Auteur Topic: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen  (gelezen 35490 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #25 Gepost op: 24 november 2013, 13:02:11 »
Idem....

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #26 Gepost op: 24 november 2013, 15:14:37 »
http://www.benl.ebay.be/itm/360710120489?var=630147197628&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

3.90 euro voor verschillende soorten.Ik knip de strips dan gewoon op lengte en pas ze aan met een extra voorschakelweerstandje en eventueel een brugje en condensator erbij.In mijn topics op een ander forum staat meer info.zelfs een inbouwvoorbeeld in de TEE inox van Marklin.

edit: topicjes te vinden via mijn website
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #27 Gepost op: 24 november 2013, 15:44:55 »
Kijk, daar kunnen we wel wat mee.
Bedankt!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #28 Gepost op: 24 november 2013, 15:47:19 »
graag gedaan.Als er zulke dingen moeten zijn laat gerust een berichtje.Ik ben al jaren aktief op ebay ( internationaal) en vind regelmatig goedkoop deze dingen.En andere dingen.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #29 Gepost op: 24 november 2013, 21:14:56 »




De andere twee wagons zijn nu ook voorzien van verlichting en ik kan de poppetjes er in plakken. De condensatoren en gelijkrichters worden zwart geverfd.





Op de dakjes van de wagons ontbreekt hier en daar wat. Bovendien zijn de daken allemaal behoorlijk beschadigd. Ook mis ik een buffer. De ontbrekende stukjes maak ik van een stukje vangrail en de buffer komt uit de rommeldoos.









De dakjes spuit ik eerst lichtgrijs en daarna naar het midden toe steeds donkerder.







Het groen is nog o.k. dus daar hoef ik niets aan te doen. De onderstellen geef ik een lichte wet wash met roest. Ik wil deze wagons niet te zwaar verouderen maar gewoon wat gebruikssporen geven.



Even een foto op de baan.



In het station heb ik even een stukje rails schoongemaakt en daar de wagons achter een loc gekoppeld. Stroom er op en  …….. toppie.





Tzt ga ik nog wel eens even kijken of het misschien mooier is om de leds een klein laagje te geven met gele glasverf. Aan de andere kant horen er wel tl balken in deze wagons en geen gloeilampen.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #30 Gepost op: 24 november 2013, 21:42:51 »
Gedverdemme Pierre, wat ziet dit er weer misselijkmakend mooi uit. Ook je spuitwerk is ranzig lekker uitgevoerd; alsof het zó uit de winkel komt.
Bravo!
Ik heb met gele glasverf hele goede ervaringen: xenon-wit wordt na een likje verf gloeilampen geel.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #31 Gepost op: 25 november 2013, 01:06:56 »
Ziet er goed, toevallig vandaag bij MSG Den Bosch geweest en een demo gevolgd voor inbouw wagon verlichting.
Heb de wagons lekker dicht gelaten en alles in een houten(wijn)kistje mee naar huis genomen om het daar binnenkort eens op mijn gemak eens verder te bekijken en misschien in te bouwen.
Er zitten 4 ledstrips bij, 4 veren voor de massa, 4 gelijkrichters met smd en 4 condensatoren.
Volgens mij branden led's wel op wisselstroom alleen gaan ze heel snel knipperen en dat geeft geen fraai licht.

Ben wel blij met dit topic want dat geeft me wel inspiratie om er ook snel aan te beginnen.

Die setjes van de Action kreeg ik op de beurs in Zutphen aangeboden maar omdat ze niet in de koplamp van de auto gebruikt mogen worden wat er volgens mij ook opstaat heb ik ze maar niet gekocht.
Set wat ik nu heb koste 10 euro en daar kan men dan 4 lange wagons mee verlichten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #32 Gepost op: 25 november 2013, 09:47:24 »
Hé Tom,

Daar waar jij iedereen enthousiast maakt voor Scenery en Itrain, heeft Wijbe je nu ingewijd in de geheimen van 'de inbouw van verlichting'?

Wat ga je de volgende keer dan wel niet oppakken? 'Bekleden van Rijtuigen'  ;D.....??

Groeten,

Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #33 Gepost op: 25 november 2013, 10:33:31 »
Set wat ik nu heb koste 10 euro en daar kan men dan 4 lange wagons mee verlichten.

Dat is een heel redelijke prijs Tom. Daar kan je wel wat mee. We wachten met smart de foto's af van je inbouwactie.
Heel veel succes met inbouwen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #34 Gepost op: 25 november 2013, 10:37:00 »
Hé Tom,

Daar waar jij iedereen enthousiast maakt voor Scenery en Itrain, heeft Wijbe je nu ingewijd in de geheimen van 'de inbouw van verlichting'?

Wat ga je de volgende keer dan wel niet oppakken? 'Bekleden van Rijtuigen'  ;D.....??

Groeten,

Jan

Ja Jan ik wil mijn rijtuigen ook van binnen gaan verlichten en desnoods ook aankleden met Preiser figuren met koffers of valiezen, die laatste niet te verwarren met verliezen want dat is weer heel wat anders.

Maarrrrrrre waar ken jij Wijbe dan van ?????
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Station_Dooiland

  • Gast
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #35 Gepost op: 25 november 2013, 15:20:46 »
Het enige (andere) Forum  ;)... met daarbij een bezoekje aan de Club in Leeuwarden (half uurtje bij me vandaan) en net als "Hobby In Praktijk' (HIPS), zeer de moeite waard!.

Ik had al van hem begrepen dat ie ook een sessie bij het MSG op de 24ste had, maar was zelf helaas verhinderd.

Groeten,

Jan

( zo, en nu weer on-topic  :D )

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #36 Gepost op: 25 november 2013, 16:00:36 »
Pierre, weer fantastisch gedaan.
De helderheid van de verlichting is goed gekozen.
Weer een leerzame topic met goeie foto's.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #37 Gepost op: 2 januari 2014, 19:25:58 »

Ik heb nog een vierde wagon op de kop getikt om mijn stammetje compleet te maken. Hier moet natuurlijk ook binnenverlichting in komen en ik maak er ook gelijk sluitverlichting op. De twee balgen mis ik maar uit de rommeldoos komen na enig zoeken twee exemplaren te voorschijn die ik hier prima (met wat vijl en schuurwerk) voor kan gebruiken. De afgeschuurde kopjes maak ik weer  helder met een druppeltje blanke lak.





Het bedraden gaat op dezelfde manier als de vorige wagons. Ook hier spuit ik de banken bruin en loopt de wagon al aardig vol met reizigers.





Ik gebruik 2mm ledjes en maak ze een stukje korter door ze over een schuurpapiertje te halen. Ik zet ze in serie en een weerstand van 1K ohm er voor. Het eind van de led-strip geeft ook gewoon de 14 volt door en daar kan ik mooi de spanning vandaan halen. Het is even een beetje knutselen om de draadjes voor de ruitjes weg te houden maar ook dat lukt.





Een beetje de vuil en roestkwast er over en het complete stammetje kan worden opgenomen in de dienstregeling. ;D





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #38 Gepost op: 2 januari 2014, 19:35:23 »
Dat is een prachtig setje Pierre.
Ooit overwogen om de wielstellen met die mooie airbrush van je te spuiten, zodat het onderste deel van de zijkanten een beetje mee-roest?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #39 Gepost op: 2 januari 2014, 19:59:25 »
Wel overwogen Wim maar ... ik wilde deze wagons niet te zwaar verouderen en heb het gelaten bij een wet wash van de wielstellen en onderkant.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #40 Gepost op: 2 januari 2014, 20:19:54 »
Wat een mooi stammetje is dat geworden.
en dat nog steeds met een hand.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #41 Gepost op: 2 januari 2014, 20:31:40 »
Wat een mooi stammetje is dat geworden.
en dat nog steeds met een hand.

Dank Rick. Ik kan mijn rechter hand al weer een beetje gebruiken hoor. Met één hand is dit echt niet te doen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #42 Gepost op: 2 januari 2014, 22:33:51 »
Die wagons heb ik toch ook Rick. Volgend jaar ook maar lichtjes in voor het dorp.
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #43 Gepost op: 2 januari 2014, 22:58:46 »
Zo is dat! ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2014, 23:18:53 »
dat is een mooi stammetje geworden, ik heb er helaas niet zo echt veel geduld voor denk ik.
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #45 Gepost op: 3 januari 2014, 07:32:15 »
dat is een mooi stammetje geworden, ik heb er helaas niet zo echt veel geduld voor denk ik.

Dank je. Maar hoe moet dat dan als je straks aan je baan gaat beginnen Opa. :o  Daar moet je toch ook af en toe een beetje tijd en geduld in steken lijkt me. Dat is de hobby ..... toch?  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #46 Gepost op: 3 januari 2014, 10:12:51 »
Dat ziet er prachtig uit. Had dit topic niet eerder gezien, vandaar dat ik nu pas reageer. Meteen een vraag: welke afplak-tape gebruik jij hiervoor? Veel afplak-tape laat nog wel eens de randen van het geverfde gedeelte afbrokkelen, vandaar mijn vraag.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #47 Gepost op: 3 januari 2014, 11:17:27 »
Dat ziet er prachtig uit. Had dit topic niet eerder gezien, vandaar dat ik nu pas reageer. Meteen een vraag: welke afplak-tape gebruik jij hiervoor? Veel afplak-tape laat nog wel eens de randen van het geverfde gedeelte afbrokkelen, vandaar mijn vraag.

Dank je wel.

De gele tape van de Action. Goedkoop en goed. Ik gebruik niet anders meer ook in huis prima spul.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #48 Gepost op: 3 januari 2014, 11:28:25 »
Mooi draadje, heb rond de kerst dagen zo'n zelfde stammetje gekocht,en krijg er nu een mooie handleiding bij.
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Opa-Bullcat

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.623
  • Thanked: 36 times
  • Geslacht: Man
Re: Lotje wagons verlichting inbouwen en verouderen
« Reactie #49 Gepost op: 3 januari 2014, 11:56:51 »
dat is een mooi stammetje geworden, ik heb er helaas niet zo echt veel geduld voor denk ik.

Dank je. Maar hoe moet dat dan als je straks aan je baan gaat beginnen Opa. :o  Daar moet je toch ook af en toe een beetje tijd en geduld in steken lijkt me. Dat is de hobby ..... toch?  ;)

Hallo Pierre, dat word al een flink gebeuren opzich dat aanleggen van de baan, maar ach ik heb toch niet veel anders te doen, bedrijf runt zichzelf wel hier :)
KLIKKIE DOEN voor BullCatTV, 9 webcams op 1 pagina. :D

Mac,Winhoos, 2 spoor, itrain, Amerikaans, Big Boy's, en wat ik leuk vind. Periode weet ik niet.