Auteur Topic: baan omzetten naar digitaal  (gelezen 13065 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
baan omzetten naar digitaal
« Gepost op: 1 oktober 2013, 15:22:21 »

hallo mede spoorgebruikers,

ik wil mijn baan omgooien naar digitaal. nou heb ik al een hoop ingelezen, en het meeste volg ik prima. ik heb echter een paar vragen:

- om mee te beginnen, wil ik een marklin control 80 aanschaffen, ik heb alleen geen idee hoe deze aan te sluiten. gaat deze gewoon op de wisselstroom draden van de huidige trafo? (rijd met marklin m-rail, dus wisselstroom) of zal ik hiervoor een extra voeding voor moeten aanschaffen?

- hoe worden de decoders in deze unit geprogrammeerd?

- zijn er nog decoders te verkrijgen (voor normale prijzen, geen honderden euro's) die met deze box samen werken? of raden jullie een andere centrale aan?

alvast bedankt voor de antwoorden!
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 2 oktober 2013, 08:33:46 »
Tom is nog even niet veel aanwezig op het forum, maar hoop dat hij volgende week even tijd heeft om deze vragen te beantwoorden.
Misschien kunnen anderen je ondertussen even helpen.
Fotografen met passie.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 2 oktober 2013, 15:10:35 »
dank je wel voor je antwoord. ik probeer zoveel mogelijk zelf op te zoeken via google, fora en te vragen aan mensen die er wat vanaf weten. hoe meer ik lees hoe verder ik in de war raak..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 2 oktober 2013, 16:13:15 »
Soms zie je door de bomen het bos niet meer :)
Fotografen met passie.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 3 oktober 2013, 09:13:51 »
Hallo

Waarschijnlijk heb je nog te weinig gelezen, kijk ook eens bij het 3rail forum.
Ik begrijp uit je vraag dat je marklin rijdt.
Als dat niet zo is dan
- voor 2 rail systemen kijk eens bij benelux.nl
- voor 3 rail systemen kijk eens bij 3rail.nl

Verder is de website van Riny een goede infobron. h0modelspoor.nl of is het modelspoorh0.nl

teunis


Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 3 oktober 2013, 10:14:51 »
klopt, ik rijd marklin m-rail dus 2weg wissel stroom.  verder volg ik het meeste wel, maar de precieze benodigdheden en wijze van aansluiten blijft duister. de een vermeld weer hele andere componenten als de andere site..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #6 Gepost op: 3 oktober 2013, 10:58:07 »
Hallo

Waarschijnlijk heb je nog te weinig gelezen, kijk ook eens bij het 3rail forum.
Ik begrijp uit je vraag dat je marklin rijdt.
Als dat niet zo is dan
- voor 2 rail systemen kijk eens bij benelux.nl
- voor 3 rail systemen kijk eens bij 3rail.nl

Verder is de website van Riny een goede infobron. h0modelspoor.nl of is het modelspoorh0.nl

teunis
En als je even geduld hebt dan is Tom weer in het land en die weet alles van iTrain tot Märklin, met alles wat daar tussen zit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #7 Gepost op: 3 oktober 2013, 11:07:27 »
En als je even geduld hebt dan is Tom weer in het land en die weet alles van iTrain tot Märklín, met alles wat daar tussen zit.

Om te beginnen is Itrain geen goede start, dat doe je pas als je hardware is gedigitaliseert!
Bovendien zijn er legio andere mogelijkheden dan Itrain.

Tom is niet de enige die iets kan vertellen.
Wouter moet eerst zelf een beslissing nemen wat hij gaat aanschaffen.
Een leuke digitale startzet van marklin zou een goede start zijn. Bijvoorbeeld met de MS2
Een CS wordt al gauw heel erg duur.

Maar met de MS2 kan je leuk experimenteren.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #8 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:19:30 »
Ik heb volgens mij ook niet geschreven dat Tom de enige is, maar volgens mij wél iemand die (bijna) alles weet van iTrain.
Bepalen of iTrain wel of geen goede keuze is laat ik graag over aan mensen die meer thuis zijn in de digitale wereld.  ;)
En als je h0modelspoor.nl intikt dan kom je via de voordeur weer op dit forum; modelspoorh0.nl is tegenwoordig de site van Riny.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #9 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:24:33 »
Beste Wim

Lees nu eens goed wat de originele vraag was!

Als je een analoge baan hebt, die je wil gaan digitaliseren, dan begin je toch niet met software?
Dan begin je toch met hardware?

dat is de reden dat ik zeg dat het geen goed begin is te beginnen met Itrain.

Ik weet heel goed dat Tom veel kan vertellen over de hardware, maar ook over Itrain omdat dat zijn persoonlijke software pakket dat hij gebruikt.

De vraag is algemeen en niet specifiek op 1 onderdeel.

teunis


Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #10 Gepost op: 3 oktober 2013, 13:58:41 »
Beste Teunis,
Misschien kijk ik wel te ver. Als ik aan een keuze voor hardware denk dan denk ik ook in één streep door aan de software die daar het best bij past... qua gebruiksgemak, platform, ondersteuning, toepasbaarheid, uitbreidingsmogelijkheden en natuurlijk de kostprijs.
In feite kijk ik dus gelijk wat verder dan de originele vraag.   ;)
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #11 Gepost op: 3 oktober 2013, 15:20:42 »
klopt wat er gezegd wordt, ik wil niet via de pc gaan werken. ik wil gewoon simpelweg meerdere locs op de baan laten rijden, wissels wil ik nog zelf kunnen schakelen met losse schakelkasten.

verder wil ik niet te hard van stapel lopen, gewoon simpel beginnen met digitaal. een MS of MS2 station zou een optie zijn, ik heb echter liever de voorkeur voor een marklin control 80 zoals eerder vermeld. de vraag was, of hier genoeg en betaalbare decoders voor te verkrijgen zijn.

verder ben ik via de site van marklin achter de aansluiting van de control 80 gekomen, en dit valt te begrijpen.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #12 Gepost op: 3 oktober 2013, 18:18:02 »
Beste Wouter

Om je baan simpel om te bouwen naar digitaal kan je gebruik maken van de volgenden digitale componenten:
- een digitale centrale, bijvoorbeeld marklin control unit 6021, door marklin niet meer op de markt gebracht, maar via de marktplaats en ebay nog steeds te krijgen, voor ca 80,00 euro
- de 6021 heeft een trafo nodig marklin 6002 ca 50,00 euro
- marklin wisseldecoders 6083 kost ca 25,00
- marklin terugmelders 6088 kost ca 80,00 (erg duur) andere merken zijn vele malen goedkoper
- lokdecoders van marklin nu de 60941 kost ca 30,00, heb je wel een nieuwe motor voor nodig van ca 25,00 euro
- lokdecoders van esu zijn goedkoper bijvoorbeeld de 54610 kost ca 25,00 euro
- voor het omzetten van de wissels heb je ook nodig een keyboard ik dacht no 6040 kost ca 75,00 euro met deze unit kan je maximaal 16 verschillende wissels omzetten.

Voor de 6021 kan je ook denken aan andere digitale centrales: zoals de esu, viessmann, marklin MS2 of CS1, intellibox
2e hands zijn deze apparten te kust en te keur te koop. Dat geldt trouwens voor alle marklin componenten van de 6021 serie.

groeten van teunis




Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #13 Gepost op: 3 oktober 2013, 20:26:16 »
Dank je wel voor je antwoord. Na weer een hoop lezen en zoeken, heb ik een paar nieuwe vragen ontwikkeld:

- kan ik ook een 6035 gebruiken ipv een 6021?

- kan ik ook een normale trafo pakken ipv de 6002? Degene die ik heb is namelijk ook 50-6 hz


Verder heb ik geen wissel decoders en terugmelders nodig, dit wil ik nog manueel besturen.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline teunistreinen

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 87
  • Geslacht: Man
    • Raptorforum voor en door gebruikers van de Raptor
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #14 Gepost op: 3 oktober 2013, 22:08:04 »
Beste Wouter

Nee, dat kan niet. Een 6035 is geen digitale centrale.

Voor een 6021 heb je een 52 VA trafo nodig, om alle vermogen er uit te kunnen halen.
Wat je noemt de 50-60 herts slaat nergens op.

teunis
Marklin M-rails, ca 100 electr.wissels, ca 50 loks met 60902 of ESU. Bestuurd door Trainbrain, Koploper en nu Raptor. Zelfbouw van EDITS wissel- en schakeldecoders, boosters en terugmelders. Zelfbouw van Viessman lichtseinen, LDT seindecoders en Boosters.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 4 oktober 2013, 06:31:53 »
Oké bedankt teunis. Ik dacht dat het wellicht te maken zou kunnen hebben met de juiste golflengte voor digitale signalen.

Bij deze staan de 6021 en 6002 op het verlanglijstje voor de toekomst.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #16 Gepost op: 4 oktober 2013, 07:54:14 »
Wouter misschien een tip, morgen is er een beurs in Houten.
Misschien eens leuk om te kijken en wie weet loop je wel goedkoop tegen materialen aan die je nodig kan hebben  ;)
Fotografen met passie.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: baan omzetten naar digitaal
« Reactie #17 Gepost op: 4 oktober 2013, 17:51:06 »
Dank je voor je reactie, maar helaas kan ik morgen niet naar houten, ik moet hard studeren om dinsdag mijn examen APK keurmeester te halen. En daarbij is het spaarvarken momenteel aardig leeg..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.