Zoals jullie weten ben ik druk bezig met de bouw van mijn baan. Aangezien ik weinig kaas gegeten heb van officiële termen hoop ik mijn verhaal compact, overzichtelijk en duidelijk samen te vatten om hopelijk een oplossing te vinden.
Ik heb allemaal aansluitrails zelf gesoldeerd. Elk blok krijgt een eigen aansluitrails. Ik heb die aansluitrails zo gelegd dat de massa (de min-zijde is dat toch van elektriciteit?) van de aansluitrails aan de ANDERE spoorstaaf zit dan de zijde waar de staaf zit die onderbroken is voor massastroomdetectie. Simpel: ik heb altijd rechts de onderbreking, dus links zit de massa van de aansluitrails.
Na iedere stap aansluiten test ik even "droog". Hiermee bedoel ik, ik sluit een analoge trafo aan op de baan en kijk of het rijdt. Spoor 2 t/m 5 rijden als een zonnetje, een teken dat de spanning voldoende is. Maarrr, spoor 1 is een hardnekkige weigeraar.
Het heeft er de schijn van voor mijn gevoel dat deze kortsluiting geeft. Op spoor 1 heeft de trein of een zetje nodig, of als die al rijdt dan heel stotterig en maar van zeer korte duur.
Wat heb ik gedaan:
1. Spoor 1 geheel ontkoppeld van de rest en toen droog geprobeerd. Jammer, werkt niet.
2. Andere aansluitrails (zelfgemaakte) aansluiten: geen oplossing
3. Originele Marklin aansluitrails aangesloten: werkt prima maar kan ik niet gebruiken.
4. De massa van een ander spoor geprobeerd i.p.v. de massa van een ander spoor. Geen oplossing.
Ik heb stukken rails vervangen, je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het gedaan.
Even een afbeelding van mijn ontwerp:
Wisselstraat on Flickr
Vandaar de vraag of jullie nog iets weten te verzinnen...