Auteur Topic: Hekwerk  (gelezen 16028 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #25 Gepost op: 2 juli 2013, 22:00:12 »
Ja Pierre, natuurlijk ging je als een speer. Je weet nu hoe het moet.
Uh... is er ergens ook een bestelformulier waar we die paaltjes kunnen bestellen?  :)

Zo.n handige donder als jij hoeft toch geen paaltjes te bestellen zeker. Die maak jij met twee vingers in je neus. :P :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #26 Gepost op: 2 juli 2013, 23:11:51 »
Mwa... met dat plankje en die spijkertjes werkt toch wat handiger.  :) Maar nu we het toch even over palen hebben: waarom schilder je die palen niet als ze in de grond zitten en het gaas, het draad en alles erop zit... schildert dat niet een stuk makkelijker?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #27 Gepost op: 3 juli 2013, 08:18:28 »
Mwa... met dat plankje en die spijkertjes werkt toch wat handiger.  :) Maar nu we het toch even over palen hebben: waarom schilder je die palen niet als ze in de grond zitten en het gaas, het draad en alles erop zit... schildert dat niet een stuk makkelijker?

Als je alles de zelfde kleur maakt wel Wim maar ... ik wil het gaas en draad blank laten en dan is het wel een behoorlijk gepiel om alleen de paaltjes te raken met je kwast. Als alles in elkaar zit verouder ik de boel natuurlijk wel. Beetje roest/vuil en zo.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Hekwerk
« Reactie #28 Gepost op: 3 juli 2013, 08:58:36 »
Heel leuk dit project met dit hekwerk.
Toch een opmerking de paaltjes staan verkeerd volgens mij moeten ze 180 graden omgedraaid worden.
De knik van het spoor afgedraaid zodat het beklimmen van het hekwerk moeilijker wordt.
Kijk naar de voorbeeld foto.
Succes met dit project.


Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hekwerk
« Reactie #29 Gepost op: 3 juli 2013, 09:25:38 »
Ben, volgens mij was Pierre daar ook al achter gekomen ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #30 Gepost op: 3 juli 2013, 09:48:14 »
Nou... misschien krijgen we Pierre wel z? gek dat-ie ze er w??r uithaalt.  :) Pierre en zijn hekwerk... dat kon nog wel eens een langlopende serie worden.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hekwerk
« Reactie #31 Gepost op: 3 juli 2013, 10:13:54 »
Goeie titel voor een boek, "het werk aan een hekwerk" :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #32 Gepost op: 3 juli 2013, 10:45:17 »
Als je alles de zelfde kleur maakt wel Wim maar ... ik wil het gaas en draad blank laten en dan is het wel een behoorlijk gepiel om alleen de paaltjes te raken met je kwast. Als alles in elkaar zit verouder ik de boel natuurlijk wel. Beetje roest/vuil en zo.
Ik ben er inderdaad vanuit gegaan dat je alles in ??n kleur zou verven. Als je door je oogharen kijkt zijn dit soort hekken ook zo?n beetje ??n grauwe, grijze kleur.
Ik heb nog een hele rol horrengaas liggen, ge?nspireerd door dit topic ga ik daar ook maar eens aan beginnen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #33 Gepost op: 3 juli 2013, 11:12:45 »
Ik heb nog een hele rol horrengaas liggen, ge?nspireerd door dit topic ga ik daar ook maar eens aan beginnen.

Een nieuw project!  :o En je hebt nog zoveel projecten liggen Wim.  :P :P
Voordeel van een groot stuk horrengaas is dat het fijne mazen heeft en je het diagonaal kunt knippen. Da's een stuk mooier/echter. Nadeel is dat het er vaak een beetje rommelig uitziet omdat het zo flexibel is. Paaltjes moeten dicht bij elkaar staan voor een strak hekwerk.

Het is toch rotweer dus ik ga nog even naar boven! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Hekwerk
« Reactie #34 Gepost op: 3 juli 2013, 11:18:23 »
Ben, volgens mij was Pierre daar ook al achter gekomen ;)

Goed hoor  :D

ik al had zitten kijken of Pierre had gezien

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #35 Gepost op: 3 juli 2013, 11:19:15 »
Heel leuk dit project met dit hekwerk.
Toch een opmerking de paaltjes staan verkeerd volgens mij moeten ze 180 graden omgedraaid worden.
De knik van het spoor afgedraaid zodat het beklimmen van het hekwerk moeilijker wordt.
Kijk naar de voorbeeld foto.
Succes met dit project.

Dank je Ben.  Ik ben bezig dit te veranderen. Misschien vanavond weer een update.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #36 Gepost op: 3 juli 2013, 11:48:29 »
Een nieuw project!  :o En je hebt nog zoveel projecten liggen Wim.  :P :P
Voordeel van een groot stuk horrengaas is dat het fijne mazen heeft en je het diagonaal kunt knippen. Da's een stuk mooier/echter. Nadeel is dat het er vaak een beetje rommelig uitziet omdat het zo flexibel is. Paaltjes moeten dicht bij elkaar staan voor een strak hekwerk.
Het is toch rotweer dus ik ga nog even naar boven! ;)
Je hebt gelijk: ik heb veel te veel open projecten liggen. Veel van die projecten zitten gelukkig alleen nog maar in m?n hoofd en een aantal ligt gewoon te wachten op voltooiing. Maar aan de andere kant: heb ik haast? Moet ik een deadline halen?  8)
Horrengaas heeft inderdaad voor- en nadelen. Bij jouw hekwerk kun je het zelfs zonder palen neerzetten en dan staat het gewoon. Bij horrengaas moet je het spannen. Je kunt er wel weer makkelijker een rijgdraad doorheen halen met naald en draad. Voorlopig ben ik er nog niet aan toe en moet ik eerst nog wat andere projecten afronden.
Probleem is dat ik teveel word afgeleid door al jullie leuke projecten.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #37 Gepost op: 3 juli 2013, 16:50:51 »
Ja ... ja ... Wim! :o Nog even en het is onze schuld dat je te veel hooi op je vork neemt en aan 20 verschillende dingen bezig bent. ;D

------------------------------------------------------------------------


Laatste update:

Alle (nieuwe) paaltjes staan weer op hun plek en kijken nu de goede kant op. Terwijl de lijm moet drogen schilder ik twee sluithekken van laser gesneden karton in de zelfde kleur als de paaltjes.







Van het gaas knip ik de juiste lengte af en knip ook gelijk de randjes mooi glad bij. Vervolgens plak ik met een beetje secondelijm het gaas op de paaltjes vast. Knijpertje d'r op dat ik de vorige niet gelijk weer los trek.  ;D



Het eerste draadje hangt in het hek. En de rest volgt snel. De sluithekken zijn droog en die kan ik ook op hun plek plakken.







Het hekwerk is klaar en na wat proefstukjes met van alles en nog wat blijkt als veroudering een dry-brush met bruine  acrylverf het beste resultaat te geven. De glans moet net weg zijn met af en toe een beetje roestig gaas. Na een wat foute start ben ik toch niet ontevreden met het eind resultaat.










---------------------------------------------------------------------------------
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hekwerk
« Reactie #38 Gepost op: 3 juli 2013, 16:53:32 »
Wauuuuuuuuuuuuuuuuuuwwwwwwwwwwwwwwwwww, echt super.
Dacht eerst toch dat je aan het fotosjoppen was geweest.
Man wat ziet dit er geweldig uit.
Dit isd toch echt hoge school modelbouw.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #39 Gepost op: 3 juli 2013, 16:58:31 »
Dank je wel Tom. Morgen ga ik een beetje aan de gang met wat gras en zo en ik wil ook nog een bushalte maken voor het hek. We zien wel.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #40 Gepost op: 3 juli 2013, 17:55:43 »
Ja ... ja ... Wim! :o Nog even en het is onze schuld dat je te veel hooi op je vork neemt en aan 20 verschillende dingen bezig bent. ;D
Nou, niet direct, maar w?l indirect... iemand die jou bezig ziet met die hekjes, die gaat dan toch denken: "Moet ik ook nog niet ergens wat hekjes neerzetten?" Veel dingen waar ik mee bezig ben zijn vaak ge?nspireerd door het werk van anderen op dit forum. Daar krijg je zeker wel een warm gevoel van h??  :)

En even over je hekjes: Ik ben sprakeloos. De verhoudingen zijn precies goed, alles klopt... ?cht helemaal top!
Wat Tom inderdaad zegt: dit is hogere school... of beter "Haagse School"? Whatever!
Die bushalte, ligt-ie op de route van je Faller-ombouwbus en wordt dat dan een ?chte halte?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline hadeha

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 42
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
  • Amsterdam
Re:Hekwerk
« Reactie #41 Gepost op: 3 juli 2013, 18:18:12 »
mooi gemaakt zeg en wat een mooi geheel bij elkaar
met vriendelijke groeten
hans

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Hekwerk
« Reactie #42 Gepost op: 3 juli 2013, 18:18:51 »
 :o Ik weet niet wat ik moet zeggen. Gelukkig waren de heren op tijd om je te waarschuwen voor het kleine foutje. maar met een beetje vertraging, is het weer een project om je vingers bij af te likken.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hekwerk
« Reactie #43 Gepost op: 3 juli 2013, 18:28:25 »
Ik verwacht er ook nog wel een baldadig Preiserjong bij die met zijn broekje aan het prikkeldraad is blijven hangen. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Hekwerk
« Reactie #44 Gepost op: 3 juli 2013, 18:43:32 »
Ik verwacht er ook nog wel een baldadig Preiserjong bij die met zijn broekje aan het prikkeldraad is blijven hangen. :)

Of een preisertje die met een tang een gat aan het knippen is......  :P  :P

Pierre, je blijft ons verbazen!! Super  ;)

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Hekwerk
« Reactie #45 Gepost op: 3 juli 2013, 18:58:48 »
Pierre, wat ziet dat er geweldig uit!
Weer een heel mooi project. Ik volg jou projecten altijd graag, omdat je altijd heel mooi stap voor stap laat zien hoe je het uitvoert. Ieder project is gewoon een workshop.
En het resultaat is prachtig! Daar mag je zo trots op zijn, dat je er wel wat bordjes op mag hangen. Dat doen de fabrikanten van de echte hekwerken ook allemaal. Om de paar meter hangt dan zo'n bordje met '......hekwerken'
Een paar kleine bordjes met 'Pierre Hekwerken' maakt het dan helemaal af. ;)

Groeten, G?J? 

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Hekwerk
« Reactie #46 Gepost op: 3 juli 2013, 19:19:45 »

Dank je wel jongens.

Pierre, wat ziet dat er geweldig uit!
Weer een heel mooi project. Ik volg jou projecten altijd graag, omdat je altijd heel mooi stap voor stap laat zien hoe je het uitvoert. Ieder project is gewoon een workshop.
En het resultaat is prachtig! Daar mag je zo trots op zijn, dat je er wel wat bordjes op mag hangen. Dat doen de fabrikanten van de echte hekwerken ook allemaal. Om de paar meter hangt dan zo'n bordje met '......hekwerken'
Een paar kleine bordjes met 'Pierre Hekwerken' maakt het dan helemaal af. ;)

Groeten, G?J? 

Je was me net voor G?J?. Ze lagen al in de printer. Ik heb deze kleine details even toegevoegd.



Die bushalte, ligt-ie op de route van je Faller-ombouwbus en wordt dat dan een ?chte halte?

Ja .... dat was wel de bedoeling Wim
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Hekwerk
« Reactie #47 Gepost op: 3 juli 2013, 19:39:47 »
JA,? maar Heras heeft dat hek toch niet gemaakt?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Hekwerk
« Reactie #48 Gepost op: 3 juli 2013, 19:51:13 »
JA,? maar Heras heeft dat hek toch niet gemaakt?
Ach, er komt vast nog wel ergens een Franse straatnaam of een pleintje met een standbeeld van Pierre.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Hekwerk
« Reactie #49 Gepost op: 3 juli 2013, 20:41:33 »
Ik begin gelijk het idee te krijgen dat ik misschien ook wel Pierre zal gaan na-apen om mijn BW met een dergelijk hekwerk af te zetten, maar dat zal wel najaar worden en als het mag van Pierre natuurlijk  ::)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0