Auteur Topic: Artitec DAF vrachtwagen  (gelezen 26074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Artitec DAF vrachtwagen
« Gepost op: 29 november 2013, 14:23:21 »
Hier word ik wel een beetje blij van. Toevallig struikelde ik over een nieuwe serie vrachtwagens van Artitec:


Foto: Artitec
De legendarische DAF vrachtwagens en ook de allereerste vrachtwagen waar ik zelf op reed.


Foto: De Snelle Visser - K. Visser's Autodiensten
En ook de allereerste vrachtwagen waar ik zelf op reed… om precies te zijn deze: nummer 62.
Ik voel nu toch ineens een niet te temmen aandrang opkomen om zo'n dingetje geel te schilderen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #1 Gepost op: 29 november 2013, 15:10:56 »
Ik had ze gezien. Passen mooi in de periode waar ik in bouw. Alleen voor iemand die er een sport van maakt, om zo goedkoop mogelijk dingen aan te schaffen gaan de Artitec wagens mijn budget te boven.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #2 Gepost op: 29 november 2013, 15:25:38 »
Ze zijn inderdaad aan de prijs. Het model dat ik zou willen (DAF vrachtwagen kofferopbouw, cabine ’59) is € 26,90. Dat is behoorlijk aan de prijs, maar het is niet écht een product dat in grote series wordt gefabriceerd. Bovendien reken ik de lol van het bouwen mee in aangename uurtjes tijdverdrijf… en het wordt natuurlijk nog leuker als je er een Faller Car System onderstel onder zet.
Voorlopig heb ik nog genoeg projecten liggen; dit is meer iets voor (veel) later.
Trouwens: als je er een FCS van zou maken, dan heb je eigenlijk genoeg aan de trekker en moet je de laadbak zelf maken… en dat scheelt misschien ook weer in prijs.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #3 Gepost op: 29 september 2014, 20:01:55 »
Een tijd geleden heb ik deze besteld:


Foto: Modelbouw Centrum Hilversum

Artitec levert, behalve hun eigen reeks, ook een klein aantal met speciale bedrukkingen in een streng gelimiteerde oplage (250 stuks) aan een aantal selecte dealers. Speciaal voor Modelbouw Centrum Hilversum komt er een kleurrijk model van de bodedienst “De Snelle Visser”.
Het model dat nu door MCH en Artitec wordt uitgebracht is zeer bijzonder, niet alleen omdat deze wagen werkelijk zo gereden heeft, maar ook omdat de wagen nog te bezichtigen is in het DAF museum in Eindhoven, want daar staat de DAF A1300 DA-468 van  “De Snelle Visser” met het wagennummer 62 en het kenteken AF-19-49 uit 1969.
Inmiddels heb ik bericht gekregen dat mijn bestelling binnenkort wordt verzonden. Hoe leuk is dat: het model van een auto waar ik zelf in heb gereden.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #4 Gepost op: 29 september 2014, 20:11:02 »
Dat is wel gaaf Wim, de wagen waar je zelf mee gereden hebt. Ik neem aan dat je hem in je baan gaat verwerken.
Ze hebben ook die "beroemde" millitaire dikke daf ,ik stond pas op de beurs even te kijken want ik heb daar mijn diensttijd mee gereden maar ik vond 35 euro toch even te veel...
Groet,
Theo

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #5 Gepost op: 29 september 2014, 21:26:40 »
Hij is mooi Wim. En dat je er zelf in gereden hebt maakt hem nog mooier en uniek. Ga je hem ombouwen naar het Faller car system? Dat lijkt me helemaal top ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #6 Gepost op: 29 september 2014, 22:12:24 »
Excl. verzending komt-ie op € 29,90. en dat is natuurlijk niet niks, maar ik zou eeuwig spijt krijgen als ik 'm zou laten liggen. Bovendien is het precies deze wagen met dit nummer 62 waar ik mijn eerste rit in reed.
Ombouwen naar Faller Car System? Nou nee Pierre, het klinkt leuk maar dit wordt denk ik een geparkeerd model. De kans dat ik de originaliteit om zeep help is me te groot. Ik doe het vast een keer, maar dan met een goedkoper model.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #7 Gepost op: 29 september 2014, 23:11:42 »
Excl. verzending komt-ie op € 29,90. en dat is natuurlijk niet niks, maar ik zou eeuwig spijt krijgen als ik 'm zou laten liggen. Bovendien is het precies deze wagen met dit nummer 62 waar ik mijn eerste rit in reed.

Dat is natuurlijk helemaal uniek. :)

Ombouwen naar Faller Car System? Nou nee Pierre, het klinkt leuk maar dit wordt denk ik een geparkeerd model. De kans dat ik de originaliteit om zeep help is me te groot.  :D

Kom ... kom ... Wim. Zo'n handige sodemieter als jij draait daar zijn hand toch niet voor om 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2014, 23:23:14 »
Beetje jammer dat er een gele kenteken plaat op zit blauw was origineler geweest
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2014, 11:03:57 »
Dat is zeker een buitenkans Wim die je niet moet laten liggen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat om maar eens een cliché te noemen.

Mooi modelletje en ombouwen kan altijd nog als je wat meer ervaring daarin hebt. (waarom niet 2 stuks besteld?  ::) ;) )
 
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #10 Gepost op: 30 september 2014, 12:25:43 »
Kijk ooit daarin begonnen met mijn  chauffeurs beroep, bij de melkunie alleen nacht werk.

Maar leuk model Wim. en een goede aanschaf
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

stafmarklin

  • Gast
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #11 Gepost op: 30 september 2014, 12:48:49 »
Mooi, echt nostalgie. Zo heeft iedereen wel iets zeker. Bij mij is dat de "Opel Rekord P1".

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #12 Gepost op: 30 september 2014, 16:49:11 »
Mooi modelletje en ombouwen kan altijd nog als je wat meer ervaring daarin hebt. (waarom niet 2 stuks besteld?  ::) ;) )
Gaat niet zozeer om de ervaring. Elk model auto ombouwen tot FCS is in feite een nieuw experiment, want elke auto of bus zit weer anders in elkaar. Bovendien moet je er van hetzelfde model eigenlijk twee hebben omdat je zo'n wagen letterlijk uit elkaar moet slopen en er nog wel eens onderdelen sneuvelen.
Waarom van dit model geen twee besteld? Nah, anders zou ik twee DAF's hebben met nummer 62.  ::)

Enfin, vandaag heeft de post een pakje bezorgd en dat ging heel wat sneller dan verwacht.


Dit is het allereerste Artitec model dat ik ooit in mijn handen heb gehad en ik begrijp nu ook waarom ze zo aan de prijs zijn; dit lijkt namelijk heel erg sterk op puur handwerk en heeft werkelijk helemaal niets te maken met wat er nog meer aan 1:87 wagens wordt gefabriceerd.


Geen glimmend plastic, maar uitgevoerd in natuurlijke ietwat doffe kleuren.


Ook de opschriften zijn geen opgeplakte stickertjes, maar ziet er erg strak uit.
Bijgeleverd een tweetal -uit metaal gelaserde-  sets spiegels, ruitenwissers en een hele reeks Nederlandse en Belgische kentekenplaten.

Beetje jammer dat er een gele kenteken plaat op zit blauw was origineler geweest
De gele kentekenplaten zijn rond 1978 ingevoerd dus qua originaliteit past het in de tijdspanne. Maar bij dit model zijn donkerblauwe kentekenplaten geleverd.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #13 Gepost op: 30 september 2014, 19:30:17 »
Echt een mooi Dafje wim ,ik kan ze me ook nog goed heugen. Een hele echte Daf!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #14 Gepost op: 30 september 2014, 19:47:24 »
Inderdaad Arend, eigenlijk is dit de moeder van alle DAF's: geen stuurbekrachtiging, de pook bijna achter je stoel, zodat die stoel helemaal scheef ging staan en natuurlijk een niet-gesynchroniseerde versnellingsbak... ach, je wist niet beter.  ;D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #15 Gepost op: 30 september 2014, 19:56:17 »
de goede oude tijd, nu denken ze er wel iets anders over.
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline steekie

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 342
  • Thanked: 8 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #16 Gepost op: 30 september 2014, 20:03:19 »
Wel grappig eigenlijk dat er zoveel "dubbel klutsers"  op dit forum zitten....
Groet,
Theo

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #17 Gepost op: 30 september 2014, 20:10:28 »
Wel grappig eigenlijk dat er zoveel "dubbel klutsers"  op dit forum zitten....
Allemaal oude lullen Theo, hoor ik ook bij hoor  :D :D :D :D
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #18 Gepost op: 30 september 2014, 20:27:01 »
Artitec is qua afwerking topniveau. Prachtig model, zou idd zonde zijn om die te verprutsen met een ombouw.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #19 Gepost op: 30 september 2014, 20:35:10 »
Nou Jack, nu ik deze DAF heb, zit ik er over na te denken of ik niet nog ruimte kan vinden voor een depot van K.Visser's Autodiensten. Een soort van garage met dozen en kisten zou het plaatje wel rond maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #20 Gepost op: 30 september 2014, 21:00:11 »
absoluut een prachtige wagen. Inderdaad veel gedetailleerder, en beter afgewerkt als de standaard productie 1:87 modellen.
Als ze mijn eerste vrachtwagen(en ook nog met het juiste nummer) zouden uitbrengen zou ik hem ook aanschaffen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #21 Gepost op: 24 oktober 2014, 20:17:08 »
 :o wim
dan ken jij het oude bodecentrum in amsterdam oost ook(denk ik)
zat naast de B.T.O toch

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #22 Gepost op: 24 oktober 2014, 21:01:45 »
Nou Jerry, jij doelt op de plek waar de latere Roomtuintjes zijn gebouwd. Ik ben van een veel latere lichting. Toen ik bij De Snelle Visser werkte waren ze al lang en breed verhuisd naar het bodecentrum bij de Basisweg.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #23 Gepost op: 24 oktober 2014, 23:24:19 »
Ok
zie je leeftijd
ik was rond denk 6 jaar toen ik er woonde,recht over de kantine
en we schelen 1 jaar  :D
maar dat bode centrum is ook niks van over
was een pracht tijd
zie je op een forum als hier dus weer iets terug denk je :ja dat ken ik ook nog van vroeger:
daf jes bedrijven
van gent en zn neef   ;D
dafjes
volvo's met neusje
scania vabis
commers
fordjes
opel blitz
leuk spul allemaal

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Artitec DAF vrachtwagen
« Reactie #24 Gepost op: 25 oktober 2014, 20:38:15 »
Heren volgens mij zat het Bode centrum aan de Cruquiuskade daar zat ook van Gend en Loos, want daar liep ook nog een spoorbaan die de verbinding met de hoofdbaan en het spoor complex aan de Plantage Doklaan vormde. Dit is allemaal verdwenen, het spoorcomplex is nu gedeeltelijk door Artis geannexeerd en er is een parkeerplaats voor de bezoekers van Artis gemaakt.
In militaire dienst (70-6) als huzaar-chauffeur op GMC's en dikke Dafs gereden was ook alleen maar dubbel klutsen. 
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.