Auteur Topic: BR41  (gelezen 3556 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
BR41
« Gepost op: 20 juli 2013, 23:46:31 »
In 2009 ben ik samen met mijn zoon naar de VSM dagen geweest. Behalve dat we daar veel rijdend oud materiaal gezien hebben, was daar ook heel veel op modelspoor gebied te koop.

Mijn zoon heeft daar onder andere toen een bouwdoos van Revell gekocht. Het betreft hier de BR41 Stoomlok. We zijn daar toen met ze tweeen aan begonnen om deze te bouwen.

Door omstandigheden, is dit project onder zijn bed terecht gekomen, en nooit afgemaakt.
Nu 4 jaar later heb ik deze weer in mijn bezit, en ben ik begonnen om deze weer verder te bouwen.

Het eerste wat opvalt als de doos open gaat is dat deze lok niet door Revell zelf, maar door een italiaanse firma vervaardigd is.


Omdat de hele bouwdoos geheel zwart is, en heel veel kleine onderdelen bevat, welke in meerdere kleuren geverfd moeten worden, verf ik deze terwijl ze nog vast zitten.



Inmiddels heeft het onderstel al aardig vorm gekregen.




Als deze lok straks klaar is zal hij ergens op de bw een plekje krijgen.

Wordt vervolgt
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: BR41
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2013, 09:38:47 »
Dat lijkt me een mooie loc te worden als ik zo die wielen al zie.
Goed verf werk.

Alleen 1 x in de 4 jaar onder het bed schoonmaken is wel erg weinig, het enige voordeel is dan wel dat je soms voor een verrassing komt te staan zoals deze bouwdoos. :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re: BR41
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2013, 10:25:06 »
Het blijven kids he  ;) die zien het nut niet zo van schoonmaken onder het bed lol.
Fotografen met passie.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: BR41
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2013, 10:34:09 »
Ik zal het wat duidelijker zeggen.
Hij is in eerste instantie onder het bed gekomen. Mijn zoon heeft inmiddels een nieuw bed. En in de tussen tijd is deze bouwdoos achter in de kast beland.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: BR41
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2013, 17:40:26 »
Ik zal het wat duidelijker zeggen.
Hij is in eerste instantie onder het bed gekomen. Mijn zoon heeft inmiddels een nieuw bed. En in de tussen tijd is deze bouwdoos achter in de kast beland.
Rick, dat je dit nog gaat uitleggen... Tom heeft blijkbaar iets met bedden  :) je moet Tom eens vragen wanneer-ie z'n fornuis voor het laatst van de muur heeft getrokken... moet je eens zien wat daarachter vandaan komt.  :P
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BR41
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2013, 18:24:33 »
Laat ze allemaal maar kletsen Rick. Ze zijn allemaal gewoon jaloers op het mooie onderstel dat je al in elkaar gezet hebt. ;D  Top.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: BR41
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2013, 18:32:08 »
Revell en Italeri doen geloof ik samen. Er is een aantal bouwpakketten op de markt van stoomlocomotieven. Ik heb er ook eentje "onder het bed" liggen, maar daar heb ik inmiddels al zoveel onderdelen uit geroofd voor andere doeleinden, dat daar alleen nog een deel het onderstel van in elkaar is te zetten. Kan altijd nog op een lijnwerkplaats als oud roest.
Wat ik wel jammer vind is dat ze alleen de grote, legendarische stoomlocs als bouwpakket hebben uitgebracht en niet die gezellige kleintjes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: BR41
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2013, 21:52:41 »
Het is inderdaad jammer dat ze alleen die grote jongens opgenomen hebben in het programma.Juist die kleintjes zoek ik nog voor op het industrie gebied. Maar daar kunnen ook altijd nog echt rijdende komen. Denk dat ik deze nog ga verouderen, en dan kan hij mooi als "afdankertje" op de werkplaats staan.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: BR41
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2013, 13:54:27 »
Op beursen vind je altijd wel een hoekje, waar je voor slechts een paar euro "schroot-locs" kan kopen, voor een leuk project op je baanwerkplaats.

G

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: BR41
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2013, 14:50:46 »
Ik zal het wat duidelijker zeggen.
Hij is in eerste instantie onder het bed gekomen. Mijn zoon heeft inmiddels een nieuw bed. En in de tussen tijd is deze bouwdoos achter in de kast beland.
Rick, dat je dit nog gaat uitleggen... Tom heeft blijkbaar iets met bedden  :) je moet Tom eens vragen wanneer-ie z'n fornuis voor het laatst van de muur heeft getrokken... moet je eens zien wat daarachter vandaan komt.  :P

1 x in de maand gaat het van zijn plaats, wij hebben nog een los fornuis wat makkelijk verplaatst kan worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: BR41
« Reactie #10 Gepost op: 1 augustus 2013, 11:45:41 »
De afgelopen week zo af en toe tussen door maar eens wat verder gebouwd.



Nu ik bijna klaar ben met bouwen, kom ik er achter dat er in de loop van de jaren een paar onderdeeltjes verloren zijn gegaan. Onder andere de twee grote platen aan de voorkant. Maar goed hij komt toch als lok in onderhoud op de bw te staan, en dan mag er best een onderdeel af liggen.

Nog wat kleine onderdeeltjes plaatsen en dan kan ik gaan weateren.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: BR41
« Reactie #11 Gepost op: 1 augustus 2013, 13:34:09 »
De buffers zijn zoek? Die heb je vast nog wel ergens liggen en anders trek je een stootblok uit elkaar.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BR41
« Reactie #12 Gepost op: 1 augustus 2013, 15:03:33 »
Knap stukje plakwerk Rick ... prachtig. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: BR41
« Reactie #13 Gepost op: 1 augustus 2013, 15:40:10 »
Dat is heel mooi geworden Rick! Je hebt aardig doorgewerkt. De eerste foto was van een onderstel en de volgende foto gelijk van een complete loc. Heb je ook foto's van de tussenliggende bouwwerkzaamheden?
Dat kan een heel mooi tafereel worden op je BW. Heb je de deur van de ketel helemaal dicht gelijmd? Anders kan je die misschien open zetten en een mannetje de buizen schoon laten maken.
Iets zoals dit;  Klik

Groeten, G

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: BR41
« Reactie #14 Gepost op: 1 augustus 2013, 22:34:55 »
Wim,

de buffers heb ik nog liggen. Dat zijn de laatste dingetjes die er nog aan moeten. net als wat haken etc.

G
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: BR41
« Reactie #15 Gepost op: 2 augustus 2013, 16:13:00 »
Ik heb met verwondering je creativiteit bewonderd, Rick, maar boven alle verwachting. Proficiat.
Zo te zien hebben wij ook van jou nog veel te verwachten.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

GGoos

  • Gast
Re: BR41
« Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2013, 18:11:10 »
Mooi resultaat. Ik heb altijd goede ervaring gehad met Revell bouwdozen en koop zo nu en dan nog wel eens één.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: BR41
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2013, 19:57:25 »
Mee eens. Als ik de ooit deze in mijn handen krijg...


Dan is-ie voor mij!  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)