Auteur Topic: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur  (gelezen 21549 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

GGoos

  • Gast
Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Gepost op: 8 september 2013, 12:30:28 »
De komende periode wil ik gaan beginnen met het aansluiten van mijn modelspoorbaan. De aansluitschema's die Viessmann meelevert snap ik vaak geen bal van, maar ik ben dan ook een volledige n00b op dit gebied.

Bezittingen tot nu toe:
  • Marklin 60VA trafo
  • Intellibox
  • 5217 terugmelddecoder van Viessmann
  • 5211 wisseldecoder Viessmann
  • Gebruik Marklin K-rails

Aangezien ik er heel weinig verstand van heb ga ik wellicht vragen stellen die voor velen stom lijken, maar voor mij waarschijnlijk echt een vraag.

Om het voor mij begrijpelijk te houden stel ik één vraag per keer en ga ik die dan uitvoeren. Stap voor stap dus.

Ik heb ervoor gekozen blokken te maken die bestaan uit 3 secties, inrij/ uitrij-sectie/ stopsectie, rem-sectie en weer een inrij/ uitrij-sectie/ stopsectie.

Ik heb gekozen voor Koploper omdat ik daar nou eenmaal in het verleden kennis over heb opgedaan.

De eerste vraag a.d.h.v. het schema hieronder:


aansluitschema intellibox on Flickr

Het is van belang om meerdere contactrails te maken heb ik vernomen. Dus een rode en bruine draad aan de rails solderen.

Vraag 1a
Kan ik mijn 60VA trafo gebruiken om aan te sluiten op mijn intellibox (aansluiting in de rode cirkel van de tekening)

Vraag 1b
De verschillende contactrails, moet ik die aansluiten op de draden in de blauwe of rode cirkel?

Om het voor mij overzichtelijk te houden zou het fijn zijn om de vragen puntsgewijs te beantwoorden. Bij voorbaat dank voor de alle moeite en geduld tot dusver :)

Bram

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 8 september 2013, 12:55:08 »
Antwoord vraag 1a: je dat kan.
Antwoord vraag 1b: ik zou een ringleiding onder de baan aanleggen, (deze sluit je aan op 3 en 4, dus de blauwe cirkel) en op de ringleiding sluit je dan je contactrails aan.

Een hele leerzame site voor beginners is die van "Riny Smetsers" deze man is een prof wat betreft modelspoor. zie onderstaande deze link.

http://www.modelspoorh0.nl/

Als je kijkt onder "downloads" dan staat daar een schat aan info.

Onder "Tips & Trucs" staat een schema om je contactrails aan te sluiten.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 8 september 2013, 14:01:45 »
Thanks, ik wist niet dat Riny's site nog online was  :)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 8 september 2013, 14:54:30 »
Die is weer online  ;) Iemand anders heeft hem over genomen.
Fotografen met passie.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2013, 08:15:10 »
Goed nieuws. Via deze site heb ik inmiddels ook een uitleg gevonden over het aanleggen van een ringleiding. Zover ik dat nu kan beoordelen moet mij dat zelfs lukken :)

@Bram
Samenvattend,

Aansluiting 3 & 4 zijn voor het "voeden" via de rails middels een ringleiding & 5 & 6 is voor het aansluiten van de intellibox op de trafo?

Bram

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2013, 18:31:00 »
Klopt helemaal. Succes.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2013, 09:29:44 »
Dank. Aanvullende vraag. Ik meen dat ik ooit op de site van Riny een foto heb gezien van een zelf gesoldeerde aansluitrail/ contactrails (weet even de officiële term niet). De originele aansluitrail is estetisch gezien geen aanzicht maar zal ook continue een bezetmelding geven als ik me niet vergis.

Ik heb me suf gezocht op de site van Riny maar kan het met geen mogelijkheid vinden.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2013, 13:03:36 »
je hebt K rails en dan kan het heel simpel.Middenleider soldeer je onderaan de middenleider koper kontakt.De massa soldeer ik op de raillipjes.Voor kontaktrails kan je gewoon 1 rail of meerdere isoleren.Ik maak lange stukken en dan soldeeer ik in dat stuk gewoon aan een raillipje.Als je digitaal rijdt hoef je de middenleider niet te onderbreken.Wel om de 1,5 a 2,5 m een leidingetje vanuit de ringleiding solderen.Idem voor je doorlopende massarail.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2013, 12:03:12 »
Thanks. En welke kleur soldeer ik waar aan?

Ik ben n.a.v. jullie adviezen verder gaan studeren op het aansluiten van mijn treinbaan. Ik heb dit gefabriceerd:


Aansluitschema_v1 on Flickr

Vraag 1
Klopt deze redenatie?

(Indien niet leesbaar of moeilijk leesbaar, even op de link onder de foto klikken om de foto op Flickr te zien in vol formaat)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 5 oktober 2013, 08:41:28 »
In de tekening heeft je trafo 6 aansluitingen, klopt dit?
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 6 oktober 2013, 18:12:55 »
Nee, de intellibox heeft dat wel. Waarom deze vraag als ik zo vrij mag zijn een tegenvraag te stellen  ;)

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 7 oktober 2013, 12:02:31 »
Tegen vragen mogen altijd. Mijn vraag kwam naar aanleiding van je schema over de aansluiting.

Zoals je het nu weergegeven hebt heeft de trafo 6 aansluitingen. Je zal de intelli box op de wisselstroom draden van de trafo moeten aansluiten, op 5 en 6. 3 en 4 gaan naar je normaalspoor/de baan.
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 7 oktober 2013, 12:47:57 »
Thanks :) Zo was mijn tekening wel bedoeld ;) Ter verduidelijking had ik namelijk nog de Intellibox aansluiting erin geplakt met de aansluitingen 1 t/m 6 erbij. Wellicht is hier de verwarring ontstaan.

Offline Wouter

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 80
  • Geslacht: Man
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 7 oktober 2013, 18:09:20 »
Klopt, nu ik je redenatie volg (voorheen puur naar het schema gekeken) klopt alles. Echter de pijl v/d trafo-intelli box staat aan de verkeerde kant v/d lijn waardoor mijn verwarring ontstond..
2 rail gelijkstroom fleischmann, nu nog analoog. diversiteit in rollend materiaal, tijdperk nog onbekend.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #14 Gepost op: 7 oktober 2013, 20:27:58 »
Nu ik jouw redenatie volg is het inderdaad wat verwarrend getekend door mij  ;D

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #15 Gepost op: 18 november 2013, 12:28:10 »
Voor het maken van een eigen contactrails, hoe moet ik die solderen? Je hebt rood en bruin. In het aansluitschema van de intellibox nummers 3 (bruin) en 4 (rood).

Zowel rood & bruin sluit ik dan aan op een ringleiding?

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 09:10:06 »
Inmiddels vordert het leggen en aansluiten van de rails met rasse schrede.

Daarbij kom ik bij mijn volgende vraag: op welke wijze dient de TMC verlengkabel van Viessmann aangesloten te worden? Bijgevoegd 2 foto's:

1. De kabel zelf.

Viessmann TMC verlengkabel on Flickr

2. Links de aansluiting van de verlengkabel, rechts de aansluiting van de originele kabel.

Viessmann S88 verlengkabel (2) on Flickr

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 21:35:26 »
Ik heb zelf nu zes van die kastjes geplaatst met diezelfde kabels, maar ik heb geen ervaring met verlengkabels. Volgens mij moet je gewoon het ene eind in het andere kunnen schuiven  ???, denk ik. Maar er zijn vele andere deskundigen op het forum die jou het juiste antwoord wel zullen geven.
In ieder geval ben je weer lekker bezig en kan ik met je meevoelen als je zegt dat je een leek bent op elektrisch en digitaal gebied.
Maar gelukkig heb ik met mijn vorige spoorbaan veel kennis opgedaan. Vooral samen met Riny en diens site.
Daarvan maak ik nog steeds gebruik.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 21:56:42 »
Als je er maar voor zorgt dat de zwarte lijn op de kabel steeds aan dezelfde kant blijft zitten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #19 Gepost op: 20 januari 2014, 11:11:27 »
Allen dank voor de reactie :)

Komt mijn volgende vraag; ik sta op het punt om mijn 5211's te gaan plaatsen. Echter, uit de handleiding wordt ik geen wijs. Bijvoorbeeld, ik heb 1 loc die heeft adres 1. In mijn optiek kan een wisseldecoder nu nooit meer adres 1 toegewezen krijgen.

Er staat op de laatste pagina een tabel. Je ziet daar "groepen" staan, adressen etc. Hoe moet ik dit lezen? Beter gezegd: hoe moet ik dit in gaan stellen?

EDIT: ik ga er straks meerdere achter elkaar zetten.


Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #20 Gepost op: 20 januari 2014, 11:30:32 »
Ik werk met de decoders van Märklin (k83), maar ik denk dat dat geen verschil maakt.
Bij Märklin kun je op één decoder vier wissels aansluiten.
Wissels heb je adressen gegeven. En vier van die opeenvolgende adressen sluit je aan op één decoder.
Eerst de decoder openen. Nu moet je in de decoder die kleine schuifschakelaartjes in de juiste stand zetten.
Ik kijk nooit naar de groepen in de tabel, maar altijd naar de adresnummers.
Bij de adressen 1 t/m 4  moet je dan bepaalde switch-schakelaartjes in de on-stand zetten. Dan ga je voor de adressen 5 t/m 8 naar decoder nummer 2. Enz.

Succes en ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2014, 11:46:39 »
Zeer behulpzaam, mijn dank is groot.

Moeten de adressen opeenvolgend zijn? Dus altijd decoder 1 adres 1, decoder 2, adres 2 etc.?
Of mag het ook decoder 1 adres 30, decoder 2 adres 31 etc?


Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2014, 11:50:54 »
Ja, de adressen 1 t/m 4 op decoder 1, de adressen 5 t/m 8 op decoder 2 enz. Dus  vier opeenvolgende adressen op  een decoder.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2014, 21:37:47 »
Even ter duiding de tabel uit de handleiding:


tabel 5211 on Flickr

Wat ik hieruit begrijp, decoder 1 = wissel 1 t/m 4, decoder 2 = wissel 5 t/m 8 e.v.
De decoder moet je een adres toewijzen middels de switches.

Als ik de uitleg goed begrijp dient decoder 1 dus altijd ingesteld te worden op adres 1.

Als ik het schema zo lees dan maakt men onderscheid in groepen, nummers en adressen. Ik mis ergens de definities. Volgens mij bedoeld men met nummers de wissels in kwestie. Op basis van de stand van de switches stel je de adressen vast van de wissels.

Stel, ik heb mijn 1e decoder de switches zo ingesteld dat ze overeenkomen met de eerste regel in het schema (1e regel van groep 1), dan is wissel 1 adres 1, wissel 2 adres 2 e.v.

Klopt bovenstaande?

Zoja, kan ik dan ervoor kiezen om bijvoorbeeld mijn 1e decoder in te stellen overeenkomstig de eerste regel van groep 10, de tweede decoder overeenkomstig de 2e regel van groep 10?
Als ik de theorie dan goed begrijp krijgt in deze situatie wissel 1 op decoder 1 adres 145, wissel 2 adres 146 e.v.

Klopt deze aanname?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Hulptopic aansluiten digitale randapparatuur
« Reactie #24 Gepost op: 20 januari 2014, 23:00:14 »
De derde kolom is de enige maatgevende voor de instellingen in kolom 4, de kolommen 1 en 2 hebben wat te maken met hoe centrales de wisseldecodernummers groeperen.

Voorbeeld: je wilt een wissel no 38 geven, dan in kolom 3 zoeken, je vindt de adressen 37-40 en schakelstand 2,3,6 en 7 op "on", dan zitten de aansluitbussen voor 38 op no.2 van de aansluitbussen van de decodereenheid.

Gewoon even proberen en je snapt het, ik weet het, het is wat ingewikkeld maar dat komt door de centrales.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"