Auteur Topic: Een kolenmijnla  (gelezen 87043 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #100 Gepost op: 19 oktober 2013, 23:11:33 »
Dank je Sem.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #101 Gepost op: 20 oktober 2013, 00:14:53 »
Wat kan ik nog zeggen... iedereen heeft alles al gezegd: van harte gefeliciteerd met je succes. Als dit een olympische sport was dan had je nu goud.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #102 Gepost op: 20 oktober 2013, 00:48:14 »
Dank je Wim. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

stafmarklin

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #103 Gepost op: 20 oktober 2013, 11:07:46 »
 :o Proficiat Pierre. Dit is zeker een podiumplaats. Zoiets geeft weer moed om verder te werken aan de baan. Bedankt.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #104 Gepost op: 20 oktober 2013, 14:51:35 »
Dank jongens.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #105 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:48:02 »

Ik heb wel al de la onder mijn baan hangen en alles werkt. Nog even voor de 2e keer het randje zwart verven en dan is dit project helemaal af.



Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #106 Gepost op: 20 oktober 2013, 16:57:18 »
Pierre we moeten maar eens bij je op visite want Wietse is wel heel erg nieuwsgierig naar je baan geworden :)
Fotografen met passie.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #107 Gepost op: 20 oktober 2013, 17:07:40 »
Pierre we moeten maar eens bij je op visite want Wietse is wel heel erg nieuwsgierig naar je baan geworden :)

Jullie zijn altijd welkom. ;)
 Het is alleen niet naast de deur. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

GGoos

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #108 Gepost op: 20 oktober 2013, 18:46:14 »
Het resultaat is buitengewoon mooi geworden. Ik ben er echt sprakeloos van. En niet alleen ik ;)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #109 Gepost op: 20 oktober 2013, 22:38:18 »
Zie ik toch ineens dat er een super dikke duim voor dit draadje staat!! :o
Ik voel me zeer vereerd ...... dank jullie wel. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #110 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:28:03 »
Hoi Pierre, ik heb dit filmpje gevonden, met inzet van alleen mensen kracht ;D
https://www.youtube.com/watch?v=du-n0E3i648
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #111 Gepost op: 21 oktober 2013, 18:54:04 »
Geweldig mooi filmpje!
Als je die rieten punthoedjes even buiten beschouwing laat, zitten hier heel veel interessante en bruikbare voorbeelden in.

Groeten, GéJé
 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #112 Gepost op: 21 oktober 2013, 21:39:16 »
Mooi filmpje Nico. Bedankt voor het plaatsen.

Ik krijg helemaal het gevoel om hier iets mee te doen.  ;D Helaas geen plaats op mijn baan dus ....... maar wachten tot dat gevoel weer over gaat. ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #113 Gepost op: 16 december 2014, 10:38:54 »
Ik zat me helemaal suf te zoeken op het forum naar het topic van de kolenmijnla van Pierre.
Omdat die 'gepind' is staat die dus gewoon bovenaan daar waar ik met zoeken begonnen was, recht voor mn neus  :-\ :-\

Het zal de leeftijd wel zijn  ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #114 Gepost op: 16 december 2014, 10:59:12 »
Dat is een soort ereplaats.
Jack, ooit zie ik jou daar ook nog wel eens terechtkomen: je hebt het in je... écht!  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #115 Gepost op: 16 december 2014, 19:48:17 »
Alles op z'n tijd Wim, eerst het technische gedeelte onder de pet krijgen, maar het begint wel te jeuken... :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #116 Gepost op: 6 oktober 2015, 10:19:23 »
Een tijdje geleden heb ik van Tom een zakje met kooltjes gekregen. Dit is echte kool die hij klein geslagen heeft. Ik heb daar ooit al een gedeelte van gebruikt voor mijn kolenbunker maar nog genoeg over voor dit project.


Tussen mijn verbouwing door zit ik te verzinnen hoe of ik een van mijn (vele) projecten ga aanpakken. Eén van deze liggende projecten is een steenkolenmijn, waar ik ooit een mijnschacht met bewegende lift voor heb gemaakt. Het is dus vrijwel zeker dat iets met steenkolen ga doen. Nou ben ik ooit ergens vandaan gekomen en had ik ineens twee grote brokken steenkool in mijn zak zitten. Vraag niet hoe het kan, maar het gebeurde gewoon.
Waar ik nou zo nieuwsgierig naar ben en misschien kan @Tom mij dat uitleggen: hoe heb je die steenkooltjes zo mooi gelijkmatig klein gekregen. Ik heb nog een oude koffiemolen aan de muur hangen, maar ik denk dat als ik die brokken daarin stop, ik de hele koffiemolen aan gort draai.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #117 Gepost op: 6 oktober 2015, 10:52:40 »
Ik denk dat ik ooit langs dezelfde plek ben gekomen Wim. ::) Ondertussen is er een halve kool verkruimeld ;D Gewoon in een dikke doek stoppen en een klap met de hamer geven. Dan een kleiner stuk in de doek laten zitten en fijn slaan tot kleine stukjes. Deze kan je weer uitzeven. Leg wel tijdens het slaan de doek op een plank of zo anders sla je de doek kapot.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #118 Gepost op: 6 oktober 2015, 12:29:33 »
@Wim Corduwener.

Ik heb een stuk kool ingepakt in een stevige oude handdoek, daarna op een harde ondergrond gelegd en met een vuistje de boel kort en klein geslagen. Vervolgens met een wat grove zeef de boel gezeefd en de grotere stukken opnieuw verpulverd.
Het koste me wel 2 oude handdoeken en een tuintegel maar ja dan heb je wel mooie kooltjes.

ps.  mijn kolenstukken heb ik eerlijk gekregen van een machinist tijdens Dordt in Stoom.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #119 Gepost op: 6 oktober 2015, 16:47:32 »
Dank voor jullie tips!  8)
...mijn kolenstukken heb ik eerlijk gekregen van een machinist tijdens Dordt in Stoom.
Er zijn inderdaad nog eerlijke mensen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Stafmarklin

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #120 Gepost op: 28 juli 2017, 10:06:00 »
 :o Waw, als ik dit allemaal zie en lees, dan voel ik mij echt minderwaardig en krijg ik complexen. Je hebt mensen met een speciale gave en daar ben ik wel een beetje jaloers op. Blij dat je het met ons wilt delen Pierre.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #121 Gepost op: 19 november 2020, 07:12:23 »
Hallo Pierre.

Sinds enige tijd ben ik voor het mijnmuseum in Heerlen bezig om modellen te restaureren. Ik vond het wel leuk om hier een foto te plaatsen. Helaas, door corona ligt alles een beetje stil.

Gr. Bert.










Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #122 Gepost op: 19 november 2020, 10:32:02 »
Ach Bert ... geen publiek geeft wel volop de ruimte om het een en ander op te knappen en te restaureren. Lijkt me overigens leuk en dankbaar werk.
Eens komen er weer betere tijden moet je maar denken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #123 Gepost op: 19 november 2020, 11:07:05 »
Dag @Bert Senden,
Mooi project. Kun je ook zeggen watvoor mijn dit is?
Ach Bert ... geen publiek...
Geen publiek?
Terwijl ik dit stukje tekst aan het intikken ben scharrelen er hier zo’n dertig à veertig gasten rond op ons forum en dat gaat de hele dag door. Ik denk dat op dit moment daar veel musea jaloers op zouden zijn.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #124 Gepost op: 19 november 2020, 17:50:13 »
Mooi mooi, maar wat zien we hier precies?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands