Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 441984 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #175 Gepost op: 12 oktober 2011, 15:48:50 »

Een prima idee!
Met dit soort dingen moet je net als Riny zegt in de planfase rekening houden en niet halverwege omswitchen als daar geen noodzaak toe is.

grt Piet.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #176 Gepost op: 12 oktober 2011, 20:26:31 »
Martin, dat laatste is een wijs besluit.
Lekker de boel de boel laten en hier en daar camoufleren.
Wat lage bosjes (ijslandsmos) een stapeltje houten bielzen, stukjes rail, werklieden langs de baan, enz. enz.
Geef ze ook een kleurtje met wat roest en zo, op den duur vallen ze in het niet en heb je heel veel tijdwinst geboekt door er niets aan te veranderen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #177 Gepost op: 13 oktober 2011, 15:47:58 »
Vanochtend door de werkster uit de woonkamer verdreven. Dan maar even niet werken en een nieuw stukje spoor van ballast voorzien. Dit is het deel waar ik nu bezig ben geweest.




Vanaf dezelfde plek draaien we de spiegelreflex de andere kant op. Heb nog wel moeite om in deze stand een scherp totaalbeeld te laten zien. Meer oefenen en misschien nog een andere stand van de camera instellen. Het blijft wel een mooi plekje. Op de hoek zie je nog een stuk van de oude Sony.




Voor de verandering even een helikopterview. Van iets voor het rode rijtuig tot de autotransporter bovenaan (bij de dikke viltstift) zitten de rails nu in de ballast.




En een zij aanzicht van de stad Hookyville. De huizen staan daar maar wat, dit is beslist niet de opstelling voor vast, maar het geeft het beeld net even een ander gezicht.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #178 Gepost op: 13 oktober 2011, 18:51:14 »
Hoi Martin,

zoals je wellicht hebt gelezen(+foto's) in het topic over wisselaandrijvingen omgekeerd monteren moet ik je zeggen dat ik het toendertijd
voor de wisselstraten bij het station wel heb gedaan en als er eenmaal scenery is aangebracht is het ook best wel leuk dat je er niets meer van ziet.
Echter heb ik nog veel meer wissels in het zicht liggen, maar ik prakizeer er niet over om die ook allemaal om te draaien.
Omdat, zoals je zelf al aangeeft het best wel veel en trikkie werk is. Ik ben het helemaal met Tom eens dat je het net zo goed kan camoufleren
en dat wat je daarna nog ziet, zie je na een poosje toch niet meer.
Ook ik heb overwogen om servo's te monteren, maar ik ben het helemaal met Piet eens dat het hype-achtige vormen begint aan te nemen.
Als je zo hier en daar eens wat leest lijkt het wel een soort race te worden wie de technisch meest perfecte baan heeft.

Het is voor ons allemaal best wel zinnig om de ontwikkelingen te volgen en eruit te pikken wat op je baan van toepassing kan zijn.
Wie van ons kent niet het gevoel dat als je overnieuw je baan moest bouwen (en genoeg geld en tijd zou hebben) je allles anders en beter zou doen.
Maar het blijft een hobby met wat geavanceerd speelgoed en het plezier eraan beleven staat voorop is mijn mening.
naar mijn idee ga je hartstikke lekker met de bouw van je baan dus ik zou me maar niet ergeren aan die wisselaandrijvingen.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #179 Gepost op: 14 oktober 2011, 11:14:06 »
Kees, Tom,

De camouflagetruc lijkt me ook het beste. Dan kan ik tenminste doorgaan met ballasten en andere zaken regelen. Zo soms kijk ik ook eens wat ik met de huizen aan moet. Het lijkt me leuk om een aantal stadshuizen wat hoger te plaatsen, zeg maar op een dijk, alleen is de gracht alllang gedempt. Hieronder een voorbeeld van wat ik bedoel. Let niet op de flats ernaast, want die ene staat er wel heel dicht op. Ik vond het zelf ook een aardige foto omdat je toch ook geballaste en begroende sporen ziet.






Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #180 Gepost op: 14 oktober 2011, 17:56:07 »
Leuk winkelpand trouwens. Waar is die van?

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #181 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:54:24 »
Gerard, het winkelpand is van Kibri, maar het is natuurlijk wel N-spoor. Ik weet niet of er een h0-versie van is.

Vanochtend scheen het zonnetje in Hookyville. Geeft weer een ander beeld aan de baan.




Vandaag tussen de werkzaamheden door misschien nog een stukje ballasten.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

bob

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #182 Gepost op: 15 oktober 2011, 11:50:02 »
Leuk winkelpand trouwens. Waar is die van?

Vandaag staat/stond [ligt eraan hoe laat en wanneer] je dit leest deze gebouwd in HO
voor een paar Euro te koop bij de modelspoorbeurs van msvw in Moesel te Weert.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #183 Gepost op: 15 oktober 2011, 15:50:19 »
Ik ben nog niet zo ver dat ik de stad Hookyville al kan gaan aanleggen, maar je moet toch eens wat panden neerzetten en een tijdje laten staan om te zien of je het wat vindt of dat je weer wat anders moet gaan verzinnen. Schuiven en op je laten inwerken. Op dit moment heb ik de stad in twee delen opgesplitst. Aan de brede kant van de tafel - waar het spoor een bocht maakt van 180 graden - zijn een paar laagbouw flats verschenen, er groeien opeens wat boompjes en er staan twee hoogbouwflats. Daarachter is de goederenoverlaadplaats gesitueerd. Niet met het juiste gebouw, maar voor de vorm staat er een loodsje en een kraan op een houten sokkel. Ook is een seinhuis neergezet. Dat geeft dan de volgende beelden:








Dan heb je het smalle deel van de stad, zeg maar daar waar ??n spoor omhoog gaat. Hier wil ik een schuine straat neerleggen met aan ??n zijde allemaal stadshuizen, een zijstraatje en dan nog wat stadshuizen. Het winkelpand staat er nu ook nog bij, maar ik vind dat eigenlijk niet passen. Dat pand moet meer naar het andere deel van de stad. Tegen het stijgende spoor aan komt ook nog een laagbouwflat. Links op ??n foto zie je al even een perron, maar dat is meer voor de maatvorming aldaar. Helemaal achteraan zie je nog twee hoogspanningsmasten staan (op de witte verhoging). Of die hier gaan komen, verwacht ik niet. Dat lijkt me meer iets voor het 'plattere' Esdorf. Apart is dat er al auto's rijden en dat er ook al mensen rondlopen. Die konden zeker niet wachten tot de plannen voor de stedelijke ontwikkeling van Hookyville gerealiseerd waren. Ergens moet ik nog even zoeken waar de dames van lichte zeden een pand gaan krijgen.








Zoals ik al zei, dit is maar spielerei. Eerlijk gezegd zouden er nog wel enkele panden bij kunnen, maar het is ook niet de bedoeling om de hele stad vol te bouwen. Uiteindelijk wil je toch vanaf preiserhoogte ook zicht op de stationssporen hebben. Suggesties voor panden en inrichting zijn natuurlijk altijd welkom. Ondertussen ballasten we vrolijk verder. En de ontwikkeling van de bergen zal toch voor de stedelijke bouw uit moeten gaan.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #184 Gepost op: 15 oktober 2011, 15:50:53 »
@bob

Laat ik nou nog geen 50 meter er vanaf te wonen, maar er niet naar toe hebben kunnen gaan vanwege werk  :(

bob

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #185 Gepost op: 15 oktober 2011, 17:21:34 »
Laat ik nou nog geen 50 meter er vanaf te wonen, maar er niet naar toe hebben kunnen gaan vanwege werk  :(

Treur niet :'( Ik heb dit pand al vaker zien staan/liggen en moet dan aan het Johnny Hoes gebouw  [dat nu ter ziele is]
denken tegenover het Station, terwijl het meer gelijkenis heeft met het winkelpand van Jose v/d Kerkhof dat er nu nog
staat.

GGoos

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #186 Gepost op: 15 oktober 2011, 23:23:25 »
 :) Ik kan a.d.h.v. de foto's niet zozeer het effect zien van de omvang van de stadsgebouwen op de omgeving. In mijn baan heb ik ook een fictieve stad als thema met wat knipogen naar Weert. Ook ik heb hoogbouw zoals de kantoorkolos van Kibri. Wellicht dat Hookies dat nog in beeld kan brengen?

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #187 Gepost op: 16 oktober 2011, 08:50:25 »
Je wilt een foto van de hele baan zien met de huizen erop zoals ze nu staan?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #188 Gepost op: 16 oktober 2011, 11:37:57 »
En dezelfde opbouw van de stad, maar dan met beelden vanuit andere hoeken.














Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #189 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:29:43 »
Martin,

leuk overzicht alleen jammer van dat groene behang en de witte achterwand.
Goed en opbouwende kritiek van mijn kan, schilderijtjes horen niet boven een modelbaan.

Plak er een achterwand op of ga het beschilderen, dan krijg je een veel betere indruk en meer diepte werking.

Ik heb geprobeerd met een beetje fotsjoppen een idee aan te zwengelen.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #190 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:39:42 »
Leuk geshopt Tom. Er zal ook zeker wat moeten gebeuren met die groenwitte achterwand, maar dat ga ik pas doen als er bergen zijn gebouwd. Moet eerst kijken hoe dat uitpakt qua hoogte en breedte. Maar die spiraal komt er wel mooi uit zeg!

En ja, die schilderijtjes. Ooit lag de baan meer dan een halve meter verder richting het schuine dak en toen hingen die schilderijtjes bij lange na niet boven de baan. Die blijven daar echt niet hangen als de baan wat meer gereedkomt.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #191 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:42:07 »
Martin,

ik denk dat je er beter aan doet eerst de achterwand te doen en dan pas de bergen, je kan namelijk de bergen beter aan de achterwand aanpassen dan de achterwand aan de bergen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #192 Gepost op: 16 oktober 2011, 12:49:47 »
Ik heb in mijn kennissenkring wel een paar goede landschapsschilders (vrouwen) zitten. Die hebben al eens aangeboden om wat te verven op de achterwand wanneer dat nodig is. Dat aanbod (meervoud) staat nog steeds. De hoogte van de bergen heeft ook te maken met de bereikbaarheid van bepaalde spoordelen en mijn reikwijdte, bijvoorbeeld vanuit de spiraal, want daarin kan ik gewoon staan. Ga er maar vanuit dat de spiraal een hoge berg wordt en dat het achterste deel van de sporen links van de spiraal ook grotendeels uit het zicht worden genomen door iets minder hoge bergen. Hier zal een deell uitneembaar moeten zijn of opklapbaar, voor als ik ooit bij die wissel moet komen. Dat is nog een lastig karwei, maar Tjerk heeft beloofd om me hierbij te helpen. Daar heb ik alle vertrouwen in.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #193 Gepost op: 24 oktober 2011, 12:54:54 »
Klein stukje gedaan met de 'groentjakmethode' van een collega N-spoorder. Qua kleur mag het nog wel wat gevarieerder en iets meer donker er doorheen, maar voor een eerste keer viel het me niet tegen. De pollen zijn toch redelijk 'geopend', iets wat je minder goed ziet als je in het echt naar dat stukje kijkt. Gelukkig vergroot de camera het een heel stuk uit.

Dit zijn 4,5 mm pollen van Polak, beetje geelachtige kleur. Ik heb ook nog wat donkerder spul liggen. Daar ga ik maar eens een mooe mix van maken.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #194 Gepost op: 24 oktober 2011, 13:13:17 »
Bij droog weer en een klein beetje wind wel oppassen met die pollen :P

Nee hoor, ziet er verdraaid goed uit, kan je de methode eens goed omschrijven want ik heb er nog nooit van gehoord "groentjakmethode" ?? geen flauw benul wat dat moet zijn of hoe dat gaat.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #195 Gepost op: 24 oktober 2011, 13:55:13 »
Thanks Tom. Hier komt de uitleg.

Je smeert een stukje wat je wil behandelen in met onverdunde houtlijm. Vervolgens neem je grasvezels van 4,5 mm-6 mm. Dat is voor N-spoor zo'n beetje de maximale maat. Ongetwijfeld worden die grasvezels ook wel in grotere maten gemaakt voor h0. Ze worden geleverd in grote bolletjes, dus je haalt ze eerst uit elkaar. Dan neem je wat vezels tussen je vingers. Je rolt ze heen en weer tussen je duim en wijsvinger, zodat het aan elkaar gaat zitten (waar je rolt). Pak een pincet of vingers van je andere hand en plant het gerolde deel in de houtlijm. Et voila. Daarna kun je er nog andere grassoorten overheen strooien of er tussen. De methode wordt zo genoemd op het N-spoorforum, maar dat is natuurlijk niet de echte naam,  :P.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #196 Gepost op: 24 oktober 2011, 14:28:20 »
Klein stukje gedaan met de 'groentjakmethode' van een collega N-spoorder.

Beste Martin,

Dit ziet er heel mooi uit, zeker als met kleuren kan varieren!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #197 Gepost op: 25 oktober 2011, 12:17:20 »
Gisteren was ik al wel wat verdergegaan met graspolletjes, maar dan de kleuren iets meer gemengd. Geeft toch weer een ander gezicht. Tussendoor wat kleinere grassoorten gestrooid. Vanochtend wel even de stofzuiger erop gezet om de losse delen weg te zuigen en op te vangen in een pantykousje. Kunnen we uiteindelijk toch weer hergebruiken. Voor de vorm staat op de laatste twee foto's nog even een wagon op de rails. Op die twee foto's zie je ook de overgang. Voor de kniesoren: de schaar moet er nog even in gezet worden om een wel erg hoge spriet weg te werken. De rails worden later pas bewerkt met een airbrush. Dan zie je de soldering ook niet meer zo. Qua graspollen kan dat allemaal best, want ze groeien niet helemaal tegen de spoorstaven aan.







Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Piet

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #198 Gepost op: 25 oktober 2011, 13:53:01 »
Het gaat er steeds beter uitzien Martin.
Klasse.

grt Piet.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #199 Gepost op: 24 december 2011, 12:48:39 »
Tussen het ballasten door ook nog wat gekocht toen ik een dagje in Zwolle was.

Een lange Arcademuur voor erg weinig. Dat komt omdat de middelste van de drie bogen gebroken is. En verder vier containers voor bij het goederendeel van mijn station.






Na de kerst weer verder met ballasten. Ben het wel een beetje zat.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.