Auteur Topic: Hoe werkt een stoomtrein?  (gelezen 5160 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Hoe werkt een stoomtrein?
« Gepost op: 24 augustus 2013, 19:12:06 »
Modellen van stoomtreinen hebben mij altijd gefascineerd vanwege de enorme hoeveelheid aan prachtige technische details. Neem alleen al het drijfwerk met die grote spaakwielen, drijfstangen, terugkoppelstangen, cilinders en stoomschuiven.  :-*  :-*
Op de modelbaan rijden ook de stoomtreinen echter gewoon op elektriciteit.  Al die details in het drijfwerk, maar ook;  de vuurkist, de ketel, de dom en de schoorsteen, zijn puur voor de sier.
Toch vind ik het wel heel interessant om de techniek achter al deze details te leren kennen.

Zo kwam ik het volgende filmpje tegen op internet. Ik vond het wel een interessant filmpje om hier te plaatsen en daarmee een topic te starten over de werking van stoomtreinen in het grootbedrijf, en hoe dit, wel of niet, realistisch wordt weergegeven in modelspoor.         



Groeten, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Hoe werkt een stoomtrein?
« Reactie #1 Gepost op: 24 augustus 2013, 20:27:53 »
Erg informatief en nu weet ik in elk geval ook wat er onder zo’n stoomdom zit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)