Auteur Topic: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje  (gelezen 160850 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Gepost op: 2 januari 2014, 11:08:02 »
De afgelopen dagen heb ik eens zitten nadenken wat voor baantje ik eigenlijk zou willen als ik mijn hokje op mijn nieuwe etage krijg.
Nu dacht ik zo om te gaan rond rijden, dus alle 4 de kanten van de ruimte benutten, binnenkomst in de nieuwe ruimte met een trap, dus niet tegen de muur aan maar in het midden, of dat bouw technisch gaat mogen de ontwerpers dadelijk uitzoeken, volgens mijn ruimte op de eerste etage moet dat lukken.

Als ik dan aan 1 kan NS als thema neem met eronderdoor, of tegen de achterkant dubbelspoor ( van de andere thema's ) dus uit het zicht, dan heb ik aan 1 kant de NS als thema met rondjes en rangeer gebeuren.

Dan 1 kant met bergen en dergelijke met een duits of zwitsers thema. ook daar mee kan je leuke dingen doen, en er is nogal veel aanbod hiervan overal.

dan 1 kant met de Amerikaans, ik denk zelfs wel 2 kanten daar amerikaans toch mijn ding is, zo heb ik vanacht 3 x Big Boy, en diverse F7 locks en erg veel rolling stock via ebay op de kop weten te tikken, toch wel lekker dat de dollar maar 0,7 euro is, als je er dan een beetje los stock bij neemt vallen de verzend kosten ook wel mee.
Aan de US kant dus ook wat berg met bruggen en zo, en een knappe yard naar het idee van Gerard zijn 10 vuistregels voor een yard.

De opstel sporen en rondgaande sporen komen dus onder de hoofd baan te liggen, voordeel is dat een trein tenminste niet elke 10 minuten hetzelfde rondje rijd en langs komt.

ik snap dat dit nog al een pittige klus word om het te automatiseren zal worden net als het aanleggen van alles. Ik hoop tzt echt op een paar hulp troepen in ieder geval :)

Ik zal mijn nieuwe aankopen ook maar hieronder mijn baantje neerzetten, als de admin dit tenminste hoed vind, en anders zegt die maar op welke plek dat moet gebeuren.

Opa gaat weer eens verder brain stormen, ben ik erg goed in :) levendige fantasie heet dat geloof ik.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2014, 11:41:58 »
Je mag je nieuwe aanwinsten in dit topic neer zetten ;)

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?board=25.0
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2014, 12:02:29 »
Hans,

Als ik dit alles zo lees, dan heb je wel heel veel plannen. Ben bang dat je dit zelfs met een club nog niet gaat realiseren. Adviseer je dan ook om met een thema te beginnen in een hoek en van daaruit verder te werken. Dan zie je zo langzaam wat verschijnen, en blijft het werken leuk. Zo groot weet je op een gegeven moment niet meer waar je nu verder moet gaan, en je ziet ook weinig progressie, wat alleen maar frustrerend zal werken.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2014, 12:25:42 »
Ik vind dit prachtig! Als ik toch tijd, ruimte en geld zou hebben om het groots aan te pakken.
Wat een plannen. Extra etage en een baan waar je straks een wereldreis op kan maken!

Groeten, Gert-Jan

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 13:43:08 »
YESSSSSSS

Nu eens kijken voor minimaal 3 offertes, en aannemers die ALLES regelen er omheen.

Ik heb geen trek om achter vergunningen enzo aan te gaan lopen :)

Hans.

Mijn tekeningen zullen a
.s.a.p. ook verschijnen op het forum, van mijn baantje.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2014, 17:18:09 »
YESSSSSSS

Dit betekend dat de eerste hindernis overwonnen is?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2014, 17:27:23 »
Mijn tekeningen zullen a
.s.a.p. ook verschijnen op het forum, van mijn baantje.
Beste Hans,
Krijgen we dan ook de bouwtekeningen te zien?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2014, 17:42:05 »
ja als ik iets heb laat ik het zien, zal niet echt erg interessant worden lijkt mij, doos van 5,5 breed en 5 lang (hangt van prijskaartje af.

Ik mag van de schoonheids-commissie nog 9  :o :o vanaf de goot omhoog, dat zijn nog 2 etages op het dak erbij.

dat gaat jan niet trekken vrees ik :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2014, 18:12:00 »
Vier zeecontainers op je dak mag dan vast ook wel.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

MaVe46

  • Gast
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2014, 10:13:38 »
ja als ik iets heb laat ik het zien, zal niet echt erg interessant worden lijkt mij, doos van 5,5 breed en ??? lang (hangt van prijskaartje af.

Ik mag van de schoonheids-commissie nog 9  :o :o vanaf de goot omhoog, dat zijn nog 2 etages op het dak erbij.

dat gaat jan niet trekken vrees ik :)

Mooi een eigen flat, bovenste etage verhuren en de opbrengsten naar de modelbaan :D ;D

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2014, 19:27:16 »
zo de eerste baan-tekening is een feit, ik laat de aanwijzingen graag over mij heen komen :)

1 vakje is 1 m2

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2014, 19:38:33 »
Beste Hans,
In het midden komt een berg, is er verder nog verschil in hoogte?
Ik zou zelf in eerste instantie niet kiezen om in het midden zo'n berg te maken, maar dat heb je natuurlijk gedaan om je verschillende werelden van elkaar te scheiden... en dat is wel een vondst.
Ik zou sowieso overwegen om het dubbelspoor aan de rand van je baan hoger te maken. Pierre heeft ook zoiets gedaan en je krijgt daardoor een mooie dynamische dieptewerking.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2014, 21:05:45 »
Even voor mijn duidelijkheid, je komt de kamer binnen via?? ik neem aan ergens in het midden in de vrije ruimte?

Verder zie ik een keerlus in je baan zitten. neem aan dat je weet dat je daar iets voor moet regelen.

Welk deel wordt je Amerika en welk deel overige? Zie nu aan een kant heel veel opstelsporen en aan de ander kant bijna niks. Blijft dat zo of is dit je eerste fase, en komt de andere kant nog een uitbreiding als de eerste kant klaar is?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2014, 22:23:25 »
even wat verduidelijking, ik hoop dat ik midden de kamer in kom, maar vermoed dat dit onderin zal worden of aan de rechterkant, op zich niet zo heel erg we kunnen er gewoon overheen blijven rijden over het trap gat, beetje beveiligen dat wel.

Dan is aan de linkerkant de Yard, en bovenin een rocky mount-en berg gedeelte met canon enzo.

de 2 bijna lege vakken wilde ik de NS en duitsland een kans geven.

De 2 banen die je nu rond ziet gaan zijn de mainline, daar rijd alles op dus usa / ns / en db, alleen op de plek waar ze niet thuis horen in het landschap zal je ze niet zien.

Maar dit is pas een eerste tekening hoor, voor mijn tuinbaan zijn er tientallen gemaakt.

misschien maak ik toch wel een helix per trein deel, alleen amerikaans zal halve gebeuren worden ik ben nu eenmaal gek daarvan.

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2014, 16:17:46 »
tijdens mij gepriel in de schuur merk ik nu al dat ik niet al te hoog moet gaan zitten met mijn treinbaan, ik krijg namelijk last van etalage benen, ben nu al aan het kijken voor een stahulpstoel(3x woordwaarde) zodat ik toch een beetje op hoogte kan zitten hangen als ik op de baan werk.

ik ben trouwens al met de 2de tekening bezig, het rangeer gedeelte beviel niet zoals ik het wil, en ik heb nog een probleem, ik denk te veel in LGB nog, ik moet de knop nog omzetten naar H0, als je snapt wat ik bedoel.

ik ben vandaag eens aan mijn dcc test ovaaltje begonnen, kijken of ik doorheb hoe het werkt met de centrale enzo. hier onder wat foto's ervan

eerst een leuk wagonnetje wat ik samen met 20 anderen vandaag uit de USA mocht ontvangen


ovaaltje links


ovaaltje rechts


rails met pinijzers vast gezet, het is maar een test stukje.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2014, 08:20:23 »
eerst een leuk wagonnetje wat ik samen met 20 anderen vandaag uit de USA mocht ontvangen
Da's geen half werk Hans!  :o Ik ben al blij als ik er twee op een beurs tegen kom. ;D

Overigens wel een heel mooie wagon Hans ... top.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2014, 10:30:59 »
Dat is zeker een mooie wagon.

Wat is eigenlijk de meest gangbare maat in Amerika? Is H0 daar goed verkrijgbaar?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #17 Gepost op: 12 januari 2014, 11:00:37 »
Hallo, ja dit was er 1 die ik uitgepakt heb, helaas zonder org verpakking dat weer wel, maar alles netjes in bubbel folie ingepakt. Als ik zin en tijd heb zal ik de rest ook eens uit pakken.

Piere ik kom bergen H0 tegen op eBay, ik moet me echt bedwingen om niet massaal in te gaan slaan daar, 1 wagonnetje daar kopen is niet te doen ivm verzend kosten, maar ze doen zoveel mogelijk in 1 doos als ze verzenden :) zal maar niet zeggen dat er 1 2 dozen nodig had voor verzending dus :( :( sorry ik inhaal.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #18 Gepost op: 12 januari 2014, 11:51:27 »
Lees ik dat nou goed, 12 dozen??????  :o :o met allemaal net zo mooi spul als wat je al hebt laten zien??????

Miljaar!

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #19 Gepost op: 12 januari 2014, 11:53:16 »
nee was foutje, 2 dozen moest er staan ikpas het wel even aan :D

ik zal zo even wat foto's maken van de wagons die ikgisteren binnen kreeg.

Gelijk maar even gedaan dus, met de Big Boy die ook bij dit pakket zat.























Het geheel lijkt mij toch een leuk stammetje wagons :)

Hans
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #20 Gepost op: 12 januari 2014, 13:40:13 »
Dat lijkt niet alleen leuk Hans ... dat is leuk. :o  Man ... man wat een mooi spulletje. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

MaVe46

  • Gast
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2014, 04:43:23 »



Hans


Soooooooooooo, das een BIG BOY ;)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2014, 12:10:20 »
Ga je die groene isoltatieplaten ook onder je definitieve baan leggen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2014, 13:55:41 »
daar ben ik nog niet over uit, welk spul gebruiken jullie daarvoor ?

KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Opa aan het brain stormen voor zijn baantje
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2014, 14:43:21 »
Veel van de forumleden gebruiken van dat blauwe isolatiemateriaal. Maar een aantal gebruikt ook gewoon niks. Nadeel van die groene platen is dat het is gevoelig voor vocht en zuigt zich dan vol en er komt nogal wat pluizige rommel vanaf en dat vindt zijn weg dan weer in wisselaandrijvingen, locomotieven en andere dingen waar je die rommel juist niet wilt hebben.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)