Voorbeelden uit het grootbedrijf en onze modelwereld > Voorbeelden uit het grootbedrijf

Bezoek aan Eisenbahnmuseum Bochum-Dahlhausen

(1/7) > >>

Johan:

Beste Forumgenoten,

Samen met mijn oudste zoon Jaap ben ik op 14 september 2013 met de SSN Dahlhausen Expres naar het voormalig stoomlocomotievendepot Bw Bochum Dahlhausen (tegenwoordig Eisenbahnmuseum) geweest.

Allereerst het reisschema:
Vertrek van Rotterdam Centraal om 7.12 uur - kleine stationnementen op Gouda en Utrecht Centraal en vervolgens waternemen op station Ede-Wageningen. Ondanks dat de 01 1075 - 38m3 water meeneemt moet er onderweg toch nog water worden aangevuld. Daarna door naar Emmerich waar de ATB werd gewisseld voor de Duitse variant. Vervolgens via Oberhausen HBF en Essen HBF naar Essen Steele Ost. Helaas hebben we op de heenweg daar ca. 3 kwartier moeten wachten omdat de perronsporen op het Bw bezet waren. Rond 13.15 uur konden we uitstappen op het Bw.

Op het depot hebben we uiteraard rond gelopen en zowat alles bekeken en op de foto gezet (samen 1370 fotos). Natuurlijk zijn daar een groot aantal dubbele of mislukte fotos bij maar meer dan genoeg om een ieder de details te laten zijn van en rond een stoomlocomotieven depot. De fotos ga ik uitzoeken en ik zal regelmatig er een aantal plaatsen. Ondanks het genieten van zoveel moois, zijn mijn gedachten door de prive situatie zeer vaak thuis geweest.

Er waren 3 onder stoom zijnde locomotieven, naast de 01 1075 van de SSN waren ook de 78 468 van Eisenbahn Tradition e.V. en 38 2267 van Bw Bochum Dahlhausen operationeel. Waar was ik die 78 468 eerder tegenkomen? klikkie  Daarnaast waren er een aantal stoomlocomotieven welke koud stonden. Diegenen die van diesels, railbussen etc. houden komen ook in dit draadje aan hun trekken.

Rond kwart over 6 (s avonds) vertrokken we weer vanaf het depot en kwamen, na de ATB wisseling in Emmerich en het water nemen bij Ede Wageningen, rond kwart over elf weer in Rotterdam aan.

Ons viel het volgende op: als de loc op vlak terrein reed merkte je eigenlijk niets eens dat er een stoomloc voor de rijtuigen stond, het net zo goed een e-loc van de NS / DB kunnen zijn! Alleen toen we een paar steile trajecten hadden, hoorde je de cilinderslagen heel goed!

Hieronder de eerste fotos:


Als er nog maar weinig hobbyisten op het perron staan, rolt de 01 1075 met 7 rijtuigen om 3 minuten over half zeven Rotterdam Centraal binnen.


Na het omlopen komt de BR 01 langs perron 6 rustig aangereden en wordt dadelijk aan de rijtuigen gekoppeld.


De 01 1075 staat in de striemende regen voor de rijtuigen en neemt de remproef. Deze loc heeft in zijn werkzame leven 140 km/h gereden. De maximum snelheid tegenwoordig (ook in Duitsland) is 100 km/h.


Een foto uit een kalender of folder? Neen, Rotterdam Centraal - vlak voor vertrek naar BW Bochum Dahlhausen.


Een plattegrond van het museum!

Wordt vervolgd. . . . . . .

Groet,
Johan

Pierre:
Mooi verslag Johan .... ben zeer benieuwd naar het vervolg. Jullie hebben weer een top dag gehad!  Kwijlen met die grote stoomjongens. ;)

Wim Corduwener:
Bochum? Dat is amper anderhalf uur rijden vanaf Enschede.  8) Ga ik een keertje doen.  ;)

Johan:
De fotos heb ik intussen onderverdeeld in de volgende rubrieken en zal per groep de fotos gaan plaatsen:

* Borden met opschriften zoals aanwezig in het depot
* De locloods en typische watertoren
* De toebehoren welke in BW aanwezig zijn
* De diesellocomotieven al dan niet operationeel
* De goederenwagons
* De railbussen al dan niet operationeel
* De rijtuigen
* Seinen en de bediening ervan
* SSN 01 1075
* SSN rijtuigen en details
* De stoomlocomotieven welke koud stonden
* De stoomlocomotieven welke operationeel waren
* De veldbaanloc a la Anna
Hieronder staan de paar fotos om alvast een beetje sfeer te proeven tijdens ons bezoek aan het Bw!  8)









Wordt vervolgd . . . . . . .

Groet,
Johan

Johan:

--- Citaat van: Wim Corduwener op 15 september 2013, 14:54:29 ---Bochum? Dat is amper anderhalf uur rijden vanaf Enschede.  8) Ga ik een keertje doen.  ;)

--- Einde van citaat ---
Beste Wim,

Dat kun je dan het beste doen tijdens de museumtage!

Groet,
Johan

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie