Auteur Topic: gps-positiebepaling  (gelezen 20182 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
gps-positiebepaling
« Gepost op: 1 september 2013, 15:59:52 »
Ik kwam dit tegen op het internet. Nieuw Faller car system.
Geen draden meer onder de rijbaan maar gps-positiebepaling en spraakgestuurd!



Groeten, Gert-Jan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #1 Gepost op: 1 september 2013, 17:06:20 »
Ze verzinnen toch maar iedere keer weer wat nieuws. Erg mooi maar ach .... zo'n draadje ligt er ook zo in. Alleen als je autootjes gaat laten rijden op al bestaande banen lijkt het me een uitkomst. Dan hoef je niets meer te slopen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #2 Gepost op: 1 september 2013, 17:41:56 »
Ik zie me zelf nog niet langs de baan tegen mijn autootjes staan praten.
Moet wel een krachtige gps zender zijn die er in zit, want de normale GPS systemen kunnen binnenshuis niet eens verbinding krijgen met de satellieten.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2013, 17:55:06 »
Ik weet niet of het voor mij te kostbaar wordt, maar ik vind het wel fraai rijden. Met name de snelheden staan me wel aan. Kan ook zijn dat de centrale met de auto's "praat" dat is me niet geheel duidelijk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

bob

  • Gast
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #4 Gepost op: 1 september 2013, 19:33:29 »

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #5 Gepost op: 1 september 2013, 19:47:27 »
Kan ook zijn dat de centrale met de auto's "praat" dat is me niet geheel duidelijk.

Je hoort die man in het filmpje volgens mij praten tegen de auto's.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #6 Gepost op: 1 september 2013, 20:34:04 »
ZUCHT.

En ik ben nu net bezig met ijzerdraden te leggen over de baan.


Nee hoor, het ziet er leuk uit, maar om inderdaad nu steeds tegen de wagens te praten. Denkt de buurt meteen dat ik gek aan het worden ben. :P

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #7 Gepost op: 1 september 2013, 21:29:06 »
Je hoort die man in het filmpje volgens mij praten tegen de auto's.
Ik zit nu op mijn werk aan zo'n Windows-PC en die hebben standaard geen speakers... dus ik hoor ik niks. Als je moet praten tegen een auto om 'm op de weg te houden, dan ben je daar nog behoorlijk druk mee. En dan ook nog in het Duits?

En ik ben nu net bezig met ijzerdraden te leggen over de baan.
Gewoon doorgaan met draden trekken.

Nee hoor, het ziet er leuk uit, maar om inderdaad nu steeds tegen de wagens te praten. Denkt de buurt meteen dat ik gek aan het worden ben. :P
En terwijl met je FCS aan het spelen bent, moet je niet naar een film kijken met marcherende Duitsers ("Links, rechts, links, rechts!")  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #8 Gepost op: 1 september 2013, 21:49:15 »
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk, maar hij geeft in ieder geval stop en start opdrachten en hij laat ze volgens mij ook sneller of langzamer rijden. Als het eenmaal rijd, lijkt het mij dat je er niet constant  tegen hoeft te praten om ze op de baan te houden.

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #9 Gepost op: 1 september 2013, 21:51:44 »
Nou, in elk geval boeiend genoeg om de ontwikkelingen te volgen.
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #10 Gepost op: 1 september 2013, 21:58:32 »
De folder van Bob is helaas niet heel goed leesbaar.
Wat ik me namelijk ook afvraag. Als het met gps werkt, zal je toch eerst op de één of andere manier een parcours met die gps-coördinaten in je computer moeten zetten.

Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #11 Gepost op: 1 september 2013, 22:12:10 »
Die folder heb ik nu net ook even bekeken, maar dit is helemaal geen Global Positioning System. Het zijn zendertjes die boven je baan hangen. Het idee is misschien hetzelfde, maar van een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem is helemaal geen sprake... ja, op je zolder.  ;D  Het heet ook een: GPS für den hobbykeller Millimetergenaue Positionsbestimmung mittels Ultraschall. De term GPS is dus erg misleidend.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #12 Gepost op: 1 september 2013, 22:14:07 »
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.
Ik had wel plannen om op mijn nieuwe baan straks met FCS te starten, maar ik zit niet op dit (nieuwe) systeem te wachten. Het is overigens wel knap bedacht, maar in combinatie met een spoorbaan lijkt het mij lastig om er mee te werken.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #13 Gepost op: 1 september 2013, 22:31:22 »
Ik hou het ook maar lekker bij mijn lasdraad .... mijn autootjes en bus(sen) kachelen daar lekker overheen. Ook zonder dat ik tegen ze praat. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #14 Gepost op: 1 september 2013, 22:37:53 »
Die folder heb ik nu net ook even bekeken, maar dit is helemaal geen Global Positioning System. Het zijn zendertjes die boven je baan hangen. Het idee is misschien hetzelfde, maar van een wereldwijd satellietplaatsbepalingssysteem is helemaal geen sprake... ja, op je zolder.  ;D  Het heet ook een: GPS für den hobbykeller Millimetergenaue Positionsbestimmung mittels Ultraschall. De term GPS is dus erg misleidend.

Dat heet nou consumentenbedrog.  :(
Ondanks dat, toch een mooi systeem.
Maar het zal bij mij waarschijnlijk ook niet op de baan komen.

Groeten, Gert-Jan
 

GGoos

  • Gast
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #15 Gepost op: 2 september 2013, 11:33:29 »
Ik heb al die jaren vele innovaties in modelspoorland voorbij zien komen. Zo heeft Herpa ooit eens auto's met licht en geluid uitgebracht. Nadeel van alle innovaties: ze kosten zakken met geld.

Ook dit systeem ziet er leuk uit, spraakbesturing klinkt hip, maar of modelspoor hier nou echt geschikt voor is?

Ik zie veel meer in innovaties zoals die beste meneer uit de regio Keulen die in Houten altijd staat met zijn ledverlichting in voertuigen.

Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #16 Gepost op: 2 september 2013, 12:37:48 »
Het lijkt mij wel heel erg leuk om rijdende auto's op de baan te hebben. Het car system heeft echter een paar nadelen.
1: Ik vind het erg duur
2: Wat ik tot nu toe tegen ben gekomen, zijn moderne vrachtwagens en bussen. Ik geloof dat het erg   lastig wordt om iets te vinden dat past in tijdperk II

Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #17 Gepost op: 2 september 2013, 14:03:59 »
Die autootjes zijn inderdaad nogal aan de prijs en als je ouder wilt dan periode III dan moet je zelf aan de gang. Je moet er, net als Pierre tegenaan lopen om wat goedkopers te vinden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #18 Gepost op: 2 september 2013, 20:13:17 »
Ik vraag me wel een beetje af hoeveel leden sowieso iets doen met FCS omdat ik er nooit zo veel over lees op dit forum.

Ook ik ben bezig met het FCS, binnenkort hoop ik weer wat meer tijd te hebben in de avonden en dan zal ik jullie op de hoogte houden van de bouwvorderingen

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #19 Gepost op: 2 september 2013, 20:39:13 »
Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.
Volgens mij heb je dat helemaal goed.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #20 Gepost op: 2 november 2014, 13:29:08 »
Wat er niet bij verteld is
De baan en auto's zijn onveranderd
het systeem is en doet niets meer of minder dan zoeken(met sensoren)naar de plek van de auto ,en dan de route instellen
de snelheid aanpassen en de onderlinge afstand regelen
Maar ze rijden nog steeds met en draad
Anders moet er een compleet met servo's :o bediende stuurinrichting in komen
Hij gaat nog steeds niet vanzelf sturen

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #21 Gepost op: 2 november 2014, 16:57:24 »
het systeem is en doet niets meer of minder dan zoeken(met sensoren)naar de plek van de auto ,en dan de route instellen
de snelheid aanpassen en de onderlinge afstand regelen

Dan snap ik niet wat het voordeel van deze methode is want dat was allemaal al mogelijk met het oude systeem.
En daarmee komen we weer op de oorspronkelijke conclusie;
Het huidige systeem met draad in de baan is volgens mij nog niet over zijn houdbaarheidsdatum heen.
Volgens mij heb je dat helemaal goed.


Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #22 Gepost op: 2 november 2014, 18:51:25 »
Volgens mij wordt dit voor mij te digitaal. Vanaf het bericht van Jerry ben ik het spoor de magneetband een beetje kwijt.  :(
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #23 Gepost op: 2 november 2014, 19:08:08 »
Zo heel erg ingewikkeld is het echt niet. Elke auto heeft een GPS zender/ontvanger en daarmee weet de computer waar elk voertuig zich bevindt
en kan deze op afstand besturen (optrekken, afremmen, stoppen) en tevens de 'wissels' bedienen, verkeerslichten, overweg etc.

Laten we Pierre zijn FCS als voorbeeld nemen, de pc zou dan automatisch enkel de Fiat naar de camping sturen en alle andere voertuigen mogen
daar niet komen. Bij een kruispunt wordt ook weer netjes gestopt als ander verkeer voorrang heeft.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: gps-positiebepaling
« Reactie #24 Gepost op: 2 november 2014, 21:18:34 »
beter geschreven
lekker met de draad en reeds en stopspoeltjes blijven doen
als je modern doet een paar decoders en de wissels electrisch
doet t zelfde met een besturing als bijv koploper
alleen een paar auto's goedkoper