Auteur Topic: De bouw van Hookyville  (gelezen 441966 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frans

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #100 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:09:58 »
Kees dat is ook een beste baan zeg goeiendag....ben benieuwd naar de bovenkant.

Mvg Frans

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #101 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:31:31 »
Frans,

Dit is de bovenkant, de foto's staan op z'n kop
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #102 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:38:29 »
Laten we het er op houden dat het magneet-treinen zijn en dat we nu weer on-topic gaan anders moet ik op deze modelbouwweerachtige zondag gaan ingrijpen. >:(
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Frans

  • Gast
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #103 Gepost op: 28 augustus 2011, 14:56:31 »
Laten we het er op houden dat het magneet-treinen zijn en dat we nu weer on-topic gaan anders moet ik op deze modelbouwweerachtige zondag gaan ingrijpen. >:(

Ik zeg niks meer 8)

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #104 Gepost op: 28 augustus 2011, 15:32:00 »
Kees, als ik zo'n strip neem van 2 cm breed, geeft dat dan geen probleem dat mijn railtrac? 5 cm breed is. Of bestaan er ook alu strips van 6x6 cm? Neem aan dat een Gamma zoiets wel heeft. Het lijkt me in elk geval een superoplossing en N-spoor weegt natuurlijk nog minder.

Even voor de goede orde: met zo'n strip kan ik dus volstaan met het aan de tafelrand gemaakte klosje en hoeft er geen klosje meer bij toch, aangezien de strip in de muur is geschroefd of gelijmd?

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #105 Gepost op: 28 augustus 2011, 15:58:58 »
Martin,

Er zijn wel hoeklijnen waarvan beide zijden 5cm zijn, maar die zou ik dan weer niet aan de muur lijmen vanwege het gewicht.
En dat zou in dit geval ook zeer overdreven zijn. Gewoon hoeklijntje van 2x2 desnoods 3x3. Geen extra klosje e.e.a. buigt echt niet door.
Begin op de klos, rest aan de muur gelijmd.
Als je de aansluitende boog goed vastmaakt aan de tafel, dan hoef je de strip niet eens aan de muur te lijmen.
Dat stukje baan van 75 cm ligt dan bij het begin op de klos en op het eind zit het aan de boog vast.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #106 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:11:11 »
Dat zal niet zo makkelijk gaan Kees, want daar is nog steeds geen tafel. Het spoor waar het om gaat, loopt van I naar J, bovenaan de tekening. Pas ter hoogte van T komt een vrije ruimte op de tafel. Ik kan ook niet complete trac?s voor dat boogdeel vanaf de grond opbouwen, want onderaan loopt ook nog een verlaagd dalspoor. Zie de tweede foto. Maar wellicht kan ik hier met wat dikker resthout (formaat poot) en alu-strips behoorlijke trac?s vastzetten. Uiteindelijk komen de sporen (zowel boven als onder) hier uit tunnels zetten.





Morgen maar even naar de Gamma voor hoeklijntjes. Dan houd ik 3x3 aan. Voel me daar toch iets prettiger bij.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #107 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:25:31 »
Als ik het nu goed begrijp komt dat stukje trac? tussen de inmiddels bestaand tafel en het toekomstig kookeiland.

Waarom dan zo moeilijk doen, klosje aan de bestaande tafel en straks klosje aan de nieuwe tafel.
Trac? er tussen ondersteund door een dwarsbalkje in de lengte en klaar is Kees, oh nee het is Martin :D
Hoef je niets aan de muur te doen en het gaat echt niet doorzakken, je kan ipv een hoeten balkje natuurlijk ook een stukje hoeklijn van aluminium onder plakken of schroeven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #108 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:28:22 »
Nee, zo zit het niet helemaal Tom. Ik zal zo even een foto uploaden van het klosje aan de ene tafel en dan laten zien hoe de rest van de route gaat lopen.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #109 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:37:39 »
OK, ik wacht dan wel even die foto af.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #110 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:42:55 »
Martin,

Ik snap 'm nu helemaal. Ik zou het geloof ik als volgt doen(maar het is jou baan natuurlijk dus jij moet doen wat je prettig vind)


Als je op de 3 draadeinden van je spiraal een dergelijke verbinding maakt (15mm multipl. met ringen en moeren) dan kun je op de
multiplexstrookjes je trace voor de boog vastmaken. Ik neem aan dat je een plaat hout aan de zijkant van de tafel maakt zodat je niet je spiraal
kunt inkijken. onderaan aan de tafel vastschroeven en bovenaan aan de strookjes(e.e.a. demontabel op een simpele manier zodat bij
calamiteiten je er makkelijk en snel bij kunt. Als je dat zo doet heb je nauwelijks gewicht, voldoende draagkracht en je kunt er altijd bij.
En de alu. hoeklijn hoef je niet aan de muur te lijmen.

Kijk eens naar deze foto van de 3 sporen weet je dat ik mezelf glijdend op m'n rug(laminaatvloer) onder deze sporen doortrek(en weer terug)
geen enkel probleem en bovenstaande manier bevestigen bedoel ik bij jou ook.


Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #111 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:54:34 »
@Kees: die stukjes bij de spiraal kan ik niet zo plaatsen aangezien het spoor achterlangs iets lager ligt dan de spiraal.

Hier dan nog even de foto's.

Foto 1: Hier zie je het klosje aan de grote tafel.




Foto 2: Het klosje is niet goed zichtbaar, maar dat is ongeveer waar ik de waterpas heb gelegd. Hier zie je dus ook waar het boogdeel moet komen, parallel aan de spiraalsporen en ongeveer boven het lager gelegen spoor.




Foto 3: Ik heb nog wat poten over die dezelfde hoogte hebben als de grote tafel. Stel nu dat ik hier dezelfde dikte mdf aanhoud als op de tafel (ik meen 15 mm en dat heb ik dus nog), dan zou ik met twee poten en een klosje aan de muur net naast de spiraal en een pootje van 30 cm dat naast de spiraal komt te staan een vierkant stuk mdf kunnen aanbrengen. Het strookje van 75 cm is wel nodig, maar na de strook gaan we dan weer door op een goed ondersteund plaatje mdf.



Wat zeggen jullie van dat laatste plan? Ik zou dan de zijkant kunnen dichten met een afneembare plaat, zodat ik ook bij het onderste spoor kan komen. In dit geval hoef ik ook niks aan de muur te bevestigen want die alu strip loopt dan van het ene klosje naar de andere klos.

NB: Is dus niet juist, want er zit toch nog een klosje aan de muur.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #112 Gepost op: 28 augustus 2011, 16:58:27 »
Overigens zal het vierkante plaatje niet gaan werken. Het zal eerder een driehoek worden, met een korte zijde langs de muur en een lange zijde evenwijdig aan de tafel. De schuine zijde loopt dan naar binnen (richting spiraal) toe.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #113 Gepost op: 28 augustus 2011, 17:05:39 »
Volgens mij was dat ook wat ik een beetje bedoelde.
De vraag is, heb je dit stuk nu al nodig of pas straks als de andere tafel er bij komt.
Als dat zo is dan gewoon aan beide tafels een klosje en als het trac? nog doorzakt een versteving er onder aan brengen. Kan het ook nog eventueel los er tussen komen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #114 Gepost op: 28 augustus 2011, 17:08:50 »
Maar de andere tafel begint pas aan het einde van de spiraal waar die klem ligt. Dus je moet toch nog een kwart boog maken in het luchtledige. Ik zal wel dat trac? af moeten maken, want ik heb ook nog het spoor dat de spiraal ingaat en dat ligt hoger dan de spiraal zelf en dan kan ik er achter dus niet goed meer bij.

Vanavond als ik terugkom (etentje) en morgen ga ik er nog eens goed over nadenken.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #115 Gepost op: 28 augustus 2011, 17:09:42 »
Martin,

Mijn voorstel werkt inderdaad niet omdat het boogtrace lager ligt dan de bovenkant van de spiraal. En om nu eerst een paar cirkels te demonteren is ook weer zo wat.
Maar neemt niet weg dat je de neiging hebt om e.e.a. veel te zwaar uit te voeren naar mijn idee.
Gebruik iplv. balken een paar latjes zet ze vast op de tafel en bovenaan vast aan je spiraal met dwarslatjes en op de dwarslatjes schroef je het boogtrace.
 
Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #116 Gepost op: 28 augustus 2011, 17:10:36 »
Martin, even ter bevestiging van onze bouwkundigheid, mijn tafel is schuifbaar en al met al inmiddels al een aardig gewicht aan het worden.
Toch loopt de tafel van 235x135 met 2 stalen hoeklijnen over 10 rolwieltjes.
Als ik de tafel naar voren haal dan zou er een poot onder kunnen anders kiept het hele spul naar voren.
Ik heb er echter met 1 klosje hout een opvang voor gemaakt en de tafel blijft nu op dat ?ne klosje mooi hangen.



Je kan onze adviezen best vertrouwen op stevigheid. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #117 Gepost op: 28 augustus 2011, 18:07:35 »
Gaat ie uit eten en wij maar zwoegen, denken, berekeningen maken, ons eten koud laten worden, nou ja zeg, moet niet gekker worden.  :P

Nee hoor, heb net ook lekker gegeten en dan nu maar even meedenken.
Als ik de tekening nog eens bekijk dan slaat dat spoor de hoek om na de zijde van J en gaat naar K.
Dan zou een raamwerk van latjes wat steunt op de bodem van het spiraal ook een optie kunnen zijn.

Als dat niet gaat dan begrijp ik het niet verder, het is best wel moeilijk om dit een beetje te begrijpen en dan een oplossing voor te bedenken.
 
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #118 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:28:52 »
Ik geloof jullie op zeker hoor, voor wat die stevigheid betreft.

@Tom: het gaat niet om de boog na J naar K, maar om de boog in het deel I-J.

Raamwerk van latjes op de bodem van de spiraaltafel moet te doen zijn hoor. Wat voor latjes zou je daarvoor gebruiken? Ik ben nu eenmaal geen houtkenner. Ga wel de truc met die alu-strips doen voor het rechtdoorgaande spoor naar I (dat strookje van 75 cm). En dan een klosje maken aan het eind van die 75 cm, zeg maar.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #119 Gepost op: 28 augustus 2011, 21:43:51 »
raamwerk latten van 44x18mm is voldoende, wel een latje in het midden om het eventueel doorbuigen/zakken tegen te gaan als de afstand meer dan 50cm is.



Zoiets dus.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #120 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:07:43 »
Wil je dat dan aan weerszijden van het lage spoor hebben of aan beide kanten? Het past natuurlijk niet als je het als ??n geheel ziet met dat andere spoor eronder.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #121 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:34:27 »
Uhhhh, dat kan ik even niet helemaal volgen.

Het probleem wat wij hebben is dat we niet exact kunnen de situatie kunnen zien en jij wel.
Ik zou denk ik gewoon iets van een lattenframe opbouwen, los van de muur, gewoon aan de tafel of het frame wat er onder valt.
Beetje creatief denken lost vaak de meeste problemen op. ;)

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #122 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:43:27 »
Tom,

Ik denk dat ik je verhaal wel door heb, maar het eerst verkeerd vertaalde.

Je had een mooie tekening van een raamwerk gemaakt, maar ik dacht eerst dat je het zo in die stand wilde hebben. Nu begrijp ik pas dat je het een slag wilt kantelen omdat het immers een dragende constructie is. Ik moet dus wel zorgen voor latjes op de bodem of aan de rand van het ondergelegen frame en daarop dan het raamwerk bevestigen. Nog wel een vraagje. Wat voor maat hout zou je dan gebruiken voor de pootjes waaraan het raamwerk wordt bevestigd? Ik neem aan dat je nu ook niet meer op mdf uitkomt, maar op triplex of een andere soort?

Zoals je weet, ben ik vrij groen op dit gebied. Het grote frame is in elkaar gezet in samenwerking met Tjerk. Hij deed wat dingen voor en die volgde ik dan. Vandaar dat het soms even duurt voor het kwartje hier valt (als het nu echt al gevallen is).

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #123 Gepost op: 28 augustus 2011, 22:57:07 »
Martin,

ik heb geen spec. progr. maar hier ff een paint schetsje

Gewoon latten die Tom noemt met dwarsverbindingen aan je spiraal, daarbovenop je trace met een bocht naar de muur en vandaar
naar de tafel waar de klos al zit,
de andere bocht naar de nog te maken tafel.

Gr. Kees

Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:De bouw van Hookyville
« Reactie #124 Gepost op: 28 augustus 2011, 23:16:29 »
Martin, gewoon vurehouten latten uit de bouwmarkt.

Het ligt er een beetje aan wat voor ruimte je over hebt maar een maat als 44x18mm werkt makkelijk, hoeken aan elkaar schroeven (wel voorboren) en beetje houtlijm er tussen.
24 uur laten drogen en je hebt een sterke verbinding.
Als het te breed is dan neem je smaller ik kan alle maten van geschaafd niet zo uit mijn hoofd maar ik zou niet dunner gaan dan 18mm.
Kan wel maar ik ben bang dat je dan in de problemen komt omdat je niet voldoende ervaring hebt met houtbewerken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0