Auteur Topic: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e)  (gelezen 219943 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #125 Gepost op: 29 april 2014, 15:01:57 »
Dit gaat nergens meer over.  ::)
Hoe dan ook, ik gebruik allerlei rietjes: milkshake-rietjes en rietjes die bij kleine drinkpakjes zitten. Domweg omdat H0-regenpijpen te dun zijn.  :)

Wim hoe dun mogen die regenpijpjes zijn voor H0 ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Diorama 1:48
« Reactie #126 Gepost op: 29 april 2014, 16:28:52 »
Dakgoten is ook zoiets... die moet ik dus nu zelf maken door een rietje over lengte te halveren.

Wim, ik bewonder de ophanging van de goot :o.
Is dit een idee van jezelf of komt dit in Frankrijk vaker voor.
In ieder geval goed weergegeven.
En Pierre had het al gezegd: het is direct duidelijk dat het materiaal voor goot en regenpijp zink is.
Klasse!
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #127 Gepost op: 29 april 2014, 17:20:05 »
Beste Roel,
Ik denk dat zo'n halfronde goot overal in de wereld wel wordt gebruikt. De ophanging van de goot is mijn Franse interpretatie van een dakgootsteun en komt van een H0-perron van Kibri.


Tsja Roel, je moet toch wat. Die steun onder de dakgoot is een gehalveerde steun uit een bak onderdelen.
Nu ik de foto nog een keer zie, ontdek ik dat er nog overnaadse verbindingen moeten komen die de goot met de onderliggende steunen verbind. Het lijkt nu alsof de goot los ligt en met een beetje wind waait het hele spul zo in het kanaal. Daar moet ik dus nog even mee aan de gang.

Citaat van: Opa-Bullcat
Wim hoe dun mogen die regenpijpjes zijn voor H0 ?
Beste Hans, in H0 gebruik ik eigenlijk alleen rietjes voor langere schoorsteenpijpen. Voor regenpijpen gebruik ik het overtollige plastic van een gietboom; dat ding waar alle onderdelen aan vastzitten. Die zijn vaak qua dikte precies goed en je kunt ze lekker rondschuren. Als regenpijp werkt 2,5 qmm2 installatiedraad ook prima, want die kun je in elke bocht buigen.
De regenpijp op dit Franse geveltje is trouwens ook van gietboom gemaakt en de 45° bocht aan het uiteinde is met een aansteker warm gemaakt en gebogen.

Vanavond even die regenpijp afmaken en wellicht een opzetje maken voor de garage, links naast de Boucherie.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #128 Gepost op: 1 mei 2014, 17:41:55 »
Gisteren even de dakgoot met beugeltjes vastgezet:


Moet natuurlijk nog verf op.


De linker muur voorzien van een Franse schoorsteen en een laag pleisterwerk op de muur. Daar zit nog wel een beetje schuurwerk in.


Die groene schoorsteenpijpen krijgen nog een keramisch kleurtje.


En even wat meters gemaakt in de slagerij met wat tegelzetwerk.
Ik ben er nog niet uit wat voor vloer ik er in ga leggen: een plankenvloer van grenen, tegels of granito.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #129 Gepost op: 1 mei 2014, 19:20:39 »
Mooi man ziet er weer lekker uit. Niet te veel schuren aan het pleisterwerk hoor Wim ... dan is het hele effect weg.  ;D
Ga je aan de voorkant ook nog een beetje pleisteren? Of gaat dat niet meer lukken?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #130 Gepost op: 1 mei 2014, 19:43:07 »
Je gaat lekker teker Wim, nice om te zien hoor.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #131 Gepost op: 1 mei 2014, 21:02:10 »
Dank heren.
Ga je aan de voorkant ook nog een beetje pleisteren? Of gaat dat niet meer lukken?
De zijkant van het pand is grof raapwerk en de voorkant pleisterwerk. Aan de voorkant mag het er dus wel wat fijner uitzien. De voor- en zijkant krijgen wel dezelfde kleur.
Maar tegen deze muur komt nog een garage aangebouwd, waarbij de zijmuur doorloopt in de garage. Aan de binnenkant van de garage komen dan een paar H-balken tegen de muur om het dak te ondersteunen.
Aan de andere kant van de slager komt misschien een café met tabac. Maar daar ben ik nog niet uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #132 Gepost op: 2 mei 2014, 22:36:56 »
Zooo, dat ziet er mooi uit Wim, je hebt niet stilgezeten de afgelopen week.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #133 Gepost op: 2 mei 2014, 22:54:17 »
Dankjewel Arend,
Ik ga gestaag door. Ik heb inmiddels weer een behoorlijk pak styreenplaat op voorraad dus kan ik voorlopig weer even verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #134 Gepost op: 12 november 2014, 12:29:05 »
Inmiddels heb ik wel een naam bedacht voor mijn 1:48 Diorama:

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #135 Gepost op: 12 november 2014, 13:09:17 »
Heb je die bedacht of is dat een al bestaande naam Wim? Hij klinkt Frans en is wel heel toepasselijk. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #136 Gepost op: 12 november 2014, 13:22:05 »
Een paar jaar geleden naar Wimille en Wimereux geweest; twee plaatsen vlak bij elkaar en ze delen hetzelfde station. Ze bestaan dus echt.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #137 Gepost op: 12 november 2014, 17:34:35 »
Mooi gedetailleerd diorama Wim, complimenten
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #138 Gepost op: 12 november 2014, 17:49:12 »
Dankjewel Rob,

Inmiddels zit er ook al verf op de gevel, maar die is nog niet naar mijn zin.


Achterin mijn tuin ligt een Franse steen... die is meer op kleur.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #139 Gepost op: 28 november 2014, 23:49:16 »
Als ik de variatie aan mooie spullen zie die je kunt krijgen in 1:35, dan vraag ik mezelf wel eens af waarom ik eigenlijk in 1:48 ben begonnen met mijn diorama. Dat deed ik natuurlijk omdat On30 (1:48) in de modelspoorwereld een standaard schaal is en ik verwachtte dat daar wel wat in te vinden zou zijn aan bruikbare onderdelen om een diorama te bouwen. En die spullen zijn er wel, maar niet zo fraai, gedetailleerd en zo groot als in de schaal 1:35.
Ik heb ook voor On30 gekozen i.v.m. de spoorbreedte van 16,5 mm, waardoor je nog een beetje rails overhoudt om op te rijden. Als ik H0-spoor zou gebruiken in 1:35 dan wordt het een soort bloembollen-spoortje met diesellocjes waar aan weerszijden je benen uithangen.
Nou ja, het maakt eigenlijk ook niet uit: ik heb mijn keuze al gemaakt.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #140 Gepost op: 29 november 2014, 08:51:04 »
Wim, dat maakt de uitdaging alleen maar groter moet je maar denken. Ik heb hetzelfde met mijn VOC schip in schaal 1/50.

Ik zoek me een hernia naar 17e eeuwse figuren in deze schaal. Soms loop je er onverwacht tegenaan en dan is de voldoening des te meer.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #141 Gepost op: 30 november 2014, 12:18:57 »
Daar heb je wel een punt Jack: de uitdaging. Door je scheel te zoeken kom je er bijvoorbeeld achter dat er hele communities op het internet zitten is die in 1:48 poppenhuizen maakt.
In schaal 1:35 zijn er trouwens ook geen VOC-figuren te krijgen, dan moet je terug naar 1:72 en dan zit je in de Amerikaanse burgeroorlog en dat is ook niet bepaald VOC.
Een VOC-schip in 1:50 is al behoorlijk groot, 1:35 past echt niet op de schoorsteen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Diorama 1:48
« Reactie #142 Gepost op: 30 november 2014, 12:40:04 »
Nou, ik heb er eens aan gedacht om op schaal 1:24 te bouwen, dan wordt de romp ca. 2.50m lang en de hoogte ongeveer net zo.
(ons plafond zit op 2.60 dus dat zou nog net kunnen  :P)

Maar, we waren eens in het Rijksmuseum en in de shop aldaar verkochten ze tinnen figuurtjes van de Nachtwacht. Hebbes, precies de goeie maat.
Schilderen moet je dan weer zelf doen en gelijk maar een feestje gebouwd omdat het overloopdek klaar was.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #143 Gepost op: 30 november 2014, 12:46:58 »
Wil nog steeds een keer naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. VOC heeft niet écht interesse, maar stoom dan weer wel.
Probleem met 1:48 is dat de best gegoten figuren komen uit militaire pakketjes; de spoorweg figuren zijn minder strak en komen al snel in de zombie-stijl. Er zijn maar erg weinig burgers te vinden. In 1:35 lukt dat een stuk beter omdat die markt veel groter is. Een interieur in elkaar zetten met een schilder en een naaktmodel is vrijwel niet te doen in 1:48.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #144 Gepost op: 17 september 2016, 17:22:36 »
Voorzichtige update
Naarmate de temperaturen weer langzaam een nazomers niveau bereiken, ben ik eens aan het rondkijken op mijn zolder. Een smeuïg projectje lijkt me wel leuk om te beginnen: mijn 1:48 diorama.


Links van deze slagerij komt een garage en rechts een café.


Vandaag heb ik de zijgevel voorzien van een opschrift. Tegen deze muur wordt een garage gebouwd...


...waarvoor ik deze benzinepompen mooi kan gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Raages

  • Gast
Re: Diorama 1:48
« Reactie #145 Gepost op: 17 september 2016, 19:09:57 »
Dat lijkt mij een mooie schaal voor veel zelfbouw klussen.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Diorama 1:48
« Reactie #146 Gepost op: 17 september 2016, 20:18:52 »
ziet er mooi uit ,,maar ik heb het al te druk met 1:1 aan mijn huis >:(
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #147 Gepost op: 17 september 2016, 21:20:25 »
Ha ... mooi gedaan Wim dat opschrift op de gevel. Er zit weer een beetje beweging in op je zolder. Mooi man.

Probleem met 1:48 is dat de best gegoten figuren komen uit militaire pakketjes; de spoorweg figuren zijn minder strak en komen al snel in de zombie-stijl. Er zijn maar erg weinig burgers te vinden.

Maar met een beetje zagen, snijden, schuren, schilderen en niet te vergeten geduld kan je in 1:48 je figuurtjes aardig aanpassen hoor Wim. Ik doe het zelfs in H0. Gaat prima.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Diorama 1:48
« Reactie #148 Gepost op: 17 september 2016, 23:59:09 »
@Pierre, je hoort mij niet piepen. 1:48 is een stuk lastiger dan werken in 1:87 of 1:35 maar wel een heel stuk uitdagender. En daar gaat het uiteindelijk toch om?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Diorama 1:48
« Reactie #149 Gepost op: 18 september 2016, 17:26:45 »
Precies! Dat bedoel ik maar.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/