Auteur Topic: ombouw marklin loc  (gelezen 8051 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
ombouw marklin loc
« Gepost op: 4 december 2013, 15:38:57 »
Beste forum leden,
Bij het ombouwen van mijn oude locs kwam bij mij de vraag boven waarom moet je ook de elctromagneet vervangen voor een permanente magneet . Is het niet mogelijk om door middel van een diode brug  dit te regelen?.
Wim de Wagt

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #1 Gepost op: 4 december 2013, 22:20:08 »
Beste Wim,

Het zal wel iets te maken hebben met de sterkte van het magnetische veld, denk ik.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #2 Gepost op: 5 december 2013, 00:34:41 »
Hallo Wim,

Naar wat voor loc wil je de oude M's ombouwen?
Simpelste is m.i. een (o.a. Rampino) decoder die aan de oude Allstrom-motor kan en dan Märklin (wisselstroom/AC) analoog of gelijkstroom (DC) én digitaal Motorola of DCC kan rijden.
1 decodertje á 13 Euries erin en je kan alles rijden mits op 3-rail.

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #3 Gepost op: 5 december 2013, 11:14:53 »
Bedankt voor jullie snelle reactie Het gaat om de wat ouder Marklin loks Zelf heb ik mijn locs ( 9 stuks) omgebouwd met de Ulenbrock decoders met de permanente magneet.€30,00
Op de club rijden we nog analoog maar hebben vaak problemen met het schakelen van de voor en achteruit rij richting Om nu die loks allemaal om te bouwen zijn daar de kosten te hoog voor De Rampino decoders (had ik nog nooit eerder van gehoord) zoud dat probleem misschien op kunnen lossen €13, 00 is te doen.
Mocht de club intresse hebben waar zijn deze dan te bestellen?.
groetjes
Wim

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #4 Gepost op: 5 december 2013, 13:12:16 »
De Rampino decoders (had ik nog nooit eerder van gehoord) zoud dat probleem misschien op kunnen lossen €13, 00 is te doen.
Mocht de club intresse hebben waar zijn deze dan te bestellen?.
groetjes
Wim

HIER

Ze zijn in elk geval het proberen waard.
Laat je/jullie bevindingen aan ons allen weten! ;D

Offline WIM

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 30
  • Geslacht: Man
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #5 Gepost op: 5 december 2013, 19:15:12 »
Ik heb nog even op internet gezocht naar de Rampina decoder, maar daar blijkt toch dat het programmeren nog veel problemen geeft. Op de club ben ik de enige die digitaal rijd m.a.w.er is daar niet veel kennis.  Als  de decoder €14,00 + verzendkosten € 6,50 s ook rond de prijs voor een ulenbrock (€22,00) Verder weet ik ook nog niet of de loc dan ook nog analog is aan te sturen.
groet Maar ik ga hetwel op de club bespreken.
Wim

Offline Ponytail

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 95
  • Geslacht: Man
Re: ombouw marklin loc
« Reactie #6 Gepost op: 5 december 2013, 21:46:21 »
Hoi Wim,

Ja, bij 1 decoder is het verzenden (te) duur...
Maar als er niet veel digitale kennis aanwezig is kun je het best beginnen met de decoder in de basisstand/fabriekinstellingen.
Overigens geeft Dr. Rampino heel snel goede ondersteuning via email. Je moet wel Duits kunnen lezen en begrijpen.
Het ding kiest zelf zijn stand aan de hand van de aangeboden stroom. Zoals ik het begrijp en ondervond: alle bekende soorten.
En dit is het einde van mijn STER-blokje. ;D
We horen wel hoe het loopt. Succes!