Auteur Topic: gps-positiebepaling  (gelezen 20332 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #25 Gepost op: 2 november 2014, 21:47:05 »
Het zal vast niet zo ingewikkeld zijn maar Faller Car System® heeft het zelf over besturing via GPS. Daardoor raak ik toch wat in de war want dat globale positiesysteem van Faller gebeurt behoorlijk lokaal en niet globaal, bovendien is het gewoon besturing via infrarood en dat is behoorlijk gevoelig voor stoorsignalen, lichtinvloeden of blokkades van de zichtlijn. Ergo: als een auto door een tunnel rijdt is-ie de weg kwijt... net als met het navigatiesysteem in mijn 1:1 auto.
Er bestaat inmiddels ook een systeem waarbij twee draadjes in of onder het wegdek worden aangebracht die werken als een antenne. Met een decoder en een ontvangstspoeltje in de auto wordt de informatie uitgewisseld via die antennedraad in het wegdek met een centrale.
Links- of rechtsom; het is natuurlijk buitengewoon digitaal en (lees mijn onderschrift) dat ben ik niet.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #26 Gepost op: 2 november 2014, 22:21:27 »
Geen probleem Wim, wat jij aanhaalt met die antennedraden dat is het Dinamo UCCI systeem. Dat is het systeem wat ik ook gebruik.

GPS is niet hetzelfde als infrarood, bij GPS heb je een aantal satelietantennes die via de ether een soort coördinaten stelsel vormen maar ik ben daar
zelf ook geen voorstander van en al zeker niet voor die prijs.

Je hebt ook speciale infrarood systemen (infracar bijvoorbeeld). Het gaat bij al deze systemen erom dat je op 1 of andere manier informatie naar het voertuig kunt sturen.

Het digitale systeem bied veel meer mogelijkheden dan analoog en de auto's rijden mooier door de toegepaste PWM techniek. Maar de fascinatie is denk ik
gelijk of je nu digitaal of analoog stuurt.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 507
  • Thanked: 9 times
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #27 Gepost op: 2 november 2014, 23:01:28 »
Nou
Ik ben blij dat ik me 1rste heb omgebouwd en dat de motor draaidt
weer verder van de week,en foto 's maken
dan eens testen op een rijdraad en wat magneet spul
voor alle peos pas koop ik liever onderdelen om auto's om te bouwen

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #28 Gepost op: 2 november 2014, 23:36:41 »
Fleischmann had ooit een bloksysteem. Dat waren van die groene platte kastjes die je aan elkaar kon koppelen, waarmee je er voor kon zorgen dat er geen twee treinen in hetzelfde blok reden. Beetje een analoge gedachtengang, maar diezelfde groene Fleischmann-kastjes kun je natuurlijk ook gebruiken voor Faller Car System: reedcontacten en stopdingen in het wegdek, magneetjes onder de FCS-auto's en je hebt een zelfregulerend anti-kettingbotsinsysteem. Toch?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)