Auteur Topic: Waar dient dit knopje voor?  (gelezen 15043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Waar dient dit knopje voor?
« Gepost op: 5 januari 2014, 14:54:27 »
Hallo allemaal,

Onder al mijn (Fleischmann) locomotieven zit een knopje waarvan ik niet kan achterhalen waarvoor het dient.


Het knopje zit nergens op aangesloten.  Maar het zit daar toch niet voor niets?  ::)
Ik vraag me dit al langere tijd af dus ik ben er op gaan letten en volgens mij zit het alleen onder de stoomlocomotieven.
Het moet toch een doel hebben. Is er iemand die mij kan vertellen waarvoor het dient?

Groeten, Gert-Jan 

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2014, 16:06:07 »
Gert Jan, ik zou het echt niet weten. Maar gegarandeerd dat er straks mensen komen die het wel weten.
Succes.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2014, 16:17:47 »
Dit heb ik me nu ook altijd al af ziten vragen, wat dit knopje onder de Fleischmann doet. Dus ook wel heel benieuwd naar het antwoord
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2014, 17:00:50 »
Beste Gert-Jan,

Ik heb vorig jaar een HAMO stoomloc gekocht van Marklin en ook onder deze loc zat betreffend knopje. Volgens mij was dit knopje verbonden met de min. Aangezien ik een 3rail rijder ben, heb ik dat niet kunnen testen en heb ik het verwijderd ten voordele van het aanbrengen van een sleper. Weet je misschien of het inderdaad verbonden is met de min?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2014, 17:34:46 »
Wat je zegt klopt denk ik Johan. ik heb eens bij een paar locs gekeken en het knopje is verbonden met het chassis van de losjes. Ik heb overigens ook een eloc waar het onder zit. Ik heb me eens laten vertellen dat je met dit knopje een contact kan bedienen tussen de rails om bv een wissel om te zetten of zo. Ik weet niet echt of het waar is maar het klinkt aannemelijk. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2014, 20:44:19 »
Dat "knopje" is een verend contactpunt. Fleischmann leverde vroeger contactrails die je op de rails kon vastzetten. Dat knopje maakte dan contact met die rail waar mee je -inderdaad- een wissel of een sein kon omzetten. Sinds er meer en meer gebruik wordt gemaakt van reed-contacten zijn deze knopjes in onbruik geraakt; bij de oudere modellen zitten ze er nog op en bij de latere versies zijn ze achterwege gelaten en zit er alleen nog een opening.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2014, 20:53:04 »
Binnenkort geen reed of stroom detectie meer, RFID is in aantocht, er is al een test van :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2014, 21:21:00 »
Wat dacht je van GPS...
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2014, 22:41:10 »
GPS lijkt me niet zo leuk als de plaats bepaling er een meter naast zit :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2014, 23:07:18 »
Vergis je niet, tegenwoordig kan dat al op de cm nauwkeurig.  :-\
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2014, 23:27:42 »
Hebben we het hier wel over hetzelfde?
GPS für den hobbykeller van Faller is iets heel anders dan het global positioning system (gps) dat vanaf 1967 werd ontwikkeld voor gebruik door de strijdkrachten van de Verenigde Staten.
Dat van Faller zou dus eigenlijk Hobbykeller Positionsbestimmungssystem moeten heten.  ;)
En inderdaad: dat is wèl op de millimeter nauwkeurig.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #11 Gepost op: 6 januari 2014, 10:09:12 »
Nee ik dacht dat je dus GPS bedoelde zoals in auto's en dergelijke :D :D
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #12 Gepost op: 6 januari 2014, 12:40:37 »
Weet je misschien of het inderdaad verbonden is met de min?

Wat je zegt klopt denk ik Johan. ik heb eens bij een paar locs gekeken en het knopje is verbonden met het chassis van de losjes.
Ik dacht dat het helemaal negens mee verbonden was, omdat er geen draad naar toe liep. Mijn gebrek aan electra technische kennis, want ik had er dus nooit bij stil gestaan dat het chassis als min fungeert.

Dat "knopje" is een verend contactpunt. Fleischmann leverde vroeger contactrails die je op de rails kon vastzetten. Dat knopje maakte dan contact met die rail waar mee je -inderdaad- een wissel of een sein kon omzetten. Sinds er meer en meer gebruik wordt gemaakt van reed-contacten zijn deze knopjes in onbruik geraakt; bij de oudere modellen zitten ze er nog op en bij de latere versies zijn ze achterwege gelaten en zit er alleen nog een opening.

Duidelijk verhaal. Nu ik weet waar het voor dient, zit ik gelijk al te verzinnen waar ik het voor zou kunnen gebruiken.

Bedankt voor de antwoorden, groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #13 Gepost op: 6 januari 2014, 13:38:13 »

Als het goed is zijn deze contactrails nog wel verkrijgbaar als: Fleischmann 6432.
Succes!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #14 Gepost op: 6 januari 2014, 13:47:14 »
je zou er een relais mee kunnen aansturen lijkt mij ?
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2014, 14:08:57 »
Absoluut en als je digitaal rijdt dan kun je er volgens mij ook terugmeldingen mee regelen. Omdat ze net als de knop op de loc aan één kant zitten, kun je als je de loc omdraait het heen-en-weer-verkeer verschillend instellen.
Fleischmann heeft dus óók een derde rail.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #16 Gepost op: 12 februari 2019, 11:22:57 »
Ik gebruikte die railcontacten in het verleden om een automatische overweg te schakelen. Werkte prima! Maar ik merkte dat sommige Fleischmann locs (de zwarte Anna) soms over dat railcontact ontspoorde. Toen heb ik het anders opgelost door een microschakelaar die op het gewicht van de trein reageerde. Veel minder storingsgevoelig. Nu is alles digitaal en zijn de contacten totaal in onbruik geraakt.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Waar dient dit knopje voor?
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2019, 17:51:10 »
Goed dat te weten, want ik kreeg net een oude Fleischmann e-lok in handen waar de 'Kontaktpilz' en 'pilz-veer los bij zaten, maar het afdekringetje om het mee vast te zetten ontbrak. Even lopen nadenken, dit draadje doorgelezen, inderdaad overbodig, ook bij analoog gebruik, samen met overwegend niet-Fleischmann loks op niet-Fleischmann rails.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof