Auteur Topic: Een kolenmijnla  (gelezen 87039 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #25 Gepost op: 10 oktober 2013, 09:07:16 »
Dank je Hans. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #26 Gepost op: 10 oktober 2013, 17:28:37 »
Dat wissel rechts op de voorgrond, wordt dat een echt wissel of wordt dat puur voor de scenery?
En als ik die lade zo eens bekijk, dan heb je ook nog genoeg ruimte over om dingen in op te bergen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #27 Gepost op: 10 oktober 2013, 17:48:01 »
Ben ik acht dagen eventjes in Turkije, is Pierre weer op een ongelofelijke manier met een nieuw project bezig.
En zelfs in een sneltreinvaart.
En ..... het water loopt me uit de mondhoeken  :), zo realistisch en mooi gaat het worden.
Fantastisch Pierre, waarmee je bezig bent.
Ik ben gauw op de zolder gaan kijken of zoiets ook op mijn baan te realiseren is.
Maar voorlopig niet  >:(.

Op de zolder liep ik wel tegen een "wolk" van wespen aan. Een nest onder de pannen  >:(.
Dat wordt weer spuiten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #28 Gepost op: 10 oktober 2013, 17:49:28 »
En dan nog één klein dingetje: als bovenaan je gangen ophouden daar waar het hout ophoudt en het papier begint, dan zijn volgens mij je verticale stutten te lang omdat de dwarsbalken moeten rusten op die stutten... zoals je dat ook hebt gedaan bij die tunnelingangen.
Of zie ik het verkeerd?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #29 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:05:16 »
Dat wissel rechts op de voorgrond, wordt dat een echt wissel of wordt dat puur voor de scenery?
En als ik die lade zo eens bekijk, dan heb je ook nog genoeg ruimte over om dingen in op te bergen.  :)

Dit is een wissel puur voor de scenery. Het is zo'n lange saaie gang anders. Daarom heb ik dat stukje rechtdoor gemaakt. Om de ruimte weer wat op te vullen komt daar een groepje mannen die een wissel neerleggen. Je moet toch wat om het leuk te maken :P

Ben ik acht dagen eventjes in Turkije, is Pierre weer op een ongelofelijke manier met een nieuw project bezig.
En zelfs in een sneltreinvaart.
En ..... het water loopt me uit de mondhoeken  :), zo realistisch en mooi gaat het worden.
Fantastisch Pierre, waarmee je bezig bent.
Ik ben gauw op de zolder gaan kijken of zoiets ook op mijn baan te realiseren is.
Maar voorlopig niet  >:(.

Op de zolder liep ik wel tegen een "wolk" van wespen aan. Een nest onder de pannen  >:(.
Dat wordt weer spuiten.

Dank je Roel maar eheu .... kijk je uit met die wespen hè. :o

En dan nog één klein dingetje: als bovenaan je gangen ophouden daar waar het hout ophoudt en het papier begint, dan zijn volgens mij je verticale stutten te lang omdat de dwarsbalken moeten rusten op die stutten... zoals je dat ook hebt gedaan bij die tunnelingangen.
Of zie ik het verkeerd?

Ja ... wat je zegt klopt en ... ja .. je ziet het ook verkeerd.  ;D De balken komen aan het deksel maar er komen ook stukjes tussen die balken aan het deksel. En dan klopt het weer. Dat heeft als voordeel dat het niet op de mm hoeft te kloppen en een beetje heen en weer kan schuiven. De dekseltjes hebben een heel vreemde vorm en zijn moeilijk precies pas te maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #30 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:07:08 »



Buiten alle verwachtingen blijkt vanmiddag toch nog de papier-machépulp droog genoeg om verder te werken aan mijn projectje. Het komt zeker omdat de laag niet erg dik is. Dus weer een update.

Een tijdje geleden heb ik van Tom een zakje met kooltjes gekregen. Dit is echte kool die hij klein geslagen heeft. Ik heb daar ooit al een gedeelte van gebruikt voor mijn kolenbunker maar nog genoeg over voor dit project. Allereerst heb ik de grote stukken er uit gezeefd en het gruis gebruik ik nu om de rails te ballasten en de vloer te bedekken. Dit doe ik op de bekende manier met verdunde houtlijm en een druppie afwasmiddel. Als alles geballast is strooi ik hier en daar nog wat grotere stukken in de nog natte lijm.





Ik besluit te beginnen met het schilderwerk. Voor het schilderwerk gebruik ik acrylverf. Da’s lekker snel droog en werkt prettig.





Als het houtwerk bijna klaar is schakel ik over naar de rots/kool wanden. Als basis maak ik alles zwart.





Daarna een donkergrijs, oker en daarna lichtgrijs dry-brush er over. Tot slot maak ik het houtwerk af langs de rots/kool wanden.





Na een klein middagje er stevig op los fröbelen is dan dit het resultaat.




Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #31 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:25:45 »
Ik ben er stil van geworden.
S C H I T T E R E N D.
Ik zit nog een beetje na te  :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2013, 19:27:12 »
Ik waan me nu al in een kolenmijn en dan is het nog niet eens af.
geweldig.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

GGoos

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2013, 20:03:46 »
Met de snelheid en handigheid waarmee jij dit project bouwt ben ik blij met mijn glasvezelverbinding  ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2013, 21:15:41 »
Dat heb je snel gepiept Pierre... wat kan ik nog zeggen  :-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #35 Gepost op: 11 oktober 2013, 19:36:10 »
Beste Nico, een fantastische bijdrage. Een aantal heb ik gekopieerd als naslagwerk voor als ik aan mijn eigen mijnbaan ga beginnen.  :)
Bedankt!
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #36 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:06:11 »
Weer even een update:

Alle lampjes zijn nu klaar. Een “kramp in je vingers” klus. Maar goed ….. dan heb je ook wat.





Alle lampjes worden aan de wand gehangen. Ik wil ook een dikke leiding langs de wand van de gang laten lopen en gebruik daarvoor gestript installatiedraad. Ook maak ik hier en daar een verbindingsflens. Een stukje karton uit de perforator geeft een redelijk goede maat daarvoor.



Van etalage spelden buig ik haakjes en lijm de leiding met een paar druppeltjes seconde lijm vast. Ondertussen heb ik ook de rails donker roestig geverfd.



De lampenkabels maak ik van een stuk wikkeldraad van een oude trafo en hang deze met grote lussen ook aan de haken van de dikke leiding. Hier en daar prak ik er ook een lasdoos tussen.













Wordt vervolgd .....
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #37 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:46:40 »
Tsja Pierre, wat kan ik nou nog zeggen, het ziet er fantastisch uit: de roest, de buizen, de slaphangende snoeren, die haken in het hout... die lampen.
Er is alleen één klein dingetje: je hebt alles zó fraai gedetailleerd, alleen je mooie lampen lijken in het hout geprikt. Je hebt zelfs lasdozen gemaakt, kun je geen plastic bevestigingplaatje achter die lampen zetten? Dan is het écht helemaal af!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #38 Gepost op: 12 oktober 2013, 21:57:34 »
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #39 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:07:04 »
Tsja Pierre, wat kan ik nou nog zeggen, het ziet er fantastisch uit: de roest, de buizen, de slaphangende snoeren, die haken in het hout... die lampen.
Er is alleen één klein dingetje: je hebt alles zó fraai gedetailleerd, alleen je mooie lampen lijken in het hout geprikt. Je hebt zelfs lasdozen gemaakt, kun je geen plastic bevestigingplaatje achter die lampen zetten? Dan is het écht helemaal af!

Tja .... daar heb je helemaal gelijk in maar ..... de lampen kunnen er zonder schade niet meer af dus ik laat het maar zo :(




 ;) Dank je
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline hadeha

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 42
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Amsterdam
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #40 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:14:27 »
 :P :P
met vriendelijke groeten
hans

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #41 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:17:43 »
Lampen vind ik geen probleem hoor.
Misschien aan tippen met een druppel houtlijm en dan wat zwarte verf er overheen.
Die Wim heeft ook altijd wat hè  ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #42 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:24:04 »
  :o     :-X
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #43 Gepost op: 12 oktober 2013, 22:42:48 »
Lampen vind ik geen probleem hoor.
Misschien aan tippen met een druppel houtlijm en dan wat zwarte verf er overheen.

Ja Tom ... zoiets zat ik ook al aan te denken. Eigenlijk hoort dat bij de afwerking. Altijd als alles klaar is wat ik maak loop ik het nog een keer helemaal na. Meestal neem ik op deze reis door mijn project ook nog even de dry-brush kwast mee om verschillende puntjes nog even aan te dikken. Dan loop je vanzelf ook tegen deze dingetjes aan.

Die Wim heeft ook altijd wat hè  ::)

Dat is wel zo ... en als iedereen alleen maar jubelt is natuurlijk leuk. Maar de fouten dingen mogen ook gezegd worden. Daar steek je ook weer wat van op.

Alleen is Wim soms een beetje te snel. ;D (Is niet lullig bedoeld hoor Wim. Ga maar gewoon door)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

stafmarklin

  • Gast
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #44 Gepost op: 13 oktober 2013, 09:27:48 »
  :o :o al die details: PRACHTIG. Bedankt Pierre. Weeral een hoop inspiratie.  :P :P

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #45 Gepost op: 13 oktober 2013, 13:21:26 »
Hallo Pierre,

Ik ben een tijdje weg geweest. Vandaag weer eens op het forum ingelogd.
Wat kan je in zo'n korte tijd nou gemist hebben? Dacht ik eerst nog.

 :o

In één woord, GEWELDIG!

  RESPECT! GéJé

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #46 Gepost op: 13 oktober 2013, 16:00:46 »
Is goed Wim ...... en nogmaals wel kritiek blijven geven hoor. ;)
Wat dacht je!
Oké... ik heb nu lang genoeg gewacht, ik heb tot tien geteld, ik heb alle bladeren uit de tuin geveegd... ik ben rustig op de bank gaan zitten... en... daar komt-ie:

Beste Pierre
(Wim, voordat je iemand kritiek geeft, zeg altijd eerst iets aardigs... over z'n haar, z'n lekkere luchtje.)
Ik vroeg mij af...
(Begin je kritiek altijd met een zekere stelligheid uit je verhaal te weren en doe niet net of je alles al weet.)
...en ik ben er niet helemaal zeker van, (heel goed Wim) maar worden de smalspoorrails in mijnen niet gewoon neergelegd in het kolengruis? Ik zie bij jou een nieuw stukje bedding ontstaan en misschien is het een idee om nieuwe stukje bedding gewoon zwart te maken?  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #47 Gepost op: 13 oktober 2013, 19:14:50 »
Ja ... ja ...  'tis al goed Wim. Kom maar op. ;D

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe dit soort dingen gaan in een kolenmijn. Je kan heel goed gelijk hebben. Misschien doe ik het wel dat zwart maken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #48 Gepost op: 13 oktober 2013, 20:08:46 »
Misschien doe ik het wel dat zwart maken.
Wat is dát nou weer voor Jip en Janneke-taal  ;D teveel in de lijm gehangen?

Nou, ik heb eens rondgekeken, maar als ik zo de foto's eens op het internet zie, dan is lijkt het materiaal rond de rails op fijngemalen kolengruis; het spul dat vroeger onderin de kolenzak zat. Als je dat terug zou redeneren naar 1:87 dan kom ik uit op fijn zwart geschilderd zand.
Als je er over nadenkt dan zijn die stukken rail met bouten aan elkaar gezet en als er in een mijngang geen kolen meer zaten, bleven de doorgaande lijnen liggen en de rest van de rails gedemonteerd en weer ergens anders hergebruikt. Lijkt me dat die rails redelijk snel werden neergelegd... ik denk niet dat ze daar een nette bedding onder leggen.
Veel van die steenkolen werden trouwens ook over kilometerslange transportbanden vervoerd... inclusief de mijnwerkers.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Een kolenmijnla
« Reactie #49 Gepost op: 13 oktober 2013, 22:06:13 »
Ik ben overtuigd Wim ..... alles is nu zwart. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/