Auteur Topic: Nieuwe aanwinsten Tom  (gelezen 33267 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #125 Gepost op: 14 juli 2016, 16:00:55 »
Misschien zit hier iets bij TUIMEL

Of deze, MOOIETUIMELAAR
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #126 Gepost op: 14 juli 2016, 20:44:49 »
Yups, 5 voor 3 dollar is al een heel stuk beter...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #127 Gepost op: 2 augustus 2016, 17:26:44 »
Natuurlijk kennen we het allemaal, gelijkstroom trafo van 12 vlt, 16 vlt of wat dan ook.
Daar willen we dan weer goedkope 6 volt lantaarnpaaltjes uit China op aansluiten, moet er een weerstandje tussen of gaan we gebruik maken van een regelbare trafo met het risico dat we tegen de knop aanstoten en de boel alsnog doorbrandt.
en eigenlijk willen we ze liever op 5 dan op 6 volt draaien zodat we er weer langer mee doen.

Voor nog geen € 0,60 heb ik dit opgelost.
levertijd een week of 2 maar daar zijn we wel een beetje aangewend.



KLIKKIE DOEN

Eerst maar zelf eens aan de slag en kijken of het werkt.

Trafo instelbaar, staat op 7,5 volt.



Aangesloten op de multimeter en gelijk meten wat de uitgangsspanning is.



Dat klopt dus aardig, 7,51volt.

Vervolgens het apparaatje verbonden met de trafo en dan is de spanning iets lager.



Nu het schroefje bovenop op een fiks aantal slagen terugdraaien en dan krijg je bijv. 5 volt, nou ja voor de kritische kijker, 5,01 volt.



Dan komt de truck, ik zet de trafo naar 6 volt. de uitgangsspanning blijft gelijk, nou 0,01 volt lager  :D





Dan de uitdaging, draai de trafo naar 12 volt.



En jawel hoor, uitgangsspanning blijft bijna gelijk op 5,03 volt.



En dat voor € 0,60. Uitgang isw 3 Amp dus daar kan je dan ook aardig wat ledjes op aansluiten.
Zelf gebruik ik het momenteel in de modelbouwschepen omdat ik daar lipo accu's in heb liggen welke een spanning hebben van 7,4 volt, mijn vertragingsmotortje en verlichting draait echter op 6 volt, dan heb ik er weer een accu bij nodig maar nu dus met dit ding, ideaal.







ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Raages

  • Gast
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #128 Gepost op: 2 augustus 2016, 17:33:27 »
De techniek staat voor niets Tom en het kost ook niets meer blijkbaar. :D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #129 Gepost op: 2 augustus 2016, 19:16:52 »
Tja ... 't blijft leuk zo'n spanningsregelaar en ook goedkoop maar ik zet gewoon twee van die 6V lantaarns in serie op 12 V. En dat kost dan weer helemaal niets. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #130 Gepost op: 3 augustus 2016, 18:45:09 »
Ja Pierre, zo kan het ook maar et deze spanningsregelaar kan je natuurlijk voorkomen dat in serie staande lantaarns niet meer branden als er 1 kapot is.
Tevens kan je de spanning nog verder verlagen naar bijv. 5 volt zodat de lampjes een langere levensduur hebben of mooier licht geven.
Het is maar net waar je voor kiest.
Voor de centen hoef je het niet te laten in ieder geval niet te laten.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #131 Gepost op: 3 augustus 2016, 20:20:53 »
Daar heb jij helemaal gelijk in Tom. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #132 Gepost op: 4 augustus 2016, 08:57:06 »
Plus dat je, mijns inziens, meer individueel kan schakelen i.p.v. setjes.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #133 Gepost op: 4 augustus 2016, 16:28:09 »
Klopt Yentl.
In het bootje waar ik nu mee bezig ben (zomerhobby) heb ik op 1 spanningsregelaar diverse schakelingen staan. Radar, positieverlichting, sleepverlichting en zwaailicht. Zoiets kan je dan ook naar de treinbaan vertalen door bijv. een aantal straten afzonderlijk te schakelen. Wel opletten met lampjes want die verbruiken meestal toch wel iets meer dan een ledje en de uitgang van de spanningsregelaar is max 3 Amp.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #134 Gepost op: 4 augustus 2016, 21:58:39 »
Staat me bij dat we daar op dit forum al eens iets over hebben geschreven: verlichting in de interieurs van huizen die apart en automatisch schakelt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #135 Gepost op: 4 augustus 2016, 22:08:01 »
Ja Wim, ik heb dit met behulp van arduino uitgevoerd.
Dit geeft ook maximaal 5 volt uit maar kan ook in millivolt stapjes verlaagd worden.
Zelfs langzaam aan en uit laten gaan van de lampjes is mogelijk, of knipperen zoals je zelf wilt.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #136 Gepost op: 8 oktober 2017, 10:39:01 »
Zaterdag 7-10 ook weer eens mijn neus in Houten laten zien.
Kon al snel naar binnen, om 10 uur was ik al in hal 1, wat leuke wagonnetjes gevonden 3 voor € 20,-. Kon ik ze niet voor laten liggen.
Verder nog wat klein spul zoals krokodillenbekjes, kan je er nooit genoeg van hebben en wat draad.
Voor andere nog wat spul opgehaald en omgeruild bij Rosoft, altijd gezellig even een praatje maken met Wim en zijn lieftallige echtgenote.

Helaas sloeg het noodlot weer toe en binnen een uur liep iedereen me aan te kijken en te dacht men dat ik een zeehond was, door de warmte kreeg ik diverese hoestbui aanvallen en ben ik om 11 uur maar weer richting Werkendam gegaan.
Onderweg lekker met het raampje open voor de frisse lucht. Nog voor vertrek even in het restaurant gekeken of ik misschien Pierre zou zien maar daar was het vast nog te vroeg voor.

Mijn wagons die straks voor de nodige aanvoer gaat komen en Bad Ahrbach alhoewel ik niet dat dat ze water bij de wijn zullen doen. :D

Remmershuisje krijgt nog ramen van Crystal Clear







Verder nog wat klein spul binnen van Tante Ali uit China, pull-down schakelingen en geluidskaartjes MP3 wat 10sec kan afspelen.
Kost niet veel dus leuk om mee te experimenteren, kan zijn dat het een keer een rookpluim geeft, is ook leuk maar das dan wel éénmalig. Kom er later nog weleens op terug als het heeft gewerkt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #137 Gepost op: 8 oktober 2017, 11:07:45 »
Mooie wagonnetjes, wel erg balen van de hoestbuien.
Hopelijk heb je er toch van genoten om dan maar voor eventjes te gaan.

Veel beterschap gewenst.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #138 Gepost op: 8 oktober 2017, 16:23:52 »
Leuke wagonnetje gevonden Tom. Dat wel ... maar waardeloos van je hoestbuien. :(

We waren om 10 uur in het restaurant en om 12 uur weer dus je hebt ons net misgelopen. Volgende keer beter ... toch?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Nieuwe aanwinsten Tom
« Reactie #139 Gepost op: 9 oktober 2017, 08:46:48 »
Leuke wagonnetjes, Tom.
Jammer dat je snel weer weg moest afgelopen zaterdag.
Misschien een idee voor de waterwagen: die kun je ook gebruiken om de (museum)stoomlocs van water te voorzien als die Bad Ahrbach nog eens een bezoekje gaan brengen. Desnoods nemen ze zelf het water in deze wagon mee.
Dan kan Wim ook nog weemoedig de vooruitgang even van zich af zetten, misschien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...