Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 440457 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #200 Gepost op: 25 december 2011, 11:42:06 »
Gisteren eind van de middag nog even een andere ballastmethode geprobeerd. Niet de ballastmortelmethode, maar die met lepeltje, borsteltje, water+afwasmiddel sprayen en indruppelen. Zeg maar de conventionele methode. Hoewel het allemaal nog niet 100 procent droog is, ben ik over het eerste stuk bij de stationssporen wel tevreden. Straks na het airbrushen gaat het er volgens mij ook best aardig uitzien.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #201 Gepost op: 25 december 2011, 12:21:38 »
Beste Martin,

Zie er niet verkeerd uit.
En ja, naar mate men bezig is en er handig in wordt gaat het steeds beter en makkelijker.
Het is belangrijk dat jij voor jezelf een methode hebt die je prettig aan voelt en dan komt het allemaal dik in orde.
Je bent op de goede weg.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #202 Gepost op: 27 december 2011, 14:17:11 »
Ik doe ook de lepelmethode. Tussen de bielzen gebruik ik een injectienaald met haast vloeibare lijm. Extreem veel werk en doe dit dan ook stukje voor stukje. Alles op het gemakkie :P

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #203 Gepost op: 27 december 2011, 15:04:07 »
Omdat ik fleischmann-rails met bedding heb - en het hier N-spoor betreft -, ga ik niet tussen de railstaven lopen rotzooien. Daar mag de airbrush zijn werk doen. Heb vandaag nog twee lange, rechte stukken gedaan. De ruimte tussen spoor 1 en 2, en spoor 2 en 3. Hier komen immers geen perrons, dus daar kan ik losgaan.

Vraagje: het perron bij spoor 3 is ook in dienst voor reizigers die via perron 4 vertrekken. Tussen spoor 4 en 5 ligt een behoorlijke open ruimte. Nu is spoor 5 de aanrij/afvoerroute voor de goederentreinen (zie ook mijn baanplan hier op pagina 1). Is het gebruikelijk om dit in zijn geheel ook te ballasten, of zou daar een tegelvloer passen, met eventueel een keetje ofzo?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #204 Gepost op: 27 december 2011, 19:24:11 »
Martin,

Wanneer deze situatie bij mij van toepassing zou zijn, zou ik de rails op die plaats ruim ballasten, en de tussenliggende ruimte van een "tegelpad" (wandelpad voor personeel en technisch personeel) met tussen de tegels en ballast "gras".
Ik zeg niet dat je het zo moet doen, zie het als een handreiking betreffende een idee. :-*

Zoek anders eens foto's vanuit het grootbedrijf als voorbeeld of om idee?n op te doen. ;)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #205 Gepost op: 28 december 2011, 17:36:47 »
Gisteren de ruimte tussen de sporen 1 en 2 ?n 2 en 3 verder geballast. Nog niet in de hoekjes bij de wissels. Misschien dat ik daar toch wat gemortelde ballast neerleg. Als het morgenochtend wat lichter is, zal ik nog wel een fotootje maken. Vandaag was het de hele dag schemerig.

Vandaag even langs de houtboer geweest voor perrons. Morgen kan ik het gezaagde materiaal ophalen. Dan kan ik ook de ruimte tussen de sporen en de perrons ballasten. Niet dat de perrons dan klaar zijn, maar na het indruppelen van de verdunde houtlijm haal ik de perrons meteen weer los. Het geheel zal toch eerst een airbrushje moeten krijgen. Overigens had ik wel even de bodemplaat van het station uit de doos gehaald. Die bleek dus niet helemaal recht te zijn, maar de druk van wat mdf op de bodemplaat begint al te werken. Hopelijk lukt het zo, anders moet ik naar een andere techniek toe.

Ik had nog even een pb aan Tom gestuurd. Ik meende me te herinneren dat je het verpakkingsdraad/band ook kan gebruiken voor de randen van de perrons, maar hij gaf meteen aan dat het bijna niet goed strak vast te maken is. Dat gaan we dan ook maar niet doen.

Riny, ik zat zelf ook aan tegels of een klein straatje te denken. In de buurt van de wissels komt natuurlijk een seinhuis te staan. Het is ook een mooie plek voor wat schakelkastjes.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #206 Gepost op: 28 december 2011, 23:54:29 »

Niet dat de perrons dan klaar zijn, maar na het indruppelen van de verdunde houtlijm haal ik de perrons meteen weer los.

Mvg,
Martin

Martin, ik ben bang dat je met het weghalen wat van je ballastwerk mee zal nemen en dat je dan later de perrons niet meer goed passend krijg.
Je kan beter later tegen de perrons aan ballasten zodat de ballast mooi tegen de perrons aan zal sluiten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #207 Gepost op: 29 december 2011, 00:30:23 »
Is genoteerd! De airbrusher had al aangegeven dat de perrons wat hem betreft ook meteen konden blijven liggen. Zal ik wel de perrons alvast moeten verven. In elk geval de zijkanten.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #208 Gepost op: 29 december 2011, 11:58:44 »
Drie fotootjes met twee verschillende camera's geschoten. Dat zie je ook wel aan het kleurverschil. Het was overigens buiten best wel donker, dus ik had een looplamp naast me liggen voor wat extra licht. Daardoor lijkt de ballast wat geler dan dat het in de werkelijkheid is. Maar ja, je hebt nu eenmaal van die donkere dagen in deze periode van het jaar. Ik moet spoor 2 tussen de spoorstaven op sommige plekken nog wat reinigen.







Straks de perronstukken ophalen. Maar daar moet ik eerst nog wat mee doen voordat ik verder kan.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #209 Gepost op: 29 december 2011, 14:53:10 »
Het perronhout is inmiddels opgehaald. Hier zie je het middenperron (of eilandperron). Rechtsachter zie je nog het zakspoor, met dus aan beide zijden perron. Aan deze kant van de bodemplaat van het station komt rechts ook nog een perron te lopen. Bedenk wel dat er nog perronplaten (ca. 1,5 mm dik) bovenop het mdf van 6 mm komt te liggen. Onder- en bovenkant ga ik dan ook niet verven, wel de zijkanten van de perrons. Dit zal een grijze kleur worden, met hier en daar wellicht een zwarte streep om de plaatvorming aan te geven? O ja, volgens een enkele encyclopedie hoort een eilandperron toch gauw zo'n 8 meter in beslag te nemen. Dat is in N 50 cm. Mijn eilandperron is niet breder dan 4 meter (25 cm). Zo heb ik ze in Duitsland ook geregeld gezien, zelfs op grote stations.

Omdat mijn gaatjes voor de draadjes vooral naast de rails zitten, heb ik wat goten in het grote perron gemaakt, zodat het over de draadjes heen kan worden geschoven en niet op een draadje steunt. Dat was overigens wel pas na het maken van de foto's, want op foto 2 zie je dat het perron niet helemaal plat op de onderplaat ligt.
Ik ga geen verpakkingsband gebruiken, simpelweg omdat dat breder is dan de hoogte van de perrondelen. En om dat nou over 1.40 meter kaarsrecht in te gaan korten, leek me geen goed plan. Los van het feit dat het ook niet breder moet worden tussen de sporen in.

Genoeg uitleg, over naar de foto's. Overzicht met rechtsachter het zakspoor:


Iets meer preiseraanzicht:


Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #210 Gepost op: 30 december 2011, 17:41:31 »
Heb een van de zakspoorperrons vandaag van spanband (dat draad dat gebruikt wordt om dozen dicht te binden) voorzien. Mij was aangeraden om dat met lijmklemmen te doen, maar dat was nog een hele klus. Niet alle lijmklemmen laten zich vastzetten op een stukje mdf van 6 mm breed! Daarom eerst de ene helft gedaan en zojuist de andere helft. Ik zag wel wat houtlijm er onderuit komen, maar dat werk ik morgen wel weg (wegsnijden wellicht). Ben benieuwd hoe het er dan uitziet. De bedoeling is om de perronrand zo wat meer reli?f te geven. Dat wordt fotootje maken morgen. En ook hier de rand grijs verven.

De zijkanten van het eilandperron (met enkele inkepingen voor de draadjes van de sporen) zijn nu helemaal grijs geverfd. Morgen dat deel van 1.40 meter bij 25 cm maar eens op de baan leggen en kijken of mijn langste wagon er nog steeds langs kan. De rijtuigen van de Regional Express in elk geval wel. Ik probeer het dan even met zo'n autotransporter. Die zijn ook lang en misschien nog iets breder (al komen die nooit en te nimmer op de sporen 3 en 4 te rijden). Het eilandperron krijgt geen spanband, want dan wordt het net even te breed.

En zo komt er nog een beetje schot in de baan. Volgende week ben ik alleen thuis en er zijn nog geen nieuwe opdrachten binnengekomen (dat is normaal voor de eerste week van januari, maar wel prettig als alle facturen van 2011 dan worden uitgekeerd), dus dan hoop ik nog een leuke slag te kunnen maken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #211 Gepost op: 2 januari 2012, 12:08:04 »
Langzaam zullen we deze week weer met de baan verder gaan. Maar eerst nog even een paar foto's met iets meer daglicht en geen kunstlicht van de stationssporen.

Allereerst een helikopterview. Tussen de drie rechtersporen is al geballast (nu wat minder geel uitgeslagen), alleen de ruimte tussen de buitenkant van de rail en het perron moet nog een beurt krijgen. Dat zijn marginale strookjes, dus wellicht dat ik die pas doe als de perrons gereed zijn. De zijkanten van het eilandperron heeft wel een grijs betonkleurtje gekregen, de bovenkant moet nog gevuld worden met perronplaten in steentjesvorm. Je ziet dat ik bij spoor 2 (op dezelfde hoogte als de autotransporter) nog wat schoon moet maken tussen de railstaven. Als je overigens denkt dat de lijm nog niet overal opgedroogd is, gezien de grijswitte vlekken, dan heb je het toch mis. Ik heb twee kleuren ballast gemengd en hier zie je net even wat meer van de lichtgrijze ballast. Laten we maar zeggen dat dit niet goed is gegaan en dat het later door de Hookyville Bahn gedeeltelijk vernieuwd is met een iets andere kleurstelling. Het zal overigens nog wel meevallen als de airbrush zijn werk heeft gedaan.



De vol;gende foto's geven een blik op het zakspoor. Bij het linkerperron is de binnenrand al 'versierd' met spanband. Dat kun je bij het zijaanzicht nog wel zien. En op deze foto zie ik ook nog wat korreltjes die op spoor 1 tussen de staven zijn beland. Dat is wel het prettige van de foto's. Je merkt dingen die je anders misschien niet zo opvallen. Het zakspoor is overigens prima geschikt voor de Lint en de Pendolino (BR614), die uit twee bakken bestaan, en de VT614 (drie bakken).



De laatste foto geeft een beeld van de lengte van de sporen. Van zakspoor gaat het perron voor het station langs en dan nog helemaal door naar de volgende wissel die nog na de autotransporter (rechts) komt. De triplexplaat, die nodig is om dezelfde hoogte te bereiken als de sporen op de blauwe ondervloer, wordt nog wel ingekort tot precies de rand van de tafel. Het perronstukje dat tussen het station en het zakspoor ligt, wordt nog wel aangepast naar de juiste lengte. Is nu net een tikkeltje te kort.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

jerry

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #212 Gepost op: 2 januari 2012, 16:32:50 »
martin
als je de ruimte tussen de autowagem en de linker 2 sporen bedoeld
maak er een smal asfalt /fietspad met links en rechts ballast en lekker veel wild gras en onkruid(is jou wel toevertrouwd) ;D

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #213 Gepost op: 2 januari 2012, 16:37:11 »
Dat is inderdaad de ruimte die ik bedoel. Het zal dan wel een doodlopend fietspad worden, want ik wil geen fietsers over wissels en sporen laten gaan. In de andere hoek, waar daadwerkelijk twee goederenoverslagsporen liggen, is het veel te gevaarlijk met rondrijdende vrachtwagens, kranen voor materiaal op de trein te zetten en stapels containers.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #214 Gepost op: 4 januari 2012, 12:33:26 »
Vanochtend was het weer eens wat lichter buiten, dus nog even een fotootje geschoten van het ballastwerk bij de twee goederensporen. Is nog niet tot aan de wissel gevorderd, maar daar wil ik liever niet met verdunde houtlijm gaan werken, maar toch met de mortelballastmethode. Die is gewoon wat minder vloeibaar. Die methode ga ik ook toepassen bij de wisselstraat.



Op dit moment zit spoor 4 aan de niet-perronkant ook in de ballast. Dat kan mooi vandaag opdrogen. Aan de perronkanten wordt voorlopig ook niet geballast. Ik wil de perrons eerst nog los houden, zodat ik ze helemaal kan afwerken met scenery, preisers en verlichting. Zoveel ballast zal er toch niet tussen de perrons (dat geldt ook voor de beide zijkanten van de goederensporen) komen. Dat zal marginaal zijn en dat daar dan niet de airbrush in de buurt is geweest, is niet zo'n groot probleem. Dat kan ik ook nog wel oplossen met wat poederwerk.

Vanmiddag nog de ruimte tussen spoor 5 en 6 (het uithaalspoor) ballasten en dan zijn we al een heel eind gevorderd. Nog even en dan kan Mister Airbrush zijn opwachting komen maken.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #215 Gepost op: 18 januari 2012, 16:11:53 »
Met nog iets meer dan een week te gaan voor de drukke werkperiode weer gaat beginnen, leek het me een mooi moment om nog eens wat aan de baan te doen. Gisteren en vandaag stond er voor de verandering eens geen ballastwerk op het programma, maar werken aan de brug die de spiraal in moet draaien.

Kortom: zaagwerk om hout op maat te krijgen, hier en daar wat schroeven erin ter versterking van de houtlijm (misschien overdreven, maar ach, je bent van de straat h?) en een deel van het trac? uitzagen. Via aluminiumstrips kan ik het trac? dan in elk geval op twee plaatsen ondersteunen, want het trac? draait buitenom twee draadeinden heen. Even een 6 mm gaatje geboord (twee plaatjes) en ringetjes de draadeinden op gedraaid. Daarna het bruggenhoofd maken (niet het echte, want dat gaat er straks iets anders uitzien) en vastzetten. Vervolgens het trac? vastgelijmd en geschroefd en ook al vastgelijmd met bisonlijm op het eerste aluminiumplaatje. Morgen of later deze week de hoogte voor het tweede plaatje vaststellen in verband met stijgingspercentage, maar dan zit het eerste deel in elk geval goed vast.

Ondertussen kwam ik er ook achter dat een wissel niet meer functioneerde. En dat was destijds tijdens het testen ?n met Koploper wel het geval. Geen idee wat er aan de hand was, maar de tong zat muurvast aan de spoorstaaf. Dus wissel eruit halen, nieuwe wissel teruggeplaatst en de aandrijving weer aan de wissel vastgezet. Het loopt wat stroef, maar de wissel gaat nu weer gewoon om. Zou het huidige stroeve misschien komen door de aandrijving? Experts mogen zich hier even over buigen, want anders zoek ik een andere aandrijving of ik schaf er nog even eentje aan. Anyway, het traject daar ligt weer prima.

Een argeloze lezer zou misschien denken dat ik daar met verdunde houtlijm heb lopen klooien en dat er korreltjes ballast op nare wijze zijn gaan werken. Maar ik heb bij deze wissel goed opgelet en bewust niet te dichtbij met de ?ballast leggen-besprenkelen-verdunde houtlijm druppelen-methode? gewerkt. Dat heb ik bij andere wissels ook niet gedaan. Daar ga ik nog aan de slag met de mortelballastmethode, alleen is het wachten even op de ballast van de Scenery Shop.

Natuurlijk heb ik ook even wat foto?s genomen. Let wel, de rails in de brug zijn niet de juiste rails, want hier komt een flex zonder bedding, en de brug zelf is ook nog los. Moet nog even wat verwering toepassen dor wat wit te drybrushen en her en der nog wat roestplekjes. Staat ook op korte termijn op het programma, want de rails moeten wel geballast worden en daarna komt de airbrush-specialist om alle rails bij te kleuren.

Op de eerste foto, preiser-overzicht vanuit de spiraal, zie je op de brug de rode Doppelstockwagens van de Regional Express. Onder de brug komt een NS1838 de spiraal uitgedraaid met wat nieuwe auto?s voor de bewoners van Hookyville. Voor wie nu wil opmerken dat het traject niet helemaal recht is, dat klopt. De draai de spiraal uit (het spoor gaat na de wissel ook nog verder omhoog) ligt een tikkie hoger dan het maaiveld van de baan. Het spoor daalt dus wel een klein stukje na de brug. Treinen gaan er verder prima overheen. Bij de schroevendraaier en een verdwaalde DoSto-wagen lag de ?nare? wissel.



Later ben ik met een helikoptervlucht mee geweest. Deze foto is genomen toen we redelijk dicht boven de brug vlogen. Dit is ook het punt waar de treinen straks uit de tunnel (uit de spiraal dus) weer zichtbaar worden. Ik zie dat ik nog een tikkie meer naar ?beneden? moet ballasten.



Hier zit de helikopter al weer een stukje hoger. Rechtsboven zie je weer de ?nare? wissel. Het aldaar rechtdoorgaande spoor loopt achter de spiraal langs en komt weer tevoorschijn op het raamwerk dat ik vorig jaar gemaakt had. Het resterende spiraalspoor en het brugspoor komen straks aan de bovenkant uit op het kookeiland, het achter de spiraal lopende spoor komt lager uit op het kookeiland. Maar goed, dat wordt pas gebouwd over een paar jaar als dit deel al redelijk gevorderd is qua scenery.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #216 Gepost op: 19 januari 2012, 15:08:48 »
Vandaag toch weer het nodige gedaan. Het zijn misschien geen grote veranderingen aan de baan, maar wel zaken die moeten gebeuren.

Ik heb de stootblokken weer teruggeplaatst en dit keer ook van lijm aan de onderkant voorzien. Tevens heb ik hier de ballast doorgetrokken en een stukje achter het stootblok langs laten lopen. Dit is een van de teruggeplaatste stootblokken. Aan de linkerzijde zie je de pas aangebrachte ballast. Deze is nog wit van de verdunde houtlijm. Rechts komt een laadperron, dus daar is (nog) geen ballast.



Op onderstaande foto heb je een kijkje net voorbij de wissel in de spiraal. Twee sporen gaan linksaf het zicht in en onder de brug door. E?n spoor draait nog een driekwart rondje mee in de spiraal om daar boven te komen. Tussen de twee houtblokjes in zie je de eerste aluminium uithouder zitten. Deze uithouder doet het goed. Iets lager dan dit spoorgebeuren, zie je achteraan nog het spoor dat om de spiraal heen loopt.



Hier een foto vanaf de andere zijde van de spiraal. Links de brug, rechts bij de lijmklem de tweede aluminium uithouder. Als je bij dat blokje hout een tikje naar rechts gaat, dan komt daar nog een extra steunpunt, zeg maar wat hout in een omgekeerde L-vorm. De uithouder wordt nog een klein beetje naar beneden bijgesteld, want dit spoor hoeft in principe niet te stijgen.



En dit is de situatie aan de achterzijde van de spiraal. Je ziet dat het 'brugspoor' om een draadeinde heen draait. Qua tussenruimte in de bocht, waar het brugspoor een stukje boven het lager gelegen spoor hangt, is er geen enkel probleem. Deze afstand is nog meer dan 6 cm. Ik kan dus nog zeker iets meer dan een dikke halve centimeter zakken. Komt nog bij dat achter de spiraal sowieso geen bovenleiding komt, dus dat maakt het allemaal nog iets makkelijker.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #217 Gepost op: 19 januari 2012, 16:19:45 »
Mooi om de vorderingen hier te zien.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #218 Gepost op: 20 januari 2012, 12:55:26 »
Nu het houten steunpunt en de tweede aluminum uithouder ook geplaatst zijn en het geheel waterpas is gezet, wordt het tijd om vooruit te kijken. Maar niet nadat ik nog even twee foto's heb geplaatst.

Allereerst het aanzicht van de zijkant van de spiraal. De tussenruimte is ook nog even goed getest.



En een blik van een geheel andere kant, namelijk vanuit een flatgebouw in Hookyville. Ik vind dit zelf wel een leuke foto die ook het beeld weergeeft wat ik voor ogen had. Drukte aan de rand van de spiraal, kruisende sporen en de stad die doorsneden wordt door een stijgende spoorlijn.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #219 Gepost op: 21 januari 2012, 08:55:09 »
Martin,

Je hebt er de vaart lekker in.
Leuk om te zien dat je lekker vooruit gaat, toppie.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #220 Gepost op: 21 januari 2012, 11:50:33 »
Ja, nu de tijd rijp is, wil ik wel de vaart erin houden. Dit weekend wordt het verder niets en maandag ook niet, maar dan heb ik wel weer wat ruimte. Vanaf begin februari is het afgelopen met de gein, want dan vragen drie verschillende tijdschriften weer een maand lang al mijn tijd. En tja, daar moet ik wel van leven, dus dat gaat voor.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #221 Gepost op: 25 januari 2012, 15:09:27 »
Ik heb vandaag de brug ingebouwd. Vastgezet met dubbelzijdig tape. Dat zit prima. Nu heb ik een flexrail zonder bedding aangebracht. LIjkt allemaal wel goed te zitten en de trein gaat er ook soepel overheen. Maar toch zit het me niet lekker. Ik merk dat in het midden van de brug de rails los ligt en een klein beetje omhoog komt. Dat is aan de overgang tussen de twee DoSto's misschien wel te zien. Wat zou nu een goede methode zijn om die rails beter vast te zetten: de hele strook rail met dubbelzijdig tape vastzetten, misschien wat hete lijm of is er nog iets anders te bedenken? Na de brug ligt de flex maar een klein beetje vast in de houtlijm, dus er kan nog wel wat worden geschoven.

Foto's:





Neemt niet weg dat ik wel tevreden ben met hoe dit hoekje eruit komt te zien.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #222 Gepost op: 25 januari 2012, 16:23:11 »
Het omhoog komen van de rail midden in de brug, ook al was het maar marginaal, zat me toch niet lekker. Heb de rail rechts van de brug losgehaald en daarna onder de rail in de brug een lange strook dubbelzijdig plakkend tape aangebracht. Vervolgens het geheel stevig aangedrukt en met wat zware dingetjes tijdelijk gefixeerd. Het ziet er nu wel goed uit.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #223 Gepost op: 25 januari 2012, 16:25:07 »
De hele strook vastzetten met dubbelzijdig tape.
Mocht dat tzt nog problemen geven dan kan je er altijd wat houtlijm in gieten en er dan even druk(gewicht) op zetten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #224 Gepost op: 25 januari 2012, 16:28:20 »
Jouw bericht heeft de mijne waarschijnlijk gekruist Tom, want nu zit er een lange strook onder de rail in de brug en de tape loopt zelfs nog een stukje aan de rechterkant door. Houtlijm erin gieten lijkt me wat lastig, want de brug is aan de onderkant niet helemaal dicht. Maar zoals ik hierboven net zei, zit het nu wel goed. Morgen nog even een laatste check met rijtuigen en dan kunnen we het hoekie omgaan door het uiteinde van de flex wat te flexen en aan te sluiten op een normale gebogen rail.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.