Modelbaanbouw voor de liefhebber > Eigen bouwprojecten

Een kolenmijnla

(1/26) > >>

Pierre:
Even een voorwoordje.
Het recept voor dit project is eigenlijk een beetje ontstaan in de tijd dat Wim met zijn lift bezig was. Dus het idee is niet helemaal van mij alleen maar ook van Wim. Omdat het nu pas geleden weer een beetje ter spraken kwam ging het bij mij ook weer een beetje kriebelen en heb ik de knoop doorgehakt en ben begonnen met een mijnproject.

Dus ditmaal niet op mijn baan maar een gedeelte van mijngangen onder de baan met daarin een mijnspoortje met kolenwagonnetjes. Het geheel komt onder de baan als een soort grote la zodat je ook later overal goed bij kunt komen. Dat moet wel omdat de gangetjes maar 7 à 8 cm hoog worden en daar kan je met goed fatsoen geen hand doorheen halen. Het is de bedoeling dat er twee identieke treinstelletjes komen te lopen die elkaar afwisselen. Laat ik wat duidelijker zijn: er gaat een locje met lege wagonnetjes de mijn in en komt later met volle wagonnetjes weer terug (dit is natuurlijk het andere locje) Vervolgens brengt het locje de volle wagonnetjes weg en komt weer (na weer een wisseling van locje) terug met de lege en gaat de mijn weer in. Ik hoop dat het nog een beetje duidelijk is? Het zijn dus eigenlijk twee gelijke treinstelletjes die tegen elkaar in rijden.

Laat ik maar beginnen dan is het met de foto's straks een stuk duidelijker dan al dat gebrabbel van mij.

Ik heb onder de treintafel een ruimte van 110 cm breed en daar moet de la in komen. Na een beetje meten en denken lijkt het me mooi een la van 90 cm breed te maken en 50 cm diep. Dat betekent dat ik een stukje mijngang te zien krijg van 60 cm lang. Ook heb ik dan genoeg ruimte om een ovaaltje te maken met niet te scherpe bochten. Om het beeld een beetje aantrekkelijk te maken komt er haverwege een stukje dwarsgang waar kolen worden gewonnen (met een transportband of zo) en een hoekje waar Preisertjes een ondergrondse wissel bouwen naar een rechtdoor gaande tunnel.

Alle materialen heb ik nu in huis. De laatste dingen heb ik afgelopen zaterdag in Houten bij elkaar gesprokkeld.



De wissels en stukjes rail er tussen komen uit de rommelbak en zijn gewoon N-spoor maar ze komen toch niet in het zicht. Het zijn simpele hand wissels omdat ze niet bediend hoeven te worden en kunnen gewoon in één stand blijven staan. Het zal nog een hele toer worden om de super korte locjes soepel over de wissels te laten lopen zonder haperen. Da's een volgend probleem.


GGoos:
Goed bedacht om met twee identieke treinstellen te gaan werken. Ik ben erg benieuwd naar de uitvoering die waarschijnlijk iedereen positief zal verrassen :)

Wim Corduwener:
Fantastisch project Pierre. Ligt voor de hand dat ik je ga volgen.  :)
Betekent dat dan ook dat beide locjes identiek eruit gaan zien? Je hebt al iets van een mijnschacht op je baan staan, ik neem aan dat je mijnbaanlade daaronder komt?

Pierre:

--- Citaat van: Wim Corduwener op  7 oktober 2013, 22:25:25 ---Fantastisch project Pierre. Ligt voor de hand dat ik je ga volgen.  :)
Betekent dat dan ook dat beide locjes identiek eruit gaan zien? Je hebt al iets van een mijnschacht op je baan staan, ik neem aan dat je mijnbaanlade daaronder komt?

--- Einde van citaat ---

Klopt Wim ... ik maak de locjes precies het zelfde.

De lade zit rechts naast de schacht en het locje brengt de volle wagonnetjes die richting op en de lege weer terug de mijn in. ;D

Wim Corduwener:
Slim uitgedacht en mooi dat het ook past onder je baan, want volgens mij heb je het ook onder je baan aardig volzitten.
Ik zit me hier wel weer te bepissen Pierre, want je hebt wel een vracht werk op je hals gehaald aan weer een nieuw project  :o (hoe herkenbaar). Maar, een uitdaging is het wèl en ik heb al een tijdje research gedaan; volgens mij is dit concept nog niet eerder zo uitgevoerd. Als dit gaat werken (en dat gaat het) dan heb je in modelspoorrijdend Nederland en omgeving een primeur. En dat is best spannend en bijzonder.
Nog even een aanvulling
Voordat je die rails gaat vastzetten: je zou eens kunnen testen of die treintjes niet door een krappere bocht kunnen, dan win je volgens mij meer ruimte. Het zijn maar korte locjes en korte wagonnetjes.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie