Auteur Topic: Ombouw BR86  (gelezen 8391 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Ombouw BR86
« Gepost op: 12 februari 2014, 22:35:20 »
Goedenavond,

De laatste dagen bezig geweest met het ombouwen van 2 locomotieven naar digitaal. Een werkje waar ik veel geduld voor nodig had, want met nog steeds 1 hand half in het gips gaat dat niet echt gemakkelijk, maar goed ik ben tevreden met het resultaat.



Dit is het chassis van de BR 86, ik kocht dit lokje op marktplaats, in de advertentie stond dat dit lokje nog nooit op de baan gereden had, ik ben er nu achter waar ze er wel mee gereden hebben.



Nieuwe motor geplaatst en nieuwe bedrading.




Proefgereden, en hij loopt weer als een zonnetje.



Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw BR86
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2014, 22:45:50 »
Nou Arend, respect!
Dat heb je knap gedaan met een hand in het gips. Maar ook al zou je geen gips hebben, dan nog vind ik het knap!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw BR86
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2014, 23:19:20 »
Ben het met Wim eens. Knap gedaan man. ;)

Waarvoor heb je trouwens de motor vervangen? Liep hij niet meer.

Hoe lang nog in het gips?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw BR86
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2014, 08:16:47 »
Ik had het lokje gekocht op marktplaats, en eigenlijk was het een miskoop, want hij liep  niet naar m,n zin, maar goed ik had hem min of meer ook gekocht om het ombouwen er mee te leren. Ik ben een avondje bij Teunis geweest om het te leren. In het begin ben je bang dat je hem sloopt, maar nu m,n baan digitaal is wil je toch graag dat ie mooi loopt. Dus van de week de stoute schoenen maar aangetrokken, en het hele ding opnieuw uit elkaar gehaald. Zoals je op de tweede foto kan zien zat er heel veel troep in, dat was ook de reden dat ie slecht liep. Direct ook de oude gloeilampjes vervangen door leds, Ach al doende leert men, en zo moeilijk is het eigenlijk niet.Als het goed is gaat aankomende dinsdag het gips eraf. dus dan wordt het allemaal weer wat makkelijker. Heb direct ook maar mijn BR85 omgebouwd van analoog naar digitaal,daar zal ik vandaag ook nog foto's van plaatsen.

Groet Arend
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw BR86
« Reactie #4 Gepost op: 13 februari 2014, 10:15:27 »
Ja Arend ... als je er aan begonnen bent heb je al de helft gewonnen. Deze stap is even wennen maar zoals je zelf al aangeeft valt het daarna reuze mee. En als ik het goed begrijp heb je nu de smaak te pakken. Mooi man.

Succes dinsdag. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw BR86
« Reactie #5 Gepost op: 13 februari 2014, 16:37:14 »
Dan hier de beloofde foto's van de BR85.



Eerst het demonteren van de oude motor.



Dan de rest van de elektronica eruit.



Ook hier een nieuwe motor en decoder erin



En ook de BR85 draait weer prachtig zijn rondjes.

Ach ja en als je dan toch bezig bent, deze ook gelijk maar even als proefprojectje meegenomen.


Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ombouw BR86
« Reactie #6 Gepost op: 13 februari 2014, 16:49:18 »
Klasse hoor ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Ombouw BR86
« Reactie #7 Gepost op: 13 februari 2014, 18:20:23 »
Netje gedaan Arend. ene nooit gelopen.. nee die harenboel komt er in van het stil staan. Des te knapper dat je heb weten op te knappen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Ombouw BR86
« Reactie #8 Gepost op: 13 februari 2014, 18:34:04 »
Volgens de verkoper Rick, had die nooit op de baan gereden. kan kloppen, het leek meer of ze er mee over een hond hebben gereden. :D
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Ombouw BR86
« Reactie #9 Gepost op: 13 februari 2014, 19:16:06 »
"Vitrinemodel" is natuurlijk een rekbaar begrip. Als ik met een loc gereden heb, dan gaat-ie daarna weer in de vitrine.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)