Auteur Topic: Analoge oplossing keerlusprobleem.  (gelezen 13133 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Gepost op: 4 december 2013, 22:30:38 »
Hallo allemaal,

Het is al weer heel lang geleden dat ik iets heb laten zien van de bouw van mijn baan. Ik ben er echter wel steeds mee bezig. De laatste tijd met het leggen van de rails.
Op mijn baan ben ik een dubbelsporig traject aan het neerleggen. Op één punt is de tafel echter niet breed genoeg voor bocht met dubbelspoor. Hier moeten de  treinen, uit beide richtingen, een bocht maken over een stukje enkelspoor.

Dan ga je dus bedenken hoe je dat moet oplossen op een analoge baan. In eerste instantie had ik alleen maar in mijn hoofd; 'dubbelspoor naar enkelspoor en weer terug naar dubbelspoor.'
Pas later realiseerde ik mij dat dit hetzelfde is als het klaszieke "keerlusprobleem"

Nou zijn er voor het keerlusprobleem diverse oplossingen in de handel. Toen ik mij dit realiseerde had ik echter zelf inmiddels een oplossing uitgedacht. En het werkt!  :D
Daarom leek het mij zinvol om mijn oplossing hier met jullie te delen. wellicht hebben anderen er ook iets aan.

Om het probleem op te lossen heb ik twee wissels aangepast. (Ik gebruik de profigleis van Fleischmann en weet dus niet of dit ook mogelijk is met andere soorten wissels.)

De wissel heb ik open gemaakt en ik heb het onderdeel, dat met rood omcirkeld is, verwijderd.



Dit onderdeeltje zorgt ervoor dat de stroom zowel naar de linker als naar de rechter aftakking van de wissel in dezelfde richting loopt.
Het onderdeel gooi ik niet weg, dit komt later nog van pas.

Als de wissel weer dicht is gemaakt, maak ik in de twee  doorgaande spoorstaven een onderbreking, achter het punt waar de bewegende tongen de doorgaande staven raken.

Op deze plek boor ik in allebei de tongen een gaatje. Hierin lijm ik een kunststof staafje.
Van het, uit de wissel verwijderde, onderdeel haal ik nu de twee metalen contactpuntjes af. Deze lijm ik op de twee kunststof staafjes.

Als de tongen van de wissel nu naar rechts staan, maakt het linker contact een verbinding in de onderbroken linker rail. Staan de tongen naar links, dan maakt het rechter contact verbinding in de onderbroken rechter rail.

Op deze manier pas ik twee wissels aan en deze plaats ik aan beide zijden van het enkelsporige gedeelte. Vervolgens sluit ik deze twee wissels zo aan dat ze altijd gelijktijdig omschakelen.

Met het omschakelen van de wissels verander ik nu dus de rijrichting op het enkelsporige gedeelte.


Beetje ingewikkeld misschien, maar wel lekker analoog  :P

Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2013, 22:42:30 »
Nou GéJé, volgens mijn bescheiden kennis op het gebied van dingen waar stroom doorheen loopt, is dit even simpel als geniaal.
En je uiteenzetting is (ik zal er nóg een veer bijproppen) verrassend begrijpelijk uitgelegd.

Dank voor je uitleg.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2013, 13:51:44 »
Dank je Wim,

Mijn kennis op het gebied van elektra, beperkte zich voorheen ook alleen tot de wetenschap dat als je twee draadjes van een verschillende kleur tegelijkertijd aanraakte, je een schokkende ervaring opdeed.  :D

Groeten, GéJé



Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2013, 15:02:49 »
Dank je Wim,

Mijn kennis op het gebied van elektra, beperkte zich voorheen ook alleen tot de wetenschap dat als je twee draadjes van een verschillende kleur tegelijkertijd aanraakte, je een schokkende ervaring opdeed.  :D

Voor "ons soort mensen" (en nu gaat het écht zeer doen want er komt nóg een veer bij) is dit niet alleen een begrijpelijke uitleg, maar absolute no-no's op het gebied van conflicten in het electriciteitsgebeuren, krijgen het bijzondere gevoel dat ze niet helemáál uit een ei komen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2013, 16:41:55 »
Dit soort elektronica is het soort wat ik ook nog begrijp. Deze methode met de  door geslepen rails, gebruik ik ook in mijn station gebied om stukken rails zonder stroom te kunnen zetten. met de wissels was ik nog niet opgekomen. Prima idee.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2013, 17:11:04 »
Dan wordt het hoog tijd dat we jullie eens gaan bijscholen in 'elektronica voor Dummie's'

Alhoewel ik denk dat jullie meer kennen dan jullie zelf gedacht hadden te kunnen ... :-X ... of zoiets 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2013, 17:19:40 »
Jack, daarom zijn we niet alleen blij met mensen die wat weten, maar het óók nog prima kunnen uitleggen.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2013, 17:34:19 »
Alhoewel ik denk dat jullie meer kennen dan jullie zelf gedacht hadden te kunnen ... :-X ... of zoiets 
In Rotterdam zouden ze zeggen; 'Ik kan iemand, die dat wel ken.'

Dit soort elektronica is het soort wat ik ook nog begrijp. Deze methode met de  door geslepen rails, gebruik ik ook in mijn station gebied om stukken rails zonder stroom te kunnen zetten. met de wissels was ik nog niet opgekomen. Prima idee.
Rick,
Jij gebruikt toch ook de  profi gleis van Fleischmann? Nu je het over wissels hebt om een baanvak te isoleren. In de wissels zitten twee bruggetjes. (lijken op nietjes)

Als je deze verwijdert, krijgt alleen de geselecteerde rijrichting stroom. De aftakking is dan geïsoleerd. Op deze manier kan je bijvoorbeeld op een inhaalspoor de stroom uitschakelen.

(en nu gaat het écht zeer doen want er komt nóg een veer bij)
Wim,
niet nóg meer veren hoor! Het enige dat ik morgen op het toilet aan dons wil tegen komen, is donszacht toiletpapier!  :P

Groeten, GéJé


 

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2013, 22:56:10 »
vanavond ontdekte ik bij toeval nog een andere mogelijkheid van de wissels. Ze regelen niet alleen de rijrichting op het stuk enkelspoor, maar ze kunnen ook een tegemoetkomende trein laten stoppen.
Het kwam ook doordat Rick schreef dat hij onderbrekingen maakt in de rails om stukken spoor aan en uit te zetten. Die toepassing kende ik al wel, maar in deze situatie kan ik dat nu dus ook met de wissels regelen.

Door bij A en B een onderbreking in het spoor te maken. Een trein die van rechts komt, stopt automatisch bij A, omdat het (blauwe) stuk spoor geen stroom krijgt. Totdat de tegemoetkomende trein is gepasseerd en de wissels worden omgezet. Dan stopt een trein die van links komt automatisch bij B.

elektronica voor Dummy's misschien, maar voor deze dummy is dit een hele prestatie.  ;)

Groeten, GéJé



Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2013, 23:10:04 »
Nee geen dummy's want er is een fabrikant die dat "denkende wissels" noemt.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #10 Gepost op: 8 december 2013, 08:58:23 »
Jij mag de 'Dummie's voor gevorderden' beginnen  :D Perfect opgelost.

Jack
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Analoge oplossing keerlusprobleem.
« Reactie #11 Gepost op: 8 december 2013, 13:58:00 »
Dank mannen, Ik voel me al een stuk minder een dummy.  :D

Ik kan me heel goed voorstellen dat dit soort elektronica kennis voor anderen gesneden koek is. Voor mij is het echter een hele ontdekking en dan vind ik het leuk om zoiets hier te plaatsen. Het leuke van dit forum vind ik dan ook, dat dit gewoon kan zonder dat je door de experts belachelijk wordt gemaakt. Dat is helaas op andere forums wel eens anders.  :(

Die fabrikant van de "denkende wissels" is dus Fleischmann en dat zijn dus de wissels die ik gebruik.
Wat Fleischmann bedoeld met "denkende wissels" is de mogelijkheid die ik beschreef in bericht #7 van dit topic. Door de bruggetjes te verwijderen kan je op een aftakking van de wissel de stroom uitzetten. Hierdoor kan je de stroomtoevoer op bijvoorbeeld een opstelspoor of een inhaalspoor regelen met de wissels.    "denkende wissels"
Maar dat is net even anders dan mijn oplossing, want de stroom loopt dan in beide aftakkingen nog wel in dezelfde richting.   

 Groeten, GéJé