Auteur Topic: Demontage verhoogd spoor  (gelezen 4342 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Demontage verhoogd spoor
« Gepost op: 25 november 2013, 14:49:07 »
Deel I
Onlangs heb ik op Marktplaats een verhoogde S-Bahn van Faller gekocht met aansluitend een soort van verhoogd station. Eigenlijk koop ik nooit al in elkaar gezette bouwwerken omdat het een heidens werk is om het spul uit elkaar te halen, maar in dit project zitten zoveel opnieuw te gebruiken onderdelen dat ik de gok wel wilde wagen.
In bijna alle gevallen zijn we iets aan het bouwen en ik weet niet of het interessant wordt, maar in dit draadje ga ik iets demonteren.


Dit is een gezellig huiskamer-projectje. Het verhoogde spoor staat op een stuk dun foamboard en met het juiste gereedschap moet het te doen zijn om het spul los te halen.


De onderkant. Ik begrijp niet waarom al die prachtige gietijzeren pilaren en de andere details eronder zijn gemaakt, want aan de buitenkant zie je er echt niks van. Maar ja, ieder zo z'n ding.


Vier panelen met bogen waren versterkt met stukken plastic gietboom. Dat doe ik ook wel vaak, maar het is lastig om ze los te krijgen.
Ze zijn geschilderd met wat lijkt op acrylaatverf-verf en ik dacht dat er met water wel weer af te wassen. Het is baksteen-rood geschilderd, maar het zijn geen bakstenen. Een kalk-zandsteenkleur zou denk ik beter hebben gestaan. Met lauw-warm water gaat het er dus niet af.  :(


Het kozijnenwerk is geverfd met het glas er al achter geplakt. Zo krijg je het natuurlijk nooit strak.


Gelukkig was het glas erachter makkelijk los te wrikken, waardoor het resultaat er al een stuk beter uitziet.


Nu de zijpanelen eraf zijn kan ik met het onderstel beginnen.


Dit ga ik niet redden met wat mesjes; hier moet zwaarder gereedschap worden gebruikt.


Na veel wrikken is zo'n beetje alles los. De kleinere details laat ik voorlopig nog even zitten.


Voorlopig even in een doos, want ik heb nog genoeg andere werk liggen.
Er zijn twee manieren om een bouwpakket te beoordelen: bij het in elkaar zetten en... bij het uit elkaar halen. Ik denk dat als je dit pakket in elkaar zet, je een prachtig verhoogd spoor op je baan hebt staan. Persoonlijk zou ik een uitvoering in baksteen mooier hebben gevonden, maar dat is een kwestie van smaak. Nieuw in de doos kost het een paar centen, maar dan heb je wel wat moois.

Volgende keer verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2013, 16:45:11 »
Mooi sloopwerk Wim. Daar hou je leuk materiaal aan over. De gietijzeren paaltjes zijn best mooi onder een Hollandse perronoverkapping. Wij hebben hier Station Holland Spoor en daar rust het dak voor een heel groot deel uit dit soort palen. Als ik niet zo vaak last van mijn handen had .........

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2013, 17:14:09 »
Fantastisch mooi voorbeeld Pierre. Jammer alleen dat op een modelspoorbaan door zo'n overkapping al het zicht wordt weggenomen op de perrons. Maar verder is het een juweeltje.
Terwijl ik bezig was met demonteren, heb ik wel zitten verzinnen dat jouw baan -met dat verhoogde spoor- een mooi voorbeeld is hoe je een modelspoorbaan diepte geeft en aan de voorzijde het spul laag houdt en achteraan hoog.
Mijn stationsituatie leent zich daar niet voor... maar ik ben toch ernstig aan het overwegen of zoiets niet ook op mijn baan zou kunnen. Ik ben gewoon een eeuwige twijfelaar, maar ik maak toch binnenkort eens een schetsje.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #3 Gepost op: 26 november 2013, 12:59:04 »
Op deze manier is slopen net zo leuk als bouwen. Je houdt er een hele hoop mooie spullen aan over!
Ik ben benieuwd naar wat voor moois je daar straks van gaat maken.

Fantastisch mooi voorbeeld Pierre. Jammer alleen dat op een modelspoorbaan door zo'n overkapping al het zicht wordt weggenomen op de perrons.

Je kan er natuurlijk ook een glazen overkapping op maken. Een mooi voorbeeld is het station van Antwerpen.


Groeten, GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #4 Gepost op: 26 november 2013, 14:21:22 »
GéJé, dat is eigenlijk ook wel zo. Ik heb en hele stapel overhead sheets liggen en die zijn glashelder; veel doorzichtiger dan het glaswerk dat meestal bij bouwpakketten wordt geleverd. Ik heb dat nog niet uitgeprobeerd, maar die overhead sheets kun je ook bedrukken met een laserprinter en dan kun je die dunne zwarte sponningen nabootsen.
Zo zou ik op mijn ramen ook glas-in-lood kunnen printen.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #5 Gepost op: 26 november 2013, 23:43:21 »
Deel II
Maar eens even verder gegaan met het tweede deel.


Niet zozeer omdat ik zit te springen om onderdelen, maar meer omdat dit bouwwerk zo onbenullig veel ruimte inneemt.


Als ik de grondplaat van pluimkarton eronderuit snij, valt alles al een beetje uit elkaar. De baksteenrode muurdelen zijn volgens mij fabrieksmuren van Auhagen, maar dan gepleisterd. En terwijl ik verder ga met afbreken vraag ik me af hoe iemand het heeft bedacht om voor zoveel geld zoiets in elkaar te zetten.


Die raampjes lijken er eenvoudig af te halen, maar deze modelbouwer heeft de raamkozijnen aan de onderkant verstevigd met stukken plastic gietboom. Die Auhagen kozijnen zijn dun en kwetsbaar, dus dat wordt nog een hele kluif.
In een andere kleur zijn die banken op het het perron prima bruikbaar; daar heb ik nog drie onaangebroken zakjes van bij gekregen.


De kozijnen die al zijn ingelijmd, gaan een stuk makkelijker.


Bovenop het perron zit ook nog plaatmateriaal vastgelijmd, niet dat ik die platen wil gebruiken maar ik wil ze er wel af hebben.
Pff... de losse onderdelen passen nu in elk geval in een schoenendoos.  :)
Later weer verder.


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #6 Gepost op: 11 december 2013, 21:26:58 »
Hoe zou het gaan met sloopbedrijf Corduwener? Klaar met de klus verhoogd spoor of hebben we vorstverlet? :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2013, 22:48:17 »
Voor ik verder ga met slopen, ga ik eerst eens even wat bouwen.  :D
Het spul zit nu in twee dozen, te wachten totdat mijn inspiratie is omgezet naar concrete plannen.


Utrecht -Oudegracht
Inspiratie? Als ik die bogen zo eens bekijk, dan zit ik aan zoiets te denken: een verlaagde gracht zoals in de binnenstad van Utrecht. Echter, het mag niet teveel op een grote stad lijken... meer op een dorp met iets van een haven. Die brug (Bakkerbrug) op de foto wordt dan een spoorbrug. Langs de waterkant zou ik dan die bogen kunnen gebruiken, met daarboven dan het feitelijke straatniveau.
Ik ben misschien wel een zeikerd, maar ik zou die bogen mooier hebben gevonden als ze in gewoon baksteen waren uitgevoerd. Die vorige eigenaar heeft ze baksteenkleurig gemaakt, maar ergens klopt die kleur niet.
Ik kan langs die gracht natuurlijk ook (pak)huizen zetten; de andere kant van die huizen zouden dan op de eerste etage dan weer op straatniveau uitkomen en dat geeft ook wel weer een leuk effect.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2013, 23:18:54 »
Klinkt geweldig goed Wim. Je kan inderdaad zelfs een soort binnenhaventje maken. Top joh. Laat deze ideeën maar lekker de vrije loop. Er moest ook iets van water op je baan komen met bootjes nou ..... volgens mij moet het goed gaan komen. Google even afbeeldingen op bassin Maastricht. Dat is een oude binnenhaven met langs de randen gewelven en oude pakhuizen.

Ben met je eens dat de kleur van de stenen door de vorige eigenaar niet goed is gekozen. Je moet veel meer naar grijs/bruin toe. Hier en daar een beetje afgesmeerd met cement. Langs het water is ook heel veel mos op de muren te vinden dus naar groen kan ook nog. Kortom je hebt nog zat te bedenken. ;D

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2013, 00:40:55 »
Ik zat de foto van Utrecht nog eens even te bestuderen en heb ja al gezien dat links het gebouw van Peek & Cloppenburg ook de naam op het dak heeft staan in dezelfde letters als waar we het over hadden. Ik ben nog even op zoek geweest en deze letters zijn inderdaad te krijgen (kopen) bij modelbouwwinkels in UK. In Nederland is er niets te vinden wat een beetje behoorlijk is. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2013, 10:14:19 »
Ik ben nog even op zoek geweest en deze letters zijn inderdaad te krijgen (kopen) bij modelbouwwinkels in UK. In Nederland is er niets te vinden wat een beetje behoorlijk is. :(
Dan gaan we die bestellen. Bestellen we gelijk nog zo'n stoomlocje.

Ik denk dat Maastricht en Utrecht erg mooie voorbeelden zijn en ik denk dat ik daardoor ook een beetje hoogteverschil krijg en dat heb ik nodig om in mijn andere module een steenkolenmijn te maken... want die heb ik ook nog in de planning.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2013, 10:39:16 »


Ik ben nog even op zoek geweest en deze letters zijn inderdaad te krijgen (kopen) bij modelbouwwinkels in UK. In Nederland is er niets te vinden wat een beetje behoorlijk is. :(
Dan gaan we die bestellen. Bestellen we gelijk nog zo'n stoomlocje.

Dat vind ik wel tof van je maar ..... alleen bestellen als je zelf ook wat nodig hebt hoor. Ik heb hier helemaal geen haast mee.

Ik denk dat Maastricht en Utrecht erg mooie voorbeelden zijn en ik denk dat ik daardoor ook een beetje hoogteverschil krijg en dat heb ik nodig om in mijn andere module een steenkolenmijn te maken... want die heb ik ook nog in de planning.  :)

Waar haal jij de tijd vandaan Wim ... om af en toe nog te werken naast je fulltime hobby? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #12 Gepost op: 12 december 2013, 10:48:27 »
Ik heb er ook geen haast mee want ik heb nog letters... maar deze zomer gaan we wèl weer naar Engeland.  ;)

Waar haal jij de tijd vandaan Wim ... om af en toe nog te werken naast je fulltime hobby? ;D
Tijdens mijn werk kan ik best nadenken over al mijn wilde plannen...  de uitvoering is wat anders en ik ben deze week toch vrij?  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #13 Gepost op: 12 december 2013, 10:58:08 »
Ik heb er ook geen haast mee want ik heb nog letters... maar deze zomer gaan we wèl weer naar Engeland.  ;)

Dan komt het allemaal wel van de zomer Wim. Vroeg zat. :D

Waar haal jij de tijd vandaan Wim ... om af en toe nog te werken naast je fulltime hobby? ;D
Tijdens mijn werk kan ik best nadenken over al mijn wilde plannen...  de uitvoering is wat anders en ik ben deze week toch vrij?  :D


Da's waar maar .... er lagen toch ook nog wat andere dingen op stapel? Ik geloof dat je het had over weer een nieuwe radiator en zo en de buizen aanpassen. :) Daar gaat je (modelbouw)vakantie :(

Vanmorgen heb ik nieuw gips gekregen dus ik ga eens kijken of ik daar toch wat mee kan knutselen boven. Ben de films aardig zat aan het worden. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Demontage verhoogd spoor
« Reactie #14 Gepost op: 12 december 2013, 14:15:37 »
Da's waar maar .... er lagen toch ook nog wat andere dingen op stapel? Ik geloof dat je het had over weer een nieuwe radiator en zo en de buizen aanpassen. :) Daar gaat je (modelbouw)vakantie :(
Dat heb gistermiddag al gedaan.  :D De keuken is van 15° naar een prettige 18,5°!
Vandaag nog een surprise maken, want SinterKerst vieren we morgenavond.  :)

Vanmorgen heb ik nieuw gips gekregen dus ik ga eens kijken of ik daar toch wat mee kan knutselen boven. Ben de films aardig zat aan het worden. ;D
Dát is uitstekend nieuws!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)