Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Reparatie, aanpassen, bewerken, reinigen van rijtuigen en wagons

Tram voorzien van een motortje

(1/10) > >>

Pierre:

Soms heb je van die super inspirerende projecten die je aanspreken en gelijk ook aan wil gaan beginnen. Wim had er zo ??n en kwam met zijn tram. Dat zag ik dus helemaal zitten. Helemaal goed. ;)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu wil het geval dat ik drie jaar geleden tijdens mijn vakantie in Portugal in Lissabon twee trammetjes gekocht heb bij een boekenstalletje op een plein. Ik vond ze gewoon leuk. Het zijn volgens mij gewoon stukjes speelgoed maar ze zien er heel behoorlijk uit en ?.. precies de goede maat ook nog. Ik wil er ??n van op mijn baan gebruiken. Aan de wieltjes te zien eigenlijk smalspoor (net als de trams in Lissabon) maar daar heb ik niets aan dus wil ik er een H0 motortje in gaan zetten zodat het trammetje op normaal spoor kan rijden en kan gaan pendelen tussen het station en de haven of strand.

Genoeg gepraat laat ik maar gaan beginnen. Eerst zoek ik alle spullen die ik denk nodig te hebben bij elkaar. Uiteraard het trammetje. Dan nog een pantograaf en heel belangrijk een motortje dat niet te hoog is. Onder de stoelen is namelijk maar een heel beperkte ruimte. Ik vind een Tenshodo motortje wat ik ooit eens ergens op ??n of andere beurs tegen ben gekomen ( met het idee altijd makkelijk) en daar voor een paar centen mee heb genomen. Nu komt dit prima van pas. 





Ik smeer de asjes met een drupje olie en laat het motortje even ?hollen? op de testbank. Loopt perfect!





Het trammetje blijkt heel makkelijk uit elkaar te halen. Met losnemen van twee schroefjes valt het dingetje zo uit elkaar. Het huis blijkt van metaal dus dat is wel prettig. Gelijk op gewicht. Ik zaag de twee uiteinden van de vloerplaat af.  De wieltjes passen niet tussen zijkanten in dus daar moet ik later maar een oplossing voor bedenken. Ik denk dat ik met een oud draaistel van een sloopwagon een heel eind in de goede richting kom. Uit het plaatje met de stoelen moet ik ook nog een stukje zagen zodat het motortje net nog iets meer hoogte krijgt. Als ik straks alles een verfje geef zal er niets meer van te zien zijn. De stoeltjes moeten wel heel blijven omdat er straks nog een paar preisertjes in moeten worden vervoerd. Tot slot plak ik de losse vloerdeeltjes aan elkaar en kan dat lekker drogen.














Wordt vervolgd .....


Wim Corduwener:
Getverdemme Pierre! Jij hebt ook werkelijk alles h?? Heeft die gast nog ergens een trammetje liggen uit Portugal in een van z?n rommelbakken. Ach en natuurlijk weer in een andere bak een panklaar onderstel... drupje olie, stroom erop en het rijdt als de brandweer.
Dat trammetje ziet er super uit! Beetje drybrush en verder niks meer aan doen. Ik zou misschien zelf het gele van de tram Berlijns blauw schilderen, maar dat is een kwestie van smaak.
Wat ik zo op de foto zie is dat het lijkt alsof de wielen van het onderstel ietsje dichter bij elkaar staan, dan de wielen onder de tram. Maar het is de moeite niet om dat onderstel daarvoor uitelkaar te trekken. De tram trekt zo w?l lekker door de bocht.  :)
Nog ??n vraagje: ik zie dat je een handige boorkop op je Dremel hebt zitten. Is dat standaard of heb je die er zelf opgezet? Zo?n boorkop lijkt me handiger dan wat ik er nu op heb zitten.
Oh ja, n?g een vraagje: maak je ook bovenleiding voor je tram?
Goed werk man!

GéJé:
Dat ziet er veel belovend uit! Weer zo'n typisch Pierre project.

Wim, die boorkop is een standaard Dremel accessoire en is gewoon te koop in de bouwmarkt.

G?J

Pierre:
Alles wat nu geel is dat maak ik blauw Wim. De bovenbouw blijft wel wit en die "houten latjes" langs het raam vind ik ook wel wat hebben. Nog een beetje oude reclame op een randje van het dak... ach ik zie het al helemaal voor me.

De nieuwe wielen zitten bijna op dezelfde plek al de oude wielen maar zijn ietsje groter. Gelukkig niet te veel. Moet kunnen.

Wat ik met al die "zooi" op het dak doe weet ik nog niet . Ik denk dat ik er zoveel mogelijk van af slijp/vijl/schuur zodat het zo glad mogelijk is. En dan de ander pantograaf er op.

Ik heb wel een paar trammasten liggen maar die zijn niet zo mooi meer. Misschien kan ik in Houten nog wat vinden en anders maak ik ze gewoon zelf na. Het zijn masten met een enkele draad dus dat is simpel te doen. Een stuk of 10 heb ik al genoeg aan.

De boorkop is niet standaard Wim maar wel als optie te krijgen van de Dremel. Er zat zo'n klungelig knelding op maar dan kan je niet verschillende maten boortjes en slijpsteentjes inklemmen. Of je moest er iedere keer een ander knelstukje in knutselen. Laat ik nou allemaal verschillende meuk hebben dus ik heb dit kopje er maar bij gekocht. Erruuug handig joh. ;D  

Pierre:

--- Citaat van: G?J? op 23 juni 2013, 23:23:22 ---Dat ziet er veel belovend uit! Weer zo'n typisch Pierre project.

Wim, die boorkop is een standaard Dremel accessoire en is gewoon te koop in de bouwmarkt.

--- Einde van citaat ---

Bedankt G?J?. Dit project is de schuld van Wim hoor. :P

En je was me net voor met antwoorden maar ja ...... wie verkoopt dat Dremelspul nou. ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie