Auteur Topic: brainstormen voor een banenplan  (gelezen 34109 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
brainstormen voor een banenplan
« Gepost op: 10 februari 2014, 20:21:27 »

goedenavond, ook ik ben bezig met het plannen van een banenplan. hieronder een uitwerking van mijn eerste idee..



toevoegende informatie:

- de twee binnenste sporen gaan naar niveau +1, zodat de binnenste tunnel hoger uitkomt en de weg eronder door kan. vanaf het sein na de brug voor de weg, wordt de daling weer ingezet.

- wellicht komt er op de weg een FCS, daar ben ik nog niet over uit.

- het rechter station wordt een goederen platform, het linker station wordt een personen station.

- rondom het goederen station komt enkele industrie

- langs de randen van de weg komt bebouwing in de vorm van huizen

- gekozen voor 2 rail gelijkstroom, fleischmann

- digitaliseren ben ik nog niet over uit, het heeft een hoop voordelen maar het kostenplaatje is ook groot..

graag hoor ik jullie opmerkingen/suggesties!
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2014, 21:03:44 »
Hallo Wouter leuke baan, ik draag ook nog even wat bij, je bent nog niet uit over digitaliseren, je kunt natuurlijk alvast wel blok verdeling maken op je baan en dan gewoon al je blokken op de ringleiding eronder vast maken, scheeld later weer wijzigen als je toch al digitaal wil gaan, en je hoefd nu nog geen dure digitale spullen aan te schaffen.

Dan zie ik dat als je gaat rangeren je met de trein en wagons over het station moet, kan je dit niet anders oplossen je station bijvoorbeeld aan de bovenkant bij de 2 sporen?

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #2 Gepost op: 10 februari 2014, 21:13:23 »
Hallo Wouter leuke baan, ik draag ook nog even wat bij, je bent nog niet uit over digitaliseren, je kunt natuurlijk alvast wel blok verdeling maken op je baan en dan gewoon al je blokken op de ringleiding eronder vast maken, scheeld later weer wijzigen als je toch al digitaal wil gaan, en je hoefd nu nog geen dure digitale spullen aan te schaffen.

Dan zie ik dat als je gaat rangeren je met de trein en wagons over het station moet, kan je dit niet anders oplossen je station bijvoorbeeld aan de bovenkant bij de 2 sporen?

hier heb ik ook over nagedacht, dit is echter niet mogelijk omdat hier de daling nog bezig is van de brug. een alternatief is echter wel dat ik het station aan de andere kant van de 3 sporen leg, dan rijd je er echter niet direct langs maar voorlangs..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #3 Gepost op: 10 februari 2014, 21:30:40 »
En Het station tussen de onderste twee sporen in Wouter? Moet je als het kan wel de sporen iets verder uit elkaar leggen. Ziet er ook wat beter uit als het perron tussen de sporen in ligt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #4 Gepost op: 10 februari 2014, 22:06:57 »
En Het station tussen de onderste twee sporen in Wouter? Moet je als het kan wel de sporen iets verder uit elkaar leggen. Ziet er ook wat beter uit als het perron tussen de sporen in ligt.

hier heb ik ook aan gedacht, het station wat ik echter wil creëren is een station met hal, en geen kaal platform.. dit is niet mogelijk want dan is er geen trottoir naartoe mogelijk.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #5 Gepost op: 10 februari 2014, 22:15:02 »

dit is het tweede idee, het spoor hoog door laten lopen en een verhoogd station en een verhoogde weg er naartoe. dan na het station pas de daling inzetten.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2014, 22:00:49 »

ik heb wederom een idee, dit spreekt mij persoonlijk meer aan. hoe denken jullie erover?

ik bijt niet dus reacties zijn altijd welkom!

2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2014, 22:30:58 »
qua vorm, lijkt het wel aardig op mijn baan. maar je heb na het station wel een paar hele scherpe bochten. Mijn 1200 loks hebben al problemen met minder scherpe bochten.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2014, 15:28:35 »
Mijn 1200 loks

Opschepper  ;D ;D

Waarom niet het station in een (ruime) bocht leggen zodat je wat minder scherp de bocht om hoeft naderhand?

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2014, 16:15:01 »
Of het station schuin zetten:


Waardoor de bovenste bocht minder krap wordt en onderin blijft er volgens mij misschien genoeg ruimte over om een mooie curve te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #10 Gepost op: 16 februari 2014, 21:19:49 »
Mijn 1200 loks

Opschepper  ;D ;D

Waarom niet het station in een (ruime) bocht leggen zodat je wat minder scherp de bocht om hoeft naderhand?


allereerst bedankt voor de reactie! ik ben een beginner en dit vind ik een te lastige uitdaging voor dit moment. wellicht in het vervolg, bij een andere baan, zal dit een optie zijn..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2014, 21:26:10 »
Of het station schuin zetten:


Waardoor de bovenste bocht minder krap wordt en onderin blijft er volgens mij misschien genoeg ruimte over om een mooie curve te maken.

het lijkt wellicht dat de binnenste bocht links bovenin krap is, maar het is gewoon een bocht bestaand uit 6025 bochten, dus R= 35,8 cm

als ik jou suggestie zou volgen, mis ik mijn inhaal spoor.. daarbij komt dat het 2e spoor van onder daar al omhoog aan het klimmen is, en dit plan dus doorboort zou worden.

qua vorm, lijkt het wel aardig op mijn baan. maar je heb na het station wel een paar hele scherpe bochten. Mijn 1200 loks hebben al problemen met minder scherpe bochten.

zie onderstaand plan, er zijn toch enkele wijzigingen doorgevoerd.



2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2014, 22:23:58 »
Nog een dingetje:


Als je bij de twee kleine pijlen het wissel naar links verplaatst, krijg je een mooiere curve naar het onderste spoor. Zoals je het wissel nu hebt liggen, krijg je een overbodige kronkel in je baan.
Het wissel bij de grote pijl zou je naar onderen kunnen verplaatsen, waardoor je die bocht kwijt bent en een sloot rails overhoudt.

En als je een keertje tijd hebt vul dan je ondertekening even in, dan zien we in een oogopslag met welk systeem je rijdt... ik vergeet dat steeds.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2014, 22:30:16 »
dan krijg je wel weer gelijkna je bocht een wissel, het S effect dus
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2014, 22:31:52 »
Ja, zo'n meegebogen wissel.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2014, 22:36:56 »
Nog een dingetje:


Als je bij de twee kleine pijlen het wissel naar links verplaatst, krijg je een mooiere curve naar het onderste spoor. Zoals je het wissel nu hebt liggen, krijg je een overbodige kronkel in je baan.
Het wissel bij de grote pijl zou je naar onderen kunnen verplaatsen, waardoor je die bocht kwijt bent en een sloot rails overhoudt.

En als je een keertje tijd hebt vul dan je ondertekening even in, dan zien we in een oogopslag met welk systeem je rijdt... ik vergeet dat steeds.  :o

Ga ik doen, overigens 2 rail gelijkstroom. Morgen avond even je wijziging bekijken in scarm, nu ga ik gauw naar bed aangezien de wekker om 6 uur weer afloopt...
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #16 Gepost op: 16 februari 2014, 22:59:18 »
Ik heb gisteren en vanavond gewerkt en ik slaap morgen uit.  8) Welterusten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #17 Gepost op: 17 februari 2014, 21:29:18 »

ik heb de aanpassingen doorgevoerd, alleen iets anders als aangegeven maar ook dit vond ik persoonlijk wel wat!

wat zijn jullie meningen hierover?

2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #18 Gepost op: 17 februari 2014, 21:47:08 »
Wouter,
Ik vind wel dat alle treinen de zelfde kant op rijden. Is het niet interessanter als de treinen ook tegen elkaar in rijden op b.v een stuk dubbel spoor. Dubbel spoor ziet er ook gelijk wat indrukwekkender uit op het station. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #19 Gepost op: 17 februari 2014, 22:24:19 »
Wouter,
Ik vind wel dat alle treinen de zelfde kant op rijden. Is het niet interessanter als de treinen ook tegen elkaar in rijden op b.v een stuk dubbel spoor. Dubbel spoor ziet er ook gelijk wat indrukwekkender uit op het station.

Goed punt, vrees dat ik terug moet naar de teken tafel..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #20 Gepost op: 17 februari 2014, 22:28:00 »
Back to the drawing board!  :D
Je moet ook niet willen dat alles in één keer lukt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #21 Gepost op: 18 februari 2014, 00:11:28 »
Probeer eens wat met dit ontwerp iets te vogelen. Hier heb je veel ruimte voor een lang station en geen krappe bochten. Bovendien rijden de treinen nu twee kanten op. Wat ik getekend heb als tunnel kan je ook zien als brug natuurlijk. Als je het bovenste perron een baan laat zakken heb je boven ruimte voor je containers.

Let niet op de uitvoering van de tekening. Het is maar een principe schetsje van iemand met een paar kromme handen maar misschien kan je er wat mee.  ;)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #22 Gepost op: 18 februari 2014, 06:45:25 »

Pierre, reuze bedankt! Ik kan er zeker wat mee, alleen er zullen wel enkele dingen veranderd worden ivm hoogteverschil.. Verder een goede duw in de juiste richting, super!
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #23 Gepost op: 18 februari 2014, 10:30:04 »
Om meer rijlengte te krijgen kan je de lus linksonder ook nog naar boven halen. en dan als dubbel spoor naar het station.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: brainstormen voor een banenplan
« Reactie #24 Gepost op: 18 februari 2014, 11:13:32 »
Er even vanuit gaande dat dit ook de kijkrichting is van je baan?


Het is in elk geval een uitgangspunt met mogelijkheden.
1 Waarschijnlijk niet altijd te voorkomen, maar hier ontstaat een beetje een kuil. Als je daar iets leuks met scenery wil doen, dan ontneemt het hoger gelegen spoor een beetje het zicht.
Wat ik zelf altijd wel mooi vind is dat vanaf de kijkrichting, de baan van laag (vooraan) naar hoog (achteraan) is opgebouwd. Op die manier kun je zoveel mogelijk van je baan zien.

2 Bij het station heb je hier wèl de mogelijkheid om een verhoogd spoor te maken, waarbij een station met verhoogd spoor weer een extra uitdaging is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)