Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 440416 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #125 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:27:18 »
Heren, dank voor uw medewerking alhier en achter de schermen. Bij de houtboer is al wat hout besteld, alu-profiel ga ik naar kijken als de houten frames gereed zijn voor plaatsing, want dan weet ik exact hoelang het profiel moet zijn. Hopelijk kan ik deze week tussen de bedrijven door nog wat gaan freubelen en het alhier tonen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #126 Gepost op: 31 augustus 2011, 14:53:11 »
De houtboer had nog niet alles gereed, maar ik heb al een vurenhouten lat mee kunnen nemen en meteen even een stuk mdf plaat laten zagen op maat (10 cm breed). De rest komt morgen gereed. Maar dat betekende dat ik tussen een interview en het uitwerken daarvan al een paar werkzaamheden kon uitvoeren.

Allereerst de vurenhouten lat aan het frame verlijmd, waarbij ik ervoor gezorgd heb dat de 15 mm mdf strook er precies tussen past. De klemmen zorgen voor de nodige druk, morgen jas ik er nog een paar schroeven doorheen.




Hier ligt de uitbreidingsstrook al te wachten op een mdf-verflaag. De zaagkanten zijn al bewerkt met houtlijm.




Op de foto's is dus nu ook duidelijk het lager gelegen spoorlijntje te zien. Het vraagstuk van vorige week en het weekend, de hogere spoorlijn, komt hier dus nagenoeg pal overheen, al zal deze lijn aan de voorzijde naar rechts afbuigen.

Morgen een begrafenis en vrijdag twee interviews. Ben bang dat ik pas in het weekend verder constructief werk kan doen, al zou ik ??n kant van de mdf-strook al eerder in de verf kunnen zetten.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #127 Gepost op: 31 augustus 2011, 18:34:54 »
Ziet er weer veel belovend uit.
Je gebruikt wel erg veel klemmen, ik zou er niet meer dan 2 op hebben gezet, maar ja wat maakt het uit, vast is vast.

Oh ja, als je het helemaal hebt verlijmd zijn die schroeven echt niet meer nodig, zeker na de druk van de klemmen gaat dat NOOIT meer los ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

jerry

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #128 Gepost op: 31 augustus 2011, 19:04:36 »
gaat weer lekker zo
en tom
moet je mn kleinkinderen even lenen
die halen dingen los waar ik niet meer aan wil beginnen :o

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #129 Gepost op: 31 augustus 2011, 20:00:09 »
gaat weer lekker zo
en tom
moet je mn kleinkinderen even lenen
die halen dingen los waar ik niet meer aan wil beginnen :o

dat geloof ik wel.
alleen geen hout op hout verlijmd met witte houtlijm wat onder druk heeft gestaan, dat lukt alleen maar met een bijl of een zaag, hahahahaha :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #130 Gepost op: 3 september 2011, 00:38:12 »
Rest van het hout is ook gearriveerd. De mdf-plaat is met lijm en verf voorbehandeld en kan morgen alvast een plekje krijgen. Ook de alu-strip is er, maar het is er een van een meter. Kun je deze met een ijzerzaag inkorten of heb je daar weer een andere tool voor nodig?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #131 Gepost op: 3 september 2011, 00:51:15 »
Kan gewoon met een ijzerzaag.
Rustig zagen zodat de zaag niet scheef wegloopt.
Daarna bramen even met de zoetvijl weghalen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #132 Gepost op: 3 september 2011, 14:28:54 »
Inmiddels zijn de eerste resultaten zichtbaar van de uitbreiding die nodig is voor het hoger gelegen spoortje.

De mdf-plaat is gekoppeld aan de dikke vurenhouten lat. In het midden zit een ijzeren steunpunt bevestigd. Ik heb er nog twee en die ga ik in de hoeken doen. Links zie je dat het uitbreidingsdeel dat ooit aan de spiraaltafel was gemaakt iets hoger ligt. Dat is geen gezichtsbedrog noch het gevolg van kromtrekken. Zo is het ooit bevestigd en dat wordt straks vanzelf wel gecamoufleerd. De voorkant van de witte lat heeft last van druipers. Gaan we ook nog wel eens wat aan doen.

Foto's:





Straks eens even wat frames gaan opbouwen. Wordt ook weer een fijn klusje,  :P.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #133 Gepost op: 3 september 2011, 17:27:12 »
Beter een druiper aan je plank dan een druiper aan je ....... :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #134 Gepost op: 3 september 2011, 17:51:57 »
Beter een druiper aan je plank dan een druiper aan je ....... :P
Ja, ja, zo kan hij wel weer baas Tom?



 TIP.............Martin, altijd met je kwast (waar de verf aanzit) naar de randen, in ??n richting, toewerken.


Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #135 Gepost op: 3 september 2011, 18:16:07 »
We zullen de randjes met die druipers nog wel even goed schuren en bijwerken.

Ondertussen wel doorgegaan, ook al is het redelijk saunatisch te noemen. De beugels zijn nu op drie plekken onder de strook mdf bevestigd. Verder zijn er acht halve frames in elkaar gezet met houtlijm en een schroef. Dit mag nu even rusten (en ik ook) en dan worden de frames morgen helemaal in elkaar gezet. Volgende stap is het uitzagen van het trac? voor de kwart boog en dat aan laten sluiten op het al eerder gemaakte strookje van 75 cm. Rechts op de foto's zie je een bruine oprit recht omhoog staan. Dit is het punt waar de 75 cm strook ophoudt en de boog gaat beginnen.Ook is er al een alu-profiel (2x2) in huis gehaald. Dat zal ik morgen nog wel even op maat moeten zagen. Als het buiten niet plenst. En zo gaan we weer lekker door.





Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #136 Gepost op: 4 september 2011, 00:33:22 »
Ziet er allemaal goed uit.
Nu lekker verder borduren. :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #137 Gepost op: 4 september 2011, 09:36:34 »
Ziet er solide uit Martin, daar kun je lekker op doorbouwen.
Probeer het raamwerk straks links aan de bovenkant met een dwarslatje aan je spiraal vast te zetten.
Dat voorkomt later het heen en weer bewegen zodat je scenery geen kleine scheurtjes krijgt.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #138 Gepost op: 4 september 2011, 12:15:06 »
Zo, de vaart zat er vanochtend even goed in. Naar de Gamma geweest om een plaat 8 mm mdf te halen (122x61mm) voor het gebogen trac? en het rechte vervolg, meteen even de juiste verf meegenomen voor mdf, want die was op. De vurenhouten frames zijn verlijmd en vastgeschroefd en op het lange stuk is nog een perfect passend middenstuk aangebracht. Lijkt me een retestrak frame. Alle delen staan nog wel los van elkaar, maar zeker dat achterste deel rechts, waar een 90 graden hoek wordt gemaakt, komt nog aan elkaar vast te zitten. En natuurlijk ga ik ook nog proberen om de frames aan de binnenkant met een latje aan de spiraal vast te zetten.






Na het passend zagen van het middenstukje, meteen het afgetekende trac? van mdf uitgezaagd en bijgeschuurd. Net op tijd klaar voordat het hier begon te regenen. Op dit moment is het trac? aan ??n kant (en ??n zijkant) in de verf gezet. Dat ligt nu te drogen en gezien de warmte op zolder zal dat redelijk snel gaan. Misschien kan ik tegen de avond de andere kant nog een likje verf geven. Daarna zal het wel weer even rustig worden, want ik moet vandaag nog twee interviews en een persbericht uitwerken en morgenmiddag heb ik zelfs drie interviews achter elkaar. Misschien dat ik dinsdag of woensdag tussen de bedrijven door nog even verder kan gaan, want dan moet ik het alu-profiel op maat maken en natuurlijk kijken of het zo allemaal klopt als ik berekend en nagemeten had. Als dit allemaal gereed is, kan ik verder met het spoor dat via de brug de spiraal ingaat, zodat ik daarna voor een lange tijd klaar ben met rails leggen en draadjes trekken en solderen.




Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #139 Gepost op: 4 september 2011, 17:22:05 »
Zo, daar zat zeker goed de vaart in en mooi strak werk.
Ik vraag me alleen af waarom je het MDF verft, dat is toch zonde van de verf en zonde van de tijd.
Niemand ziet er iets van.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #140 Gepost op: 4 september 2011, 17:29:25 »
Geleerden hebben mij altijd voorgehouden dat je met deze speciale mdf-verf de werking van het mdf tegen kunt gaan. Dus dat vocht minder tot geen invloed heeft. Ik heb dat voor het eerst gedaan toen ik de grote platen van de boventafel ging plaatsen. Gelukkig is het niet zoveel werk. Maar als je zegt dat het geen reet uitmaakt (net als de zaagplekken aansmeren met houtlijm), dan kan ik me die moeite straks ook besparen. Overigens heb ik de andere zijde van het deel ook al geverfd.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het frame er zelf ook wel strak uit vind zien.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Frans

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #141 Gepost op: 4 september 2011, 18:16:40 »
Ziet er zeker stak uit,mooi gedaan

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #142 Gepost op: 4 september 2011, 20:06:20 »
Zolang het MDF niet is blootgesteld aan vocht kan het gewoon onbehandelt gebruikt worden als ondergrond van de modelbaan.

Als het voor wat voor een doeleinde dan ook geverfd moet worden dan heeft het insmeren van de kopsekanten met houtlijm wel degelijk zin zo dat de verf er niet gelijk helemaal in wordt opgezogen.
De bovenkanten zijn zo hard en dicht dat die na een keer gronden, schuren en 2 keer aflakken super glad zijn, mits natuurlijk er tussendoor met heel fijn schuurpapier de lagen worden glad geschuurd.

Voor de doeleinde waar wij en jij het voor gebruiken is zolang het niet in het zicht zit aflakken dan ook zonde van de tijd en heeft geen functie.
Aannemend dat jouw zolder gewoon net als vele ruimtes in huis droog is.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #143 Gepost op: 4 september 2011, 20:31:42 »
Beste Martin,

Ziet er allemaal goed verzorgd uit, jij komt er wel.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #144 Gepost op: 11 september 2011, 14:39:13 »
Vandaag eindelijk weer even wat tijd gehad om met de bouw verder te gaan. Wat is er zoal gebeurd. Ten eerste is het aluprofiel bevestigd aan het lange rechte stuk. Aan het eind is een ruimte opengehouden om via een houtje onder het trac? het rechte deel te verbinden met het boogdeel. Verder zijn alle frames vastgezet. De buitenframes, die in een hoek van 90 graden staan, zijn aan elkaar gekoppeld. De binnenframes zijn met latjes verbonden aan de spiraal om, zoals Kees adviseerde, eventuele sceneryscheuren te voorkomen. Op de onderste foto zie je die latjes enigszins zitten.

Onder de trac?delen komen vurenhouten latjes van 27x18. Daar heb ik een hele lange lat van, dus die stukjes moet ik nog wel pasklaar zagen. Nu heb ik snel even twee latjes van 18x18 gepakt om in elk geval een beeld te geven van wat de bedoeling is. Voor de vorm heb ik even een paar rails neergelegd, maar die liggen ?n niet recht ?n ook niet vastgelijmd. Eerst moet er nog blauwe ondervloer op bevestigd worden. Het trac? is nu nog los, maar wellicht heb ik volgend weekend ergens wat ruimte om het dan echt vast te gaan zetten.

Foto?s zeggen altijd meer dan woorden, dus bij deze.










Om het nog even weer te geven heb ik ook een plaatje van wat afstand geschoten, weliswaar niet zo scherp, maar het maakt het allemaal wel duidelijk. Door het stijgen van de spiraal lijkt het net alsof het rechte trac? verzakt, maar dat is dus niet zo. Dat deel gaat gewoon op dezelfde hoogte richting de boog. Aan het eind van het gebogen trac? komt een wissel voor een inhaalspoor naar het kookeiland  en dat spoor zal dan nog een stukje moeten stijgen. Maar dat is voor later.




Nu waren van de week ook twee tunnelportalen binnengekomen. Spul dat ook makkelijk te versnijden is. Ze moeten dienst doen als maatvorming voor de andere dubbelsporige tunnelportalen. Ik heb ??n portaal even neergezet met wat houtsteuntjes op een plek waar die straks dus niet komt te staan. Ook hier gaat het dus weer om een stukje beeld- en maatvorming.






Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #145 Gepost op: 11 september 2011, 16:00:34 »
Nou, nou Martin,

De gang zit er weer goed in. (beter dan bij mij)
Je bent lekker opgeschoten en ziet er, via de foto's, goed uit. ;)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #146 Gepost op: 18 september 2011, 16:23:14 »
Vandaag weer eens een gaatje gevonden om wat op zolder te klussen. Dwarsbalkjes gezaagd, bevestigd en het trac? geplaatst. Wel eerst van blauwe ondervloer voorzien. Foto's:

Het lange rechte stuk dat bovenaan aansluit op de grote tafel.



Totaaloverzichtje van de hoek en de boog.



Beetje ingezoomd op de 185 die met wat auto's (minus de gestolen auto) op weg is naar Esdorf. Helaas zijn de spoorwegbouwers nog lang niet zover en remt de machinist net op tijd voor een enorme krater. Dat wordt achteruit terugrijden naar Hookyville.


Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #147 Gepost op: 18 september 2011, 19:38:14 »
hoi Martin,

't gaat er wel op lijken he. Leuk zo dat extra spoor, wel een pittige constuctie daar kun je wel een stukje scenery aan hangen.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #148 Gepost op: 19 september 2011, 09:14:19 »
Dat is weer een moois stukje aanbouw.
Kijk wel uit met het achteruit rijden, volgens mij sluit het spoor dan ok niet helemaal aan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #149 Gepost op: 20 september 2011, 18:49:29 »
Beste Martin,

Dat ziet er stevig uit.  :o (wel netjes gedaan)
Ben je van plan om in de toekomst LGB te gaan rijden?
Zo ja, dan is de constructie in ieder geval stevig genoeg. (even lekker plagen) ;D

Nee Martin, toppie uitgevoerd.