Auteur Topic: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)  (gelezen 9123 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Gepost op: 16 februari 2014, 10:26:23 »
Een ogenschijnlijk wereldvreemd probleem.

Één van mijn locs is de Marklin 37263 (NS loc, Marklin FX decoder met dipswitches) die ik bij testen met KL met geen enkele mogelijkheid rijdende kreeg.

Dus, dan maar proberen via de IB zelf. Helaas, geen resultaat. Toen ik hem een zetje gaf begon die te rijden maar vervolgens reageerde deze helemaal nergens op, enkel toen ik de stop toets van de IB intoetste.

Een andere loc van mij van Mehano deed wel wat hij moest doen bij het testen in KL. Rara wat is hier aan de hand?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2014, 22:17:28 »
Klinkt als: hij rijdt op analoog, verder weet ik het ook niet, de FX staat niet erg goed bekend.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2014, 14:53:53 »
Ik heb gelezen dat er 2 versies van de FX zijn, 1 met dipswitches en één met programmeerbare chip zonder switches. Die laatste schijnt als slecht bekend te staan. Wat mijn Google werk wel allemaal aan kennis heeft opgeleverd ;)

Ik ga vanavond of morgen eens met mijn loc naar de baan van schoonvader, die heeft één baan gedigitaliseerd met Marklin Mobile station. Kijken wat die daar doet.

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2014, 22:07:36 »
Ik heb vanavond getest op de baan bij mijn schoonvader. Het goede nieuws is: hij deed daar wat hij moest doen. Adres ingesteld op de Mobile Station en rijden maar.

De vraag is dus: waarom rijdt deze loc niet zoals het hoort op de treinbaan thuis en rijdt die alsof het een eigen leven leidt.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2014, 22:39:40 »
Ik zou het je niet kunnen vertellen, wel twee vragen:

heeft de lok al eerder met de IB gereden?

zo nee, dan zou het kunnen zijn dat de decoder niet tegen een gecombineerd Motorola/DCC signaal kan, ik ga er van uit dat de IB dat standaard op de rails zet.

zo ja, dan is er iets veranderd in de IB of de decoder.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #5 Gepost op: 20 februari 2014, 10:53:40 »
Is de Marklin FX een Motorola oud, Motorola nieuw of wat voor type decoder is het? Dat heb ik niet kunnen vinden. Met de IB heb ik hem nog nooit rijdende gekregen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #6 Gepost op: 20 februari 2014, 22:11:20 »
Ik kan alleen maar wat opperen uit een logische gedachtengang vanuit mijn ervaring met de Raptor/Tams, dus niet uit kennis van de IB/FX decoder:

is de IB op alleen Motorola in te stellen?, zo ja proberen.

kun je in de IB aangeven met welk digitaal formaat de lok moet worden "aangesproken", zo ja kijk eens waar hij dan op staat, staat hij op Motorola I (oud) probeer dan Motorola II (nieuw), staat hij op DCC, probeer dan een Motorola II, staat hij op Motorola II probeer dan Motorola I.

Laatste advies: zoek op de forums naar een echte kenner van IB en FX decoders

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #7 Gepost op: 19 mei 2015, 20:34:07 »
Even een stokoud probleem onder een steen vandaan halen.

Het is een decoder met dipswitches. Kan het zijn dat om een onbekende reden de decoder staat ingesteld op 28 stappen terwijl er sprake is van maximaal 14 stappen?

Ik las iets van gelijke strekking hier: http://www.marklin-users.net/forum/yaf_postst26582findunread_fx-decoder-with-Intellibox.aspx#post402177

EDIT: vreemd genoeg gaf KL wel aan dat deze decoder slechts 14 stappen kent toen ik deze had ingesteld op 28 stappen in de loc database.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #8 Gepost op: 19 mei 2015, 22:03:30 »
Deze lok bevat een decoder in de 6090 reeks. Op deze pagina kun je de diverse types vinden, wellicht helpt je dat om vast te stellen welke versie je zelf hebt.

Als je hem aanspreekt als Märklin Motorola I decoder moet hij in ieder geval reageren.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vreemd probleem 1 loc (Marklin FX decoder)
« Reactie #9 Gepost op: 19 mei 2015, 22:48:53 »
Als het een decoder is uit de 6090X serie, dan rijdt hij in ieder geval op Motorola Oud en wellicht ook op Motorola nieuw (is afhankelijk van welke deelserie), als je met een IB rijdt dan alleen 14 stappen, als het een centrale is die meer kan (Ecos, Tams, Raptor) dan rijdt hij mogelijk ook op Motorola nieuw 27 stappen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"