Auteur Topic: brainstormen voor een banenplan  (gelezen 34071 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #25 Gepost op: 18 februari 2014, 12:47:34 »
Er even vanuit gaande dat dit ook de kijkrichting is van je baan?


Het is in elk geval een uitgangspunt met mogelijkheden.
1 Waarschijnlijk niet altijd te voorkomen, maar hier ontstaat een beetje een kuil. Als je daar iets leuks met scenery wil doen, dan ontneemt het hoger gelegen spoor een beetje het zicht.
Wat ik zelf altijd wel mooi vind is dat vanaf de kijkrichting, de baan van laag (vooraan) naar hoog (achteraan) is opgebouwd. Op die manier kun je zoveel mogelijk van je baan zien.

2 Bij het station heb je hier wèl de mogelijkheid om een verhoogd spoor te maken, waarbij een station met verhoogd spoor weer een extra uitdaging is.


punt 1: ook waar, omtrent het ontstaan van de kuil. echter zou je hier wel leuk een steengroeve oid van kunnen maken. het enige nadeel is inderdaad alleen dat je een deel zicht op de baan verliest.. als je het geheel 90 graden zou draaien niet.

punt 2: zeker waar, een verhoogd perron is zeker een uitdaging alleen voorlopig wil ik qua verhogingen alleen spoor verhogen. ik ben echt een beginneling qua scenery en een verhoogd perron wordt overkill ben ik bang.

verder lijkt me, dat tussen de 2 bruggen/tunnels onderin te weinig ruimte is om de klim/daling te maken. vandaar dat ik zei dat ik het vanavond wel eens ga uitwerken op de pc, en kijk hoe het met verhogingen ed uitkomt.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #26 Gepost op: 18 februari 2014, 14:02:25 »
Bij punt 2 kun je ook overwegen alleen de voorkant te verhogen met een arcaden-muur en het station op gelijk niveau. Pierre heeft dat op zijn baan ook gedaan.
Enne, ik ben eigenlijk ook een beginneling; elke dag is weer een nieuw begin.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #27 Gepost op: 18 februari 2014, 15:24:49 »
Ik zou die tunnel vervangen door een brug, dan heb je daarna de hele bocht voor daling en stijging.

Ik ben nog niet eens een beginneling zelfs :(, maar ik heb weer wel een nieuwe tekening ( ik won ;) )
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #28 Gepost op: 18 februari 2014, 15:28:51 »
verder lijkt me, dat tussen de 2 bruggen/tunnels onderin te weinig ruimte is om de klim/daling te maken. vandaar dat ik zei dat ik het vanavond wel eens ga uitwerken op de pc, en kijk hoe het met verhogingen ed uitkomt.

Als je de onderste lus naar boven haalt krijg je een heel ander verhaal en heb je voldoende ruimte om te klimmen en te dalen. Bovendien vallen de gaten dan ook gedeeltelijk weg. Bij de rode cirkels ben je (bijna) op gelijke hoogte.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #29 Gepost op: 23 februari 2014, 21:06:12 »

toch even wezen stoeien, zie hieronder het recept. graag de deskundige visie van u allen!  8)

2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #30 Gepost op: 23 februari 2014, 21:23:14 »
Wouter, Inplaats van een grote ronde met lange rijtijd heb je hebt nu toch weer twee aparte kleine rondjes gecreëerd die dezelfde kant op draaien. Waarom? ??? Zeker in het station erg vreemd.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #31 Gepost op: 23 februari 2014, 22:10:59 »

pierre, ik ben verder gaan borduren op je eerste schets. als je hiernaae kijkt, was de klim/daling onmogelijk. kijkend naar je tweede schets, is er wel een hoop mogelijk!

opnieuw terug naar de tekentafel dus..

overigens, op mijn baanplan is volgens mij wel te rijden in 2 richtingen lijkt mij? mede door de wissels. kijkend en volgens jou plan heb je echter wel een grotere rondetijd dringt net pas door...
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #32 Gepost op: 23 februari 2014, 22:42:54 »
Door de wissels en de korte stukjes daar tussen koppel je de twee losse cirkels aan elkaar. Daardoor kan je geen treinen tegen elkaar in laten rijden (met een 2-rail systeem). Als je de korten stukjes er uit laat kan je dit weer wel maar heb je twee heel kleine cirkels. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #33 Gepost op: 24 februari 2014, 06:40:15 »

Klopt, ik had de wissels er juist tussen gezet om dat te bereiken. Anders kwam ik niet van binnen naar buiten. Door te snel te willen gaan heb ik er geen erg in gehad dat het twee losse cirkels werden.. En daardoor wordt het inderdaad onmogelijk met 2-rail. Dit ligt aan de gelijkstroom, de plus en min kunnen niet draaien. Dit bedoelde je toch?

Ik ga van de week maar weer een paar uur vrij maken om opnieuw te beginnen.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #34 Gepost op: 24 februari 2014, 08:09:00 »
Hoi Wouter,

Het plan ziet er op zich goed uit alleen moet je de twee lussen op een andere manier koppelen.
Op deze manier heb je twee rijrichtingen en kunnen de treinen toch van de ene naar de andere lus.


Groeten Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #35 Gepost op: 24 februari 2014, 08:40:01 »
Ik breek even stiekem in Gert-Jan. :) Hierbij is het probleem weer de hoogte van de sporen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #36 Gepost op: 24 februari 2014, 08:43:43 »
Ik heb even snel twee lijntjes gezet om het idee weer te geven. Je kan de lussen natuurlijk iets meer lengte geven om het hoogte verschil te overbruggen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #37 Gepost op: 24 februari 2014, 08:50:11 »
Da's zeker waar ... sorry
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #38 Gepost op: 24 februari 2014, 08:55:41 »
Da's zeker waar ... sorry

Je hoeft geen sorry te zeggen Pierre. Zoals ik het getekend had, heb je gewoon gelijk.  ;)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #39 Gepost op: 25 februari 2014, 15:18:01 »

buiten dat je te weinig ruimte hebt voor stijgen/dalen, heb je ook in geje zijn ontwerp nog steeds 2 kleine cirkels.. ik ga hopelijk vanavond tijd vinden om verder te stoeien   :-X
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #40 Gepost op: 16 april 2014, 21:52:13 »

het is al weer een tijdje geleden, maar ik ben wel bezig geweest. helaas heb ik het prive ook erg druk gehad ( en dat is nog niet veranderd) dus hierdoor wel spijtig weinig tijd gehad om te ontwerpen.

toch heb ik een aantal uren zitten in een nieuw ontwerp, zie hieronder. blijft lastig om sommige dingen in te zien en te veranderen, zoals het twee richtingen op kunnen rijden, waar ik elke keer de mist mee in ging. heeft me aardig wat uren gekost en elke keer kwam ik weer tot de conclusie dat het weer gewoon 2 grote cirkels waren.

toch denk ik dat het aardig gelukt is. graag jullie mening over het onderstaande plan.

2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #41 Gepost op: 16 april 2014, 22:49:53 »
Dag Wouter


Ik neem aan dat het spoor bij (1) een verhoogd sporen is dat over de andere sporen heen loopt? Als dat zo is dan ontneem je hier (2) een heleboel zicht, waar je nog hele leuke dingen kunt doen. Misschien is het een idee om (1) onder de baan door te laten lopen, tenzij je op (2) een berg gaat bouwen.
Tsja, misschien ben ik (ook) niet zo goed met het verzinnen van een sporenplan.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #42 Gepost op: 17 april 2014, 06:55:13 »

Wim, dank je voor het meedenken. De bedoeling is als volgt: draai het ontwerp 180 graden, dus je kijkt tegen het opstel sporen stuk als eerst.

Verder wil ik juist bij 1 de berg maken, waar zowel de 0 hoogte als +1 doorheen gaan. Wellicht kort ik de lus nog iets in, zodat de lus ook in de berg zit. op de berg kan dan een kasteel oid komen. Rechts thv 2 komt een brug.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #43 Gepost op: 17 april 2014, 07:45:09 »
Ha die Wouter ... tijd niets van je vernomen. Maar je hebt het druk gehad begrijp ik.

Probeer ook een beetje met flexrails te werken Wouter. Dan raak je die hoekige bochten een beetje kwijt. Door die hoekige bochten blijft het een speelgoed treinbaantje.  Bovendien lijken de baanstukken veel ruimer en realistischer. Wat ook ruimte geeft is als je de rails kruisingen niet haaks over elkaar heen laat gaan. Een paar graden geeft al een heel ander beeld.

Ik zou de baan ook een kwartslag naar rechts draaien i.p.v. 180 graden. Dan krijg je de berg(en) op de achtergrond wat ook weer ruimte geeft en op de voorgrond heb je dan een mooi parade stuk waar je de treinstellen goed kan zien in de volle lengte. Ook heb je dan beter overzicht op het stukje rangeergedeelte.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #44 Gepost op: 17 april 2014, 21:25:44 »

nog even gewerkt met de kritiek. commentaar is wederom welkom!



2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #45 Gepost op: 17 april 2014, 21:46:59 »
Lijkt wel of je foto steeds onduidelijker word ondertussen:)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #46 Gepost op: 17 april 2014, 22:32:45 »
Lijkt wel of je foto steeds onduidelijker word ondertussen:)
Zo beter?

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #47 Gepost op: 18 april 2014, 10:29:53 »
ja iets groter, maar het is nu 1 grote ovaal die er ligt(als je hem uit elkaar rekt dus), is dat ook je bedoeling?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #48 Gepost op: 18 april 2014, 12:37:47 »

ja dat is inderdaad de bedoeling.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #49 Gepost op: 22 april 2014, 20:10:35 »

ben weer een stukje verder, heb de inventaris rond. deze is te vinden in het "aanwinsten" topic
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.