Auteur Topic: Project Hoogveld - De bouw - Ter Ziele  (gelezen 192843 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #25 Gepost op: 13 december 2013, 21:46:45 »
Die ziet er echt geweldig uit.
Als je geen ruimte op je baan heb, mag je hem hier ook wel neer komen leggen hoor  ;D
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #26 Gepost op: 14 december 2013, 00:29:42 »
Eh Rick, tuurlijk heeft Jack plek.  :)
Mooi gescoord Jack!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #27 Gepost op: 14 december 2013, 10:01:57 »
Aan wie vraag je dat Jack? ;D

Mijn andere "Ik" die vind dat we wel genoeg gepland en voorbereid hebben  :-\ ;D

Hier nog even een plaatje van de tramlijnen en straten, ben er nog niet helemaal uit.



Enja Rick, als de ruimte vol is dan ben je de eerste  8)

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #28 Gepost op: 14 december 2013, 10:26:35 »
Heb je al trammateriaal waar je mee gaat rijden Jack of gaat dat zelfbouw materiaal worden?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #29 Gepost op: 14 december 2013, 14:21:30 »
Hoi Pierre,

Dit is tot nu toe de enige tram die ik heb, gekocht bij Railz miniworld:



Best mogelijk dat ik later trams zelf ga bouwen, nog niet aan gedacht  ;)

Ik wil in ieder geval nog een mooie klassieke tram erbij maar eerst ga ik me concentreren op de zelfbouw tramrails, dat is al
een flinke uitdaging met name de wissels. En daar moet straks nog een Faller auto overheen  :-X

We zullen zien.

Jack


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #30 Gepost op: 14 december 2013, 15:46:27 »
Ach Jack, wat een verwennerij om dit te volgen: trams, Faller-auto's, schepen...  dat wordt een feestje.
Misschien heb ik dat gemist maar te zien aan je tram wordt je tijdperk anno nu?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #31 Gepost op: 14 december 2013, 16:55:56 »
Best mogelijk dat ik later trams zelf ga bouwen, nog niet aan gedacht  ;)

Ik wil in ieder geval nog een mooie klassieke tram erbij maar eerst ga ik me concentreren op de zelfbouw tramrails, dat is al
een flinke uitdaging met name de wissels. En daar moet straks nog een Faller auto overheen  :-X

Mooie tram Jack. Maar wel erg modern. Best leuk hoor om zelf een tram te (ver)bouwen. Maar je hebt nog genoeg ander werk te verzetten voorlopige lijkt me.

Zelf tramrail bouwen is idd een ferme klus. Met name de wisseltongen. Deze zijn heel kort en komen in de goot te lopen. Echt gepiel op de mm. De Faller autootjes over de tramrails laten lopen is geen enkel probleem. Omdat de rails van een materiaal die de magneetjes niet beïnvloeden zullen de autootjes de rails niet gaan volgen maar wel de ijzeren draad of magneetstrip in het wegdek. 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #32 Gepost op: 14 december 2013, 17:28:32 »
Ha, ja, die tram heb ik in mijn vorig leven gekocht he 8) nu zou ik dat niet meer doen maar ik heb hem nou eenmaal
dus zal ik hem ook wel gaan inzetten. Als ik later groot ben  ;D koop (of bouw) ik enkele mooie klassieke exemplaren
en kan deze misschien naar de marktplaats.

Binnenkort hoop ik met de tramrails te beginnen, heb al wat spullen in huis gehaald.

Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.

Jack

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #33 Gepost op: 14 december 2013, 18:35:36 »
Conrad verkoopt ook tramrails van Tillig met bestrating Jack. Misschien kan je daar de wissels weghalen.
Kijk even hier .....Tramrails
Niet goedkoop maar als je iedere keer een beetje koopt of alleen de wissels .......
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #34 Gepost op: 14 december 2013, 19:12:34 »
Conrad verkoopt ook tramrails van Tillig met bestrating Jack. Misschien kan je daar de wissels weghalen.
Kijk even hier .....Tramrails
Niet goedkoop maar als je iedere keer een beetje koopt of alleen de wissels .......

Yep, ik ken ze. En je zegt het zelf al, ze zijn niet goedkoop. Daarbij hebben ze niet de wissels die ik eigenlijk nodig heb.
Ik heb een aantal bouwverslagen gezien waar de tramrails en wissels zelf gebouwd worden. Dat is toch het mooist als je het zelf kunt
voor een fractie van het bedrag. Het LIJKT niet zo heel erg moeilijk maar ben bang dat hier de schijn weer eens bedriegt.

Ik heb er in ieder geval heel veel zin in  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

GGoos

  • Gast
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #35 Gepost op: 16 december 2013, 12:53:09 »
Planning ziet er erg goed uit. Ik zal dit draadje met veel belangstelling blijven volgen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2013, 13:18:24 »
In Houten worden wel workshops gegeven, georganiseerd door een heel groot en niet zo knus forum.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #37 Gepost op: 16 december 2013, 14:54:53 »
Dat is dan het voordeel van zo'n groot forum. Daar heb je op ieder vak gebied wel een expert.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #38 Gepost op: 16 december 2013, 18:04:33 »
Hoe ging dat spreukwoord ook alweer.... je mag overal apetit opdoen zolang je maar thuis komt eten.... :P
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #39 Gepost op: 16 december 2013, 20:12:54 »
Ik kom wel op meer fora, maar hier is mijn thuis en hier zijn mijn vrienden.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #40 Gepost op: 20 december 2013, 21:42:44 »
Ik heb het plan op niveau 0 nog iets gewijzigd, dit zijn de tramsporen zoals ik denk dat het gaat worden.



Het probleem wat ik zie, is dat de faller auto's straks de tramrails (groefrails in het wegdek) moeten kruisen.
Ik ben bang dat de wielen in de groeven gaan vastzitten maar heb ook al een ideetje om dat op te lossen.

Allereerst ga ik een testbaantje maken met hierop:



1. Railovaal met inhaalspoor voor te testen met het digitale treinensystemen
2. Railovaal met zelfbouw tramrails
3. Wegdek met kruisende tramrails en een helling/daling

Faller auto's gaan bestuurd worden met het UCCI systeem van VPEB.
Ik ga wat testjes doen met een magneetband in het wegdek ipv de rijdraad.

Wordt weer vervolgd...

Jack



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #41 Gepost op: 21 december 2013, 11:30:47 »
Persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar magneetband, maar Pierre's FCS loopt als een speer met lasdraad; ook over een spoorwegovergang.
Ik denk wel dat FCS mooier loopt als-ie haaks een spoorwegovergang kruist.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #42 Gepost op: 21 december 2013, 11:55:40 »
Volgens mij ben je hier vast wel eens geweest op deze  website Jack. Hier is erg mooi zelfbouwwerk te zien op tramrails gebied. De rest natuurlijk ook. ;D

Ook leuke huisjes Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #43 Gepost op: 21 december 2013, 12:11:02 »
Die Waelstede site ken ik zowat uit mn hoofd  :P en zo zijn er nog een paar.
Van dat niveau kan ik alleen maar dromen...
Jammer dat er geen auto's rijden, dat zou het plaatje compleet maken.


@Wim, ik denk zelf ook dat een haakse kruising beter werkt, vandaar eerst een testbaantje en kijken wat er gebeurt.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #44 Gepost op: 21 december 2013, 12:39:06 »
Ik heb mijn spoorwegovergang ook eerst onder een hoek van ongeveer 45 graden gemaakt (als proef) maar dan gaan de wieltjes van de autootjes  de groef volgen van de treinbaan.  De beste resultaten krijg je inderdaad als de weg de trein of trambaan (bijna) haaks kruist. Bij een spoorwegovergang is dat geen probleem maar bij een tramrails in de weg is dat soms een hele opgave. Zeker als er autootjes rijden op dezelfde weg als de tram.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #45 Gepost op: 21 december 2013, 12:47:13 »
Ik hou wel van een uitdaging  8)

Mocht het niet lukken, dan kan ik bepaalde gedeelten van de straat eventueel afsluiten voor Faller verkeer
of het plan aanpassen.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #46 Gepost op: 27 december 2013, 18:37:05 »
Ik een paar daagjes vrij, vrouwlief naar het werk, tja wat vervelend nou  :P

Die kastjes van de action waar die ledslingerdingeses aan zitten hebben toch nog nut!

De geboorte van een batterijhouder:












Tramrails perikelen! Zoals beloofd eerst een testbaantje met Piko flexrail een boog gemaakt met r=250mm.
De Citadis past er net op dus dit is echt de kleinste radius wat mogelijk is.









Het laatste stukje ga ik dus zelf bouwen, hier komen 2 kruisingen met het carsysteem




Dwarsliggers




Een aluminium malletje om de railstaaf afstand juist te krijgen




In de bocht liggen de dwarsliggers 3cm uit elkaar, op het rechte stuk 5 cm.





Vastschroeven:




En dan de railstaven erop gesoldeerd:
















Het valt eigenlijk best mee, ik had meer tegenstand verwacht. Deze zal dalijk met het carsysteem zeker nog opduiken.

Als laatste nog een 1ste testje. Lekker analoog met een Fleischmann trafo (tot zo'n 200 km/uur)  :o tja je moet de grenzen opzoeken he



Tot zover.

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #47 Gepost op: 27 december 2013, 19:21:18 »
Nah... helemaal geen gek resultaat Jack.
Nu nog een wissel in elkaar solderen en je bent hardhollend door naar de volgende ronde.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #48 Gepost op: 27 december 2013, 19:26:03 »
Dat kachelt er lekker overheen Jack tot dusver. Als je er straks het stuk dubbelrail/straatrail van maakt ... doe je dat met dezelfde rails of neem je daar een stuk plat of L-profiel voor. Of maak je gewoon een groef.

Ik vind dit wel interessant en ga dit draadje eens lekker volgen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Project Hoogveld - De bouw
« Reactie #49 Gepost op: 27 december 2013, 19:33:28 »
Wat werk jij toch heerlijk opgeruimd. Alleen maar spullen die je op dat moment nodig heb. Is bij mij wel anders. De tram met 200 km laten racen ziet er niet uit. Maar je weet wel zeker dat je in de toekomst met een gerust hard de tram kunt laten rijden zonder ongelukken.
kan nu al niet wachten op het straatdeel, dat gaat ook vast geweldig worden.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.