Auteur Topic: Baanbouw Rick 2e poging.  (gelezen 93988 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Baanbouw Rick 2e poging.
« Gepost op: 20 juli 2013, 23:29:37 »
Na dat ik mijn baan vanwege het isoleren van de zolder, mijn baan in stukken heb moeten zagen, ben ik nu weer langzaam begonnen met het herstellen van mijn baan.


Ik ga mijn baan verhuizen naar de andere kant van de zolder. Hier bevond zich tot de verbouwing een hok, wat vroeger dienst deed als viskwekerij. Naderhand is dit kamertje door Semantha in gebruik genomen als hobby kamer.
Doordat de bouwvakkers het dak moesten isoleren, moest een groot gedeelte van dit kamertje gesloopt worden. Hierop hebben we besloten het hele kamertje te verwijderen. Hierdoor ontstond er een grotere en beter te benutten ruimte voor mijn baan, omdat aan de ander kant de ketel van de verwarming in de weg zat. Semantha haar hobby hoek verhuist nu naar mijn oude hoek.


Als eerste heb ik de muren en de balken maar eens van een kleurtje voorzien. De balken in de witte verf gezet, en de muren "hemels blauw" gesaust.




Vervolgens ben ik begonnen met de tafels te bouwen waar de baan op gaat komen. De tafels pas ik aan op de grote van de modules, en iedere tafel komt op wieltjes te staan. het gaat me tenslotte geen tweede keer gebeuren dat ik alles af moet breken

Wordt vervolgd.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline patje

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Geslacht: Man
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2013, 13:00:47 »
Een flinke klus Rick, maar nu ga je weer opbouwen, dat is altijd fijn. Het zal wel warm zijn op de zolder nu.

Succes ermee en we blijven het volgen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2013, 16:27:30 »
Hoi Rick,

Succes met de wederopbouw. Volgens mij kan het alleen maar mooier worden met zo'n nieuwe start.
Ga je de baan ook groter maken, nu je meer ruimte hebt?

Groeten, G

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2013, 18:18:36 »
Succes met bouwen Rick maar wel dapper met deze temperaturen ........ poe...poe.  8) Lekkere ruimte zo man. Dit gaat helemaal goed komen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2013, 18:24:46 »
Volgens mij is het wel slim om in modules te bouwen. Heb je al iets in je hoofd dat enigszins lijkt op een baanplan? Of ben ik nu veel te voorbarig?  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2013, 21:47:25 »
Hout op maat zagen kan ook in de tuin hoor  ;D, maar met deze hitte ben ik echt niet aan het bouwen. Volgend weekend kijk ik wel weer.

Wim, een baanplan heb ik wel ja. ongeveer wat de baan was, alleen komt er nu nog een extra stuk aan, waar de industrie komt. Wat eerst industrie zou worden wordt nu natuurgebied. Verder komt er nog een schaduw station onder. Die achter in de hoek, onder de heuvel verdwijnt en achter het industrie terrein weer boven komt.

G
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2013, 21:56:30 »
Nou Rick, het ziet er veelbelovend uit. En voor anderen (en voor mij) is het altijd wel weer leuk om iemand vanaf scratch te zien opbouwen.
Misschien heeft het aan de andere kant ook wel weer iets positiefs om weer vanaf de grond te beginnen.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2013, 21:25:39 »
Rick, toen ik je eerste foto's zag zag, dacht ik pffff wat een onoverzichtelijke rommel. Maar de verdere foto's laten zien dat je je niet hebt laten afschrikken maar lekker bent begonnen.
Wel een mooi ruimte heb je gekregen. Ik ben benieuwd hoe je al die (oude) onderdelen weer aan elkaar gaat freubelen. Een hele uitdaging in ieder geval. Ik blijf je zeker aandachtig volgen.
Een mooie blauw-strakke hemel heb je al. Komen er nog wat wolkjes op?
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #8 Gepost op: 27 juli 2013, 14:44:21 »
Van de week heel af en toe eens wat op zolder bezig geweest.
Twee tafels gebouwd. Deze heb ik net zo hoog gemaakt als mijn vorige baan. Alleen nu per module op wieltjes. De tafels op zijn plek gereden. en mijn oude hoek module er op geplaatst. :'( :'(

Even vergeten dat de zolder nu 10 cm lager is geworden door al de isolatie die ze geplaatst hebben. De hoek module staat dus ineens ergens halverwege de baan. Nu maar even nadenken. Of de tafels lager gaan maken, waardoor de hele baan wel lager komt, en ik weet niet of dat mooi kijkt. Of de modules tegen de schuine kant in korten.

Roel,

de eerste foto was om te laten zien wat voor rotzooi het was voor ik begon ;D, en ja op de muur komt ook nog een muurschildering. Ik ben er geen kunstenaar in. maar ga het weer proberen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2013, 11:38:15 »
Nu het weer wat minder warm is, en ik geniet van mijn vakantie, heb ik het bouwen weer opgepakt.
Een medeforum lid had tijdens zijn vakantie een draaibrug voor mij meegenomen.
Afgelopen week ben ik begonnen met het bouwen hiervan.



De Dapol bouwpakketten zijn altijd maar in een kleur. Maar het mooiste resultaat krijg je als je zelf schildert en weaterd.  Dus de blikjes verf en poeder maar opgezocht.

Voordat ik met schilderen begon, eerst maar een kuil gemaakt waar de brug in komt te liggen.
Uit onze winkel heb ik nog wat spullen overgehouden waar ik in de modelbouw nog wat mee zou kunnen. Zo ook een rol met beschermmat voor onder het aquarium. Deze was precies de dikte van de hoogte van de brug. Hier een cirkel uit gesneden en de mat op een plaatje spaanplaat geplakt.
Als eerste afwerking vervolgens nog een oude papieren grasmat er op geplakt, welke ik later nog als verwilderd grasland ga bewerken.
Vervolgens een betonrand gemaakt.

Hierna gaan schilderen en weateren met tot nu toe het onderstaande resultaat.

 

Het tegelpad in het midden moet nog bewerkt worden. Net als het gras.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2013, 14:23:02 »
Leuk dat je weer een beetje aan het knutselen bent geslagen Rick. De temperaturen zijn nu ook een stuk aangenamer dan afgelopen weken. Ziet er goed uit deze draaibrug-schijf. Leuk opgelost met dat stuk grasmatachtige spul. Het heeft echt veel weg van gras. Gebruikte je dat in of onder het aquarium?

Is het een los stukje wat is straks in zijn geheel in je baan verwerkt of ben je nu al op je treintafel bezig?

Eén klein dingetje. Geen commentaar hoor maar een goedbedoelde tip. Zo te zien aan de reflectie van de flits op de brug lijkt het er op dat je groene glans lak hebt gebruikt. Het is mooier en realistischer om matte lak te gebruiken voor je bouwprojecten.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2013, 14:32:21 »
En als je dan toch bezig bent:


Gras kan best, maar ik zou onder de rails toch iets met beton of grind maken. Die dwarsverbinding kun je er trouwens ook uitsnijden als je draaischijf eenmaal op de plek ligt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #12 Gepost op: 10 augustus 2013, 11:23:04 »
Pierre,

ik gebruik alleen maar matte verf. De glans komt door de flitser. In het echt is hij doffer.
Die Aquariummatten zijn niet voorzien van gras. Dat heb ik er zelf op geplakt als basis voor het weiland wat er moet komen. Hoger wild gras dus.
Dit stuk komt straks als module in de baan te liggen.

Wim,

ik twijfel zelf nog of ik beton in de bak wil, of dat ik het laat verwilderen op wat zand onderin.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #13 Gepost op: 10 september 2013, 08:29:15 »
Na het nodige opruimen op zolder, heb ik dan eindelijk de onderbouw klaar. 5 verrijdbare tafels, waar ik nu de oude modules op aan het leggen ben, om te kijken of het past, en of het al het gesleep over leeft heeft.
Eerst straks nog maar even de verlichting in die hoek aanbrengen. Dat werkt, met de komende donkere maanden wel zo prettig.



2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #14 Gepost op: 10 september 2013, 09:34:16 »
Há Rick, je bent alweer lekker bezig met je baan. Dat gele spul, is dat bouwschuim?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #15 Gepost op: 10 september 2013, 10:21:58 »
Dat gele spul is inderdaad Pur. Heb ik eens als proef een stuk gedaan. Maar ik vind het geen prettig spul om mee te werken. De rest gaat gewoon met stiropor en gips.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #16 Gepost op: 10 september 2013, 10:42:11 »
Het nadeel met pur is, is dat je er totaal geen controle over hebt en als het over je rails heen gaat schuimen kun je de rails weggooien.
Zijn dit restanten uit je oude baan of is it al je nieuwe begin?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #17 Gepost op: 10 september 2013, 11:26:03 »
Dit zijn restanten van waar ik ooit aan begonnen ben. De schade door het steeds maar moeten verplaatsen is behoorlijk. Dus van het weekend eerst maar eens kijken of ik het ga herstellen of helemaal opnieuw begin.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #18 Gepost op: 10 september 2013, 12:02:45 »
Wat ik zou doen?
Trek alles voorzichtig los, berg het op in dozen en begin lekker opnieuw. Als je dan toch bezig bent met een nieuwe start: haal dan ook meteen een paar platen triplex als ondergrond... dat werkt écht een stuk lekkerder zo’n schone plaat dan dat je eerst drie dagen bezig bent het afschrapen van die oude meuk.
Ik zou ook overwegen of je niet beter in modules kunt werken met onderstellen op zwenkwielen. Die zwenkwielen kosten bij de Action een drol. Op die manier kun je makkelijker overal bij.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Roel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.109
  • Thanked: 28 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats Kerk-Avezaath (de bloeiende Betuwe)
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #19 Gepost op: 10 september 2013, 12:30:31 »
Rick, ik had ook mijn oude baan in stukken willen ontmantelen en daarna proberen die weer bij de nieuwe baan te gaan gebruiken.
Maar ben er toch van af gestapt en nieuw hout en plaatmateriaal gekocht. Af en toe wel wat van het oude materiaal gebruikt dat ik kon gebruiken en nog prima was. Sommige oude planken waren super droog. Zo gauw die een punt van de schroef voelde. scheurde die al.
Dit nieuwe materiaal werkte prima en lekker.
Leuk dat je ook zwenkwielen onder je baan hebt gemonteerd.
Het werkt in de praktijk fantastisch. Was voor mij ook een goede keus.
Je krijgt er, Rick, geen spijt van.
Met groet, Roel
Vooral Märklín, maar ook Roco; digitaal met volledige massadetectie. Rijd met CS1 en Koploper via laptop. Geen specifieke tijdperk.

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #20 Gepost op: 10 september 2013, 12:34:21 »
Wim,

ik heb nu 5 modules, ieder op wieltjes van de action ;)

Denk dat ik jullie raad opvolg, en vanuit het niks begin. Dat werkt denk ik sneller en mooier als de oude stukken proberen te herstellen.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.849
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #21 Gepost op: 10 september 2013, 13:44:12 »
Helemaal gelijk (beiden). Hou ons op de hoogte.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #22 Gepost op: 11 september 2013, 21:37:34 »
Ha .... ik zie dat je weer een start hebt gemaakt aan de nieuwe baan Rick. Top man!
Ik ben het met de vorige sprekers/tikkers eens dat het veel prettiger werkt om vanaf nul weer te beginnen met een nieuwe baan. Ik heb twee jaar geleden ook deze stap gemaakt en dat is erg goed uitgepakt. Van de vorige baan heb ik nauwelijks iets hergebruikt. Bovendien is er een heel ander rail plan uit voortgekomen wat veel beter in elkaar steekt dan het vorige.
Ik ga je met plezier volgen man! ;) 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #23 Gepost op: 28 september 2013, 15:30:17 »
Afgelopen week weer een nachtdienst gehad. 's middags heb ik dan lekker de tijd om wat aan mijn baan te doen. Ontspannen bezig zijn, en niet te veel inspanning voor als ik 's avonds weer aan het werk moet.

De eerste vormen een beetje aan gebracht, en gekeken of wat ik in mijn hoofd heb, ook wel uitkomt op de ruimte die ik heb.
De basis ligt nu, en aan de rechterkant van de baan, komt het eerste deel ook al op hoogte.
Hierbij wat foto's die meer zeggen als woorden.



2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Baanbouw Rick 2e poging.
« Reactie #24 Gepost op: 28 september 2013, 22:22:29 »
Je bent al lekker op gang Rick. Je zegt dat je het in je hoofd hebt maar heb je al een vast baanplan of ontwikkeld zich dat vanzelf terwijl je bezig bent?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/