Auteur Topic: Tram voorzien van een motortje  (gelezen 16479 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #25 Gepost op: 25 juni 2013, 18:59:32 »
Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken
Kan dat ook een stroom doorvoerende koppeling zijn ?
Ik ben nieuwsgierig of dat kan.
Met die koppelingen heb ik geen ervaring Ben maar ik denk dat het wel moet kunnen.
Het kán natuurlijk wel, maar het lijkt me ook een beetje gedoe. De stroom komt dan van de motorwagen, waar de stroom van de wielen wordt afgenomen. Ik heb zelf geen ervaring met stroomvoerende koppelingen, maar volgens mij kun je dan net zo goed de stroom van de wielen afnemen die onder de bijwagen zitten.
Daar komen natuurlijk ook nog de kosten bij: een stroomvoerende profi-koppeling van Fleischmann komt denk ik op zo'n € 12,- per stuk en dat vind ik toch wat wel geld om alleen een bijwagen van licht te voorzien.
Ik weet dat er railbussen zijn waar de railbussen via een vaste stang zijn verbonden en dat de stroomverbinding met draadjes dan via zo?n stang lopen. Als je het spul op de rails wilt zetten, dan zit je altijd te klungelen met twee wagons.
Maar nogmaals, dat is wat ik er persoonlijk van denk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #26 Gepost op: 25 juni 2013, 22:20:12 »

Vanavond nog lekker twee uurtjes fr?belen en lekker opgeschoten. Motortje onder de bak geschroefd en de bedrading van de ledjes aangesloten.





Voor ik verder ga eerst even op de rollenbank om te kijken of ik goed mijn best heb gedaan en alles goed aangesloten. De koplampen wisselen met de rijrichting en binnenverlichting werkt in  beide richtingen. Hier twee foto?s bij nacht.





Met al dat geknutsel was de blauwe verf hier en daar wat kaal geworden dus heb ik het blauw een tweede laagje gegeven. Morgen alle reclame er op en verouderen. De pantograaf is ook wat roestig dus die ga ik ook nog wat opfrissen. Met een beetje mazzel is mijn tram morgen klaar.




Wordt vervolgd .....


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #27 Gepost op: 25 juni 2013, 23:25:16 »
Nou Pierre, het is een strak trammetje geworden. Ziet er ?cht heel lekker uit!
E?n dingetje: persoonlijk vind ik alleen de koplampen een beetje te wit. Binnenin kan dat perfect maar de koplampen lijken nu een beetje op xenonlampen. Ik denk dat gele led?s beter zouden passen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt: "Het zal wel Wim, maar ik ga ?m nou niet w??r openschroeven!"  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #28 Gepost op: 26 juni 2013, 00:31:26 »
Nou Pierre, het is een strak trammetje geworden. Ziet er ?cht heel lekker uit!
E?n dingetje: persoonlijk vind ik alleen de koplampen een beetje te wit. Binnenin kan dat perfect maar de koplampen lijken nu een beetje op xenonlampen. Ik denk dat gele led?s beter zouden passen, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je denkt: "Het zal wel Wim, maar ik ga ?m nou niet w??r openschroeven!"  :o

Het zal wel Wim, maar ik ga ?m nou niet w??r openschroeven! :P

Ik vind ze zelf ook te wit Wim. Het probleem is dat ik geen andere witte 3mm led's meer had. Ik kan ze misschien nog wel aflakken met gele glasverf. Moet er maar eens een nachtje over slapen hoe ik dat aan ga pakken.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #29 Gepost op: 26 juni 2013, 13:35:27 »
Ik kan ze misschien nog wel aflakken met gele glasverf. Moet er maar eens een nachtje over slapen hoe ik dat aan ga pakken.
En Pierre... al uitgeslapen?
Ik denk dat een druppel gele glasverf wonderen doet. Dan ben je in elk geval dat erg witte kwijt en wordt het meer een gloeilamp. Ga maar na: in dit soort trams zaten gewoon E27 60 Watt gloeilampen, daar was niks geavanceerds aan.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #30 Gepost op: 26 juni 2013, 17:15:16 »
Klaar!

Even naar aller tevredenheid een paar rondjes op mijn baan laten rijden. Er moet alleen nog een route film met lijnnummer op ( ik weet nog niet wat) en voor de koplampen moet ik van de week maar een flesje glasverf halen om ze geel te maken.





Nu ik het geheel zo op de foto zie is het wel kaal aan de voor en achterkant.  Moet er misschien nog een keienvanger op of een koppeling? Wie weet de oplossing? Of moet het zo blijven?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rick

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.829
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Rick's Modelspoorweg Blog
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #31 Gepost op: 26 juni 2013, 19:09:32 »
Pierre,

wat moet ik zeggen. Hij is weer super geworden. in eerste instantie dacht ik dat die panto wat aan de grote kant zou zijn, maar zelfs dat ziet er tof uit.
Op naar de volgende.
2 rail, tijdperk eind III, Thema... niet echt wat ik maar voor handen heb.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #32 Gepost op: 26 juni 2013, 20:02:44 »
Dank je wel Rick. Eens kijken wat ik nu ga doen. Eerst maar eens even de rotzooi opruimen boven.  ;D Het is maar een klein trammetje maar je maakt al gauw een hoop rommel.

Hoe staat het overigens met jou baan? Zit er al een beetje schot in?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #33 Gepost op: 26 juni 2013, 22:30:05 »
Nou Pierre, je bent goed uitgeslapen. Keienvanger? Nee, keien liggen niet op een trambaan. Als je misschien ooit weer eens ergens onderin een bak aan het frutten bent, dan zou aan weerszijden een Bemo-tramkoppeling niet misstaan.
Ik vind die pantograaf niet storend groot. Meestal zaten er op trams twee soorten: zo eentje als er nu op zit voor trams met twee stuurstanden en een enkele strijkplankvormige voor trams die ??n kant uitreden en dan zat er vaak ook een cijfer op met het nummer van de lijn. Maar ik neem aan dat je zelf ook al een en ander hebt uitgezocht op internet.
En verder? Pierre, jongen... het is een snoepje... ik zou ?m koesteren en lief voor ?m zijn.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #34 Gepost op: 26 juni 2013, 22:34:38 »
Nu ik nog wat beter kijk: het dak van je tram mag van mij nog wel wat meer vuil worden. Tenzij je ?m net door de wasstraat hebt getrokken.  :)
T?ch nog even gezocht op internet: jouw tram hij heeft dus w?l een keienvanger. Zodra zo?n ding naar binnenklapt, stopt de tram.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #35 Gepost op: 26 juni 2013, 23:05:30 »
Prachtig project weer Pierre!
Het ziet er heel mooi uit zoals het trammetje nu op je baan staat. Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg als je die bovenleidingen gaat plaatsen.
Die keienvanger op de foto Van Wim, ziet er goed uit! Jouw kennende maak je die er ook nog wel even onder.
Er ligt vast nog wel iets in een "rommelbak" wat je daarvoor kan gebruiken.  :D

Groeten, G?J

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #36 Gepost op: 27 juni 2013, 08:58:46 »
Ik ga postzegels sparen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #37 Gepost op: 27 juni 2013, 17:06:45 »
Ik ga postzegels sparen.
...en Fiatjes restaureren?
Waarom ga je geen scheepsmodellen bouwen?  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Semantha

  • Moderator
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.312
  • Thanked: 69 times
  • Geslacht: Vrouw
  • I didn't choose photography, photography chose me!
    • Van der Kuijp Photography
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #38 Gepost op: 27 juni 2013, 17:12:54 »
Whahahaha Tom  :)

Pierre wat kan ik er van zeggen jeeeeeeeeeeeeeeetje mond viel open van verbazing toen ik de foto's van het eindresultaat zag.
Wauw Wauw Wauw prachtig gewoon.
Fotografen met passie.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #39 Gepost op: 27 juni 2013, 17:54:36 »
Fiatjes restauranten ga ik binnenkort naar toe en scheepsmodellen bouwen dat heb ik al eens gedaan.
Vogeltjes en vissen heb ik ook gehad, fotograferen, zelf afdrukken, filmen op super 8 en alles monteren, digitale fotografie en video zit ik ook niet meer op te wachten, oldtimers op schaal bouwen was geen succes, zeevissen, vliegvissen enz. ook gedaan, blijft er voor mij postzegels, suikerzakjes of sigarenbandjes over.
Nu weer on-topic.

Gewoon lekker genieten van de bouwkunsten van Pierre, is ook een fijne hobby.
Ik zie dat trammetje straks lekker over zijn baan heen rijden, geweldig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #40 Gepost op: 27 juni 2013, 21:59:41 »
Dank je wel allemaal!! Ik moet er een beetje van blozen  :-[ maar gelukkig zien jullie dat niet.


Toch vandaag maar even de puntjes op de i gezet bij mijn trammetje. Eerst de filmkast aangepast. Het duurde even voor ik een tekstje zooooo klein uitgeprint (en vooral leesbaar) had maar uiteindelijk toch gelukt. Het nummertje is niet vast te houden dus heb ik dat met een speld opgeprikt en opgeplakt.



 

Daarna heb ik eens goed naar de foto gekeken die Wim had gevonden (nog bedankt Wim) en twee vangers gemaakt onder de tram. Vroeger heeft mijn dochter eens een blauwe maandag sieraden gemaakt en onder het mom van ?wie wat bewaard die heeft wat? is er een rolletje met zilverdraad in ??n van mijn rommelbakken terecht gekomen. Dit spul is prima te buigen en solderen en in een mum van tijd heb ik daar  twee vangers klaar. Met een druppeltje secondelijm vastgezet en zwart geverfd.





Ook de raad van Wim opgevolgd en het dak nog wat vuiler gemaakt met sterk verdunde zwarte verf. Als je goed kijkt is het vuile regenwater ook een klein beetje langs de zijwanden gedropen in de bochten. Tot slot de koplampjes geel gemaakt met wat glasverf en dat is ook een hele verbetering. Hier dan het echte eindresultaat.




Morgen even niet met treintjes spelen. Ik wil weer een oude hobby oppakken (ja weer ??n  ;D) en dat is zoeken met een metaaldetector. Van de week een nieuwe aangeschaft en morgen maar eens zoeken met dat ding. :P





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram voorzien van een motortje
« Reactie #41 Gepost op: 16 juni 2018, 17:45:39 »
Even dit vier jaar oude draadje een beetje oppiepen. Wat dat aangaat zijn draadjes net stokbrood: wat natmaken, even in de oven en ze zijn weer knispervers.


De (Haagse) dochter van mijn vrouw en haar vriendje deden een weekje Lissabon en die kwamen niet met lege handen terug.  8)
Ik had dit item natuurlijk ook bij mijn nieuwe aanwinsten kunnen neerzetten, maar het trammetje van @Pierre weer even bovenaan de leeslijst zetten vond ik veel leuker.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram voorzien van een motortje
« Reactie #42 Gepost op: 16 juni 2018, 21:05:33 »
Oud draadje al weer met een hoop stof.  :) Ga je dit modelletje ook ombouwen Wim?

Het is een heel leuk modelletje. Ik heb er toen ook twee mee genomen uit Lissabon. Één heb ik er toen gebouwd maar z'n broer ligt nog steeds zielig in een laatje te wachten tot hij aan de beurt is. Ach ... eens komt het goed. ;D





Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tram voorzien van een motortje
« Reactie #43 Gepost op: 16 juni 2018, 21:24:40 »
Nou, Wim.
Goed dat je dit stokbrood weer wat hebt opgepiept. Zo kom je als "nieuw" lid nog eens langs leuke "oude" projecten.
Het is al een tijdje geleden dat je dit trammetje hebt omgebouwd Pierre, maar nog steeds top!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram voorzien van een motortje
« Reactie #44 Gepost op: 17 juni 2018, 00:06:54 »
Oud draadje al weer met een hoop stof.  :)
Maar het is wel de moeite waard om dit spul een keertje af te stoffen! Dat moeten we vaker doen. En inderdaad: als nieuw lid loop je dan nog eens ergens tegenaan.  :D

Citaat
Ga je dit modelletje ook ombouwen Wim?
Tsja, het is een trammetje dat te mooi is om alleen maar ergens neer te zetten. Maar als ik 'm rijdend krijg dan moet-ie natuurlijk ook kunnen rijden. Nou hoef ik geen ingewikkeld tram-sporenplan in elkaar te vlechte, maar hij moet het wel kunnen vinden met een rondrijdende stadsbus.
En ik denk dat als ik ’m van H0m naar H0e zou transformeren, ik kortere bochten kan maken.
Maar, voordat ik op Marktplaats ga zoeken naar een N-donorloc zit ik voorlopig nog even in mijn 1:48-modus.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re:Tram voorzien van een motortje
« Reactie #45 Gepost op: 16 november 2018, 23:12:23 »
Ik ben nu buffers met profi-kortkoppelingen onder de railbus aan het maken

Kan dat ook een stroom doorvoerende koppeling zijn ?
Ik ben nieuwsgierig of dat kan.
Bij trams naar het schijnt, wel.
(doorscrollen tot onderaan de pagina)

Op die pagina staat ook dit beeld:


Ik volg dit draadje met belangstelling. Omdat sommige mensen zo handig zijn dat ze alles uit sloopmateriaal kunnen halen.
Anderen moeten een beroep doen op een tram forum om aan info te komen over de onderdelen die ze missen.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof