Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 442477 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #725 Gepost op: 28 februari 2015, 14:49:02 »
Misschien kan je hanglampen maken Martin van ledjes met een ringetje er om.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #726 Gepost op: 28 februari 2015, 15:13:08 »
...of een rolletje Chinese ledjes in strookjes tegen het plafond. Je moet nog wel even wat verzinnen tegen het doorschijnen van de verlichting. Die lichtkleurige muren kunnen nogal wat licht doorlaten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #727 Gepost op: 28 februari 2015, 15:18:06 »
Dat was mijn idee ook Wim. Maar de strips dan steeds in het midden en niet teveel aan de zijkanten vanwege het doorschijnen.

Hanglampen is ook een fantastisch idee, maar dat is voor mij net hogere wiskunde. Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik weet dat je dat niet moet zeggen, maar ik ken mijn eigen grenzen wel.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #728 Gepost op: 28 februari 2015, 16:18:34 »
Dat krijg ik niet voor elkaar. Ik weet dat je dat niet moet zeggen, maar ik ken mijn eigen grenzen wel.
Ik denk dat de meesten van ons jouw grenzen wel een beetje kennen en volgens mijn bescheiden inschatting liggen die aardig hoog.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #729 Gepost op: 28 februari 2015, 16:46:22 »
Wim, dat is aardig van je, maar ik zie dat toch anders. Ik heb nul komma nul technische kennis en mijn handvaardigheid valt ook wel mee. Vaak stel ik iets uit, zoals met solderen van die draadjes aan die kleine railstaven. Ik heb dat echt bij iemand een middag moeten oefenen voordat ik het aandurfde om het op de echte rails te doen. Nu draai ik mijn hand er niet meer voor om. Zelfde gold voor Koploper. Het boek wel ingelezen, maar uiteindelijk moet je het toch in de praktijk voor elkaar krijgen. Op één stopsectie na werkte het aardig en konden treinen ook rijden. Daar moet ik te zijner tijd nog even naar kijken net als een wissel die niet helemaal omklapt. Mogelijk een lijnmrestje.

Maar goed, verlichting is ook zoiets. Gedoe met weerstanden, maar de straatlantaarns in Hookyville branden wel. Eentje iets te fel, dat zal een analoge variant geweest zijn, dus die moet ik even vervangen. Ook het ledje bij het pand waar je overdekt loopt is me wel gelukt. Maar nu ledjes met ringen? Hoe sluit je dat aan? Hoe bevestig ik dat? Daar heb ik dus werkelijk geen idee van. En ik wil het niet riskeren dat er iets mis gaat met dit stationsgebouw dat ook nog een emotionele waarde heeft. Dan ga ik liever vragen aan Pierre of hij het me face to face uit kan leggen. Hij woont niet zo ver hier vandaan.

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #730 Gepost op: 28 februari 2015, 17:21:28 »
ik wil het niet riskeren dat er iets mis gaat met dit stationsgebouw dat ook nog een emotionele waarde heeft. Dan ga ik liever vragen aan Pierre of hij het me face to face uit kan leggen. Hij woont niet zo ver hier vandaan.

Je weet het Martin .... je bent altijd welkom ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #731 Gepost op: 28 februari 2015, 18:16:00 »
Face-to-face uitleggen?  :o
En wij dan?!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #732 Gepost op: 28 februari 2015, 19:34:04 »
Face-to-face uitleggen?  :o
En wij dan?!

Jij bent ook welkom. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #733 Gepost op: 1 maart 2015, 11:35:31 »
Geen paniek Wim. Dan zal ik alles hier ook nog eens uitleggen, met beelden erbij.

Pierre, I'll keep that in mind.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #734 Gepost op: 1 maart 2015, 12:20:30 »
Kijk, zo hebben wij er ook nog wat aan. Maar er staat mij bij dat @Pierre al een keer een draadje heeft gehad waarin-ie uitlegt hoe je lampjes met ringetjes maakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #735 Gepost op: 1 maart 2015, 12:23:30 »
h0-stijl Wim. Dit is wellicht toch wat kleiner. Daarnaast vind ik draadjes altijd moeilijk te volgen. Komt vast wel goed.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #736 Gepost op: 1 maart 2015, 12:38:17 »
Sorry, je hebt gelijk: H0 is natuurlijk heel wat anders.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #737 Gepost op: 2 maart 2015, 15:31:56 »
Druk weekend gehad en zo direct ook weer op interview, maar in de stationshal zijn al drie mensen gesignaleerd. Een daarvan staat achter de balie, maar hij mist nog iets van een bureau of kast. Zo kan hij geen kaartjes verkopen. Foto uit de losse pols genomen met de oude camera en niet helemaal superscherp en goed belicht, maar het gaat om het idee. De gemeente Hookyville krijgt trouwens ook nog een gepeperde rekening, want de vloer is niet goed gemaakt. Gelukkig komt er nog een automaat voor snoep en drank links van die deur naar het magazijn...

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #738 Gepost op: 3 maart 2015, 16:41:43 »
Die foto van gisteren was natuurlijk geen topper. Vandaag verder gegaan en wat mensen op stoelen geplaatst. Die worden dan in de restauratie neergezet. Aan tafeltjes. Alleen moet het aan de rechterkant iets minder breeduit, want daar zit nog een muur met een deur naar een andere ruimte. Geen probleem, want de stoelen en tafeltjes staan nog niet vast.




Op deze foto zie je de stationshal met links de man van de spoorwegen en in het midden twee mensen die samen naar het perron lopen. Rechts zie je nog een deel van de restauratie. Links zie je ook al een muur van de opslagruimte.



Nu weer even pas op de plaats maken en in oude dozen kijken of ik nog iets van kasten heb en waar die cola-automaat is gebleven. Moet natuurlijk ook nog ergens een kaart vandaan toveren voor op de muur. En dan komt er binnenkort ook nog een pakje met meubilair vanuit Duitsland. Voor iemand erover begint, ik ben nog niet klaar met de trap bij de ingang van het station.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #739 Gepost op: 8 maart 2015, 15:04:49 »
Even een kleine update. Het wordt al wat drukker in de stationshal van Hookyville. De muur links is de afscheiding van een andere opslagruimte en de restauratie. Rechts achterin is een vuilnisbak geplaatst en in het hokje is nu ook een kast geplaatst. Je zou het bijna missen, maar de stationsmedewerker staat iemand te woord. Ho, wacht eens even, zie ik daar de schilders er nu vandoor gaan?



De kast komt uit een pakje uit Duitsland van de firma Luetke, met kantoorinrichting: 40 stoelen, 16 bureaus voor 1 persoon, 18 bureaus voor twee personen, 18 sideboards, 20 kasten, 12 fauteuils en 6 twee- of driepersoonsbanken. De foto is van Luetke.



Met een beetje geluk kan er morgen weer wat verder geknutseld worden.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #740 Gepost op: 8 maart 2015, 20:06:23 »
Het wordt steeds gezelliger :)!

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #741 Gepost op: 10 maart 2015, 14:52:29 »
Even drie foto's van voren om de gestaag voortgaande bouw van Station Hookyville te laten zien. Het restauratiedeel, de glazen pui en het totaal. Let wel: er moet nog wel wat gebeuren, zoals posters op de muren, routekaart etc.







Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #742 Gepost op: 10 maart 2015, 15:09:09 »
Maar je maakt wel 'meters' zo Martin.
Mooi schoon strak werk hoor!

grt Piet.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #743 Gepost op: 11 maart 2015, 16:04:24 »
En zie daar: het station heeft nu ook voor verdwaalde reizigers een naam gekregen. Ok, hier ziet het er nog niet heel erg netjes en recht uit. Heb nog wat bijgesneden en dat maakt het veel beter (smaller en rechter en die grijze bovenlaag is verdwenen). Alleen had ik toen de foto al genomen. Het gaat ook meer om het idee.



Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #744 Gepost op: 11 maart 2015, 16:13:45 »

Ik kan niet anders zeggen.

grt Piet.

Offline Rob Bosman

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 895
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #745 Gepost op: 11 maart 2015, 16:40:13 »
Het wordt in één woord SCHITTEREND
2 spoor digitaal, Nederland, materiaal wat nu rijdt, HSL/Betuwelijn en Industrie/haven.
Roco Z21, loconet, iTtrain is de bedoeling.

Groet Rob

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #746 Gepost op: 11 maart 2015, 17:15:47 »
Je gaat lekker :)!

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #747 Gepost op: 17 maart 2015, 14:58:30 »
Even een update van Station Hookyville. Mind you, alle daken zijn nog los, want er moet nog verlichting worden aangebracht. Verder moet ik het perron aan de achterkant en de trap aan de voorkant nog een keer verven, want ik ben nog niet tevreden. Als dat gebeurd is, kan ik bankjes en prullenbakken gaan plaatsen. De klokken aan voor- en achterkant en de plantenbakken moeten ook nog geplaatst worden.

De voorzijde:


De achterzijde, waar je ziet dat de onderplaat hier niet 100% recht liep in het midden. Aan de binnenkant is al folie aangebracht tegen lichtlekkage, maar ik ga nog kijken of ik ook aan de zichtkant nog wat kan rommelen om het weg te werken. Wellicht hier dan een cola-automaat en wat onkruid of een plantenbak.


En nog eentje van de binnenkant van de hal zonder dak. Dan is meteen duidelijk dat die vrouw niet zo maar naar een muur stond te kijken, maar op zoek is naar een route.


Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #748 Gepost op: 17 maart 2015, 15:14:25 »
Mooi stukje werk Martin in dat priegelformaat. ;)

Kieren in een bouwpakket vul ik meestal gewoon op met witte houtlijm Martin. Rechtstreeks uit de flacon met een smalle tuit haaks op het werkstuk er zachtjes een beetje in persen. Daarna met een stukje karton of een dubbelgevouwen papiertje de hoek glad strijken en de overtollige lijm weg vegen. Soms als de kier wat groot is moet je je het nog een 2e keer doen. Grote vlekken kan je (als de lijm nog niet droog is) makkelijk weghalen met een vochtig doekje. Als het droog is kan je er gewoon overheen schilderen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: De bouw van Hookyville
« Reactie #749 Gepost op: 17 maart 2015, 15:17:12 »
Dat ga ik straks nog even proberen. Scheelt ook weer.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.