Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 441976 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #250 Gepost op: 31 maart 2012, 12:56:19 »
een rol behang, hahahahaha.
Nee zal wel een mooie poster worden voor de achterwand.
Super, maar laat het niet te lang in de verpakking zitten anders blijft het krullen ;-)
Fijne dag morgen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #251 Gepost op: 31 maart 2012, 12:57:43 »
Toch niet goed geraden Tom. Een pot verf met als kleur licht hemels blauw. En een paar kwasten. Kan er gewoon overheen geverfd worden.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #252 Gepost op: 31 maart 2012, 13:08:39 »
Aha, het wordt dus een eigen ontwerp.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #253 Gepost op: 31 maart 2012, 14:05:51 »
Stel je er niet teveel van voor Tom. Vooralsnog alleen blauw. Geen wolkje te bekennen en ook geen bergen. Maar dan wel aan beide zijkanten van de baan, zodat dat groene behang - een doorn in jouw oog - in elk geval verdwenen is.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #254 Gepost op: 31 maart 2012, 14:30:49 »
Stel je er niet teveel van voor Tom. Vooralsnog alleen blauw. Geen wolkje te bekennen en ook geen bergen. Maar dan wel aan beide zijkanten van de baan, zodat dat groene behang - een doorn in jouw oog - in elk geval verdwenen is.

Geweldige schoonzus heb je, die begrijpt mij tenminste.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #255 Gepost op: 2 april 2012, 10:28:09 »
Gisteren zijn er voor mijn verjaardag ook nog wat nieuwe aanwinsten gekomen, waaronder een bon om bij de Gamma blauwe verf te kopen. Iemand een idee welke verf een beetje overeenkomt met een normale blauwe lucht?

Voor Esdorf alvast een dorpskerk, die wel enigszins overeenkwam met de kerken rond Waldm?nchen.



Ook even de Fallerprent:



Daarnaast nog wat rijdend materieel voor op de weg. Twee kleine auto's.



En een vrachtwagen met oplegger.



Dan zat er ook nog een zakje bij met twee extra dingetjes die vast ergens op de vrachtwagen of de oplegger thuis horen. Helaas wordt het nergens uitgelegd en plaatjes zijn er ook niet van. Maar misschien weet iemand het hier?



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #256 Gepost op: 2 april 2012, 15:36:25 »
Hoi Martin,

Leuke nieuwigheden weer.

Wat betreft "hemelsblauw" kijk eens op mijn site onder de knop "senery", even iets naar beneden scrollen voor een voorbeeld.
Het kleurnummer staat in de tekst.
Persoonlijk vond ik deze kleur goed over komen maar ja, meningen kunnen verschillen.
Ik geef het maar aan, maar zeg niet dat je deze kleur mo?t nemen, dat beslis je zelf.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #257 Gepost op: 5 april 2012, 16:52:49 »
De eerste schildersstreken zijn gezet. Schrok even toen ik wat bubbels zag ontstaan, maar dat schijnt normaal te zijn als je over behang heen verft. Het begint er in elk geval al aardig uit te zien, al zeg ik het zelf. Morgen en in het weekend de rest van deze muur afmaken en dan meteen ook de tegenover gelegen muur meenemen.





Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #258 Gepost op: 5 april 2012, 20:09:36 »
Mooiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #259 Gepost op: 5 april 2012, 20:11:55 »
Als behang nat wordt, gaat het inderdaad bobbels geven, maar die trekken weer weg als de verf droog is hoor.

Mooi helder kleurtje blauw..
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #260 Gepost op: 6 april 2012, 16:02:39 »
Zo, muur 1 is klaar. Voor de fotoshots meteen even twee treinen op de baan gezet. Morgen is de muur aan de andere kant van de kamer aan de beurt. Die hoeft niet zo laag als deze muur aan de rechterzijde, want daar is immers geen lager gelegen traject te bekennen.

Je ziet in de spiraal nog wel een stukje groen, maar dit is straks niet zichtbaar, dus waarom zou ik daar dan wel gaan verven.





Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #261 Gepost op: 6 april 2012, 16:05:58 »
Zo is het toch een heel ander gezicht.
Doe je die schuine muur ook nog.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #262 Gepost op: 6 april 2012, 16:11:07 »
Is zeker een ander gezicht. Het schuine deel is van dat zachtboard (volgens mij) dat ze veel in de jaren zestig bouw gebruikten. Ik kan me herinneren dat mijn vrouw bij het dakkapeldeel eerst een onderlaag gebruikte en daarna pas de juiste kleur verf. Ik denk dat ik wel veel muurverf over ga houden, genoeg om er twee, misschien wel drie keer overheen te gaan. Zou ik dit doen, dan vraagt dat wel een en ander van mijn atletisch vermogen, want helemaal rechtop kan ik er ook niet staan. En dan maar hopen dat ik mezelf niet onderspetter als ik de roller ga inzetten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #263 Gepost op: 6 april 2012, 16:20:20 »
Martin, ik denk dat het wat makkelijker zal werken als je de baan ervoor helemaal afdekt met plasticfolie en de roller op een verfstok zetten (bouwmarkt hebben die) dan kan je van de voorkant er makkelijker bij en het werkt nog beter ook, geen kracht uitoefenen maar gewoon rollen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #264 Gepost op: 6 april 2012, 20:02:15 »
Martin, ik denk dat het wat makkelijker zal werken als je de baan ervoor helemaal afdekt met plasticfolie

En vervolgens een vuilniszak over je hoofd zodat je niet onder de spetters komt.
Wel een doorzichtige nemen h?? Anders zie je niet wat je doet, hahahahaha.

Nee, geintje.

Als je rustig rolt zal het niet veel spetteren voor jezelf.
Verder de goede raad van Tom overnemen.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #265 Gepost op: 7 april 2012, 15:22:02 »
Hier de andere muur in het blauw gezet.



Ik heb inmiddels een telescoopstok aangeschaft om ook het schuine deel van het dak blauw te verven. Ongetwijfeld zal het zachtboard vocht opnemen en is het niet in ??n keer dekkend, er is genoeg verf over om dat deel zeker twee tot drie keer te verven. Tevens zal ik nog een paar plekjes op de muren meenemen om die beter dekkend te krijgen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #266 Gepost op: 7 april 2012, 16:40:01 »
Goed bezig.

Martin, misschien dat je voor de overige leden het kleurnummer door kunt geven in een van je updates?
Wie weet is er iemand die de kleur goed vind en deze ook wil toepassen.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #267 Gepost op: 7 april 2012, 17:09:44 »
Voor de belangstellenden het kleurnummer: IG 036-C. De basis is P. Afkomstig van de Gamma.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #268 Gepost op: 8 april 2012, 10:28:59 »
Roller op een telescoopstok gestoken en rustig rollen over het schuine deel. Maar toch geeft dit soms problemen en trek je een hele onderlaag met de roller mee, ook als de roller nog nat van de verf is. Dan begint het op sommige delen dus te bladeren. Wat is er dan aan de hand en wat moet je daar dan aan doen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #269 Gepost op: 8 april 2012, 10:43:26 »
Voorstrijken met een voorstrijkmiddel of met verdunde muurverf. 10% water er bij en dun opzetten, goed laten uitdrogen en morgen weer verder gaan.
Neem aan dat het gewone muurverf is op basis van acryl of latex.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #270 Gepost op: 8 april 2012, 10:48:25 »
Ja, het is gewoon muurverf op basis van acryl of latex. Niks mis mee. Dus als ik het goed begrijp, moet ik de verf dus verdunnen en dun opzetten (maar toch wel overal). Morgen verdergaan zit er niet in, dinsdag wel. Als het toch goed moet drogen, kan ik wel een dagje er tussen laten.

En moet ik dan nog een keer dun opzetten op de delen die al gedaan zijn en waar het dan soms bladert?

Maar heb je ook een idee waar dit dan vandaan komt?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #271 Gepost op: 8 april 2012, 12:12:29 »
Ja, het is gewoon muurverf op basis van acryl of latex. Niks mis mee. Dus als ik het goed begrijp, moet ik de verf dus verdunnen en dun opzetten (maar toch wel overal). Morgen verdergaan zit er niet in, dinsdag wel. Als het toch goed moet drogen, kan ik wel een dagje er tussen laten.

En moet ik dan nog een keer dun opzetten op de delen die al gedaan zijn en waar het dan soms bladert?

Maar heb je ook een idee waar dit dan vandaan komt?

Laat alles wat er op zit gewoon goed drogen. De reden kan zijn dat er al een ander soort verflaag op zit of dat het zachtboard is voorbehandeld met een laag die de latex niet direct pakt.
Moeilijk om dat zo aan te geven maar als je een deel van de verf verdunt, dus niet alles of een voorstrijkmiddel haalt dan zal het waarschijnlijk wel beter gaan.
Jammer dat ze je bij de Gamma niet goed hebben voorgelicht dat had je een hoop werk kunnen besparen.
Je moet er ook maar 1 keer overheen rollen, ga je meerdere keren over een baan dan haal je de eerste opzet er eigenlijk weer vanaf omdat deze nog niet goed aan de ondergrond is gehecht.

Heb je de schuine wand ook eerst nog goed schoongemaakt met bijv. amoniak, de boel moet wel goed vet en stofvrij zijn.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #272 Gepost op: 8 april 2012, 12:37:47 »
Je kan de Gamma niet de schuld geven, want ik zou aanvankelijk alleen de twee muren doen. Daar kwam later dankzij opmerkingen op diverse fora het schuine dak bij. Had het inderdaad goed moeten schoonmaken, want dat had ik dus eigenlijk niet gedaan,  :-[. Ik ga straks het nog niet geverfde deel eerst maar eens schoonmaken met een sopje. En dan met verdunde verf rollen. Dat laat ik dan drogen tot dinsdag of woensdag. Als het al wel geverfde deel (met de bladerdeeltjes) goed droog is, doe ik dat ook nog eerst met verdunde verf en dan na een paar dagen nog eens met onverdunde verf. Is dat een goede volgorde?

Het rolt toch wel lastig als je steeds afgebladerde stukjes van je roller moet wegnemen,  :P
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #273 Gepost op: 8 april 2012, 14:18:26 »
Martin, alles wat er al op zit hoef je niet over te doen.
Wel opletten dat het er goed op zit.
Met sopje schoonmaken, gewoon een doekje met wat Aamoniak is voldoende, met een sopje zou het weleens te nat kunnen worden en dan gaat het zachtboard misschien opzwellen.
Heb je enig idee wat de eerste laag verf is die er op zit.
??n laag verdunde verf moet voldoende zijn, dat is dan een soort van grondverf.
Daarna als het goed droog is met de onverdunde verf weer verder gaan.

Ja, ook dit hoort bij modelbouw, je wordt er wel steeds handiger door.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #274 Gepost op: 8 april 2012, 14:44:18 »
Nou, even het verhaal van het schuine dak verven. Dit liep dus lang niet zo gesmeerd als de muurtjes aan de zijkant van de baan. Vrolijk vanochtend met de roller aan de slag gegaan. Tot mijn verbazing begon de oude laag verf te bladderen en dat gaf een paar rare plekken in het geverfde deel. Ik heb geen idee wat voor spulletje eronder zit, dus daar kan ik weinig mee.

Even het resultaat van afstand:


En een close-upje van een van de zes lelijke plekken


Dus de raad van Tom opgevolgd en de boel goed schoongemaakt en daarna (even laten drogen natuurlijk) met wat verdunde verf verder gegaan en ook maar ??n keer een strook rollen. Dat gaf het volgende resultaat:


Dit laat ik nu maar eens lekker goed drogen tot dinsdag of woensdag en dan gaan we het smalle strookje nog met verdunde verf doen en daarna het geheel - waar het nog niet gepakt heeft - nog eens met onverdunde verf. Hopen maar dat ik nu genoeg heb. Het lijkt me dat ik die lelijke strukjes nog even goed moet aanpakken. Krulrandjes wegsteken/snijden en dat eerste deel van vanochtend nog even met een doekje met ammonia schoonmaken. Dan kan ik daarna alles hopelijk wel meteen blauw krijgen.

Ach ja, al doende leert men en ik laat me natuurlijk niet kisten door zo'n schuin dakje.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.