Auteur Topic: Gerhardstein  (gelezen 53197 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #50 Gepost op: 7 september 2014, 11:30:50 »
Wat mij opvalt Johan is dat er straks van je onderste lagen/rails (bijna) niets meer te zien is. Is het niet mooier hier en daar een stukje te laten zien en daar met bv een brug overheen te gaan of langs een steunmuur te laten lopen. Of heb ik een totaal verkeerd beeld van je baanplan.
Beste Pierre, het liefst had ik dat inderdaad gedaan maar het is een kwestie van keuzes maken.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #51 Gepost op: 7 september 2014, 12:42:05 »
Komt tijd komt raad... Bij mij komt en gaat de tijd (en zin) met de veranderingen in het weer.

Papier is altijd geduldig, de praktijk is vaak een ander verhaal, dat heb ik inmiddels wel begrepen.

Aanpassingen hoeren er gewoon bij.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #52 Gepost op: 18 oktober 2014, 16:39:32 »
Beste Modelspoorders,

Hierbij foto’s van de laatste status.

De rails heb ik op de platen gelegd om gaatjes te kunnen boren en stukjes eruit te kunnen zagen voor de seinen.

De rails komend vanuit de opstelsporen:


Het station:


Het depot:


Een stapje verder: gaatjes geboord en stukjes voor de seinen uitgezaagd


De straat hoog boven het station; het linker en rechter deel moeten ook nog een keer geplaatst worden.
[img width=800 height=533]http://https://myalbum.com/photo/5ns9wRbwC24F/1k0.jpg]

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #53 Gepost op: 18 oktober 2014, 16:53:16 »
Zo gaat die Goed Johan, komen je draadjes onder de rails, dus uit het zicht, te liggen of aan de zijkant ervan ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #54 Gepost op: 18 oktober 2014, 18:11:03 »
komen je draadjes onder de rails, dus uit het zicht, te liggen of aan de zijkant ervan ?
Beste Hans,

De draadjes van de middenleider komen inderdaad onder de rails. De draadjes van wissels en ontkoppelingsrails gaan aan de zijkant van de rails gelijk door de plaat naar beneden.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #55 Gepost op: 18 oktober 2014, 21:01:58 »
Ziet er goed uit Johan.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #56 Gepost op: 18 oktober 2014, 21:58:32 »
Ik vind het een fraai ding. En die dingen zijn nou eenmaal rete-duur. Dus als je daar een fors bedrag af hebt kunnen krijgen, dan gen je spekkoopman.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #57 Gepost op: 18 oktober 2014, 22:04:51 »
Beste Arend,
Bedankt voor je reactie!

Ik vind het een fraai ding. En die dingen zijn nou eenmaal rete-duur. Dus als je daar een fors bedacht af hebt kunnen krijgen, dan gen je spekkoopman.
Beste Wim,
Volgens mij had dit in het andere draadje moeten staan maar bedankt!  ;) Voor deze euries kun je toch weer wat anders kopen.
Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Gerhardstein
« Reactie #58 Gepost op: 18 oktober 2014, 22:42:32 »
Beste Johan,

Ga je nog wat aan de isolatie van het geluid doen?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #59 Gepost op: 19 oktober 2014, 16:51:45 »
Ga je nog wat aan de isolatie van het geluid doen?

Beste Anne,
Ik heb een test gedaan en dan hoor je wel verschil. Bij de onderste 2 lagen heb ik delen voorzien van isolatie en delen niet voorzien. Ik ben tot de conclusie gekomen dat het verschil te verwaarlozen is. Dus komt er geen isolatie.
Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #60 Gepost op: 19 oktober 2014, 17:40:00 »
Kedengedeng hoort nou eenmaal bij treinen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #61 Gepost op: 22 december 2014, 21:21:32 »
Beste forumgenoten,

Een update:

Het linkerdeel van de baan daar zijn de rails en seinen aangesloten. Het hogere deel  staat over de volledige breedte op zijn plaats.






Er heerst nu al drukte op het station! De 003 staat met een D-trein gereed voor vertrek.



Op het rechter deel zijn de loc loodsen als eerste aangesloten. Naast de verlichting zijn de servo’s ook operationeel. De loc leiding heeft gelijk een aantal locomotieven in de loodsen geplaatst.




Zoveel licht in depot? Nee, de verlichting is aangesloten op 12 volt dus brandt minimaal.




Van het weekend bezig geweest om 64 draden van elk 3 meter aan te sluiten op de servo decoders en te solderen aan 32 drukknopjes. Moet alleen de draadjes nog netjes samen binden.  ::)



Wordt vervolgd!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #62 Gepost op: 22 december 2014, 21:28:16 »

Van het weekend bezig geweest om 64 draden van elk 3 meter aan te sluiten op de servo decoders en te solderen aan 32 drukknopjes. Moet alleen de draadjes nog netjes samen binden.  ::)
Beste Johan,
Zie ik nou dat je dat stuk plexiglas op het hout hebt gelijmd... waarom geen schroefjes?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #63 Gepost op: 22 december 2014, 21:31:40 »
Dat wilde ik eigenlijk ook vragen ... waarom niet geschroefd, Verder een mooie update Johan. Flink doorgewerkt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #64 Gepost op: 22 december 2014, 22:13:50 »
Beste Johan,
Zie ik nou dat je dat stuk plexiglas op het hout hebt gelijmd... waarom geen schroefjes?

Dat wilde ik eigenlijk ook vragen ... waarom niet geschroefd, Verder een mooie update Johan. Flink doorgewerkt.

Beste Wim en Pierre,

Natuurlijk heb ik hieraan gedacht maar:
a. het stukje plexiglas is een restant stukje,
b. het plaatje is net te kort om schroeven (goed) te kunnen aanbrengen,
c. het blokje in het midden heb ik later aangebracht (plaatje boog te veel door - had de gaatjes al zoveel mogelijk links en rechts gehouden),
d. dit paneeltje zit onder het bedieningspaneel rechts en niet in het zicht dus zal niemand het opvallen.  ;)

Overigens dank voor de reacties!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #65 Gepost op: 22 december 2014, 22:34:23 »
Het gaat er niet om of het mooi is of lelijk. Maar als achter dat paneel een draadje loslaat, dan moet je die houten poten wegzagen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #66 Gepost op: 23 december 2014, 02:00:19 »
Ik heb maar een simpele vraag Johan, waar zijn die druk knopjes allemaal voor als ik vragen mag ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #67 Gepost op: 23 december 2014, 20:07:05 »
Ik heb maar een simpele vraag Johan, waar zijn die druk knopjes allemaal voor als ik vragen mag ?
Beste Hans,

Zoals je weet rij ik analoog. De deuren van de locloods worden geopend door servo's. Deze servo's worden aangestuurd servodecoders. Aangezien ik elke deur apart bedien moet ik 2 knopjes gebruiken (1 voor het openen en 1 voor het sluiten). 16 deuren betekent dus 32 knopjes.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #68 Gepost op: 23 december 2014, 20:17:15 »
Ok John, dat aansluiten van al die servo's en afstellen ervan moet een aardige klus zijn geweest, petje af ervoor, en bedankt voor je antwoord.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Gerhardstein
« Reactie #69 Gepost op: 23 december 2014, 20:31:48 »
En dan zegt meneer dat ie weinig tijd heeft voor de modelbaan  ;D

Lekker opgeschoten, dit zijn altijd tijdrovende klussen. Hoe weet je nou welk knopje voor welke deur is?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #70 Gepost op: 23 december 2014, 20:42:14 »
En dan zegt meneer dat ie weinig tijd heeft voor de modelbaan  ;D

Lekker opgeschoten, dit zijn altijd tijdrovende klussen. Hoe weet je nou welk knopje voor welke deur is?

Beste Jack,

De servo's in de locloodsen had ik met de decoders in het verleden al afgesteld. Dus was het plaatsen en aansluiten. Het enige wat tijd heeft gekost (totaal 6 uren inclusief testen) waren de 64 draadjes solderen aan de 32 drukknopjes.

Welk knopje - welke deur? De bovenste rij 1-8 (van links naar rechts) voor het openen van de linkse deuren; de tweede rij 1-8 voor openen van de rechtse deuren. En de twee onderste rijen voor het sluiten van de deuren. Kortom een doordacht plan.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Gerhardstein
« Reactie #71 Gepost op: 23 december 2014, 22:29:16 »
Op een gegeven moment doe je dat blindelings.
Net als bij de knoppen op een accordeon.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #72 Gepost op: 26 februari 2015, 14:44:38 »
Beste Forumgenoten,

Hierbij weer een update van de werkzaamheden tot op heden.


Op -10 en -20 worden de treinen door middel van schakelrails en bi-stabiele relais aangestuurd. Als er ergens een probleem was, kon ik de andere treinen alleen door onder de tafel te kruipen weer verder krijgen. Ik heb nu in het looppad een bedieningspaneeltje gemaakt waar ik met druk op de knop de treinen verder kan laten rijden. Op de tekening er naast kan ik bekijken welk relais nummer ik dan moet gebruiken.
Daarnaast had ik bij een kortsluiting geen inzicht welke trafo dit betrof. Dit is opgelost door een ledje te koppelen aan de trafo. Je ziet op de foto dat er geen stroom staat op de drie onderste trafo’s.


Het bedieningspaneel rechts is nu klaar; gelukkig!  ;)


Nu het bedieningspaneel links nog.  ::)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Gerhardstein
« Reactie #73 Gepost op: 26 februari 2015, 17:42:28 »
Je bent behoorlijk bezig geweest Johan  :o Daar heb je wel een paar meter draad weggewerkt .. man ..man ... wat een werk heb je verzet. Het ziet er buitengewoon netjes en verzorgt uit. Nu de andere kant nog even  :P .. sterkte!
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Gerhardstein
« Reactie #74 Gepost op: 27 februari 2015, 14:21:47 »
Beste Pierre,

Dank voor je reactie!

Daar heb je wel een paar meter draad weggewerkt .. man ..man ... wat een werk heb je verzet.

Ja daar zitten honderden meters draad in maar als je tien draadjes tegelijk trekt dan valt de hoeveelheid werk reuze mee!  :P
Het denkwerk hoe ga ik het bediendingspaneel maken vergt bij wijze spreken meer tijd.

Het ziet er buitengewoon netjes en verzorgt uit.

Dank je wel!

Nu de andere kant nog even  :P .. sterkte!

Dan zijn we wel 4 tot 5 maanden verder.  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III