Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 440447 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #825 Gepost op: 5 januari 2018, 22:37:07 »
Hallo Martin,

Kun je ons (vooral mijzelf, dus eigen belang) op de hoogte houden van de resultaten van ATF olie.
Ik wil dit zelf (waarschijnlijk) ook gaan proberen.

groeten Mark

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #826 Gepost op: 5 januari 2018, 22:51:11 »
Beste Martin,

En mochten mijn vrouw en ik je nog kunnen helpen met een fietstochtje of zo, dan hoor ik dat wel.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #827 Gepost op: 6 januari 2018, 00:00:53 »
Ps Martin, als je in Aken bent, ga dan even naar Hünerbein op de markt.
Dit is mijn modelspoorwinkel.

Heeft heel veel zowel nieuw als gebruikt.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #828 Gepost op: 6 januari 2018, 00:06:20 »
Daar ben ik net geweest Mark. Blader maar eens een pagina terug, :-).
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #829 Gepost op: 6 januari 2018, 09:01:51 »
Oeps, overheen gelezen.  :-[
Was zeker al half aan het slapen.  ;)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #830 Gepost op: 6 januari 2018, 11:47:24 »
Kun je ons (vooral mijzelf, dus eigen belang) op de hoogte houden van de resultaten van ATF olie.
Ik wil dit zelf (waarschijnlijk) ook gaan proberen.

Als mijn ervaring ook mag  ;)

Ik heb een testovaal van ongeveer 1 x 2½ meter, in messing rails. Dat zijn dus de meest voor vervuiling gevoelige rails! In het pre-ATF tijdperk betekende dat voor gebruik per definitie poetsen, en ook regelmatig schoonmaken met wasbenzine.

Een aantal jaar terug heb ik een minimale hoeveelheid ATF aangebracht. En wel door met een van de ATF vochtig maar niet nat(!) wattenstaafje de beide spoorstaven over circa 1½ centimeter te bestrijken. Daarna kan een trein het verdelen over de verdere baan, gewoon door rond te rijden. Resultaat: nooit meer rails reinigen, en altijd een goede stroomafname. De ATF behandeling herhaal ik ongeveer elke 9 maanden.

Daarnaast bouw ik met enkele anderen aan een h0 baan met nikkelzilver (nieuwzilver) rails. Ook daar lijkt ATF wel een wondermiddel.

Conclusie: ik ben zeer tevreden over het gebruik van ATF, zowel op messing als op nikkelzilver rails. Altijd lekker rijden zonder poetsen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #831 Gepost op: 6 januari 2018, 11:55:16 »
Conclusie: ik ben zeer tevreden over het gebruik van ATF, zowel op messing als op nikkelzilver rails. Altijd lekker rijden zonder poetsen.
Het is bijna alsof ik naar de TelSel zit te kijken  :D , maar in dit geval is het wel waar, toch?
Ik denk dat ik vandaag ook weer eens ga rijden, maar dan is het inderdaad eerst weer poetsen. Toch maar eens bij de auto-onderdelenwinkel langs...
Maar regelmatig stof afborstelen en -zuigen, dat blijft...  :(
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #832 Gepost op: 6 januari 2018, 15:36:22 »
Maar regelmatig stof afborstelen en -zuigen, dat blijft...  :(

Inderdaad, maar alleen om optische redenen (oftewel, ballast en scenery bedekt onder een laagje grijs stof, dat ziet er niet uit). Voor de stroomafname is het niet nodig.

Heeft er iemand een effectief middeltje tegen stof?  8) ;D 8) ;D 8)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #833 Gepost op: 6 januari 2018, 22:53:07 »
Binnenkort toch maar langs de automaterialenzaak.

Zijn er verschillen in ATF olie? Zoals bij motorolie?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #834 Gepost op: 6 januari 2018, 23:07:47 »
Zijn er verschillen in ATF olie? Zoals bij motorolie?
ATF staat volgens mij voor Automatic Transmission Fluid en wordt volgens mij ook gebruikt als hydraulische vloeistof in bijvoorbeeld remleidingen. Motorolie zou ik zeker niet gebruiken om je rails mee te behandelen omdat het stof aantrekt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #835 Gepost op: 6 januari 2018, 23:51:08 »
Ik heb op een beurs in Hilversum nog een klein flesje ATF op de kop kunnen tikken. Misschien komend weekeinde in Rijswijk ergens te vinden, of anders een week later in Houten?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #836 Gepost op: 7 januari 2018, 00:05:27 »
Rokon, vertegenwoordiger van Rautenhaus verkoopt flesje ATF. ATF is transmissie vloeistof.
Wat Rokon verkoopt is prima spul, ze staan altijd in Houten, vader en zoon (Ron)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #837 Gepost op: 7 januari 2018, 11:20:46 »
Zijn er verschillen in ATF olie? Zoals bij motorolie?

Zoals tussen de regels door al opgemerkt: ATF is geen olie. ATF is overigens ook geen remvloeistof en het is ook geen hydrauliekolie. Het zijn allemaal verschillende vloeistoffen met elk hun eigen - uiteenlopende - eigenschappen. Zo kun je bijvoorbeeld remvloeistof vaak goed gebruiken als afbijtmiddel om verf van je kunststof modellen te verwijderen...

Voor gebruik als verbeteraar van stroomafname volstaat elke ATF die in de autowereld verkrijgbaar is. Als je een vaste garage hebt en je gaat daarheen met een klein flesje, kan het maar zo gebeuren dat ze dat flesje gratis en voor niets voor je vullen. Als je het moet kopen, denk dan aan een tientje per liter. Er is ook hele dure, maar die heb je echt niet nodig. En al zou je als een kat negen levens hebben, dan krijg je een liter nog niet op.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #838 Gepost op: 7 januari 2018, 11:27:43 »
ATF staat volgens mij voor Automatic Transmission Fluid
Klopt helemaal. En Fluid betekent vloeistof, niet olie. De door sommigen - niet door jou, Wim - gebruikte naam "versnellingsbakolie" voor ATF klopt dus niet.

... en wordt volgens mij ook gebruikt als hydraulische vloeistof in bijvoorbeeld remleidingen.
Remvloeistof is net als ATF geen olie, maar heeft wel heel andere eigenschappen. Hydrauliekolie is wel olie, en heeft nog weer andere eigenschappen.

Motorolie zou ik zeker niet gebruiken om je rails mee te behandelen omdat het stof aantrekt.
Inderdaad. En bovendien wordt van motorolie wel de rails glad, en niet de stroomafname verbeterd. Je boert er dus alleen maar mee achteruit.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #839 Gepost op: 9 januari 2018, 07:15:56 »
Heren bedankt, ik zal deze week wat ATF vloeistof regelen.
Zodra de baan weer eens gepoetst is zal ik het aanbrengen.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #840 Gepost op: 14 januari 2018, 14:21:07 »
Ik kan nog niets zeggen over ATF, want zo ver ben ik nog niet gekomen.

Vandaag wel even naar de modelspoorbeurs in Rijswijk geweest. Beetje langs de banen gestruind en uiteraard ook het winkelgedeelte niet overgeslagen. Uiteraard bleef er het nodige aan mijn handen kleven.
* Twee wagens van bezorgdiensten (DPD en GLS).
* Een bus voor het Nederlands voetbalteam (Niederlande). Kan ik mooi iets doen met die KNVB-treinwagon voor een EK (of WK) in Duitsland.
* Een glasvezelpotlood. Mijn vorige exemplaar was wel zo ongeveer op. Kan ik mooi op korte termijn inzetten om mijn wissels wat schoner te krijgen.
* Een zak vol met loofbomen.
* Vier heggen.
* Een dubbelspoor tunnelportaal. Kan ik eindelijk eens die stad gaan inbouwen. Uiteraard wel uitneembaar als geheel, want buiten de straatverlichting is er nog weinig aan verlichting gedaan. Ook strepen op de weg en verkeersborden ontbreken nog, evenals auto's en personen.
* Drie doosjes met preisers. Een doosje met zittende mensen voor op de perrons of gewoon op een bankje in het stadse leven. En twee doosjes reizigers.



Met al dit heb ik wel een enorme bouwvoorraad. Hoop dit jaar toch het nodige aan de baan te kunnen doen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #841 Gepost op: 14 januari 2018, 14:25:20 »
Jij komt deze wintermaanden wel door, leuke spullen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #842 Gepost op: 14 januari 2018, 15:03:11 »
Leuke spulletjes weer Martin. Je bent niet voor niets gegaan. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #843 Gepost op: 14 januari 2018, 15:08:47 »
Daar kun je Hookyville mooi mee aankleden, Martin.  Goeie score.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #844 Gepost op: 14 januari 2018, 23:21:47 »
Mooie score, zeker die tunnelingang.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #845 Gepost op: 3 april 2018, 11:58:55 »
Afgelopen zondag was ik jarig. Dat leverde al wat cadeaus op voor de modelspoorbaan. En geld en bonnen om nog meer aan te schaffen, zeker nu de plaatselijke treinenboer een andere koers gaat varen. Het is nu wel drie halen, twee betalen! Dus ik ga zeker nog een keer toeslaan in de komende weken.

De oogst tot nu:
- containerwagen van Hamburg Sud (Flm)
- containerwagen Rocky Rail met twee containers
- een fontein die mooi midden op het grote kruispunt kan komen te staan. Daar waar je de lange laan in kan draaien. Ik wilde daar een standbeeld, maar kon geen geschikt standbeeld vinden. Deze fontein gaat daar nu dienst doen
- Bewoners: jagers met wild, campinggasten en baanpersoneel.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #846 Gepost op: 3 april 2018, 12:48:46 »
Weer erg veel moois Martin. Nu nog tijd om het neer te zetten. 8)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #847 Gepost op: 3 april 2018, 12:50:44 »
Ja, dat is nog wel een dingetje, :-)
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #848 Gepost op: 3 april 2018, 13:24:59 »
Nou ja, die Preisertjes lopen natuurlijk niet zelf naar hun plek.  :o Dát zou wat zijn! Dan gaan ze staan waar ze willen. Je moet wel zelf een beetje de regie in handen blijven houden anders wordt het een rommeltje.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #849 Gepost op: 7 mei 2019, 14:05:23 »
Een jaar is voorbijgegaan en er is niks gebeurd aan de treinbaan. Te druk met werk en privé (geen ellende hoor). Nu loopt de baan ook niet weg, maar als ik weer eens wat wil doen, zal ik toch even door deze zooi heen moeten, :-).







Je begrijpt dat dit heel wat tijd gaat vergen en dat er voorlopig nog niets anders te melden is.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.