Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219946 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #375 Gepost op: 10 oktober 2018, 22:23:21 »
Mooi, leerzaam, verslag. Dank.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48)
« Reactie #376 Gepost op: 11 oktober 2018, 10:53:19 »
Het was misschien een worsteling, maar het is wel een juweeltje geworden!
Nou ja worsteling? In de loop van de bouw heb ik nogal wat aanpassingen gedaan. En niet alleen de boot verlaagd naar geloofwaardige normen.


De patrijspoort aan de achterkant was niet naar m'n zin.


Dus heb ik de achterkant van de stuurhut er weer af getrokken en er een andere patrijspoort in gezet en gelijk ook een beter passende giek gebruikt.
Een gebouw in elkaar plakken vind ik niet zo lastig; een paar ramen en een deur en je hebt al snel een geloofwaardig bouwwerk staan, maar met zo’n bootje moet je oppaseen dat het allemaal een klein beetje klopt.
Eén ding is zeker: jullie hebben me met jullie kritische feedback (en het toesturen van onderdelen) zeer geholpen om tot dit resultaat te komen. En daar wil ik jullie voor bedanken.

Ondanks het anker, zeer mooi bootje geworden.
Ja, dat anker daar ga ik uitkomen.

Ik heb hier 3 verschillende diktes liggen en die ruiken ook nog naar echt touw.
0,25mm (50mtr)
0,75mm (15mtr)
1,2mm   (10mtr)
Daar kan ik wel wat ( 2 tot 3mtr) van missen hoor.
@iTom die 0,75mm en die 1,2mm daar ben ik wel in geïnteresseerd.
Mijn leverancier in Enschede had eerder een hele wand volhangen met scheepsspullen, maar hij is in z'n voorraad behoorlijk aan het uitdunnen. En dat is ontzettend jammer.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Blonk

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #377 Gepost op: 9 november 2019, 02:35:00 »
Door toeval kwam ik op dit draadje , en als modelbouwer heb ik zelf iets meer met scheepjes . Maar allereerst mijn complimenten voor het scheepje. Best realistisch geworden.
Ik las ook de opmerkingen  over de vaste verstaging van de achtermast .  Hier kan ik misschien wat duidelijkheid over geven. Misschien een jaar te laat, maar met de beste bedoelingen.
Zo’n giek op de achtermast stond inderdaad vast naar achter. Zo’n giek word/werd gebruikt voor het voeren van het zgn. steunzeil.. dat heeft als voornaamste functie om het schip met de kop in de wind te houden tijdens het vissen. Dan loopt het schip te langzaam om goed op haar roer te reageren en wordt het met het steunzeil op koers gehouden. Daarom kan het ook vast staan.
Daarnaast heeft het zeil ook de functie van anti-slinger zeil . Wanneer de windrichting  ongunstig is en het schip schuin tegen/met de wind vaart, zorgt het zeil ervoor dat het schip en beetje stabieler ligt en minder slingert.
Wel  is het gebruikelijk dat de giek niet verder naar achter uitsteekt dan het schip lang is. Dus iets Inkorten zou beter zijn. Meestal zijn het daarom kleine en driehoekige zeiltjes.
In het geval dat het scheepje aan de kade ligt, zou je kunnen overwegen om een zeil gereefd op de giek te binden.



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #378 Gepost op: 9 november 2019, 11:25:45 »
Dank voor je feedback @Jan Blonk,
Die giek van dat kottertje steekt inderdaad wel wat teveel uit en ik zal overwegen om er een keer een stuk af te halen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48 -1:45)
« Reactie #379 Gepost op: 30 januari 2020, 12:41:39 »

Verder ben ik bezig geweest met de kademuur en heb ik met een spuitbus primer van de Action een eerste laag aangebracht. Dat was niet zo slim, want die primer heeft een deel van de stenen weggevreten.  :o
Dat was alweer een tijdje geleden, dus ben ik even verder gegaan met die kademuur.


Een flinke wetwash met zwarte smurrie doet wonderen.




De trap moet natuurlijk nog roestig worden.


En moet ik nog even verzinnen of wat voor soort steen dit gaat worden.


Een van mijn laatste aanwinsten.
Enfin, de schiettent is open.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #380 Gepost op: 30 januari 2020, 12:58:57 »
Erg mooi WIm, je oog voor detail is fantastisch.

grt Piet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #381 Gepost op: 30 januari 2020, 17:20:41 »
Mooi gedaan Wim. Je kademuur is er een stuk realistischer geworden met deze donkere wash. ;)

De wagon is ook prachtig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #382 Gepost op: 30 januari 2020, 19:26:48 »
Heren hartelijk dank.
Die wagon is inderdaad prachtig, maar hij is nog even niet aan de beurt voor een wetwash met bruine smurrie.  :)
Ik twijfel alleen nog even over de kleur van de stenen in die kademuur; het lijken nu meer basaltblokken.


Eigenlijk wil ik de kleur wat meer Frans maken.
Verder ben ik tussendoor ook nog even bezig geweest met de indeling van dit diorama.


Voor de kade komt natuurlijk nog een kottertje te liggen en het water voor het bootje, aan de rand is wat krap. Ik overweeg dus om een rand van een paar centimeter aan de voorkant te maken; een soort operatie zoals @iTom die hij ook heeft uitgevoerd op zijn baan.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #383 Gepost op: 30 januari 2020, 20:26:17 »
Ik vind de huidige kleur ook al mooi.
Alleen die ronde overstort/uitlaat lijkt rechthoekig als je er in kijkt, is dat de bedoeling?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #384 Gepost op: 30 januari 2020, 22:17:57 »
Alleen die ronde overstort/uitlaat lijkt rechthoekig als je er in kijkt, is dat de bedoeling?
De binnenkant is inderdaad rechthoekig, maar in dat ronde gat past precies (toeval bestaat niet) een stuk 5/8 installatiepijp.  8)

Nu ik toch even aan het uitmeten ben aan de waterkant, heb ik ook even wat rekenwerk aan de straatkant gedaan:


Zoals de situatie er nu voor staat is de straat behoorlijk smal. Het spoor wordt als een tramspoor in het wegdek weggewerkt, maar dan nog is het maar een smal straatje.
Let even niet op die patserige rode Porsche; die heb ik slechts gebruikt als maatvoering.


Als ik de bebouwing 3cm naar achteren schuif, dan wordt het ineens een ander verhaal.
 Dat betekent dus dat ik er aan de achterkant een stuk aan moet plakken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #385 Gepost op: 31 januari 2020, 03:17:40 »
Duidelijk 3cm naar achteren, anders zou er nooit een tram voorbij geparkeerde auto’s of karren kunnen rijden.

Dat van die pvc pijp, komt dat even goed uit.  ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #386 Gepost op: 31 januari 2020, 18:53:57 »
Duidelijk 3cm naar achteren, anders zou er nooit een tram voorbij geparkeerde auto’s of karren kunnen rijden.


Niet alleen karren en geparkeerde auto’s, maar naast de Boucherie zit een garage en daar komt ook nog een benzinepomp voor de deur waar je zonder het verkeer op te houden moet kunnen tanken.

Citaat
Dat van die pvc pijp, komt dat even goed uit.  ;)
Ach, soms zit het gewoon mee.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #387 Gepost op: 1 februari 2020, 13:21:19 »
Ik moest weer even schakelen... mooi tafereeltje zo en die patserige bak kan écht niet  :) mooie schaal om op te werken.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #388 Gepost op: 1 februari 2020, 21:42:35 »
Ik moest weer even schakelen...
Sorry @Jack, ik kan me voorstellen dat het soms lastig is om bij te houden met wel project ik nu weer bezig ben. Continuïteit is niet mijn sterke kant.  :o
Citaat
...mooie schaal om op te werken.
Ach1:87 is ook een mooie schaal om in te werken, maar in deze schaal kan ik nog meer detailleren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #389 Gepost op: 6 februari 2020, 12:48:06 »
Tijd voor een update
Ik ben tussendoor even bezig geweest om het straatniveau 3 cm naar achteren te bouwen zodat de straat wat breder werd. Dat betekende dat er een nieuwe bodemplaat op moest komen.


Voordat ik bezig ga met klei en stenen, heb ik eerst een proefstukje gemaakt.


Houtlijm erin, klei uitrollen en terwijl de klei nog zacht is Heb ik de bestrating gestempeld.


Het is misschien nooit opgevallen, maar ik geloof niet dat ik de meest nette werker ben.


En een vette wetwash om te zien of het een beetje Op bestrating gaat lijken. Die stenen moeten nog stuk voor stuk beschilderd worden.


Omdat de bodemplaat 3 cm dieper moet worden, moet er een nieuwe bodemplaat komen en moet de rails ook vervangen worden. Ik overweeg om Fleischmann Profirails te gebruiken. Die rails is een millimeter of wat hoger en dat komt precies uit met het styreen waarmee ik het wegdek wil maken. Dus met deze rails ook even een proefstukje gemaakt.


Tegelijk even een stuk wegdek gemaakt om te zien of het een beetje bij elkaar past en of het wegdek precies even hoog wordt als de rails. De bestrating krijgt twee lagen: de onderste van dat blauwe styreenplaat dat je ook onder laminaatvloeren legt en de toplaag een dunne laag wit styreen. Het blijkt dat die twee lagen precies even hoog zijn als Profirails.


En ook om te bekijken of de gestempelde stenen tussen de rails er hetzelfde uitzien als de gestempelde stenen op het wegdek. Het wegdek wordt slecht onderhouden asfalt, met reparatieplekken en kasseien die hier en daar zichtbaar worden. Echt Frans dus.


Verder sluit de bestrating nu ook aan op de kademuur.
De grondlplaat ligt nu nog los omdat het niet zo lekker werkt met een heel diorama op je schoot. Zodra de groeven in de rails helemaal strak lopen, wordt de plaat vastgeschroefd en kan het wegdek erop worden geplakt.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #390 Gepost op: 6 februari 2020, 14:20:06 »
Ziet er goed uit, Wim.
Alleen lijken de keien tussen de rails (gemiddeld) kleiner te zijn dan die van de rest van de straat.
En... Als er gereden gaat worden op dit diorama zou ik de rails altijd iets boven het wegdek laten uitsteken. Dan loopt ook (oud) materiaal met brede wielen goed over de rails én is het makkelijker de rails schoon te maken met een railgum.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #391 Gepost op: 6 februari 2020, 15:21:07 »
Ziet er goed uit, Wim.
Dankjewel Rob.
Citaat
Alleen lijken de keien tussen de rails (gemiddeld) kleiner te zijn dan die van de rest van de straat.
De stenen tussen de rails zijn inderdaad kleiner en dat geldt ook voor de stenen die aan de buitenkant van de rails lopen. Die krijgen ook een wat meer rode kleur. Er zit -à lá de Franse slag- wel enige variatie in grootte en verschil in soort stenen... en dus ook in kleur.
Citaat
En... Als er gereden gaat worden op dit diorama zou ik de rails altijd iets boven het wegdek laten uitsteken. Dan loopt ook (oud) materiaal met brede wielen goed over de rails én is het makkelijker de rails schoon te maken met een railgum.
Er zullen (voorlopig nog) geen lange afstanden worden gereden, maar het moet wel soepel lopen.
Totdat de groeven in de rails helemaal schoon zijn, ligt het wegdek er nog los in. Als die rails schoon zijn wordt de grondplaat vastgeschroefd en kan het wegdek er worden ingeplakt. Anders zie je allemaal lelijke schroefgaten in het wegdek.

Aan de kant waar het wegdek aansluit op de rails is het styreen aan de onderkant schuin weggesneden. Het ligt er nu nog los op en omdat die dunne platen styreen (geëxpandeerd polystyreen) nogal kwetsbaar zijn, druk ik de randen langs de rails pas omlaag als ik het spul vastlijm. Als dat is gebeurd zullen de randen net een millimeter onder de rails uitkomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #392 Gepost op: 6 februari 2020, 23:32:17 »
Je bent lekker vlijtig geweest. Benieuwd naar het schilderwerk, tis wel erg hobbelig niet?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #393 Gepost op: 7 februari 2020, 11:14:43 »
Lekker bezig Wim. Het is zoals Jack al zegt wel wat hobbelig. Bij styreen platen is er weinig aan te doen en hangt het er vanaf hoe hard je drukt. Bij een kleinere steen zal je harder moeten drukken en zal deze ook dieper komen. Voor het mooie kan je het beste alle stenen ongeveer even groot maken. Bij klei daartegen kan je na het stempelen nog wel wat doen om het wegdek wat vlakker te krijgen. Het kan zelfs gewoon met je vinger. Het voordeel is dat de voegen gelijk ook wat smaller worden wat overigens weer niet ideaal is ik combinatie met het styreen waar je geen invloed hebt op de dikte van de voegen.

Dan een vraagje:  Waarom doe je niet alles met het zelfde materiaal? Als je alles met bv klei doet heb je ook geen last van het hoogte en structuur verschil.

Ik ben er achter gekomen dat schuimplaat ook erg lekker werkt bij het maken van straatjes en je kan er elk soort wegdek mee maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #394 Gepost op: 8 februari 2020, 10:31:12 »
Heren, dank voor de reacties.
Benieuwd naar het schilderwerk, tis wel erg hobbelig niet?
Hangt er een beetje vanaf welk gedeelte van de bestrating je bedoelt.


Tussen de rails zit de eerste laag wetwash erop. Overigens komt er nog een laag transparant spul over de stenen. Daardoor wordt dat schuimplaat wat minder kwetsbaar én worden de voegen iets minder diep. Eerder gebruikte verdunde houtlijm, maar bij dat spul duurt het me te lang voordat het droog is. Ik ga nu Glitsa gebruiken; dat geeft een mooi krokant laagje en droogt in no-time.

Dan een vraagje:  Waarom doe je niet alles met het zelfde materiaal? Als je alles met bv klei doet heb je ook geen last van het hoogte en structuur verschil.
Die klei van de Action (of wat het ook is) daar ben ik eigenlijk niet zo dol op. Veel liever werk ik met dat schuimplaat. Maar schuimplaat is ook nogal kwetsbaar en als je tussen de rails een soort van groeven wilt maken dan werkt dat met klei een stuk beter. Als die klei helemaal is uitgehard dan kun je het zelfs wat opschuren en dat heb ik inmiddels ook gedaan. Hierdoor steken de stenen niet boven de rails uit en lijken de voegen wat minder diep.


Het voordeel van dat schuimplaat vind ik dat je het relatief makkelijk kunt bewerken: met een staalborsteltje maak de structuur van asfalt, met een scherp geslepen potlood maak ik scheuren en het is makkelijk te stempelen. En vergeet niet: dit is schaal 1:48, 1:45, 1:43. In 1:87 zou ik ander materiaal gebruiken.
Citaat
Ik ben er achter gekomen dat schuimplaat ook erg lekker werkt bij het maken van straatjes en je kan er elk soort wegdek mee maken.
Precies.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #395 Gepost op: 10 februari 2020, 13:29:19 »
Na de storm
Ik was het afgelopen weekend hard aan het werk in Voorburg en ik zit nog even dit draadje terug te lezen en een aantal van jullie reacties snijden wel hout. Zo wijkt de bestrating tussen de rails wel erg af van de rest van de bestrating.


In elk geval ga ik de bestrating tussen de rails en de kademuur vervangen voor bestrating die meer past bij de stenen die tussen de rails liggen. Alles ligt nog los, dus kan ik later nog bekijken of ik de rest van het wegdek aanpas of laat zoals het er nu bijligt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #396 Gepost op: 10 februari 2020, 14:02:30 »
#Dit bericht is weggewaaid#
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #397 Gepost op: 10 februari 2020, 22:24:36 »
#Dit bericht is weggewaaid#
Dat is nou weer jammer! :-X
Ik ben tussendoor even bezig geweest om de grondplaat vast te schroeven zodat ik bezig kon om het wegdek wat aan te passen.


Ik heb even een stukje straatwerk gedaan. De bestrating rechts van het spoor heeft nu dezelfde stenen als tussen de rails. Links van de rails blijft een slecht wegdek met asfalt.


Zoals @Rob voorstelde, steken de rails iets boven de bestrating uit.


Ik weet nog niet wat ik met dit uitstekende stuk ga doen. Ik kan er natuurlijk een huis opzetten, maar dan ontneem ik het zich naar de garage. Daar moet ik dus nog even over nadenken.


Aan de rechterkant van dit diorama had ik aanvankelijk iets gemaakt met een trap die naar een lager gelegen kade loopt. Maar die was niet helemaal naar m’n zin en een nieuwe opzet staat nu te drogen. Ik ga nog verzinnen wat voor bouwwerk daar komt te staan.
Enfin, tot zover
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #398 Gepost op: 11 februari 2020, 11:05:03 »
Veel beter zo die bestrating Wim.
Op dat uitstekende stuk kan je misschien wel een klein kraantje kwijt of zo. Of een geparkeerde auto met een visser.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Frans diorama 2.0 (1:48-1:45)
« Reactie #399 Gepost op: 11 februari 2020, 11:43:44 »
Dankjewel @Pierre,
Inmiddels ben ik wat verder met de bestrating.


Ik ben wat terughoudend met vastplakken, maar het wegdek zit nu ook vast. Aan de waterkant ben ik nu ook bezig met de bestrating. Het werkt trouwens beter om eerst dat styreen vast te plakken en daarna pas te stempelen. Daardoor krijg je de stenen net wat mooier langs de rails.
Op dat uitstekende stuk kan je misschien wel een klein kraantje kwijt of zo. Of een geparkeerde auto met een visser.


Aan zoiets zat ik zelf ook al te denken: een kraantje met wat vissersrotzooi er omheen. Ik weet niet of dat Frans genoeg is, maar ik kan er ook nog een soort van viskraam maken.
Langs de kade moet eigenlijk nog wel een soort van hekwerk komen, want met een beetje storm waaien al die Preisertjes het water in.


Aan de andere kant van het diorama zit ook een soort van uitbouw. Aan de andere kant van die schuin aflopende muur zit een trap naar een lager gelegen kade. Daar moet nog wel een soort van gebouw komen en ik zit eigenlijk aan een vuurtorentje met aangrenzend gebouw. Enfin, daar ga ik uitkomen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)