Auteur Topic: Uit de wissel lopen loc.  (gelezen 9927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Uit de wissel lopen loc.
« Gepost op: 10 oktober 2013, 19:32:56 »
Ik ben bezig met het vastleggen van de rails op mijn baan.

Om te testen of alles goed ligt, gebruik ik een oude Piko loc. Nu loopt deze loc uit de wissel, als hij zeg maar naar het kromme gedeelte toe rijdt.
Eerst dacht ik dat het aan de wissel lag, en deze scheef lag, maar na testen van andere wissels blijf hij dit doen.
Vervolgens al mijn andere locs laten rijden, en geen van deze liep uit de bocht.
Het ligt dus aan de wielen van de piko. Hoe kan ik dit verhelpen?
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #1 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:40:18 »
Ik heb het zelfde gehad met Roco wissels en bepaalde wagons. Er zit een soort centreer gootje in. Sommige locs of wagons hebben een dikkere wiel flens die er niet goed doorloopt. Door een vijltje door dit "gootje" te halen is het opgelost.



Het kan ook zijn dat de flens te hoog is. Dan loopt hij omhoog in het puntstuk. Dit is een moeilijker verhaal. Je kan de flens afvijlen in de boormachine maar dat blijft erg lastig.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #2 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:43:12 »
Kan een verkeerde wielafstand dit ook veroorzaken?

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #3 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:57:19 »
Kan een verkeerde wielafstand dit ook veroorzaken?

Groet,
Johan

Jazeker Johan dat kan heel goed een oorzaak zijn. Ik denk dat Rick het best een paar keer met de hand de loc over de wissel kan duwen en dan goed kijken waar er een wiel omhoog komt. Anders kom je er nooit achter waar het in zit. Rijden gaat veel te snel. Dus Rick ......... ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2013, 12:58:58 »
Kan een verkeerde wielafstand dit ook veroorzaken?

Groet,
Johan

Jazeker Johan dat kan heel goed een oorzaak zijn. Ik denk dat Rick het best een paar keer met de hand de loc over de wissel kan duwen en dan goed kijken waar er een wiel omhoog komt. Anders kom je er nooit achter waar het in zit. Rijden gaat veel te snel. Dus Rick ......... ;)


Meten is Weten Rick   :D
Neem een schuifmaat en meet de wiel afstand van de verschillend materiaal.
Misschien gaat er een lichtje branden.
Rick succes  ;) 

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2013, 15:28:05 »
Misschien erg rigoureus, maar als je die railgeleiders er nou helemaal afhaalt en je zet er (met secondenlijm) twee stukjes rail op, die je aan de uiteinden een beetje meebuigt. Heb je dan de problemen niet opgelost?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #6 Gepost op: 13 oktober 2013, 14:42:42 »
Heren,

allen bedankt voor het mee denken. Ik vermoed, dat het aan de wielen van de piko zelf ligt, immers, het is de enige die ontspoort, en anders zouden ander er ook last van hebben.



het ontsporten gebeurt op het openingetje in de wissel, aangegeven met het handje. Heb dit getest zoals Pierre zij door de lok langzaam met de hand er door te duwen.
Heb ook naar het verschil van wielen gekeken, en de wielen van de oude Piko zijn veel breder als die van andere treinen. De combi zal dus wel het probleem zijn.
Nu gebruik ik deze lok alleen om te testen, dus ga er verder niet te veel aan sleutelen. Mijn "goede" treinen lopen wel goed dus laat ik alles lekker zo.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #7 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:08:18 »
Maar dat wisseltje is ook vijftig jaar oud... Hoe doet dat locje het bij andere (nieuwere) wissels?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Uit de wissel lopen loc.
« Reactie #8 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:53:15 »
Het locje is een echte DDR dus nog veel ouder als de wissel.
Maar andere wissels loopt hij gewoon door.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.