Auteur Topic: NS 6400 series  (gelezen 14922 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stijgertje

  • Gast
NS 6400 series
« Gepost op: 12 maart 2011, 00:58:47 »
Goedenmorgen heren der techneuten....

Men neme 1 6400... in onderdelen, ik denk dat er nog wel wat van te bakken valt, her en der wat aanpassingen misschien...
Hierbij wat foto's om duidelijkheid te scheppen in het rommeltje...


Het motoreke lijkt me wat geoxydeerd, naar mijn gevoel hoort dat niet thuis in het motoreke :(
Koolborsteltjes bekeken, zouden vervangen mogen worden, noodzaak: matig
Printplaat, ik weet niet maar de sporen op de printplaat zijn bobbelig, volgens mij hoort dat niet, of er is te heet met een soldeerbout op gerotzooit?














Hopende hiermee een duidelijk beeld geschetst te hebben met het geen wat hier in onderdelen ligt...

Kan iemand mij tips geven hoe deze weer een beutje aan de reutel te krijgen?

Vriendelijke Groet,
Prutser Rudy
 8)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:NS 6400 series
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2011, 01:06:27 »
De beste tip die ik je kan geven is een afspraak maken in Oost-Souburg :laugh:
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2011, 01:08:30 »
Op dat eiland hebben ze niks heb ik gehoord :D:D:D


(geintje)

maar rudy dacht misschien ook zelf proberen...

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #3 Gepost op: 12 maart 2011, 09:17:21 »
Beste Rudy,

Respect voor het zelf eens eerst te willen proberen alleen, bij twijfel, even aan de bel trekken.

Over de loc.
Indien je deze zo ontvangen hebt, is er een of andere knutselaar geweest die beter eerst een cursus solderen had kunnen volgen.
Volgens mij lijkt het een aangepaste 2 rail loc maar dat kan ik niet goed beoordelen.
De M?rklindecoder 60901 werden ook in hun leveringsperiode gebruikt voor ombouw.

Om te testen of het motortje nog lekker loopt kan je dit met een 9 volt blokbaterijtje uittesten (alleen het motortje).
Draait dit zonder kraken en ander vreemde geluiden moet je er in de eerste instantie niets aan doen.
Het motortje kan je aan de BUITENZIJDE op het ankeras een drupje olie geven (tussen het asje en de koperen "lager" busjes.)
Voor de rest de draden even opnieuw strippen en voor vertinnen en terug op hun plaats solderen.
Met een soldeerstation op 345 graden moet dit goed kunnen worden uitgevoerd door jou.

Ik ben benieuwd.

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #4 Gepost op: 12 maart 2011, 11:40:48 »
Thanx...

ga ik straks of vanavond maar is uitproberen...  :D

Edit: leesbaar gemaakt

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #5 Gepost op: 12 maart 2011, 12:08:12 »
ga ik straks of vanavond maar is uitproberen...  :D

Beste Rudy,

Ik hoor/lees het wel en als er vragen zijn zie ik ze hier wel verschijnen.

Je kan het maar.........KDD = eerst KIJKEN, dan DENKEN en dan pas DOEN.
En bij twijfel de hulptroepen oproepen.

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2011, 21:47:28 »
hey allen,

dat marklin blok moet er zeker uit als je er een decoder in wil planten...
vr.gr.
rudy

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #7 Gepost op: 13 maart 2011, 01:39:01 »
 :D never mind  :D
hij rijdt al met een locpilot 4 erin :D

humor...!

groenten van ruud

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #8 Gepost op: 13 maart 2011, 08:36:01 »
Beste Rudy,

Hoe en wat heb je er mee gedaan betreffende de loc weer op te bouwen?
Van dergelijke informatie kunnen de andere leden waarschijnlijk ook weer iets opsteken (leren).
Ik ben ook wel benieuwd hoe jij dit heb gedaan (interesse).

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #9 Gepost op: 13 maart 2011, 12:53:13 »
Eigenlijk vrij simpel Riny, ik heb je advies opgevolgd, een 9V batterij gehaald, beide motoren getest... deze deden het allebei, alle losse onderdelen verzameld... en het is eigenlijk dan gewoon puzzelen. Wat past waar  :laugh:

Ik heb dat marklin ding er af gehaald en ben blanco begonnen met de Locpilot ernaast, boekje erbij en prutsen maar  ;D.

Simpel gezegd ik heb alle tierelantijn eraf gehaald aan extra draadjes en noem maar op. Eerst foto's gemaakt van hoe het eruit zag.
De handleiding erbij gepakt van de Esu en ben toen begonnen met opbouwen.

En dat spul rijdt ook nog  :o Ik was zwaar in shock dat het gelukt was hehehehehe, maar wel leuk!
Alleen tja wat zal ik zeggen, dat klere ding staat op adres 3 ZO ONTZETTEND JAMMER

Beste iedereen voor de duidelijkheid, ik ben onlangs bij Riny geweest om adressen om te zetten, er stonden er 2 op drie, en nu? weer 2 :D

Mochten er nog vragen zijn, verneem ik dat graag.
Vriendelijke Groet,
Rudy
 8)

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #10 Gepost op: 13 maart 2011, 13:26:07 »
Decoderadres 03. >:(

Dat is balen voor je.
Helaas heb ik geen aparte handleiding voor het adres wijzigen d.m.v. het MS en, voor zover ik heb gezien, staat er ook niets in de handleiding van de decoder zelf.
Dus de enige optie is om t.z.t.te overwegen een Esu locprogrammer aan te schaffen wanneer alle locs voorzien zijn van Esu decoders.

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #11 Gepost op: 13 maart 2011, 14:27:21 »
Sinds gisteraaf is 3 niet mijn getal :D

Dat setje Esu Locprogrammer staat inderdaad op de verlanglijst, je kan er leuke dingen mee en dat staat me wel aan.

Dus dat komt vanzelf goed. Ik moet alleen 1 van de motoren even omdraaien  ;D ze draaien nu tegen elkaar in, vermoedelijk was dat ook het probleem van de vorige eigenaar :D
Ach voor het bedrag waar ik de loc voor over heb genomen heb ik me er geen buil aan kunnen vallen en een 6400 stond op mijn verlanglijst dus 2 vliegen in 1 klap.

Het was zo, hij lag eigenlijk helemaal uit elkaar en wat ik niet erg begreep was dat de motoren los in het huis lagen, net als de wielbasis, als ik het chassis optilde bleven de wielen staan... ik denk dat moet toch geborgd worden, na goed kijken zag ik gaatjes zitten naast het draaipunt van de wielbasis. Na goed kijken tussen de onderdelen lagen er dingetjes die daar dus inpassen.

Best gelopen voor mijn doen.

Nu heb ik nog wat anders gezien, :D
er zitten gloeilampies in, nu heb ik led-printjes gezien, 1 en 1 = 2 de 6400 krijgt LED (een keertje).

Vriendelijke groet,
rudy

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #12 Gepost op: 13 maart 2011, 14:39:47 »
Rudy,

Daar bestaan ook schroef-fitting-leds voor, te verkrijgen bij Conrad.


stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2011, 15:32:54 »
Hoe dan ook moet ik het verbouwen, dan zal ik er eerst schroeffittingen op moeten bakken :D
de lampies zitten rechtstreeks op de print gesoldeerd.

Dan pak ik liever een led printje, zodat er ook rangeersein mogelijkheden zijn...

Zodoende het led-idee

Vr. gr. rudy

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2011, 15:47:31 »
Rudy,

Naar nog eens naar je foto's te hebben gekeken was ik dus grandioos mis met mijn schroeffitting led.
Sorry, af en toe ben ik net een mens.

Er zijn diverse modellen steek- fittingen voor de 22 Volt digitale lampjes.
Ik zal er morgen eens wat fotograferen (met onderdeel nummers) en vervolgens plaatsen.

Uiteraard zijn er ook de goede Leds voor te krijgen maar dan moet er even gebrainstormd worden hoe deze te plaatsen cq. te bevestigen.
Had je zelf al een idee in gedachten?


stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2011, 16:32:04 »
Ik kan nu iets zeggen over leeftijd.... maar gezien de medeforummers lijkt me dat niet verstandig  :laugh:

geef nie hoor, ja ik had nog wel wat in gedachte als oplossing zijnde :D



Ik vind het alleen zonde, ding kost zo'n 80 euri's dan wordt de 6401 nog aan de dure kant, de kick vind ik nu om hem zo goedkoop mogelijk aan de wensen te laten voldoen.

Motoren doen het gewoon best, simpel zat (op dit moment).

Vr. gr. rudy

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2011, 16:40:47 »
Ik kan nu iets zeggen over leeftijd.... maar gezien de medeforummers lijkt me dat niet verstandig  :laugh:
Als je dat maar door hebt. >:( ;)

Volgens mij moeten de printjes met seinbeelden (voor en achterzijde) her te gebruiken zijn, maar dit zou ik zelf eerst even moeten zien.
Dus wacht er even mee tot de tijd wanneer je deze kant nog eens op komt.
Je kunt beter niet gaan experimenteren omdat er smd ledjes op zitten en die in No Time verpieteren.

Ik heb hier ook nog een partijtje locs staan waar deze seinbeelden (printjes) ingebouwd moeten worden voor een klant.
Volgens mij heb ik je die laten zien

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #17 Gepost op: 13 maart 2011, 17:50:38 »
Ik heb dat setje ook (nog) niet liggen,

wat ik al aangaf, de loc het me weinig gekost, en de kick is om de 6400 te laten voldoen aan alle wensen zonder teveel extra kosten te maken, ik vind het zonde om er een nieuwe motor in te hangen, terwijl deze het nog goed doen, de foto in de vorige post is van internet, voor de 6400 bestemd, het vervangt de huidige motoren en verlichting.
Kost wel even 80 euro's, vind ik een beetje te gortig, dan had ik bij wijze van spreke net zo goed een nieuwe 6400 kunnen kopen.

Vriendelijke Groet,

rudy

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #18 Gepost op: 13 maart 2011, 18:26:04 »
Kost wel even 80 euro's, vind ik een beetje te gortig, dan had ik bij wijze van spreke net zo goed een nieuwe 6400 kunnen kopen.

Beste Rudy,

Begrijpelijk, maar voor niets gaat alleen de zon op (en gratis onder).
Ik zou de loc even laten rusten want er zijn, wanneer de loc weer perfect rijd, ook andere mogelijkheden. Bijv. zelf dergelijk printjes maken.
Dit is best wel te doen met een beetje geduld en de juiste materialen.

stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #19 Gepost op: 13 maart 2011, 19:52:48 »
Beste Rudy,

Begrijpelijk, maar voor niets gaat alleen de zon op (en gratis onder).
Ik zou de loc even laten rusten want er zijn, wanneer de loc weer perfect rijd, ook andere mogelijkheden. Bijv. zelf dergelijk printjes maken.
Dit is best wel te doen met een beetje geduld en de juiste materialen.

Het is nu juist de kick om hem goedkoop te houden, ik vind het zonde van de motoren als ze gewoon werken, kijk als nou het geval is dat de motoren niet in orde waren dan zal ik zeer zeker over dit setje nadenken.

Groenten van ruud

Printjes zelf prutsen is erg leuk om te doen, vroegah, toen ik op school zat, deed ik ze zelf etsen.. erg leuk werk vond ik.
Zelf uittekenen etc.


stijgertje

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2011, 18:21:49 »
Goedenavond,

Een probleem met volgens mij ??n van de motoren, dat moet ik nog even verder bekijken, maar in ieder geval ??n motor slipt over de tandwieloverbrenging heen, waardoor hij zich slecht verplaatst.

Ik ga op kort termijn bekijken hoe dit goed op te lossen.

tot zover een update van de 6401.

Vriendelijke Groet,
rudy

Riny

  • Gast
Re:NS 6400 series
« Reactie #21 Gepost op: 14 maart 2011, 19:17:24 »
Rudy,

Ben benieuwd naar het vervolg.
Nooit te oud om bij te leren (misschien).

Ik wacht....

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:NS 6400 series
« Reactie #22 Gepost op: 30 maart 2011, 08:33:14 »
Ik wacht ook al
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0