Auteur Topic: Vreemd stroomprobleem  (gelezen 6593 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Vreemd stroomprobleem
« Gepost op: 1 december 2013, 14:41:33 »
Zoals jullie weten ben ik druk bezig met de bouw van mijn baan. Aangezien ik weinig kaas gegeten heb van officiële termen hoop ik mijn verhaal compact, overzichtelijk en duidelijk samen te vatten om hopelijk een oplossing te vinden.

Ik heb allemaal aansluitrails zelf gesoldeerd. Elk blok krijgt een eigen aansluitrails. Ik heb die aansluitrails zo gelegd dat de massa (de min-zijde is dat toch van elektriciteit?) van de aansluitrails aan de ANDERE spoorstaaf zit dan de zijde waar de staaf zit die onderbroken is voor massastroomdetectie. Simpel: ik heb altijd rechts de onderbreking, dus links zit de massa van de aansluitrails.

Na iedere stap aansluiten test ik even "droog". Hiermee bedoel ik, ik sluit een analoge trafo aan op de baan en kijk of het rijdt. Spoor 2 t/m 5 rijden als een zonnetje, een teken dat de spanning voldoende is. Maarrr, spoor 1 is een hardnekkige weigeraar.

Het heeft er de schijn van voor mijn gevoel dat deze kortsluiting geeft. Op spoor 1 heeft de trein of een zetje nodig, of als die al rijdt dan heel stotterig en maar van zeer korte duur.

Wat heb ik gedaan:

1. Spoor 1 geheel ontkoppeld van de rest en toen droog geprobeerd. Jammer, werkt niet.
2. Andere aansluitrails (zelfgemaakte) aansluiten: geen oplossing
3. Originele Marklin aansluitrails aangesloten: werkt prima maar kan ik niet gebruiken.
4. De massa van een ander spoor geprobeerd i.p.v. de massa van een ander spoor. Geen oplossing.

Ik heb stukken rails vervangen, je kan het zo gek niet bedenken of ik heb het gedaan.

Even een afbeelding van mijn ontwerp:


Wisselstraat on Flickr

Vandaar de vraag of jullie nog iets weten te verzinnen...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2013, 15:19:21 »
Ik snap 'm niet. Marklin rails hebben toch geen elektrisch gescheiden spoorstaven? of zie ik dat verkeerd

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2013, 15:33:45 »
De oorzaak van het probleem gevonden. Heel spoor 1 krijgt geen stroom. Met een gewone aansluitrails van Marklin rijdt de trein wel als een zonnetje.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2013, 16:48:04 »
Nou, dat is bijzonder snel opgelost. Blij dat we hebben kunnen bijdragen.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2013, 17:56:33 »
Je gaf al eerder aan dat dit wel werkte,maar dat je dit niet kon gebruiken. Hoe ga je het nu oplossen dan?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2013, 19:09:49 »
bij K-rails durft er al eens een koperlipje van de middenrailverbinding omplooien.Dan heb je ook zo'n fenomeen.Op de M aansluitrails wel de condensatoren verwijderen hé.Als je dat al niet hebt gedaan.Digitaal is daar boos op.  :D
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2013, 19:34:18 »
Ik vermoed dat één van de koperen lipjes van de rails niet goed is. Aangezien ik de rails nog niet heb vastgelegd merk ik dat wanneer de trein stopt met rijden of schokt, en ik de rails wat op de ondergrond duw, dan begint die plots te rijden.

Ik ben rigoureuze oplossingen aan het bedenken waaronder het geheel vervangen van de rails op dit deel. Vreemd dat dit probleem niet speelt op de andere sporen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2013, 19:42:26 »
Klinkt als een losse railverbinding. Als je een beetje handig bent met solderen, dan ben je niet meer afhankelijk van railverbindingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2013, 22:48:25 »
Handig wil ik niet zeggen, wel leergierig.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #9 Gepost op: 1 december 2013, 22:57:48 »
Als je zeker weet dat de rails goed liggen, de juiste lengte hebben en niet meer 2e hands verkocht moeten worden, dan een grote lengte van de rails op zijn kop leggen en de lipjes met elkaar verbinden door ze aan elkaar te solderen.

Dit voorkomt ook dat er in de toekomst, als je geballast hebt met verdunde houtlijm, door corroderende contactlipjes stroomproblemen ontstaan, ik had dat op een bepaalde plek (en natuurlijk in een tunnel) wat meer dan 10 jaar geleden is aangelegd en geballast.

Ik denk wel dat het corroderen met de huidige k-rails minder voor zal komen omdat de lipjes nu niet meer van koper zijn en een laagje chroom? hebben.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

GGoos

  • Gast
Re: Vreemd stroomprobleem
« Reactie #10 Gepost op: 2 december 2013, 07:45:44 »
Dank voor de uitleg. Ik ga het rigoureus aanpakken en alle spoor van spoor 1 vervangen.