebouw hebben een wetwash gekregen waardoor er meer contrast tussen de stenen is gekomen. Het dak wordt het misschien niet, maar de kleur van de muren vind ik aardig gelukt.


Met een veegbeurt is het terras ook weer representatief. Omdat deze winkelpui zo’n beetje vooraan het diorama staat, zit je er natuurlijk met je neus bovenop. Ik denk dat ik er niet onderuit kom en er een interieurtje in moet komen. Sowieso wordt het langzamerhand tijd om eens na te denken over raamkozijnen, luiken en opschriften.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #466 Gepost op: 5 maart 2020, 22:37:57 »
Beste Wim,

Klopt die erge zichtbare naad op de hoeken wel?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #467 Gepost op: 6 maart 2020, 00:01:16 »
Dag @Anne W,
Bedankt voor je reactie
Het gebouw dat rechts van het diorama komt te staan is ook redelijk opgedroogd. Ik had de hoeken in verstek gesneden zodat de twee muren mooi op elkaar aansluiten. Hier en daar zie je nog wel iets van een naadje, maar dat is met een beetje muurvuller wel weg te werken.
Doordat Ik dit pand inmiddels in de contrastvloeistof heb gezet valt die -nog weg te werken- naad extra op. En dat vind ik prima, want dan kan ik mooi zien waar nog wat werk in zit.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #468 Gepost op: 6 maart 2020, 10:19:03 »
Heel goed, groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Vakwerkhuis
« Reactie #469 Gepost op: 6 maart 2020, 20:35:10 »
Rare draai
Maar er zijn nog meer naadjes, onvolkomenheden en puntjes die ik wil aanpassen in of aan dit diorama.
Anne heeft het over een naad, maar ik ben niet tevreden over mijn laatste dak. Dus zit ik te broeden op een ander dak.
Even een rare draai in het verhaal: vakwerkhuizen. Eigenlijk ben ik niet zo gecharmeerd van dit soort bouwstijlen, maar soms moet je dingen proberen te eten die je niet lust.


Niet alleen in Duitstalige landen en Groot Brittannië, maar ook in Frankrijk bestaan ze: maisons à colombages.


En in veel gevallen ook in combinatie.


Dus dacht eens gek te doen.


Dit betere dak zou in plaats van een schilddak een zadeldak worden. Dat stukje vakwerk zou dan iets buiten de gevel steken, ondersteund door balken en het dak steekt ook iets over.
Tsja, schiet mij maar lek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #470 Gepost op: 6 maart 2020, 20:49:01 »
Ik vind 't wel wat hebben, deze nieuwe dakconstructie.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #471 Gepost op: 6 maart 2020, 21:16:41 »
Vakwerkhuizen ... Brrr. Ik hou d'r helemaal niet van. Niet eten en zelfs niet proeven. Maar ja ... je moet het zelf weten. ;D Ik vond dat houten pannendak mooier.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Vakwerkhuis
« Reactie #472 Gepost op: 7 maart 2020, 20:28:11 »

Niet alleen in Duitstalige landen en Groot Brittannië, maar ook in Frankrijk bestaan ze: maisons à colombages.



In NL staan er meer dan je denkt  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vakwerkhuis
« Reactie #473 Gepost op: 7 maart 2020, 21:31:09 »
Vakwerkhuizen ... Brrr. Ik hou d'r helemaal niet van. Niet eten en zelfs niet proeven. Maar ja ... je moet het zelf weten. ;D Ik vond dat houten pannendak mooier.
Dat heb ik nou met clowns en peultjes.
Het wordt ook wel weer een houten pannendak, maar dan met een frontje van roerhoutjes. Een echte vakwerkhuizenspecialist zal het geen vakwerk vinden.

Niet alleen in Duitstalige landen en Groot Brittannië, maar ook in Frankrijk bestaan ze: maisons à colombages.
In NL staan er meer dan je denkt  :)
Ja in Zuid-Limburg! Maar dat is half-Duits, half-Waals, daar hebben ze nog steeds rijkspolitie rondlopen die ze gendarmes noemen en waar de commissaris van de Koning gouverneur heet.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #474 Gepost op: 8 maart 2020, 00:06:21 »
Wie sjoeën ós Limburg is, begrip toch nemes, es allein de zuderling, die Limburg leef is.

vertaling: "Hoe mooi ons Limburg is, begrijpt toch niemand, dan alleen de zuiderling, die Limburg lief heeft.

PS ik hou van vakwerk huisjes en denk dat het zeker goed zal uitzien.  :D