Auteur Topic: Een kolenmijnla  (gelezen 35429 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bert Senden

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 84
  • Thanked: 3 times
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #125 Gepost op: 20 november 2020, 19:05:57 »
Eerste en tweede foto. Een stukje steengang, met duidelijk te zien de kolenlaag. Wat op de foto niet te zien is de pijler (kolenwinplaats).

Foto 3, 4 en 5 is een steile pijler. Hij ligt hier plat op de tafel maar eigenlijk hoort hij op 60 / 70gr te staan. Links op de onderste foto aan de linkerkant een uitbouw, dit is de kolenwinplaats. De kolen werden in goot geschept. Om de kolen niet te snel naar beneden te laten vallen was er in de goot een soort van rem ingebouwd die de vallende kolen tegenhield. Het grijze gedeelte is ontdaan van de kolenlaag en is ingestort.

De steile pijler in werkelijkheid.


Een vrij vlakke pijler. Gemiddelde werkhoogte 1,20m, maar er kwamen ook lagen voor van 60cm.



Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.945
  • Thanked: 66 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #126 Gepost op: 20 november 2020, 21:35:08 »
Mooi! Krijg je toch wel respect voor die ouwe 'koelpieten'. 
Ik zie dat die brokken kolen dus inderdaad zo groot zijn, op het model (1ste foto) leken ze oversized maar het klopt precies.

(voor de niet Limburgers, koelpieten met een lange oe...van Oehoeoe niet te verwarren met koude pieten. Ze waren zwart, dat dan weer wel ;D).
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands